Ανάλυση διακύμανσης Τι είναι η ανάλυση διακύμανσης

Slides:



Advertisements
Παρόμοιες παρουσιάσεις
Γεώργιος Σιδερίδης Πανεπιστήμιο Κρήτης
Advertisements

Keller: Stats for Mgmt & Econ, 7th Ed
ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ ΚΑΙ ΑΝΑΛΥΣΗ ΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
Γεώργιος Σιδερίδης Πανεπιστήμιο Κρήτης
Μπουντζιούκα Βασιλική, MSc Βιοστατιστικός Εξωτ. Συνεργάτης ΕΣΔΥ
Εισαγωγή στην Κοινωνιογλωσσολογία
Καλώς ήρθατε στις Οικονομικές Επιστήμες
Factorial Analysis of Variance – Παραγοντική Ανάλυση Διακύμανσης
Διάλεξη 7 Ανάλυση Διακύμανσης ΙI (Παραγοντική ANOVA)
Eλέγχουμε αν η διαφορά μεταξύ δύο μέσων τιμών (Τ και P) είναι σημαντική (δηλ. αν διαφέρει από το 0 ή ότι δεν είναι τυχαία) χρησιμοποιώντας το t-test: Recall.
ΚΕΦΑΛΑΙΟ 5 ΧΩΡΙΚΗ ΔΕΙΓΜΑΤΟΛΗΨΙΑ
Στατιστική I Χειμερινό Γ. Παπαγεωργίου
ΚΕΦΑΛΑΙΟ 6 ΓΕΩΓΡΑΦΙΚΕΣ ΜΕΘΟΔΟΙ ΚΑΙ ΤΕΧΝΙΚΕΣ: ΣΗΜΕΙΑ
Απλή και Παραγοντική Ανάλυση Διακύμανσης
Υποθέσεις: Ένα Δείγμα. ΤΥΠΙΚΕΣ ΤΙΜΕΣ Τιμές Ζ X = 50, μ = 100, σ = 30, Ζ =
Β.Sc., M.Env.Eng., M.Ind.Eng., D.Eng. Διάλεξη 5 Σύγκριση μέσω όρων
Πηγή: Βιοστατιστική [Β.Γ. Σταυρινός, Δ.Β. Παναγιωτάκος]
ΔΙΑΣΤΗΜΑΤΑ ΕΜΠΙΣΤΟΣΥΝΗΣ
Αρχές επαγωγικής στατιστικής
Πειραματικές Μονάδες Ένα φυτό Ένα πειραματικό τεμάχιο (plot)
Σχεδιασμός των Μεταφορών Ενότητα #5: Δειγματοληψία – Sampling. Δρ. Ναθαναήλ Ευτυχία Πολυτεχνική Σχολή Τμήμα Πολιτικών Μηχανικών.
TO ΣΤΑΤΙΣΤΙΚΟ ΚΡΙΤΗΡΙΟ t (Ελεγχος Διαφορων Μεσων Ορων Αναμεσα Σε Δυο Ανεξαρτητα Δειγματα) Για τον ελεγχο στατιστικών υποθέσεων ανάμεσα στους μέσους όρους.
ΤΜΗΜΑ ΕΠΙΧΕΙΡΗΜΑΤΙΚΟΥ ΣΧΕΔΙΑΣΜΟΥ & ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΑΚΩΝ ΣΥΣΤΗΜΑΤΩΝ ΟΙΚΟΝΟΜΕΤΡΙΚΑ ΠΡΟΤΥΠΑ ΜΑΘΗΜΑ ΠΡΩΤΟ ΘΕΩΡΙΑΣ - ΑΠΛΟ ΓΡΑΜΜΙΚΟ ΥΠΟΔΕΙΓΜΑ Δρ. Κουνετάς Η Κωνσταντίνος.
Αρχές επαγωγικής στατιστικής Τμήμα :Νοσηλευτικής Πατρών Διδάσκουσα: Παναγιώταρου Αλίκη Διάλεξη 9.
Μεθοδολογία των Επιστημών του Ανθρώπου: Στατιστική Ενότητα 2: Επαγωγική Στατιστική Βασίλης Γιαλαμάς Σχολή Επιστημών της Αγωγής Τμήμα Εκπαίδευσης και Αγωγής.
Έλεγχος υποθέσεων για αναλογίες. Εάν έχουμε αναλογίες σχετικά με ένα συγκεκριμένο χαρακτηριστικό σε έναν πληθυσμό τότε κάνουμε ελέγχους υποθέσεων για.
Στατιστικές Υποθέσεις (Ερευνητικά Ερωτήματα / Υποθέσεις προς επιβεβαίωση)
Διαστήματα εμπιστοσύνης – δοκιμή t Δ. Κομίλης. Είναι διαφορετικές οι διεργασίες?
ΕΛΕΓΧΟΙ ΣΤΑΤΙΣΤΙΚΩΝ ΥΠΟΘΕΣΕΩΝ Η πιο συνηθισμένη στατιστική υπόθεση είναι η λεγόμενη Υπόθεση Μηδέν H 0. –Υποθέτουμε ότι η εμφανιζόμενη διαφορά μεταξύ μιας.
Έλεγχος Υποθέσεων Ο έλεγχος υποθέσεων αναφέρεται στη διαδικασία αποδοχής ή απόρριψης μιας στατιστικής υπόθεσης, Κατά την εκτέλεση ενός στατιστικού ελέγχου,
Σχεδιασμός Γεωργικών Πειραμάτων. Πειραματικές Μονάδες Ένα Φυτό Ένα Τεμάχιο (Plot) του χωραφιού.
Μεθοδολογία έρευνας και στατιστική – Δείγμα – Διαφορά μέσων τιμών
ΔΙΑΛΕΞΗ 11η Ποσοτική έρευνα υγείας
Πηγή: ‘Βιοστατιστική’ [Β.Γ. Σταυρινός, Δ.Β.Παναγιωτάκος]
Έλεγχος υποθέσεων με την χ2 «χι -τετράγωνο» κατανομή
ΣΤΑΤΙΣΤΙΚΑ ΜΕΤΡΑ ΔΙΑΣΠΟΡΑΣ - ΑΣΥΜΜΕΤΡΙΑΣ - ΚΥΡΤΩΣΕΩΣ
Επικρατούσα τιμή. Σε περιπτώσεις, που διαφορετικές τιμές μιας μεταβλητής επαναλαμβάνονται περισσότερο από μια φορά, η επικρατούσα τιμή είναι η συχνότερη.
Ανάλυση- Επεξεργασία των Δεδομένων
Στατιστικές Υποθέσεις
Μέτρα μεταβλητότητας ή διασποράς
Επαγωγική Στατιστική Εκτίμηση και Έλεγχος μέσων τιμών Χαράλαμπος Γναρδέλλης Τμήμα Τεχνολογίας Αλιείας και Υδατοκαλλιεργειών.
Εκτιμητική: σημειακές εκτιμήσεις παραμέτρων
Έλεγχος Υπόθεσης για το μέσο ενός πληθυσμού
Εισαγωγή στην Στατιστική
Έλεγχος της διακύμανσης
Ανάλυση Διακύμανσης κατά ένα παράγοντα
Μεθοδολογία των Επιστημών του Ανθρώπου: Στατιστική
Έλεγχος για τη διαφορά μέσων τιμών μ1 και μ2 δύο πληθυσμών
Παραγοντικά Πειράματα (Factorial Experiments)
Πού χρησιμοποιείται ο συντελεστής συσχέτισης (r) pearson
Κανονικότητα Μια από τις υποθέσεις του υποδείγματος της γραμμικής παλινδρόμησης είναι ότι ο διαταρακτικός όρος κατανέμεται κανονικά με μέσο μηδέν και σταθερή.
5o Μάθημα: Το τεστ χ2 Κέρκυρα.
Έλεγχος υποθέσεων με την χ2 «χι -τετράγωνο» κατανομή
Μεθοδολογία των Επιστημών του Ανθρώπου: Στατιστική
ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΙΩΑΝΝΙΝΩΝ ΑΝΟΙΚΤΑ ΑΚΑΔΗΜΑΪΚΑ ΜΑΘΗΜΑΤΑ
Εισαγωγή στην Στατιστική
Πειραματικές Μονάδες Ένα φυτό Ένα πειραματικό τεμάχιο (plot)
ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΙΩΑΝΝΙΝΩΝ ΑΝΟΙΚΤΑ ΑΚΑΔΗΜΑΪΚΑ ΜΑΘΗΜΑΤΑ
ΣΤΑΤΙΣΤΙΚΗ ΚΟΙΝΩΝΙΚΩΝ ΕΠΙΣΤΗΜΩΝ
ΣΤΑΤΙΣΤΙΚΗ ΚΟΙΝΩΝΙΚΩΝ ΕΠΙΣΤΗΜΩΝ
ΕΘΝΙΚΟ ΚΑΙ ΚΑΠΟΔΙΣΤΡΙΑΚΟ ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΑΘΗΝΩΝ
Επαγωγική Στατιστική Συσχέτιση – Συντελεστής συσχέτισης Χαράλαμπος Γναρδέλλης Τμήμα Τεχνολογίας Αλιείας και Υδατοκαλλιεργειών.
Τμήμα Λογιστικής & Χρηματοοικονομικής
Στατιστικές Υποθέσεις
ΜΗ ΠΑΡΑΜΕΤΡΙΚΟΙ ΕΛΕΓΧΟI ΥΠΟΘΕΣΕΩΝ
Μέθοδοι Έρευνας Στις Επιχειρήσεις και την Οικονομία
Μεθοδολογία Έρευνας Διάλεξη 9η: Ανάλυση Ποσοτικών Δεδομένων
Ανάλυση Διασποράς (ANOVA) Κατά Έναν Παράγοντα
Επαγωγική Στατιστική Συσχέτιση – Συντελεστές συσχέτισης Χαράλαμπος Γναρδέλλης Εφαρμογές Πληροφορικής στην Αλιεία και τις Υδατοκαλλιέργειες.
ΕΛΕΓΧΟΣ ΑΝΕΞΑΡΤΗΣΙΑΣ ΠΟΙΟΤΙΚΩΝ ΜΕΤΑΒΛΗΤΩΝ
Μεταγράφημα παρουσίασης:

Ανάλυση διακύμανσης Τι είναι η ανάλυση διακύμανσης Ποιες προϋποθέσεις απαιτούνται σχετικά με τα δεδομένα προκειμένου να χρησιμοποιηθούν οι τεχνικές της ανάλυσης διακύμανσης Πως υπολογίζεται το πηλίκο F και τι εκφράζει Για ποιο λόγο απαιτούνται οι διαδικασίες πολλαπλών συγκρούσεων

Ερώτημα: Μεταξύ των εργαζομένων με πλήρη απασχόληση, είναι οι απόφοιτοι κολεγίου που εργάζονται περισσότερες ώρες ή όλοι εργάζονται το ίδιο ανεξάρτητα από το μορφωτικό τους επίπεδο;

Από την περιγραφή των μέσων τιμών των δειγμάτων από τα 5 επίπεδα μόρφωσης διακρίνεται αυξημένος χρόνος εργασίας στην ομάδα Graduate σε σχέση με τις άλλες ομάδς

Μηδενική υπόθεση: Οι μέσοι των πληθυσμών για τα 5 επίπεδα εκπαίδευσης είναι ίσοι. Εναλλακτική υπόθεση: Υπάρχει μια διαφορά. Υπάρχει τουλάχιστον ένας μέσος διαφέρει από κάποιον άλλο

Η ανάλυση διακύμανσης εξετάζει τη μεταβλητότητα των δειγματικών τιμών Η ανάλυση διακύμανσης εξετάζει τη μεταβλητότητα των δειγματικών τιμών. Εξετάζουμε κατά πόσο ποικίλλουν οι τιμές μέσα σε κάθε ομάδα καθώς επίσης πόσο κυμαίνονται οι μέσοι των ομάδων

Περιοχή απόρριψης και «αποδοχής» της μηδενικής υπόθεση των τιμών F

Προϋποθέσεις της ανάλυσης διακύμανσης Ανεξαρτησία .Δεν υπάρχουν σχέσεις μεταξύ των παρατηρήσεων διαφορετικών ομάδων και μεταξύ παρατηρήσεων της ίδιας ομάδας. Κανονικότητα. Η κανονικότητα μπορεί να ελεγχθεί με ιστογράμματα ή κανονικής πιθανότητας διαγράμματα για κάθε ομάδα. Αν τα μεγέθη των δειγμάτων είναι μικρά πρέπει να ελέγχονται οι ακραίες παρατηρήσεις. Ισότητα διασποράς. Μπορεί να ελεγχθεί εξετάζοντας τη διακύμανση των παρατηρήσεων με τη βοήθεια θηκογράμματος ή με τη βοήθεια του Levene test ισότητας διασπορών.

Έλεγχος κανονικότητας

Έλεγχος ισότητας διακυμάνσεων Πηλίκο F μέσων τετραγώνων (Είναι ουσιαστικά μια Ανάλυση διακύμανσης Πιθανότητα να ληφθεί ένα πηλίκο F τουλάχιστον το ίδιο μεγάλο όταν η μηδενική υπόθεση αληθεύει. Επειδή 0,012 <0,05 απορρίπτεται η ισότητα των διακυμάνσεων.

Γενικός έλεγχος της Ανάλυσης Διακύμανσης με ένα παράγοντα όταν οι προϋποθέσεις ικανοποιούνται Πιθανότητα να ληφθεί ένα πηλίκο F τουλάχιστον το ίδιο μεγάλο όταν η μηδενική υπόθεση αληθεύει Πηλίκο μέσων τετραγώνων

Εναλλακτικός γενικός έλεγχος Ανάλυσης Διακύμανσης (Welch test) όταν δεν ικανοποιείται η ισότητα των διακυμάνσεων Πιθανότητα να ληφθεί ένα πηλίκο F τουλάχιστον το ίδιο μεγάλο όταν η μηδενική υπόθεση αληθεύει. Επειδή 0,005< 0,05 απορρίπτεται η μηδενική υπόθεση της ισότητας των μέσων τιμών ωρών εργασίας μεταξύ των όλων των κατηγοριών μορφωτικού επιπέδου

Διαδικασίες πολλαπλών συγκρίσεων Η απλούστερη διαδικασία είναι το τεστ Bonferroni. Διορθώνει το παρατηρούμενο επίπεδο σημαντικότητας πολλαπλασιάζοντάς το με τον αριθμό των συγκρίσεων που απαιτούνται. Στον πίνακα πολλαπλών συγκρίσεων δίνεται η τιμή 5p που συγκρίνεται με το επίπεδο σημαντικότητας (πχ. α=0,05) προκειμένου να ελεγχθεί η μηδενική υπόθεση της ισότητας δυο μέσων όρων

Εκτέλεση πολλαπλών συγκρίσεων: έλεγχος Bonferroni, Tukey

Επειδή το παρατηρούμενο επίπεδο σημαντικότητας 0,009 είναι μικρότερο από 0,05, συμπεραίνουμε ότι ο μέσος χρόνος εργασίας είναι σημαντικά μεγαλύτερος στο μορφωτικό επίπεδο “Graduate” σε σχέση με το επίπεδο “Less than HS” και η διαφορά είναι 6,58 ώρες (το SPSS τοποθετεί ένα * δίπλα σε κάθε σημαντική διαφορά)

Ανάλυση διακύμανσης με δυο παράγοντες (two way analysis of variance). Αν θέλουμε να εξετάσουμε την ύπαρξη διαφορών σε μέσο χρόνο (ώρες) βασιζόμενοι και στο φύλο και στο μορφωτικό επίπεδο Βασιζόμενοι στους παρατηρούμενους μέσους και τυπικές αποκλίσεις των δέκα κελιών θέλουμε να ελέγξουμε αν ο μέσος χρόνος εργασίας είναι ίδιος για τα διάφορα επίπεδα Μόρφωσης, αν είναι ίδιος για άνδρες και γυναίκες και κατά πόσο η σχέση χρόνου εργασίας-μορφωτικού επιπέδου είναι ίδια σε άνδρες και γυναίκες

Εξέταση δεδομένων

Μέσος χρόνος εργασίας σε ώρες κατά μορφωτικό επίπεδο και φύλο

Πίνακας ανάλυσης διακύμανσης μα δύο παράγοντες Βήματα ελέγχου: Έλεγχος αλληλεπίδρασης φύλου- μορφωτικού επιπέδου Έλεγχος κύριων επιδράσεων :Μορφωτικού επιπέδου