 Έλεγχος και υποταγή των γυναικών από τους άνδρες (Dasgupta 1999; Lloyd & Emery 1994; Saunders 1988; Walker 1984).  Διαρθρωτικές ανισότητες μεταξύ.

Slides:



Advertisements
Παρόμοιες παρουσιάσεις
Κοινωνικός Αποκλεισμός στην Εκπαίδευση! Το φροντιστήριο απαραίτητο εργαλείο προόδου των νέων.
Advertisements

«Κυβερνητικές προτάσεις για το Ασφαλιστικό» © VPRC – Μάρτιος / Δ.1 © VPRC – Μάρτιος 2008 ΚΥΒΕΡΝΗΤΙΚΕΣ ΠΡΟΤΑΣΕΙΣ ΓΙΑ ΤΟ ΑΣΦΑΛΙΣΤΙΚΟ.
Έρευνα Αντιλήψεων και Στάσεων Κοινού απέναντι σε Ευάλωτες σε Κοινωνικό Στιγματισμό Ομάδες Ιούνιος 2009.
1 Έρευνα 16-19/5/05 Πανελλαδική πολιτική έρευνα κοινής γνώμης ΠΕΙΡΑΙΑΣ Μάιος 2005.
ΕΘΝΙΚΟ ΚΕΝΤΡΟ ΚΟΙΝΩΝΙΚΩΝ ΕΡΕΥΝΩΝ Στοιχεία και αριθμητικά δεδομένα (1) : Επιδείνωση κοινωνικών δεικτών  Πληθυσμός σε κίνδυνο φτώχειας ή κοινωνικό αποκλεισμό.
(Από το Τι είναι... Η ΒΙΑ ΔΕΝ ΕΙΝΑΙ ΜΟΝΟ ΣΩΜΑΤΙΚΗ! Σίγουρα όμως, αυτή η μορφή της είναι η πιο φανερή και η πιο επικίνδυνη τόσο για τη σωματική.
ΕΡΕΥΝΑ ΓΙΑ ΤΟ ΝΕΟ ΓΗΠΕΔΟ ΤΗΣ ΑΕΛ ΛΕΜΕΣΟΥ ΚΑΙ ΤΟΥ ΑΡΗ ΛΕΜΕΣΟΥ
Μάρτιος 2011 Βαρόμετρο ΕΒΕΘ - Καταναλωτές. “Η καθιέρωση ενός αξιόπιστου εργαλείου καταγραφής του οικονομικού, επιχειρηματικού και κοινωνικού γίγνεσθαι.
Ιούλιος Έρευνα Καταναλωτικής Εμπιστοσύνης Ιούλιος 2012.
ΕΡΕΥΝΑ ΑΠΟΡΡΟΦΗΣΗΣ ΑΠΟΦΟΙΤΩΝ ( ) TOΥ ΠANEΠIΣTHMIOY KΡHTHΣ Συνεδριακή Διημερίδα: “Ανταγωνιστικότητα & Επιστημονικό Δυναμικό” 6-7 Οκτωβρίου 2005.
Όταν χρειαζόμαστε βοήθεια,
Από την διεκπεραίωση στη θεραπεία Η εμπειρία της μετάβασης από τους ατομικούς ρόλους των ειδικών στην δυναμική της Διεπιστημονικής Ομάδας στο Ελληνικο.
ΚΕΝΤΡΟ ΠΛΗΡΟΦΟΡΗΣΗΣ ΕΡΓΑΖΟΜΕΝΩΝ & ΑΝΕΡΓΩΝ ΓΕΝΙΚΗ ΣΥΝΟΜΟΣΠΟΝΔΙΑ ΕΡΓΑΤΩΝ ΕΛΛΑΔΟΣ.
ΤΥΧΕΡΑ ΠΑΙΧΝΙΔΙΑ!!! Μαθητής:Σπύρος Παπανδρέου Τμήμα:Α3.
Ερευνητική εργασία των μαθητριών: Ερευνητική εργασία των μαθητριών: Μουτσάι Λάουρα Νικολακάκη Έφη Νικολιδάκη Έλια Τσιμπούκου Ιωάννα ΕΝΔΟΟΙΚΟΓΕΝΕΙΑΚΗΒΙΑ.
ΟΡΙΣΜΌΣ ΤΗΣ ΣΧΟΛΙΚΗΣ ΒΙΑΣ ΘΥΤΕΣ ΘΥΜΑΤΑ ΘΕΑΤΕΣ
«Εξαρτήσεις…τις χρειάζομαι;»
1 ΠΡΟΤΑΣΕΙΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΟΡΓΑΝΩΤΙΚΗ ΔΟΜΗ ΤΗΣ ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΑΚΗΣ ΔΙΕΡΕΥΝΗΣΗΣ ΤΗΣ ΦΥΜΑΤΙΩΣΗΣ ΣΕ ΕΘΝΙΚΟ ΕΠΙΠΕΔΟ Ευάγγελος Μαρίνης Επίτιμος Διευθυντής Μικροβιολογικού.
6ο Γενικό Λύκειο Καλαμάτας Α΄ τάξη - ερευνητική εργασία Σχ
ΝΥΚΤΟΥΡΙΑ και ΔΙΑΤΑΡΑΧΕΣ ΥΠΝΟΥ
Ερωτήσεις Televoting 9 th HealthWorld 21/4/2010. Α – Β Γ Την περίοδο η απασχόληση στις φαρμακευτικές.
1 Γυναίκες και επιστήμη: μια πρώτη διερεύνηση Λάουρα Αλιπράντη Κύρια Ερευνήτρια, Εθνικό Κέντρο Κοινωνικών Ερευνών.
1. Πιστεύετε ότι υπάρχουν διακρίσεις σε σχέση με:.
Βαρόμετρο ΕΒΕΘ - Καταναλωτές Σεπτέμβριος “Η καθιέρωση ενός αξιόπιστου εργαλείου καταγραφής του οικονομικού, επιχειρηματικού και κοινωνικού γίγνεσθαι.
Αλλαγές στο προφίλ των εφήβων που προσέγγισαν το Πρόγραμμα ΚΕΘΕΑ ΣΤΡΟΦΗ κατά τη δεκαετία ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΚΕΘΕΑ ΣΤΡΟΦΗ-ΤΜΗΜΑ ΕΡΕΥΝΑΣ.
Δικαιώματα παιδιού και καταπάτησή τους
«Λέμε ΟΧΙ στο σχολικό εκφοβισμό»
ΙΣΟΛΟΓΙΣΜΟΣ ΒΑΣΕΙ Δ.Λ.Π. (ΕΝΑΡΞΗΣ)
Ενδοσχολική Βία Η ενδοσχολική βία είναι μια κατάσταση κατά την οποία ασκείται εσκεμμένη , απρόκλητη, συστηματική και επιθετική συμπεριφορά που έχει ως.
Διανεμητικές επιπτώσεις της λιτότητας και της ύφεσης Μάνος Ματσαγγάνης Οικονομικό Πανεπιστήμιο Αθηνών Τμήμα Διεθνών και Ευρωπαϊκών Οικονομικών Σπουδών.
Συντάχθηκε για λογαριασμό του Τηλεοπτικού Σταθμού ΑΝΤ1 Οκτώβριος 2011 © ΚΥΠΡΙΑΚΟ ΒΑΡΟΜΕΤΡΟ.
Quatuor Squilla Θέμα: "Πώς επηρέασε η χρήση της κινητής τηλεφωνίας τις διαπροσωπικές σχέσεις και ποια νέα ήθη και γλώσσα εισήγαγε στη σύγχρονη καθημερινότητα;"
Φ. Τροχούτσος, ΤΟΠΜΑΚ Σέρρες 1 Γραφείο Διασύνδεσης Σπουδών & Σταδιοδρομίας του Δ.Π.Θ. Υπηρεσίες Έρευνα για την Επαγγελματική Σταδιοδρομία των Αποφοίτων.
1 Συλλογή Στοιχείων 24 Νοεμβρίου έως 5 Δεκεμβρίου 2005 Κοινωνικό, πολιτικό & οικονομικό περιβάλλον 1 1 ΚΟΙΝΩΝΙΚΟ, ΠΟΛΙΤΙΚΟ & ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΟ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝ ( Δείκτες.
Επιδημιολογικά Στοιχεία:
Βαρόμετρο ΕΒΕΘ Μάρτιος “Η καθιέρωση ενός αξιόπιστου εργαλείου καταγραφής του οικονομικού, επιχειρηματικού και κοινωνικού γίγνεσθαι του Νομού Θεσσαλονίκης”
2006 GfK Praha CORRUPTION CLIMATE IN EUROPE % % % %0 - 10% % % % % % ΚΛΙΜΑ ΔΙΑΦΘΟΡΑΣ Η.
Βαρόμετρο ΕΒΕΘ Μάρτιος “Η καθιέρωση ενός αξιόπιστου εργαλείου καταγραφής του οικονομικού, επιχειρηματικού και κοινωνικού γίγνεσθαι του Νομού Θεσσαλονίκης”
Θέμα: «Φύλο και Εργασία σε ένα Μεσαίο Αστικό Κέντρο. Η Περίπτωση των Γυναικών της Λάρισας» Ρόδος 2009 Διπλωματική εργασία Μαρίνου Ελένη ΟΝΟΜΑΒΑΘΜΙΔΑΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ.
Αθήνα, 23 Ιουνίου 2011 Συνέντευξη Τύπου ΑΠΟΛΟΓΙΣΜΟΣ ΚΕΘΕΑ 2010.
ΤΟ ΚΕΝΤΡΟ ΣΥΜΒΟΥΛΕΥΤΙΚΗΣ Ενδοοικογενειακή βία – Επιδημιολογικά στοιχεία  1 : 3 γυναίκες έχει υποστεί σωματική ή σεξουαλική κακοποίηση κατά τη.
Βαρόμετρο ΕΒΕΘ Σεπτέμβριος “Η καθιέρωση ενός αξιόπιστου εργαλείου καταγραφής του οικονομικού, επιχειρηματικού και κοινωνικού γίγνεσθαι του Νομού.
Δ.Υ. ΣΤΡΟΦΗ - ΤΜΗΜΑ ΕΡΕΥΝΑΣ Χαρακτηριστικά των εφήβων χρηστών που προσέγγισαν τη ΣΤΡΟΦΗ το 2002.
ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΑΙΓΑΙΟΥ ΤΜΗΜΑ ΕΠΙΣΤΗΜΩΝ ΤΗΣ ΠΡΟΣΧΟΛΙΚΗΣ ΑΓΩΓΗΣ & ΤΟΥ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟΥ ΣΧΕΔΙΑΣΜΟΥ ΔΙΠΛΩΜΑΤΙΚΗ ΕΡΓΑΣΙΑ ΜΕΤΑΠΤΥΧΙΑΚΟΥ ΤΜΗΜΑΤΟΣ «ΦΥΛΟ ΚΑΙ ΝΕΑ ΕΡΓΑΣΙΑΚΑ.
Χαρακτηριστικά των εφήβων χρηστών που προσέγγισαν το Δ.Υ. ΣΤΡΟΦΗ το 2008 ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΚΕΘΕΑ ΣΤΡΟΦΗ-ΤΜΗΜΑ ΕΡΕΥΝΑΣ.
ΕΡΕΥΝΑ ΚΟΙΝΗΣ ΓΝΩΜΗΣ για την ΕΥΡΩΠΑΪΚΗ ΠΡΩΤΕΥΟΥΣΑ ΝΕΟΛΑΙΑΣ 2014 Απρίλιος 2014.
Βαρόμετρο ΕΒΕΘ Μάρτιος “Η καθιέρωση ενός αξιόπιστου εργαλείου καταγραφής του οικονομικού, επιχειρηματικού και κοινωνικού γίγνεσθαι του Νομού Θεσσαλονίκης”
ΣΥΜΠΕΡΑΣΜΑΤΑ ΠΑΝΕΥΡΩΠΑΙΚΗΣ ΕΡΕΥΝΑΣ ΓΙΑ ΤΟΝ ΣΧΟΛΙΚΟ ΕΚΦΟΒΙΣΜΟ
ΕΡΕΥΝΑ ΕΚΘΕΤΩΝ-ΕΠΙΣΚΕΠΤΩΝ KAVALAEXPO 2014
ΒΙΑ Ορισμός: Βία είναι η χρησιμοποίηση σωματικής, υλικής και πνευματικής δύναμης, που αποβλέπει στην επιβολή της θέλησης ενός ατόμου σε ένα άλλο μ' εξαναγκασμό.
Σχολικός Εκφοβισμός Τι είναι σχολικός εκφοβισμός;
Ενδοοικογενειακή Βία Λύσεις-Αντιμετώπιση
Έργο SECSTACON της Δράσης ΑΡΙΣΤΕΙΑ
ΑΝΕΡΓΙΑ.
ΕΝΔΟΣΧΟΛΙΚΗ ΒΙΑ ΥΠΟΕΝΟΤΗΤΑ: AITIA KAI ΣΥΝΕΠΕΙΕΣ ΜΠΡΙΓΚΕΛ ΣΕΛΕΝΙΤΣΑ
ΕΝΔΟΟΙΚΟΓΕΝΕΙΑΚΗ ΒΙΑ Εργασία για Κοινωνιολογία
ΕΝΔΟΣΧΟΛΙΚΗ ΒΙΑ. ΤΙ ΕΙΝΑΙ ΕΝΔΟΣΧΟΛΙΚΗ ΒΙΑ;  Αντικείμενο προσοχής  Εσκεμμένη η απρόκλητη  Κοινωνικό πρόβλημα  Ομαδικό φαινόμενο  Συχνό φαινόμενο.
Η βία μπορεί να συμβεί στα «καλύτερα» σπίτια, δεν έχει χρώμα, χώρα, κουλτούρα, κοινωνικό, μορφωτικό ή οικονομικό υπόβαθρο.
Βαρόμετρο ΕΒΕΘ - Καταναλωτές Μάρτιος “Η καθιέρωση ενός αξιόπιστου εργαλείου καταγραφής του οικονομικού, επιχειρηματικού και κοινωνικού γίγνεσθαι.
Ποιο φόβο αγάπησες πάλι;
ΕΡΩΤΗΜΑΤΟΛΟΓΙΟ ΓΙΑ ΤΟ ΡΑΤΣΙΣΜΟ
Βαρόμετρο ΕΒΕΘ Σεπτέμβριος “Η καθιέρωση ενός αξιόπιστου εργαλείου καταγραφής του οικονομικού, επιχειρηματικού και κοινωνικού γίγνεσθαι του Νομού.
Βασιλική Μουγκού Γεωργία Παπαθεοδώρου
3o ΛΥΚΕΙΟ ΓΛΥΦΑΔΑΣ ΕΡΕΥΝΙΤΙΚΗ ΕΡΓΑΣΙΑ Α΄ ΛΥΚΕΙΟΥ-Β΄ ΤΕΤΡΑΜΗΝΟΥ ΘΕΜΑ:Η ΒΙΑ ΣΤΗ ΚΟΙΝΩΝΙΑ ΘΕΜΑ ΟΜΑΔΑΣ:ΕΝΔΟΟΙΚΟΓΕΝΕΙΑΚΗ ΒΙΑ ΟΜΑΔΑ: ΑΝΑΣΤΑΣΙΑ ΜΙΧΑΛΗΣ ΙΩΣΗΦ.
Όλοι ΔΙΑΦΟΡΕΤΙΚΟΙ, όλοι ΙΣΟΙ.
Η ΒΙΑ ΔΕΝ ΕΙΝΑΙ ΜΑΓΚΙΑ l ΕΝΔΟΟΙΚΟΓΕΝΕΙΑΚΗ ΒΙΑ “ The Silence of home fear” ΜΑΡΙΛΕΝΑ ΑΛΕΞΑΝΔΡΑΚΗ ΗΛΙΑΝΑ ΚΟΝΤΑΡΑ ΣΤΕΛΛΑ ΣΙΜΩΝΙΔΟΥ ΜΑΡΙΑ ΛΙΓΝΟΥ ΥΠΕΥΘΥΝΗ ΚΑΘΗΓΗΤΡΙΑ.
Δημήτριος Κυφωνίδης Παιδίατρος Διευθυντής Παιδιατρικής Κλινικής «Μποδοσάκειο» Νοσοκομείο Πτολεμαΐδας.
ΨΥΧΟΛΟΓΙΚΗ ΒΙΑ Project:βία και παραβατικότητα (LA VITA E BELLA)
Μεταγράφημα παρουσίασης:

 Έλεγχος και υποταγή των γυναικών από τους άνδρες (Dasgupta 1999; Lloyd & Emery 1994; Saunders 1988; Walker 1984).  Διαρθρωτικές ανισότητες μεταξύ των δύο φύλων που εμφανίζονται στην κοινωνία (Stark, 2007)  Τα κράτη υπεύθυνα για τη βία στην ιδιωτική σφαίρα στην περίπτωση που δεν δημιουργούν αποτελεσματικούς νόμους (Έκθεση των Ηνωμένων Εθνών 2007)  Η ελληνική κοινωνία δεν αναγνωρίζει την ύπαρξη ουσιαστικής ισότητας μεταξύ των γυναικών και των ανδρών (Κ.Ε.Θ.Ι., 2000)  Προβολή ανδροκεντρικών κοινωνικών στερεότυπων (Chatzifotiou & Dobash, 2001).  Η οικογένεια, το σχολείο, τα μέσα μαζικής ενημέρωσης, ο φιλικός περίγυρος διαπαιδαγωγούν τις γυναίκες να μένουν σιωπηλές, υπομένοντας τη βία (Chatzifotiou & Dobash, 2001).

• Σωματική κακοποίηση • Οικονομική κακοποίηση • Σεξουαλική κακοποίηση • Ψυχολογική κακοποίηση • Λεκτική κακοποίηση • Κοινωνική καταπίεση

1. Φάση πρώτη: Δημιουργία της έντασης (φαινόμενα κακοποίησης μικρής έντασης) 2. Δεύτερη φάση: Η έκρηξη ( έντονα επεισόδια κακοποίησης) 3. Φάση τρίτη: Ευγενική και μεταμελημένη συμπεριφορά (μεταμελημένη συμπεριφορά του δράστη) (Walker, 1989)

 Αποδέχτηκαν και υιοθέτησαν από την παιδική τους ηλικία ορισμένες στερεοτυπικές αντιλήψεις για τον ρόλο των δύο φύλων (Walker, 1997)  Ελλιπή αυτοεκτίμηση και αυτοπεποίθηση (Κ.Ε.Θ.Ι., 2003)  Κακοποιήθηκα στην παιδική τους ηλικία  Αυτόπτες μάρτυρες στην κακοποίηση της μητέρας τους  Χαμηλό εκπαιδευτικό, οικονομικό και ψυχολογικό υπόβαθρο (Pagelow, 1984)  Αν δεν μπορούν να ανταποκριθούν στο ρόλο της συζύγου και μητέρας θεωρούν ότι η τιμωρία από τον σύζυγο τους αξίζει (Dobash & Dobash, 1979)

 Αποδέχονται την ύπαρξη της ενδοοικογενειακής βίας (Saunders, 2000)  Ανήκουν σε ανώτερη κοινωνική τάξη και θεωρούν κατώτερο το θύμα τους –θεωρία των κοινωνικών πόρων- (Goode, 1971).  Ανατράφηκαν σύμφωνα με το κοινωνικό στερεότυπο του άνδρα αφέντη (Claes & Rosenthal, 1990).  Πίεση από αλλαγή επαγγέλματος και ανεργίας, ασκούν βία για να επιβεβαιωθούν (Gelles 1979)  Χαμηλό εισόδημα μειωμένη αυτοεκτίμηση  Φόβος εγκατάλειψης και ανασφάλεια  Κατάθλιψη, τάσεις αυτοκαταστροφής (Barnett, Martinez & Bluestein, 1995)

 Παθολογική εξάρτηση από την σύζυγο/σύντροφο  Παρορμητικοί, ανασφαλείς, με χαμηλή αυτοεκτίμηση (Kantor & Jasinski, 1998)  Δεσποτικοί (Barnett & Hamberger, 1992)  Καταστάσεις άγχους και πιέσεις χρήση εξαρτησιογόνων ουσιών

Οι γυναίκες πρόσφυγες διατρέχουν υψηλά ποσοστά κινδύνου να πέσουν θύματα ενδοοικογενειακής βίας από τους ίδιους τούς τους συντρόφους (Foster, Micklin, Newell και Kemp 2002)  δυσκολίες που αντιμετωπίζουν οι μετανάστες/τριες σχετικά με τη γλώσσα και την επικοινωνία, τα εμπόδια ως προς την εύρεση εργασίας, η προκατάληψη με την οποία αντιμετωπίζονται από τους/ις ντόπιους/ιες, αλλά και η προκατάληψη με την οποία αντιμετωπίζουν οι ίδιοι/ιες του/ις ντόπιους/ιες, αποτελούν τους παράγοντες εκείνους που αυξάνουν τη συχνότητα και την ένταση των κακοποιητικών συμπεριφορών των ανδρών (Menjivar & Salcido, 2002)  Οι μετανάστριες δεν γνωρίζουν τα δικαιώματά τους(Menjivar & Salcido, 2002)  Οι μετανάστριες δεν γνωρίζουν τη γλώσσα και δεν διαθέτουν κάποιο καταφύγιο, τους παρακρατούν τα έγγραφά τους (Γιωτάκος & Τσιλιάκου, 2008).

 Επικεντρώνονται στις ανταμοιβές της σχέσεις (οικονομικές, είτε συναισθηματικές, είτε κοινωνικές)  Συγκρίνουν το προσωπικό τους βίωμα με μία χειρότερη κατάσταση και θεωρούν ότι βρίσκονται σε πλεονεκτικότερη θέση (Herbert, Silver & Ellard, 1991)  Θεωρία «Τραυματικού Συνδέσμου» -ισχυρό δεσμό μεταξύ των θυμάτων με τους θύτες τους- (Dutton και Painter 1981, όπ. αναφ. Dutton και Painter, 1993)

 "Σύνδρομο της Στοκχόλμης" -το αίσθημα αυτοσυντήρησης την οδηγεί στο να συμπονέσει τον δράστη (Graham & Rawlings, 1991)  Προσαρμογή θεωρίας του Seligman –η γυναίκα μετατρέπεται από υγιής και δραστήρια σε απαθή και ανήμπορη  Δεν υπάρχει καμία άλλη λύση πλην της υποταγής στον σύντροφο (Walker, 1989)

 Σωματικούς τραυματισμούς -μώλωπες, τα σπασμένα δόντια, σπασίματα και ραγίσματα κτλ.- (Grisso et al., 1991; Mullerman et al., 1996; Varvaro & Lasko, 1993)  Σωματικές ασθένειες -χρόνιοι πόνοι, αρθριτικά, νευρολογικές παθήσεις, καρδιαγγειακά προβλήματα κτλ.- (Cascardi, Langhinrichsen & Vivian, 1992; Coker και συν., 2000; McCauley, Kern, Kolodner, Dill, Schroeder, DeChant, Ryden, Bass & Derogatis, 1995; Plichta & Falik, 2001)  Σεξουαλικά μεταδιδόμενες ασθένειες -κονδυλώματα, τα μπιμπιλώματα κτλ.-(Akın και Subaşı 2003; Dunkle και συν. 2004; Khan 2000)  Αποβολή του εμβρύου, στον θάνατο του νεογνού, σε πρόωρο τοκετό, σε ακανόνιστη κολπική αιμορραγία, σε κολπικές εκκρίσεις, σε δυσμηνόρροια αλλά και σε φλεγμονώδης νόσος της πυέλου (Akyüz, S ̧ ahiner & Bakir, 2008)

 Εξασθένηση του ανοσοποιητικού τους συστήματος και την εμφάνιση σοβαρών ψυχοσωματικών νοσημάτων  Ψυχολογικά τραύματα –άγχος, στρες κτλ.- Coker, Smith, McKeown, & King, 2000; Coker και συν. 2002; Campbell & Lewandowski, 1997; Hathaway, Mucci, Silverman, Brooks, Mathews & Pavlos, 2000; OíLeary, 1999; Oriel & Fleming, 1998; Silverman και συν., 2001).  Κατάθλιψη (Campbell, 2002; Golding, 1999; Tolman & Wang, 2005)

 Κοινωνική απομόνωση-διακοπή επαγγελματικής τους πορείας- (Hoffman, 2008).  Συχνή χρήση ιατροφαρμακευτικής περίθαλψης, επιβαρύνοντας το εθνικό σύστημα υγείας (Coker, Derrick, Lumpkin, Aldrich, & Oldendick, 2000; Kernic, Wolf, & Holt, 2000; Tolman & Rosen, 2001)  Απώλεια επιμέλειας τέκνων εξαιτίας των ψυχολογικών νοσημάτων (Σουλή, 2010)

84% Ελληνίδες 16% από άλλες χώρες ……………………………………………………... 67% νόμιμος σύζυγός 79% των γυναικών παντρεμένες 14% σε διάσταση 6,5% διαζευμένες 10,5% ήταν άγαμες 1% χήρες. …………………………………………………

14% απόφοιτες Α.Ε.Ι ή ΤΕ.Ι. 40% δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης 32% πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης …………………………………………………….. 47% εργαζόμενες 47% άνεργες 6% συνταξιούχες …………………………………………………….. 40% των κακοποιημένων γυναικών, βρίσκονταν σε καλή οικονομική κατάσταση, 38,5 σε μέτρια 20% αντιμετώπιζαν σοβαρά οικονομικά προβλήματα ………………………………………………………………… 65% συμβίωναν ακόμα με τον δράστη 35% δεν ζούσε κάτω από την ίδια στέγη με τον θύτη

32,5 % από 41 έως 50 ετών 26% από 31 έως 40 ετών 22% από 51 έως 60 ετών 7% από 21 έως 30 ετών 3% πάνω από 71 ετών 0,5% ήταν λιγότερο από 20 ετών ……………………………………………………………… 18% πανεπιστημιακής εκπαίδευσης 8% τεχνολογικής 31% είχαν ολοκληρώσει τη δευτεροβάθμια εκπαίδευση 43% την υποχρεωτική εκπαίδευση ……………………………………………………………………… 77% εργαζόμενοι 14% συνταξιούχοι 9% άνεργοι ……………………………………………………………………………………………… 34% έκαναν χρήση ουσιών (αλκοόλ, ναρκωτικά και ψυχοφάρμακα) 66% δεν έκανε (Συμβουλευτικά Κέντρα της Αθήνας και του Πειραιά, τα οποία διατηρεί η Γενική Γραμματεία Ισότητας των Φύλων, την περίοδο 01/01/2002 έως 31/10/2006)

1. Οι κακοποιημένες γυναίκες αποτελούν μικρό ποσοστό του πληθυσμού 2. Η κακοποιημένη γυναίκα είναι συνήθως οικονομικά αδύναμη 3. Η κακοποιημένη γυναίκα είναι χαμηλού μορφωτικού επιπέδου 4. Οι άνδρες που κακοποιούν τις συζύγους/συντρόφους τους είναι αποτυχημένοι στην επαγγελματική τους ζωή 5. Οι μακροχρόνιες σχέσεις κακοποίησης μπορούν να αλλάξουν προς το καλύτερο 6. Η χρήση ποτού και ναρκωτικών ουσιών οδηγούν σε κακοποιητική συμπεριφορά 7. Οι δράστες φανερώνουν τη βιαιότητά τους μετά το γάμο 8. Η αστυνομία μπορεί να προστατεύσει τις κακοποιημένες γυναίκες 9. Η κακοποιημένη γυναίκα μπορεί να αφήσει το σπίτι της όποτε επιθυμεί δίχως να κινδυνεύσει από τον σύζυγο/σύντροφό της 1. Η 1 στις 2 γυναίκες κάποια στιγμή της ζωής της θα πέσει θύμα βίας 2. Οι 6 στις 10 γυναίκες βρίσκονται σε μέτρια ή καλή οικονομική κατάσταση 3. Οι 7 στις 10 γυναίκες είναι απόφοιτες δευτεροβάθμιας, τεχνολογικής ή πανεπιστημιακής εκπαίδευσης 4. Οι 6 στους 10 δράστες είναι Δευτεροβάθμιας, Τεχνολογικής ή Πανεπιστημιακής Εκπαίδευσης 5. Οι 2 στις 3 κακοποιημένες βρίσκονται στη συγκεκριμένη σχέση περισσότερο από 10 χρόνια 6. Οι 6 στους 10 δράστες ενδοοικογενειακής βίας δεν είναι χρήστες ουσιών (αλκοόλ, ναρκωτικά, ψυχοφάρμακα). 7. Η 1 στις 3 παντρεύτηκε τον δράστη ενώ είχε εμφανίσει δείγματα βίαιης συμπεριφοράς πριν από τον γάμο 8. Οι 3 στις 4 γυναίκες είχαν ζητήσει ανεπιτυχώς βοήθεια από την Αστυνομία 9. Η 1 στις 5 γυναίκες είναι διαζευγμένη ή σε διάσταση

 Στην ελληνική γλώσσα, η λέξη κρίση προέρχεται από το ρήμα κρίνω, θέλοντας να χαρακτηρίσει μία μεταβαλλόμενη κατάσταση. Με τον όρο κρίση εννοούμε ένα κρίσιμο ή καθοριστικό σημείο ή κατάσταση, ένα σημείο καμπής. Ως οικονομική κρίση ορίζεται το φαινόμενο σύμφωνα με το οποίο μία οικονομία χαρακτηρίζεται από μια διαρκή και αισθητή μείωση της οικονομικής της δραστηριότητας. Όταν λέμε οικονομική δραστηριότητα αναφερόμαστε σε όλα τα μακροοικονομικά μεγέθη της οικονομίας, όπως η απασχόληση, το εθνικό προϊόν, οι τιμές, οι επενδύσεις κ.λπ. Ο βασικότερος δείκτης οικονομικής δραστηριότητας είναι οι επενδύσεις, οι οποίες, όταν αυξομειώνονται, συμπαρασύρουν μαζί τους και όλα τα υπόλοιπα οικονομικά μεγέθη (Θεοδώρου, 2010)

 Οικονομικές –αύξηση ανεργίας-(ΕΛΣΤΑΤ, 2012)  Ψυχολογικές συνέπειες –συμπτώματα κατάθλιψης, άγχος- αύξηση κατανάλωσης εξαρτησιογόνων ουσιών (Murphy & Athanasou, 1999)

 Αύξηση στρεσογόνων παραγόντων και πίεσης εκτονώνονται ασκώντας βία στη σύζυγο/σύντροφο (Kulik, 2010; Shamir, 1985)  Συρρίκνωση κρατικού προϋπολογισμού περιορισμός υποστηρικτικών δομών (Antonopoulos, 2009)  Οικονομική εξάρτηση από τον σύζυγο/σύντροφο δυσκολία εύρεσης εργασίας

 Οι γυναίκες εργάζονται σε ελαστικές μορφές εργασίας και σε επισφαλείς θέσεις εργασίας  Ανασφάλιστες εύκολα χάνουν τη δουλειά τους

 83% περιπτώσεις ενδοοικογενειακής βίας από τον σύζυγο/σύντροφο  64% ήταν μητέρες  31% εργαζόμενες, 33%, το 13% ήταν ανενεργές  25% ήταν ηλικίας από 25 έως 39 ετών. Το 29% από τις γυναίκες που κακοποιούνταν ήταν από 40 ετών έως 54

 Το 11% είχαν ολοκληρώσει την πρωτοβάθμια ή κατώτερη δευτεροβάθμια εκπαίδευση. Το 10% απόφοιτες Λυκείου, 15% τριτοβάθμιας εκπαίδευσης  Το 73% ήταν Ελληνίδες, 10% από άλλες χώρες  Το 23% δυσμενή οικονομική κατάσταση, το 18% σε μέτρια, 12% σε καλή

Από τα παραπάνω προκύπτει ότι οι περισσότερες γυναίκες που ζήτησαν βοήθεια στη γραμμή SOS της Γ.Γ.Ι.Φ. κατήγγειλαν ότι κακοποιούνταν από τον σύζυγο/σύντροφό τους. Το μεγαλύτερο ποσοστό ήταν Ελληνίδες, από ετών, άνεργες, σε δυσμενή οικονομική κατάσταση και με υψηλό μορφωτικό επίπεδο.

Στην παρούσα έρευνα ακολουθήθηκε η ποιοτική μέθοδος, διότι θεωρήθηκε καταλληλότερη αναφορικά με τη συγκέντρωση πληροφοριών και στοιχείων της καθημερινότητας των γυναικών-θυμάτων της ενδοοικογενειακής βίας. Οι ποιοτικές μέθοδοι δίνουν την ευκαιρία για εμβάθυνση στην εμπειρία που βιώνουν τα υπό εξέταση υποκείμενα. Αυτό που συμβαίνει είναι μια «λεπτή» περιγραφή από την πλευρά των ερευνητών/τριών (Geertz, 1973). Εκτός όμως από την λεπτομερή περιγραφή και ανάλυση οι ποιοτικές μέθοδοι καταγράφουν τη φωνή του υποκειμένου, τις εκφράσεις του, τις κινήσεις του σώματός του (Eisner, 1991). Στόχο μας δεν αποτέλεσε η γενίκευση όπως συμβαίνει άλλωστε με την ποιοτική κοινωνική έρευνα (Miles και Huberman, 1994), αλλά οι μεμονωμένες περιπτώσεις, οι οποίες απαιτούσαν διερεύνηση σε βάθος, για μικρά δείγματα, τα οποία χαρακτηρίζονταν από συγκεκριμένες κοινωνικο-πολιτισμικές ιδιαιτερότητες οι οποίες δεν είναι δυνατόν να γενικευθούν σε ένα γενικό πληθυσμό.

 Πρόκειται για μια θυματολογική έρευνα ποιοτικής ανάλυσης δεδομένων, όπου, οι προσωπικές συνεντεύξεις, με χρήση ημιδομημένου ερωτηματολογίου (διάρκειας λεπτών), συνιστούν την τεχνική συλλογής των δεδομένων. Η μονάδα ανάλυσης ταυτίζεται με τη μονάδα καταγραφής και είναι η γυναίκα θύμα ενδοοικογενειακής βίας. Το δείγμα των γυναικών που επιλέχθηκαν για τη συμμετοχή τους στην ποιοτική έρευνα ήταν θύματα ενδοοικογενειακής βίας τα τελευταία 4 χρόνια, τα οποία είχαν απευθυνθεί στο Συμβουλευτικό Κέντρο της Γενικής Γραμματείας Ισότητας και μπορούσαν να συμμετέχουν στην έρευνα το μήνα Μάιο.

 Για τη συλλογή των στοιχείων σχεδιάστηκε ημιδομημένο ερωτηματολόγιο: α) κοινωνικο-δημογραφικά χαρακτηριστικά των γυναικών θυμάτων ενδοοικογενειακής βίας β) μορφές κακοποίησης γ) Θύτες και θύματα (ιδιαίτερα χαρακτηριστικά τους, τρόποι συμπεριφοράς) δ) Ερμηνεία της κατάστασης από το θύμα ε) Οικονομική κρίση Το εργαλείο που χρησιμοποιήθηκε ήταν ένας οδηγός συνέντευξης με ημιδομημένες ερωτήσεις. Στο δελτίο συνέντευξης υπήρξαν ερωτήσεις κλειστού τύπου, οι οποίες αφορούσαν την ηλικία, την οικογενειακή κατάσταση, το μορφωτικό επίπεδο και την ύπαρξη ή μη παιδιών. Επίσης, χρησιμοποιήσαμε ερωτήσεις ανοικτού τύπου, οι οποίες επέτρεψαν στις συνεντευξιαζόμενες να αναπτύξουν τις απαντήσεις δίχως προκαθορισμούς.

 Κακοποίηση: σωματική, σεξουαλική, ψυχολογική, λεκτική, οικονομική αποστέρηση, κοινωνικός αποκλεισμός  Η συχνότερη μορφή κακοποίησης την οποία δέχονται οι γυναίκες από τους συζύγους/συντρόφους τους είναι η ψυχολογική  Τα θύματα ανδοοικογενειακής βίας, δεν κακοποιήθηκαν πρώτη φορά την περίοδο της οικονομική κρίσης, αλλά κακοποιούνταν και στο παρελθόν  Η κακοποιητική συμπεριφορά εντάθηκε κατά την περίοδο της οικονομικής κρίσης  Παραμονή των γυναικών στη σχέση εξαιτίας της έλλειψης υποστηρικτικών δομών, αλλά και της μη εύρεσης εργασίας και των επισφαλών θέσεων εργασίας (πιστεύουν ότι δεν θα τα καταφέρουν)  Οι θήτες είναι διαταραγμένες προσωπικότητες με μειωμένο αυτοσεβασμό, κυκλοθυμικοί (υποστηρίζουν οι συνεντευξιαζόμενες)  Τα θύματα θεωρούν ότι η συμπεριφορά των δραστών έχει επηρεαστεί άμεσα από την οικονομική κρίση