Εκπαιδευτικός Καβάζης Γιώργος
Τάξη: Ε – ΣΤ Διάρκεια: Νοέμβριος 2011 – Μάιος 2012 Αριθμός μαθητών/τριών: 18
• Να μάθουν τα παιδιά να συνεργάζονται. • Να εξοικειωθούν οι μαθητές με την έννοια της επιστημονικής έρευνας και να προτείνουν λύσεις. • Να γνωρίσουν την αλληλεπιδραστική σχέση ανάμεσα στις ανθρώπινες δραστηριότητες και το περιβάλλον. • Να διαμορφώσουν φιλική στάση προς το περιβάλλον. • Να προβληματιστούν για το ενεργειακό πρόβλημα του πλανήτη. • Να διαπιστώσουν το πεπερασμένο των ενεργειακών πόρων και την ανάγκη ορθολογικής διαχείρισής τους. • Να εξοικειωθούν με τις καινούριες έννοιες (φυσικοί πόροι, ανανεώσιμες πηγές).
•Ερευνώ κι Ανακαλύπτω. (Σύνδεση με τα αντίστοιχα κεφάλαια που αφορούν την ενέργεια). •Γλώσσα. (Γραπτή έκφραση, σύνταξη φυλλαδίου οδηγιών για την ορθολογική διαχείριση της ενέργειας). •Μαθηματικά. (Επεξεργασία & ανάλυση αριθμητικών δεδομένων που μπορεί να προκύψουν από έρευνες). •Ιστορία. (Ιστορικά στοιχεία για την προέλευση των πηγών ενέργειας, υγρό πυρ, πόλεμοι και εντάσεις για τον έλεγχο των ενεργειακών πηγών). •Γεωγραφία. (Εντοπισμός των πετρελαιοπαραγωγών περιοχών του κόσμου, γεωγραφικά και γεωπολιτικά στοιχεία των περιοχών αυτών, διαδρομή αγωγών πετρελαίου – φυσικού αερίου). •Οικονομία κι Εγώ. (Ενέργεια και οικονομία, παγκόσμιοι κλυδωνισμοί εξ αιτίας των τιμών του πετρελαίου). •Πληροφορική. (Επεξεργασία δεδομένων, αναζήτηση πληροφοριών, παρουσίαση αποτελεσμάτων). •Ξένη Γλώσσα. (Αναζήτηση πληροφοριών από ξένες πηγές). •Λαογραφία. (Ενεργειακές μηχανές – ανεμόμυλοι, υδρόμυλοι).
1 Η ΦΑΣΗ: Συγκρότηση Περιβαλλοντικής Ομάδας Ρόλοι : καταγραφέας (αναλαμβάνει την υποχρέωση να καταγράφει τις λεπτομέρειες της κάθε δράσης) φωτογράφος (φωτογραφίζει στιγμιότυπα από τις δράσεις μας) ρεπόρτερ (παίρνει συνεντεύξεις από παιδιά και κατοίκους του χωριού) εικονογράφοι (ζωγραφίζουν θέματα σχετικά με την εκστρατεία μας) συλλέκτες, κατασκευαστές κλπ.
ΧΡΟΝΙΚΗ ΠΕΡΙΟΔΟΣ ΔΡΑΣΕΙΣ ΣΥΓΚΡΟΤΗΣΗ ΟΜΑΔΑΣ - ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΙ ΣΜΟΣ ΕΝΗΜΕΡΩΣΗ ΤΟΥ ΚΟΙΝΟΥ ΕΝΗΜΕΡΩΣΗ ΤΩΝ ΜΑΘΗΤΩΝ ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΑ ΑΦΙΣΑΣ ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΑ ΘΕΑΤΡΙΚΟΥ ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΑ ΕΝΗΜΕΡΩΤΙΚΟΥ ΦΥΛΛΑΔΙΟΥ ΚΑΤΑΣΚΕΥΕΣ ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΗ ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ ΔΕΚΕΜΒΡΙΟΣ ΙΑΝΟΥΑΡΙΟΣ ΦΕΒΡΟΥΑΡΙΟΣ ΜΑΡΤΙΟΣ ΑΠΡΙΛΙΟΣ ΜΑΙΟΣ ΙΟΥΝΙΟΣ 2 Η ΦΑΣΗ : Καθορισμός χρονοδιαγράμματος
Μεθοδολογία Οι μέθοδοι που χρησιμοποιήσαμε παρουσίαζε ποικιλία ανάλογα με τις ανάγκες του αντικειμένου που προσεγγίζαμε. Η βάση μας ήταν η μέθοδος του project και οι διάφορες τεχνικές που χρησιμοποιήσαμε ήταν : Ιδεοθύελλα – Ασκήσεις ελεύθερου συνειρμού: Στην έκφραση και καταγραφή των απόψεων σχετικά με το πρόβλημα της ενέργειας. Συζήτηση : Για την ανάλυση των απόψεων και την εξαγωγή συμπερασμάτων Συνέντευξη : Για τη συλλογή στοιχείων Έρευνα : Για την καταγραφή των ενεργοβόρων πηγών του σχολείου μας Παιχνίδια ρόλων και δραματοποίηση : Αποτέλεσαν τη βάση του θεατρικού που δημιουργήσαμε Καλλιτεχνική δημιουργία : Δημιουργία Αφίσας Ακόμα χρησιμοποιήθηκαν και άλλες μέθοδοι ανάλογα με τις ανάγκες του προγράμματος Μετωπική διδασκαλία – επίδειξη : Χρησιμοποιήθηκε κυρίως στην παρουσίαση του παγκόσμιου προβλήματος της ενέργειας Ομαδοσυνεργατική : Για την σύνταξη των φυλλαδίων, τη δημιουργία των ενημερωτικών φυλλαδίων, των κατασκευών.
3 Η ΦΑΣΗ : υλοποίηση Προετοιμασία Η προετοιμασία αναφέρθηκε πιο πριν. Επιπλέον : • Υπήρξε προσαρμογή του προγράμματος στις απαιτήσεις του διεθνούς δικτύου • Δημιουργήθηκαν συνεργασίες με άλλα σχολεία Υλικά • Εργαστήριο πληροφορικής • Εργαστήριο φυσικής • Κασετόφωνο • Υλικά ζωγραφικής
Πηγές ενέργειας Άνθρακας
Πηγές ενέργειας Πετρέλαιο
Πηγές ενέργειας Φυσικό αέριο
Ανανεώσιμες πηγές ενέργειας Ήλιος
Ανανεώσιμες πηγές ενέργειας Άνεμος
Ανανεώσιμες πηγές ενέργειας Νερό
Ανανεώσιμες πηγές ενέργειας Βιομάζα
ΣΤΟ ΣΠΙΤΙ ΚΑΙ ΣΤΟ ΣΧΟΛΕΙΟ •Να μην αφήνουμε ανοιχτά τα φώτα την ημέρα. Σπαταλάμε ρεύμα χωρίς να το χρειαζόμαστε. •Όταν την άνοιξη ζεσταινόμαστε από το καλοριφέρ αντί να ανοίγουμε τα παράθυρα μπορούμε να χαμηλώνουμε το καλοριφέρ. Γιατί να σπαταλάμε πετρέλαιο για να ζεστάνουμε την αυλή; •Να μην αφήνουμε ανοιχτή την τηλεόραση όταν δεν την παρακολουθούμε. •Να τραβούμε τις κουρτίνες για α μπαίνει φως. Το χειμώνα εκτός από ξεκούραστο φως έρχεται και η θερμότητα κι έτσι δε χρειάζεται να δουλέψει πολύ το καλοριφέρ για να ζεσταθεί το σπίτι. •Να βάλουμε μονώσεις στα παράθυρα. Δε χάνουμε ζέστη το χειμώνα ούτε έρχεται το καλοκαίρι ο καύσωνας στο σπίτι μας. •Να χρησιμοποιούμε ηλεκτρονικές λάμπες. Μπορεί να κοστίζουν περισσότερο από τις κοινές είναι όμως φτηνότερες γιατί έχουν μεγαλύτερη διάρκεια ζωής και καταναλώνουν λιγότερο ρεύμα. •Να ρυθμίζουμε τον καυστήρα το Φθινόπωρο. Καίει λιγότερο πετρέλαιο και παράγει λιγότερα καυσαέρια •Να μην χρησιμοποιούμε το πλυντήριο για λίγα ρούχα. Και ρεύμα ξοδεύουμε και νερό σπαταλούμε. Μπορούμε να πλύνουμε περισσότερα ρούχα μ ’ αυτά που ξοδέψαμε. •Να μην αφήνουμε ανοιχτή την πόρτα του ψυγείου ούτε να βάζουμε μέσα ζεστά φαγητά. Μπαίνει μέσα ζέστη και το ψυγείο δουλεύει εντονότερα. •Να χρησιμοποιούμε το κατάλληλο μάτι της κουζίνας για κάθε περίπτωση. Για ένα καφέ ας μην ανάψουμε το μεγάλο μάτι. Καφέ θα ψήσουμε. Δε θα βράσουμε φασολάδα. ΣΤΟ ΑΥΤΟΚΙΝΗΤΟ •Όταν σταματούμε το αυτοκίνητο έστω και για λίγο να σβήνουμε τη μηχανή. Καίμε λιγότερο καύσιμο και παράγουμε λιγότερο καυσαέριο. •Να οδηγούμε χωρίς απότομες επιταχύνσεις και φρεναρίσματα. Η σωστή ταχύτητα είναι και η οικονομικότερη για τα καύσιμα. •Για μικρές μετακινήσεις να προτιμάμε τα πόδια. Κάνουμε οικονομία, δεν παράγουμε καύσιμα και κάνουμε και καλό στην υγεία μας. •Να χρησιμοποιούμε τα λεωφορεία. Μετακινούμαστε περισσότερα άτομα με τα ίδιας καύσιμα, ανταμώνουμε με φίλους και δεν έχουμε πρόβλημα στο παρκάρισμα. •Να ελέγχουμε τη μηχανή και τον αέρα των ελαστικών του αυτοκινήτου μας. Ας το βοηθήσουμε να δουλέψει πιο ξεκούραστα για να κάψει λιγότερο καύσιμο. •Να αποφεύγουμε τις σχάρες και τις αποσκευές στην οροφή του αυτοκινήτου. Αυξάνουν το μέτωπο του αυτοκινήτου και μεγαλώνει η αντίσταση του αέρα. Το αυτοκίνητο ζορίζεται και καίει περισσότερο καύσιμο. •Μην ανοίγετε τα παράθυρα όταν οδηγείτε σε μακρινό ταξίδι. Ο αέρας που μπαίνει στο αυτοκίνητο πηγαίνει στο πίσω παρμπρίζ το οποίο λειτουργεί σαν αλεξίπτωτο, φρενάροντας το αυτοκίνητο.
4 Η ΦΑΣΗ : Εκστρατεία ενημέρωσης Παρουσίαση
Επιτεύχθηκαν οι περισσότεροι στόχοι του προγράμματος Τροποποιήθηκαν συμπεριφορές σχετικά με την εξοικονόμηση της ενέργειας Υπήρξε καθολική συμμετοχή των μαθητών και οι μαθητές χάρηκαν τη συμμετοχή τους στο πρόγραμμα Το πρόγραμμα έγινε αποδεκτό από την τοπική κοινωνία
Περισσότερα για το πρόγραμμα στην ιστοσελίδα school.wikispaces.com/ENERGY+PROJECT