ΗΧΟΡΥΠΑΝΣΗ Η ηχορύπανση αποτελεί ένα από τα πιο σοβαρά προβλήματα των σύγχρονων κοινωνιών. Σήμερα ο θόρυβος αποτελεί έναν από τους σημαντικότερους περιβαλλοντικούς ρύπους, που υποβαθμίζουν το αστικό περιβάλλον, και είναι ιδιαίτερα αισθητός στα μεγάλα αστικά κέντρα, όπου η συγκέντρωση του πληθυσμού είναι μεγάλη.
. ΤΙ ΕΝΝΟΟΥΜΕ ΜΕ ΤΟΝ ΟΡΟ «ΗΧΟΡΥΠΑΝΣΗ» ; «Η εισβολή ανεπιθύμητων, ανεξέλεγκτων και απρόβλεπτων ήχων, όχι απαραίτητα δυνατών, στις ζωές των ανθρώπων, με φυσιολογικές ευαισθησίες, οι οποίοι εμποδίζουν τις καθημερινές δραστηριότητες, όπως εργασία, ομιλία και ανάπαυση, αλλά και ελαττώνουν την ακουστική ικανότητα ….» 2. ΠΟΙΟΣ ΠΡΟΚΑΛΕΙ ΤΗΝ ΗΧΟΡΥΠΑΝΣΗ ; Οι κύριες πηγές της ηχορύπανσης είναι : • Κυκλοφορία μέσων μεταφοράς • Βιομηχανικές και βιοτεχνικές εγκαταστάσεις • Εγκαταστάσεις αναψυχής και διασκέδασης • Χρήση οικιακώv συσκευων ΓΙΑΤΙ ΑΡΑΓΕ ΠΡΕΠΕΙ ΝΑ ΑΣΧΟΛΗΘΟΥΜΕ ΜΕ ΤΟ ΖΗΤΗΜΑ ΤΗΣ ΗΧΟΡΥΠΑΝΣΗΣ ; Ο θόρυβος βλάπτει σοβαρά την υγεία του ανθρώπου και επηρεάζει τις καθημερινές του δραστηριότητες στη δουλειά, το σχολείο, το σπίτι και τον ελεύθερο χρόνο του. Μόνο ο κυκλοφοριακός θόρυβος υπολογίζεται ότι βλάπτει την υγεία ενός τρίτου των Ευρωπαίων πολιτών. Ο θόρυβος είναι βλαβερός όχι μόνο σε μεγάλες εντάσεις, αλλά και σε χαμηλές, όταν αυτές υφίστανται συνεχώς και για μεγάλα χρονικά διαστήματα.
. Οι κύριοι κίνδυνοι του θορύβου για την υγεία είναι : • Επίδραση στην ψυχολογία του ατόμου (άγχος, νευρώσεις, ευερεθιστότητα) • Επιρροή στην κοινωνική συμπεριφορά(επιθετικότητα, ευερεθιστότητα, χαμηλή αυτό-εκτίμηση, προβληματικές διαπροσωπικές σχέσεις, αυτοκτονική τάση) • Επίδραση στο έμβρυο (πρόωρος τοκετός)
. 4. ΤΙ ΓΙΝΕΤΑΙ ΣΗΜΕΡΑ ΚΑΙ ΤΙ ΜΠΟΡΕΙ ΝΑ ΓΙΝΕΙ ΓΙΑ ΤΟ ΖΗΤΗΜΑ ΤΗΣ ΗΧΟΡΥΠΑΝΣΗΣ; Η αντιμετώπιση του θορύβου ή έστω ο περιορισμός του πρέπει να αποτελεί έναν από τους πρωταρχικούς στόχους των πολιτισμένων κοινωνιών. Η Ελληνική πολιτεία, όπως και όλες οι σύγχρονες κοινωνίες, έχει θεσπίσει μια σειρά νομοθετικών και διοικητικών μέτρων για τον περιορισμό του φαινομένου. Παρ’ όλα αυτά, το πρόβλημα της ηχορύπανσης εξακολουθεί να υφίσταται και δυστυχώς να επεκτείνεται, αντί να περιορίζεται.
. Δυστυχώς για τη χώρα μας, παράγοντες όπως το μεσογειακό της κλίμα, η αλματώδης αύξηση των μοτοσυκλετών και ΙΧ, η έντονη νυχτερινή ζωή, ιδίως τους καλοκαιρινούς μήνες, το ταμπεραμέντο των Ελλήνων, και, κυρίως, η έλλειψη του σεβασμού προς την ησυχία του διπλανού μας, επιδεινώνουν το φαινόμενο. Η πόλη μας δεν αποτελεί την εξαίρεση, έχοντας μάλιστα το θλιβερό προνόμιο να συγκαταλέγεται στις πιο θορυβώδεις πόλεις, όχι μόνο της Ελλάδας, αλλά και της Ευρώπης. Δεν υπάρχει γειτονιά ή συνοικία που οι κάτοικοι να μη διαμαρτύρονται για το θόρυβο όλες τις ώρες της ημέρας και ιδιαίτερα τις ώρες κοινής ησυχίας. Η ζωή μας γίνεται όλο και περισσότερο αφόρητη. Αναγκαζόμαστε να έχουμε κλειστές τις πόρτες και τα παράθυρα, δεν μπορούμε να κοιμηθούμε , να ησυχάσουμε. Τα μικρά παιδιά, τα παιδιά που διαβάζουν και οι ηλικιωμένοι επιβαρύνονται περισσότερο.
. Το πρόβλημα το δημιουργούν κυρίως τα μηχανάκια με τις κομμένες εξατμίσεις, αλλά και τα αυτοκίνητα, που παραβιάζουν το όριο ταχύτητας μέσα στην πόλη, καθώς και τα κέντρα διασκέδασης με την ανεξέλεγκτη χρήση της μουσικής. Αμφισβητείται κάθε έννοια σεβασμού στον συνάνθρωπο, κάθε έννοια ευνομούμενης πόλης μπροστά στην κακώς εννοούμενη διασκέδαση των οδηγών. Το πρόβλημα επιδεινώνεται διαρκώς, λόγω και της έλλειψης μέτρων από όλους τους αρμόδιους φορείς, της ανεπαρκούς επιτήρησης από την Τροχαία, την έλλειψη ενημέρωσης των οδηγών και τη μη ύπαρξη πινακίδων και σήμανσης.
. Η αντιμετώπισης της πλημμελούς λειτουργίας των εξατμίσεων των μοτοποδηλάτων και μοτοσικλετών, της πρόκλησης θορύβου κατά τις ώρες κοινής ησυχίας, της παραβίασης των ορίων ταχύτητας στην πόλη, καθώς και της συμμόρφωσης των καταστημάτων υγειονομικού ενδιαφέροντος τόσο στην τήρηση της άδειας λειτουργίας του καταστήματος όσο και στην τήρηση των όρων της άδειας χρήσης μουσικής.
. 4.β. Περιορισμός του θορύβου στη διαδρομή • Κατασκευές ηχοπετασμάτων για την προστασία των ευαίσθητων χρήσεων (σχολεία, νοσοκομεία, γηροκομεία) • Δημιουργία ζωνών πρασίνου • Δημιουργία σταθμών παρακολούθησης οδικού θορύβου • Κατάλληλος χωροταξικός σχεδιασμός που να στοχεύει στην αύξηση της απόστασης ανάμεσα στην πηγή του θορύβου και τον άνθρωπο 4.γ. Περιορισμός του θορύβου στο δέκτη • Θέσπιση προδιαγραφών ηχομόνωσης στα κτηριακά έργα • Κατάθεση μελέτης ηχομόνωσης για τη λήψη άδειας οικοδομής • Ειδική μελέτη αντιμετώπισης θορύβου για όλα τα έργα που γίνονται κοντά ή μέσα σε κατοικημένη περιοχή.