Αριθμητικά συστήματα στον Η/Υ

Slides:



Advertisements
Παρόμοιες παρουσιάσεις
Αλγόριθμοι σχεδίασης βασικών 2D σχημάτων (ευθεία)
Advertisements

ΕΡΓΑΣΙΑ ΣΤΟ ΜΑΘΗΜΑ ΤΗΣ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑΣ ΥΠΕΥΘΥΝΗ ΚΑΘΗΓΗΤΡΙΑ: Κ.ΜΑΥΡΟΜΑΤΑΚΗ ΕΤΟΣ :
Βασικές έννοιες αλγορίθμων
Δυαδικό Σύστημα Αρίθμησης
Κλάσματα- κλασματικές μονάδες- κλασματικοί αριθμοί
ΠΝΕΥΜΑΤΙΚΗ ΙΔΙΟΚΤΗΣΙΑ
ΕΡΓΑΣΙΑ ΣΤΟ ΜΑΘΗΜΑ ΤΗΣ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑΣ ΥΠΕΥΘΥΝΗ ΚΑΘΗΓΗΤΡΙΑ: Κ.ΜΑΥΡΟΜΑΤΑΚΗ ΕΤΟΣ :
Δυαδικη παρασταση αριθμων και συμβολων
Κλάσματα.
Βασικές Αρχές Ψηφιακής Τεχνολογίας
ΜΟΥΣΕΙΟΒΑΛΙΤΣΕΣ.
Οι μαθητές της Ε1 τάξης Δημήτρης-Ελένη παρουσιάζουν την εξής άσκηση.
Προγραμματισμός Η/Υ Πανεπιστήμιο Αιγαίου
Ασκήσεις Συνδυαστικής
Σημειώσεις : Χρήστος Μουρατίδης
1ο Πειραματικό Θεσσ/νίκης
ΟΙ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ ΣΤΟ ΕΣΩΤΕΡΙΚΟ ΤΟΥ Η/Υ
Μετατροπές μεταξύ αριθμητικών συστημάτων Η/Υ
Τα Μαθηματικά στην Αρχαία Αίγυπτο Ν. Καστάνη
ΕΝΟΤΗΤΑ 1 – Κεφάλαιο 1: Ψηφιακός Κόσμος
Κείμενο – ASCII – Unicode - HTML Κωδικοποίηση ASCII / Unicode HTML
Μετατροπές Μονάδων.
Συστήματα Αρίθμησης Αριθμοί σταθερής και κινητής υποδιαστολής.
ΕΙΣΑΓΩΓΗ ΣΤΗΝ ΕΠΙΣΤΗΜΗ ΤΗΣ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΚΗΣ
Απαντήσεις Θεωρίας - Ασκήσεων
Δυαδικό Σύστημα Δεκαδικό Σύστημα Δεκαεξαδικό Σύστημα
Συστήματα Αρίθμησης  Δυαδικό  Δεκαδικό  Δεκαεξαδικό.
ΔΙΔΑΣΚΩΝ: ΣΠΥΡΟΣ ΝΙΚΟΛΑΪΔΗΣ
Και Αρχικό: Γεωργακή Ιφιγένεια – Τροποποίηση: Τσούτσουρας Σπύρος Μέρος Β΄
Η αλληλουχία των ενεργειών δεν είναι πάντα μία και μοναδική!!!
Ο Άλμπρεχτ Ντίρερ (Albrecht Dürer)
Το τμήμα της Β τάξης του ηλεκτρονικού τομέα Σας παρουσιάζει την εργασία του στα πλαίσια της ειδικής θεματικής δραστηριότητας με τίτλο.
Σημειώσεις : Χρήστος Μουρατίδης
Η πορεία των (Los)LED LosLED Ντουσάκης Ευάγγελος Παπαποστόλου Στάθης
Σχετικά με κλασματικές παραστάσεις
ΓΕΝΙΚΕΣ ΟΔΗΓΙΕΣ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ & ΕΝΔΕΙΚΤΙΚΟΣ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΙΣΜΟΣ ΥΛΗΣ
Αριθμητικά συστήματα στον Η/Υ Δεκαδικό, δυαδικό, οκταδικό και δεκαεξαδικό σύστημα αρίθμισης.
Μετατροπές μεταξύ αριθμητικών συστημάτων Η/Υ
Μετατροπές μεταξύ αριθμητικών συστημάτων Η/Υ Δεκαδικό, δυαδικό, οκταδικό και δεκαεξαδικό σύστημα αρίθμισης.
Ενότητα Α.4. Δομημένος Προγραμματισμός
Φεβρουάριος Βύσκα Λίντια Γεωργιάδη Δήμητρα Κουμελά Αγγελική.
Οι θάλασσες της Ελλάδας
Δουλεύει για όλους τους αριθμούς! Η δεύτερη ΓΡΑΨΕ δεν θα εκτελεστεί ποτέ!
Δια βίου εκπαίδευση Κ Β Κ Σ Μ Χ Μ Χ Κ Ά Ορισμός δια βίου εκπαίδευσης Η μαθησιακή δραστηριότητα με την οποία η εκπαίδευση θεωρείται ως μια μακροχρόνια.
Αριθμητικά συστήματα στον Η/Υ
Γιάννης Ρίτσος.
ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΟΣ Πρότυπο Πειραματικό Γυμνάσιο Ευαγγελικής Σχολής Σμύρνης
ΒΑΣΙΚΕΣ ΑΡΧΕΣ ΨΗΦΙΑΚΗΣ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑΣ
Εισαγωγή στην Έννοια του Αλγορίθμου και στον Προγραμματισμό
ΗΜΥ 100 Εισαγωγή στην Τεχνολογία ΤΜΗΜΑ ΗΛΕΚΤΡΟΛΟΓΩΝ ΜΗΧΑΝΙΚΩΝ ΚΑΙ ΜΗΧΑΝΙΚΩΝ ΥΠΟΛΟΓΙΣΤΩΝ ΠΟΛΥΤΕΧΝΙΚΗ ΣΧΟΛΗ ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΚΥΠΡΟΥ.
Φυσική για Επιστήμονες και Μηχανικούς Εισαγωγή – Φυσική και μετρήσεις.
ΣχεδΙαση ΨηφιακΩν ΣυστημΑτων Συστηματα αριθμησησ Δυαδικοι αριθμοι
ΑΛΓΟΡΙΘΜΟΣ ΠΡΟΒΛΗΜΑ ΑΛΓΟΡΙΘΜΟΣ ΛΥΣΗ
Μαθηματικά Α' ΓΥΜΝΑΣΙΟΥ
Δεκαδικοί αριθμοί Τι σημαίνουν ;.
Ενότητα 1: Εισαγωγή στην Αρχιτεκτονική -Ι Ιωάννης Έλληνας Τμήμα Η/ΥΣ
Πληροφορική Ενότητα 1 (Μέρος Β): Δυαδικό Σύστημα Αρίθμησης.
Εισαγωγή στους Η/Υ Ενότητα 8: Αριθμητική υπολογιστών Ιωάννης Σταματίου
Ψηφιακός Κόσμος Ιωάννα Γαρδίκη
Εισαγωγή στους Η/Υ Ενότητα 9: Μετατροπές και πράξεις στους Η/Υ
ΑΝΑΠΑΡΑΣΤΑΣΗ ΑΚΕΡΑΙΩΝ
Η ΑΡΙΘΜΙΤΙΚΗ ΤΩΝ ΥΠΟΛΟΓΙΣΤΩΝ
Στρογγυλοποίηση φυσικών και δεκαδικών αριθμών
Analog vs Digital Δούρβας Ιωάννης ΙΩΑΝΝΗΣ ΔΟΥΡΒΑΣ.
Τεστ στα Μαθηματικά πολλαπλασιασμοί & διαιρέσεις 10, 100, 1000.
Χειμερινό εξάμηνο 2017 Στέλιος Πετράκης
ΕΝΟΤΗΤΑ 1 – Γνωρίζω τον υπολογιστή ως ενιαίο σύστημα
1.1 Ψηφιακό – Αναλογικό σύστημα 1.2 Ο υπολογιστής ως ψηφιακή μηχανή Τζικούδη – Παπαγεωργίου Χρυσάνθη ΑΣΠΑΙΤΕ – ΕΠΠΑΙΚ – Τμήμα Ε2 Θεσσαλονίκη Νοέμβριος.
Διαχειρίζεται, Επεξεργάζεται και Ανταλλάσσει
B' ΤΑΞΗ ΨΗΦΙΑΚΟΣ ΚΟΣΜΟΣ 2 Κωδικοποίηση 9/12/2018 B' ΤΑΞΗ ΨΗΦΙΑΚΟΣ ΚΟΣΜΟΣ 2.
Μεταγράφημα παρουσίασης:

Αριθμητικά συστήματα στον Η/Υ Δεκαδικό, δυαδικό, οκταδικό και δεκαεξαδικό σύστημα αρίθμισης. http://pshfiakh-texnologia-epal-b.ggia.info

Αριθμητικά συστήματα Η ανάγκη του ανθρώπου για μετρήσεις οδήγησε: Αρχικά στην επινόηση των αριθμών Κατόπιν στην επινόηση συμβόλων για την παράσταση τους Τέλος στη δημιουργία των αριθμητικών συστημάτων: Π.χ. δεκαδικό, δυαδικό, τριαδικό, τετραδικό, … , οκταδικό, .., δεκαεξαδικό ..

Το δεκαδικό σύστημα αρίθμησης Επικράτησε στην καθημερινή ζωή μας Χρησιμοποιεί τα αραβικά ψηφία 0, 1, 2, … ,9 Στο σύστημα αυτό οι μαθηματικές πράξεις γίνονται με μεγάλη ευχέρεια από τον άνθρωπο Επειδή το μαθαίνει από μικρή ηλικία Ερώτηση: Οι άραβες τι αριθμούς χρησιμοποιούνε; Απάντηση: τους Ινδικούς Αριθμούς.

Εξέλιξη Αριθμητικών Ψηφίων

Οι ελληνικοί αριθμοί:

Κυριλλικοί Αριθμοί Τέτοιοι αριθμοί χρησιμοποιούνταν στις σλαβικές χώρες. Για παράδειγμα στην Ρωσία χρησιμοποιούνταν μέχρι το 1700, μέχρι που ο Μεγάλος Πέτρος Ι (τσάρος) τους άλλαξε υιοθετώντας τους γνωστούς μας αραβικούς αριθμούς (0,1,2…).

Roman numbers (λατινικοί) Μονάδες: Δεκάδες: Εκατοντάδες: Χιλιάδες: MCMXLV -> 1945 MCMXCVII -> 1997 Τέτοιους αριθμούς Βλέπουμε σε παλιές Ταινίες σινεμά. Admiralty Arch, London: Εδώ το MDCCCCX δηλώνει το 1910 / MCMX (εξέλιξη λατινικών αριθμών)

Κωδικοποίηση αριθμών με διαφορετικά σύμβολα Με τις προηγούμενες διαφάνειες είδαμε μερικά παραδείγματα κωδικοποίησης των αριθμών από διαφορετικούς πολιτισμούς. Η κωδικοποίηση των αριθμών εξελίχθηκε για τις ανάγκες του κάθε πολιτισμού για να αναπαρασταθούν χρονολογίες, μονάδες μέτρησης αγαθών, χρηματικές συναλλαγές κλπ κλπ. Καθιερώθηκε η χρήση των γνωστών αραβικών αριθμών και το δεκαδικό σύστημα αρίθμησης με 10 ψηφία: 0, 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9

Αριθμητικά συστήματα Το όνομα ενός συστήματος αρίθμησης προέρχεται από τον αριθμό των ψηφίων που χρησιμοποιεί για την παράσταση των αριθμών. Ο αριθμός αυτός ονομάζεται «βάση» του συστήματος Το δεκαδικό σύστημα (βάση 10) χρησιμοποιεί τα ψηφία 0,1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8 και 9 Το δυαδικό σύστημα (βάση 2) χρησιμοποιεί τα ψηφία 0,1 Το οκταδικό σύστημα (βάση 8) χρησιμοποίει τα ψηφία 0,1,3,4,5,6,7 Το δεκαεξαδικό σύστημα (βάση 16) χρησιμοποιεί τα ψηφία 0, 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8 , 9, A, B, C, D, E και F Ένα από τα σύμβολα σημαίνει την έλλειψη ποσότητας, το μηδέν, και τα άλλα σύμβολα διαφέρουν από το προηγούμενό τους (όπως τα έχουμε καταγράψει) κατά μια ακέραιη μονάδα.

Αριθμητικά συστήματα Ο αριθμός που περιγράφει μια ποσότητα έχει δυο τμήματα που χωρίζονται με υποδιαστολή (συνήθως μια τελεία). Το αριστερό τμήμα είναι το ακέραιο μέρος της ποσότητας και το δεξιό τμήμα είναι το κλασματικό μέρος της ποσότητας. Όταν υπάρχει κλασματικό μέρος η αναγραφή της υποδιαστολής είναι υποχρεωτική. Παράδειγμα : Ο αριθμός 2143,45 έχει ακέραιο μέρος το [2143] και κλασματικό μέρος το [,45].

Αριθμητικά συστήματα Η θέση των συμβόλων μέσα στον αριθμό τους δίνει και την συνολική αριθμητική τους αξία, γιατί κάθε σύμβολο πολλαπλασιάζεται με την βάση υψωμένη σε κάποια δύναμη. Ο εκθέτης της θέσης ακριβώς αριστερά από την υποδιαστολή είναι μηδέν. Οι εκθέτες αυξάνονται κατά μια μονάδα αν πηγαίνουμε σε αριστερότερη θέση και μειώνονται κατά μια μονάδα αν πηγαίνουμε σε δεξιότερη θέση. Όλες οι χρησιμοποιούμενες θέσεις, από την μεγαλύτερη μέχρι την μικρότερη, πρέπει να περιέχουν κάποιο σύμβολο, έστω κι αν αυτό είναι το μηδέν.

Παραδείγματα δεκαδικών (DEC)

Απορία: Γιατί ο Η/Υ δεν χρησιμοποιεί το δεκαδικό σύστημα αρίθμησης; Αν θέλαμε να παραστήσουμε τους αριθμούς στον υπολογιστή με το 10δικό σύστημα, θα έπρεπε να κατασκευάσουμε ένα φυσικό μέσο που να παριστάνει 10 διαφορετικές καταστάσεις Είναι πολύ ακριβότερο (ηλεκτρονικά κυκλώματα). Πολύ πιο δύσκολο (π.χ. να γίνουν αριθμητικές πράξεις σε αυτό).

Το δυαδικό σύστημα αρίθμησης Είναι το πιο διαδεδομένο σύστημα στους υπολογιστές. Τα ψηφία που χρησιμοποιούμε είναι το «0» και το«1». Σε ένα ηλεκτρονικό κύκλωμα η αναπαράσταση του ψηφίου 1 μπορεί να είναι περνάει ρεύμα ενώ 0 δεν περνάει ρεύμα.

Αντιστοιχία 2αδικού-10δικού Συστήματος Μέθοδος με την οποία σχηματίζουμε τους (ακέραιους) αριθμούς : Βήμα-Α : Βάζουμε το 0 στην θέση με εκθέτη μηδέν. Βήμα-Β : Προσθέτουμε στον αριθμό μια ακέραια μονάδα, οπότε χρησιμοποιούμε στην θέση με εκθέτη μηδέν το επόμενο σύμβολο. Βήμα-Γ : Αν δεν υπάρχει επόμενο σύμβολο, βάζουμε 0 στην θέση αυτή και προσθέτουμε 1 στην αριστερή διπλανή θέση.

Σχηματισμός: 2αδικό, 4αδικό, 8αδικό, 10δικό, 16αδικό Μέθοδος με την οποία σχηματίζουμε τους (ακέραιους) αριθμούς στο κάθε σύστημα αρίθμησης: Βήμα-Α : Βάζουμε το 0 στην θέση με εκθέτη μηδέν. Βήμα-Β : Προσθέτουμε στον αριθμό μια ακέραια μονάδα, οπότε χρησιμοποιούμε στην θέση με εκθέτη μηδέν το επόμενο σύμβολο. Βήμα-Γ : Αν δεν υπάρχει επόμενο σύμβολο, βάζουμε 0 στην θέση αυτή και προσθέτουμε 1 στην αριστερή διπλανή θέση. Προσέξτε: •    Στο δυαδικό [10] είναι το δύο. •    Στο τετραδικό [10] είναι το τέσσερα. •    Στο οκταδικό [10] είναι το οκτώ. •    Στο δεκαδικό [10] είναι το δέκα. •    Στο δεκαεξαδικό [10] είναι το δεκαέξι. Το [10] δηλώνει την βάση του συστήματος αριθμων! 2αδικό 4αδικό 8δικό 10δικό 16αδικό 1 10 2 11 3 100 4 101 5 110 12 6 111 13 7 1000 20 8 1001 21 9 1010 22 A 1011 23 B 1100 30 14 C 1101 31 15 D 1110 32 16 E 1111 33 17 F 10000 10001 10010 102 18 10011 103 19 10100 24

Σχολιασμός 1: Τι δηλώνει το [10] σε κάθε σύστημα αρίθμησης; Σε όλα τα αριθμητικά συστήματα η βάση γράφεται [10], (1 * βάση^1 + 0 * βάση^0). (Ετοιμαζόμαστε να γράψουμε την βάση μόλις μας τελειώσουν τα ψηφία, άρα βάζουμε 0 στην θέση των μονάδων και 1 ακριβώς αριστερά του). •    Στο δυαδικό [10] είναι το δύο. •    Στο τετραδικό [10] είναι το τέσσερα. •    Στο οκταδικό [10] είναι το οκτώ. •    Στο δεκαδικό [10] είναι το δέκα. •    Στο δεκαεξαδικό [10] είναι το δεκαέξι.

Σχολιασμός 2: Τι δηλώνει το [100] σε κάθε σύστημα αρίθμησης; Φυσικά κάτι αντίστοιχο ισχύει για όλες τις δυνάμεις της βάσης. Το τετράγωνο της βάσης, που γράφεται πάντοτε [100], ισοδυναμεί: •    για το δυαδικό σύστημα με 22 = 4, •    για το τετραδικό σύστημα με 42 = 16, •    για το οκταδικό σύστημα με 82 = 64, •    για το δεκαδικό σύστημα με 102 = 100, •    για το δεκαεξαδικό σύστημα με 162 = 256.

Βασικές πράξεις στο δυαδικό σύστημα Πρόσθεση 0+0=0 0+1=1 1+0=1 1+1=10 Πολλαπλασιασμός 0x0=0 0x1=0 1x0=0 1x1=1 Σημείωση: οι πράξεις στο 2αδικό σύστημα αρίθμησης είναι ευκολότεροι από ότι στο γνωστό μας 10δικό σύστημα αρίθμησης.

Είδαμε το παράδειγμα των δεκαδικών (DEC)

Παραδείγματα δυαδικού (BIN)

Δεκαδικό / Δυαδικό / Οκταδικό / Δεκαεξαδικό σύστημα αριθμών.

Παραδείγματα oκταδικών (OCT)

Παραδείγματα δεκαεξαδικών (HEX)

Εύκολη (;) ερώτηση: To 10 τι συμβολίζει στο 2αδικό, 3αδικό, 4τραδικό, 5αδικό, 6αδικό, 7αδικό, 8αδικό, 9αδικό, 10δικό, 11δικό, 12δικό, 13δικό, 14δικό, 15δικό, 16δικό σύστημα αρίθμησης; Λύση: Όπως είδαμε σε προηγούμενη διαφάνεια το [10] δηλώνει την βάση του συστήματος αρίθμησης. Έτσι ο αριθμός 10 συμβολίζει αντίστοιχα το 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16.

Πρόσθεση και πολλαπλασιασμός στο δυαδικό σύστημα. 0+0=0 0+1=1 1+0=1 1+1=10 Πολλαπλασιασμός 0x0=0 0x1=0 1x0=0 1x1=1

Εξοικείωση με δυαδικό σύστημα Πρόβλημα (;) : Μπορεί να φαίνεται σε πρώτη ματιά το δυαδικό σύστημα αρίθμησης δύσκολο αλλά αυτό οφείλεται απλά στο ότι δεν είμαστε εξασκημένοι σε αυτό. Πρακτική : Μόνο λύνοντας πολλές ασκήσεις με το δυαδικό / οκταδικό / δεκαεξαδικό σύστημα αρίθμησης μπορούμε να το απομυθοποιήσουμε..

Η χρησιμότητα της γνώσης του δυαδικού συστήματος. Ο προγραμματισμός εφαρμογών κατευθείαν σε γλώσσα μηχανής H/Y γίνεται σε γλώσσα μηχανής (assembly) (π.χ. οδηγών συσκευών – drivers). Η κωδικοποίηση της πληροφορίας σε ένα ηλεκτρονικό υπολογιστή γίνεται πάντα σε ψηφία 0 και 1. Π.χ. μια ψηφιακή φωτογραφία, ένα τραγούδι mp3 κλπ.. κωδικοποιείται σε αριθμούς οι οποίοι αναπαριστούνται με 0 και 1 κλπ. Το δυαδικό σύστημα είναι χρήσιμο αν θέλουμε να μάθουμε να προγραμματίζουμε σε οποιαδήποτε γλώσσα προγραμματισμού υψηλού επιπέδου (π.χ. Basic, Pascal, C/C++, java κλπ).

Βιβλιογραφία http://en.wikipedia.org/wiki/Arabic_numbers http://en.wikipedia.org/wiki/Greek_numerals http://www.geocities.com/rmlyra/Numbers.html http://www2.ignatius.edu/faculty/turner/arabic/anumbers.htm http://utopia.duth.gr/~ksiop/lessons/plhroforikh_i.html http://www.survey.ntua.gr/main/courses/general/csintro/lectures/IntroCS_2005_lecture_1.pdf http://www.cs.uoi.gr/~kabousia/pdf/LogicDesign/Th1_BinarySystems.pdf http://www.cs.uoi.gr/~lagaris/ITC/PowerPoint/SystimataArithmisis.ppt http://en.wikipedia.org/wiki/Cyrillic_numerals http://en.wikipedia.org/wiki/Roman_numerals http://blogs.sch.gr/manolas/2008/09/25/%CF%83%CF%85%CF%83%CF%84%CE%AE%CE%BC%CE%B1%CF%84%CE%B1-%CE%B1%CF%81%CE%AF%CE%B8%CE%BC%CE%B7%CF%83%CE%B7%CF%82/