Έρωτας και απώλεια : μια ψυχαναλυτική προσέγγιση

Slides:



Advertisements
Παρόμοιες παρουσιάσεις
Η ιστορία του Πέπε.
Advertisements

Αξέχαστα... Ποιος δεν θα ήθελε να επιστρέψει στα χρόνια που:
ΚΑΝΕΤΕ ΚΛΙΚ ΓΙΑ ΝΑ ΠΑΤΕ ΣΤΗΝ ΕΠΟΜΕΝΗ ΔΙΑΦΑΝΕΙΑ!
Music: Nightengale Serenade
GABRIEL GARCÍA MÁRQUEZ
Βρείτε χρόνο για να διαβάσετε αυτό το μήνυμα.
ΤΑ ΤΕΣΣΕΡΑ ΚΕΡΙΑ.
Ο ΦΟΒΟΣ ΓΙΑ ΤΟΝ ΘΑΝΑΤΟ ΣΤΗΝ ΤΡΙΤΗ ΗΛΙΚΙΑ
Ο Καψοκαλύβας (ξανά).
Αυτό το ΤΑΝΤΡΑ ήρθε από την Ινδία. Δεν πειράζει αν είσαι ή οχι προληπτικός, αξίζει ο κόπος να διαβάσεις...OK? Αυτό είναι ένα Tantra Totem Nepalese για.
Κατάθεση εμπειριών από την πρώτη χρονιά λειτουργίας:
Για σου. Σε σκεπτόμουν όλη μέρα!!!
ΒΙΑΣΜΟΣΒΙΑΣΜΟΣ Πήραν συνέντευξη από μια ομάδα βιαστών που βρίσκονται στη φυλακή προκειμένου να μάθουμε ποια θεωρούν αυτοί πιθανά θύματα. Παραθέτουμε.
Απόσταγμα σκέψεων (26).
Γυναίκες, γυναίκες, γυναίκες...
ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΑ ΗΛΙΚΙΑΣ
S.w.a.n. και γκούνες.
Αυτοεκτίμηση Σεβασμός Αγάπη
Ένα πολύ ενδιαφέρον έργο.
ΑΓΑΠΗ.
Δρόμος αρετής και δύναμης
ΜΗΤΡΙΚΗ ΑΓΑΠΗ ΜΗΤΡΙΚΗ ΑΓΑΠΗ.
Η κατάσταση στην εκπαίδευση υποψηφίων οδηγών:
Βρείτε χρόνο για να διαβάσετε αυτό το μήνυμα.
Έχεις δύο επιλογές! από το
Ο Πάνος στη «Στοιχειωμένη αίθουσα» δήλωσε για τον Ιορδάνη: «Αυτός έχει τσακωθεί με τη Γραμματική, όπως και με κάθε άλλο μάθημα εκτός από τα Μαθηματικά.
Αυτό το ποίημα γράφτηκε από μια έφηβη που πάσχει από καρκίνο.
Alfred Adler ΑνθρΩπινη τυπολογΙα.
Music: Smoke gets in your eyes Pictures By: Unknown source Edited by AMRA.
ΣΤΟΧΟΣ : Ο μαθητής να μπορεί να, Φως και σκιά
Λέμε ΌΧΙ Στο Σχολικό Εκφοβισμό
ΤΟ ΠΡΟΒΛΗΜΑ ΤΩΝ ΝΑΡΚΩΤΙΚΩΝ
Γεννήθηκε στις 23 Αυγούστου του στην Κέρκυρα.
Το θαύμα της γέννησης Η ιστορία ενός παιδιού
Το πρώτο κεφάλαιο αναφέρεται στον Ρόμπι, το πρώτο ρομπότ το οποίο πουλήθηκε σε μια οικογένεια σαν κουβερνάτα της κόρης τους. Το κορίτσι αγαπά πολύ το ρομπότ.
Ευαγγελία κριμπίθη. Γιορτάζονται τα γενέθλια του Πρίγκιπα Siegfried. Γίνεται είκοσι ετών. Ο παιδαγωγός του παλικαριού, ο Wolfgang, του συστήνει τους καλεσμένους.
Η θέση και ο ρόλος της γυναίκας στην Ιλιάδα
Παρουσίαση Δ.Σ.Μελισσοκομείου
ΠΛΑΓΙΕΣ ΕΡΩΤΗΜΑΤΙΚΕΣ ΠΡΟΤΑΣΕΙΣ
11. Γιατί υπάρχει το κακό στον κόσμο;
Ο καλύτερος φίλος είναι αυτός
ΓΡΑΦΕΤΑΙ ΜΟΝΟ ΣΤΙΣ ΚΑΡΔΙΕΣ
Ένα Σύντομο Σεμινάριο Ανθρώπινων Σχέσεων
Η ΟΜΗΡΙΚΗ ΕΛΕΝΗ. Η ΟΜΟΡΦΙΑ ΤΗΣ ΕΥΛΟΓΙΑ Η ΚΑΤΑΡΑ;
ΦΙΛΙΑ ΕΙΝΑΙ… ΑΠΌ ΤΟΥΣ ΜΑΘΗΤΕΣ ΤΗΣ Α΄ ΤΑΞΗΣ ΣΤΟ ΜΑΘΗΜΑ ΣΚΖ.
“ΕΓΩ, Ο AΛΛΟΣ, Ο ΔΙΑΦΟΡΕΤΙΚΟΣ … ΖΟΥΜΕ ΜΑΖΙ”
ΓΛΩΣΣΙΚΟ ΜΑΘΗΜΑ Τάξη Στ1 Σχολική χρονιά Ηνωμένες Πολιτείες Αμερικής.
 ΠΩΣ βλέπετε τους ανθρώπους που έχουν διαφορετικό χρώμα δέρματος ή ανήκουν σε διαφορετική εθνικότητα από εσάς; Τους θεωρείτε ίσους με εσάς; Δυστυχώς,
ΘΑΛΕΙΑ ΣΤΑΘΑΤΟΥ Σεπτέμβρης 2015 E2. Κ ΡΙΜΑ ΚΙ ΑΔΙΚΟ Ζωρζ Σαρή.
Ο Όμηρος δεν κρίνει την Ελένη για την πράξη της σε κανένα σημείο της Ιλιάδας. Η Ελένη παρουσιάζεται ως μια συμπαθητική, αξιοπρεπής και ενδιαφέρουσα.
Τα 5 στάδια του πένθους Το 1969 η ψυχίατρος Kübler-Ross εισήγαγε για πρώτη φορά «τα 5 στάδια του πένθους». Τα στάδια αυτά αποτελούν τις υγιείς ψυχικές.
Μαθηματικά ΣΤ΄ τάξης Δίκαιη μοιρασιά! Διαίρεση φυσικών και δεκαδικών αριθμών.
ΑΜΟΙΒΑΙΟΤΗΤΑ. Ως κοινωνικό ον ο άνθρωπος σε όλη την πορεία της ζωής του συνάπτει σχέσεις. Στάση πρώτη, οι καθρέφτες του, οι γονείς. Έπειτα, το ευρύτερο.
ΤΟ ΑΣΧΗΜΟΠΑΠΟ σε νέες περιπέτειες
ΑΙΣΘΑΝΟΜΑΙ –ΖΩ-ΥΠΑΡΧΩ
Ένα Σύντομο Σεμινάριο Ανθρώπινων Σχέσεων
Ενθαρρύνοντας την ανταπόκριση στη Βιβλική Αλήθεια
ΤΙ ΕΙΝΑΙ ΑΥΤΟ ΠΟΥ ΤΟ ΛΕΝΕ ΑΓΑΠΗ. . .;
Εφηβεία: Περίοδος κρίσης και εμπειριών..
Απο τον ευθυ στον πλαγιο λογο
Άσκηση 6 σελ.96 από το εργασία στην τάξη.
Αυτό το ποίημα γράφτηκε από μια έφηβη που πάσχει από καρκίνο.
Πώς να κάνουμε σωστές επιλογές, σύμφωνα με τη χριστιανική πίστη
Αξέχαστα....
Music: Nightengale Serenade
Ποιος είναι ο τέλειος κριτής
Εξάντας Ελλήνων Γονέων.
Ποιο προϊόν διαφημίζει; – Περιγραφή διαφημιστικού μηνύματος.
Για σου. Σε σκεπτόμουν όλη μέρα!!!
ΑΞΕΧΑΣΤΑ.....
Μεταγράφημα παρουσίασης:

Έρωτας και απώλεια : μια ψυχαναλυτική προσέγγιση Aντρέας Ονουφρίου, Πανεπιστήμιο Κύπρου

Αγάπη και ‘Ερωτας μια αναδρομή Αγάπη νοσταλγία προς τη μητέρα Ο άλλος και η επιθυμία Παιδική ηλικία – Μητέρα-βρέφος- πατέρας Μια αναφορά στον ρομαντικό έρωτα- γυναίκα Παναγία-Πορνη Οι άντρες ερωτεύονται αντικείμενα (απόλαυση) οι γυναίκες θέλουν να αγαπιουνται Ο φόβος προς τη γυναίκα. Η επιστροφή στη μητρική κοιλιά.

«Σαν άνεμος μου τίναξε ο έρωτας τη σκέψη που στο βουνό με δύναμη βαλανιδιές λυγάει ο έρωτας που παραλύει το σώμα με ταράζει κι είναι ερπετό γλυκόπικρο, ανίκητο όμως μέλι ή μέλισσα καμιά δεν βρίσκεται για μένα». Σαπφώ

« Υποφέρω, εμπιστεύομαι πάντα το λάθος άτομο, δεν κατορθώνω να ερωτευτώ, έχω τον ίδιο εφιάλτη…αρα υπάρχω» Ο ψυχαναγκασμός της επανάληψης. Η παλινδρόμηση, οι καρμικοί κύκλοι, η κακιά μοίρα, επιβεβαίωση τελικά της ταυτότητας μας και της ύπαρξης μας. Το ίδιο φάντασμα πάντα, στο οποίο μένουμε πιστοί, για αντάλλαγμα παίρνουμε τη ψευδαίσθηση της πληρότητας.

Η απώλεια σηματοδοτεί το θάνατο του «άλλου»- κάτι που δύσκολα αφήνουμε να συμβεί (του εσωτερικευμένου γονέα, ενός αγαπημένου) αν το κάνουμε, αν την/τον αφήσουμε να φύγει νομίζουμε πως τον/την προδώσουμε. Αν γίνει αυτό τότε ο καθένας μας έρχεται αντιμέτωπος με την «σκία» του, με τα σκοτεινά κομμάτια του τα οποία πρέπει να ακούσει.

Δεν είναι πιο εύκολο να ερωτευτεί; Να προσπαθήσουμε να ξεπεράσουμε αυτό που δεν καταλαβαίνουμε με το φλέρτ, με την ερωτική φαντασία. Η άμυνα απέναντι σ αυτό που φοβάμαι μεταβιβάζεται ως έρωτας σ αυτόν που μας ακούει, που είναι πρόθυμος να μοιραστεί μαζί μας κάποια κομμάτια του. Περίπτωση της Anna O και του γιατρού Breuer

Με τον έρωτα αναζητούμε την εικόνα ενός ενωμένου εαυτού Με τον έρωτα αναζητούμε την εικόνα ενός ενωμένου εαυτού. Η libido (λίμπιτο, γενετήσια ορμή) σύμφωνα με τον Jung δεν μπορεί να κατευναστεί με καμιά θρησκεία ή κανένα κόμμα απαιτεί τη συνεύρεση, την ανθρώπινη σχέση. Μέσα από τον έρωτα περνάμε στην εξατομίκευση

Όμως αυτό είναι οδυνηρό: έχουμε αποδώσει στον άλλο, στην εξουσία του να εμφανίζεται και να εξαφανίζεται το νόημα της ύπαρξης μας – ο άλλος εξουσιαστής του πεπρωμένου μας, πότε θα έρθει; Θα αργήσει; Θα ξανάρθει; Η αγάπη σύμφωνα με το Jung φέρνει το ασυνείδητο στο φως ( ο άλλος αποφασίζει αν θα λείψει και πότε θα λείψει και αυτό ξυπνά την έλλειψη μέσα μας (ασυνείδητος φόβο προς την εξουσία του άλλου .

«Θα σε φάω» Εξάρτηση από αυτό που αγαπάμε, παιδί προς τη μητέρα, ληστρική σχέση, θα ικανοποιήσεις τις ανάγκες μου, ο άλλος υπάρχει μόνο και μόνο για να ικανοποιεί τις ανάγκες μας (στοματικός τρόπος, σαν να θέλουμε να κλέψουμε κάτι – ο άλλος θύμα μας, άσκηση εξουσίας). Ποια είδη αγάπης υπάρχουν: Επιλογή αντικειμένου: επιλέγω καποιον/αν σαν τη μητέρα μου (τροφός)

Επιλέγω κάποιον/αν μέσω του οποίου αγαπώ αυτό που θα ήθελα να είμαι Επιλέγω κάποιον/αν μέσω του οποίου αγαπώ αυτό που θα ήθελα να είμαι. Επιλέγω κάποιον ναρκισιστικά (να καθρεφτίζει τον εαυτό μου, να μου δείχνει πόσο με θέλει, όμορφες γυναίκες, θέλω κάποιον να επιβεβαιώσει την αξία μου). Όποιαδήποτε όμως άσκηση εξουσίας πάνω στον άλλο μπορεί να είναι κατάχρηση.

Ο Adorno υποστηρίζει πως μόνο όταν αποδεχτούμε την απόσταση από αυτόν που έχουμε κοντά μας θα μετριάσουμε την αποξένωση (η άρνηση της αποξένωσης και η απαίτηση για ολοκληρωτική κάθε φορά προσέγγιση αδικεί τον άλλο και του αρνείται τη δυνατότητα υπόστασης του, τον κάνει ιδιοκτησία).

Αυτό συμβαίνει όταν βλέπουμε τον άλλον ως όργανο, η προσπάθεια μας να παγιδέψουμε την επιθυμία του άλλου (τι σκέφτεσαι, τι θέλεις, θέλεις κάτι άλλο εκτός από μένα) (Baudrillard). Έτσι το σεξ αποτελεί την κατεξοχήν τελετουργική πράξη υποταγής. Όταν λέμε «με θέλεις», «με αγαπάς» ζητούμε να διεισδύσουμε στο κέντρο των επιθυμιών του άλλου.

Μια άλλη προσέγγιση θα ήταν να αναγνωρίσουμε την ελευθερία του άλλου να μην μας αγαπά, διακινδυνεύω να χάσω. Το σίγουρο είναι πως με τον έρωτα χάνουμε τις βεβαιότητες μας (ο έρωτας επιφέρει μια αλλοίωση στη σχέση μας με την πραγματικότητα). Όταν η βεβαιότητα μας καταρρεύσει η θεοποίηση του άλλου γίνεται το νέο μας πιστεύω.

Ο Carotenuto λέει πως ο άλλος μας εκτρέπει από την αλήθεια μας, αφού και η αλήθεια είναι αποπλανητική, βρίσκεται παντα αλλού.

Oι άντρες ερωτεύονται αντικείμενα, σκοπός η κατάκτηση Μια φίλη μου που ο πατέρας της είναι πολύ καθώς πρέπει αγόρασε μια φανέλλα που γράφει με διαμαντάκια BOYS

Τι συμβαίνει όμως στις σχέσεις μεταξύ γυναικών: μάνα κόρη Τι συμβαίνει όμως στις σχέσεις μεταξύ γυναικών: μάνα κόρη. Αυτό είναι κάτι που ο άντρας δεν μπορεί να καταλάβει. Ένα ερωτικό μητρικό που δεν λειτουργεί σύμφωνα με τη φαλλική τάξη. Με τι το κάνουν οι γυναίκες (δεν υπάρχει γυναικεία ομοφυλοφιλία). Το ίδιο πάνω στο ίδιο (τι κάνουν δυο άντρες αν δεν υπάρχει σοδομία;) Το ίδιο πάνω στο ίδιο, εδώ βρίσκεται το πιο ριζικό, μη παραστάσιμο, τρομακτικό.

Τι θέλει τελικά η γυναίκα; Είτε είναι παγερή, καταστροφική, κρύα, χωρίς πέος, ευνουχισμένη, είναι αυτή που ο ανδρας δυσκολεύεται να καταλάβει – αυτή που θέλει να γνωρίσει γιατί έχει τις «θηλύκές μακαριότητες». Ο άντρας είναι μια γυναίκα σαν τις άλλες, ο παρανοϊκός άντρας που δεν θα γίνει δέκτης της συνουσίας όπως η γυναίκα και να γεννήσει.

Μήπως οι άντρες φθονούν τις γυναίκες; Αυτό που τους διακατέχει είναι ίσως η επιστροφή στη μητρική κοιλιά. Αν όμως ξεπεραστεί αυτός ο φθόνος και ο φόβος τότε ίσως η καλή παθητικότητα μπορεί να γίνει θανάσιμη. Μήπως το υποκείμενο ακρωτηριαστεί χωρίς το φόβο του ευνουχισμού.

Η κοινότητα των ανδρών παρεμβαίνει για να διατηρεί τη φαλλική τάξη τόσο από τους άντρες όσο και από τις γυναίκες. Η υποτίμηση της γυναίκειας απόλαυσης παραμένει. Η κοινωνία απαιτεί ωραίους λόγους, ωραίες μηχανές, ωραία παιδία, γυναίκες μητέρες που δεν προκαλούν φόβο επειδή νομίζουμε πως μπορούμε να τις γεμίσουμε με ένα φιλί, με ένα κόσμημα, με μια σταλιά εξουσία.

Στο θέμα της αγάπης θα ήταν καλύτερα να μην θέτουμε το ερώτημα «ποιος/α είσαι και τι θέλεις» αλλά να αφήσουμε τον άλλο να ζήσει, αφήνουμε το ερώτημα ανοιχτό γιατί η ζωή υπερβαίνει οποιαδήποτε περιγραφή προσπαθούμε να κάνουμε. Η επιστροφή στο πραγματικό.