Η επίταση του ασφαλιστικού κινδύνου

Slides:



Advertisements
Παρόμοιες παρουσιάσεις
1 Χ Ο υπό έκδοση νόμος για τις υπηρεσίες πληρωμών στην εσωτερική αγορά Χρήστος Βλ. Γκόρτσος Αναπληρωτής Kαθηγητής Διεθνούς Οικονομικού Δικαίου, Πάντειο.
Advertisements

Νέος Κανονισμός Ασφάλισης Ζωϊκού Κεφαλαίου
ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΠΕΙΡΑΙΩΣ ΤΜΗΜΑ ΣΤΑΤΙΣΤΙΚΗΣ & ΑΣΦΑΛΙΣΤΙΚΗΣ ΕΠΙΣΤΗΜΗΣ
1 Η νέα Οδηγία για την παροχή πιστώσεων σε καταναλωτές Χριστίνα Κ. Λιβαδά Ειδική Νομική Σύμβουλος ΕΕΤ.
Νέο Νομοθετικό Πλαίσιο για την Υποχρεωτική Ασφάλιση Οχημάτων.
Επαγγελματική Αστική Ευθύνη Διαμεσολαβητών 29/5/2014 Μάνος Δημήτριος.
Αξιώσεις καταναλωτών λόγω παράβασης του δικαίου ελεύθερου ανταγωνισμού
Αρχές Δικαίου Επιχειρήσεων Διάλεξη 15 η Νικόλαος Καρανάσιος Συμβάσεις.
Μονομερής δράση της Δημόσιας Διοίκησης. Ελαττωματική διοικητική πράξη Τριπλή διάκριση ελαττωματικών πράξεων Ανυπόστατες (από ιδιώτη, δεν φέρουν εξωτερικά.
2 ο ΜΑΘΗΜΑ Ο γάμος και το σύμφωνο συμβιώσεως στο πεδίο του ιδιωτικού διεθνούς δικαίου.
Εθνικό και Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών Τμήμα Νομικής Ιδιωτικό Διεθνές Δίκαιο Καθηγητής Χαράλαμπος Π. Παμπούκης.
Η κατάρτιση και η ρευστοποίηση των συμφωνιών παροχής χρηματοοικονομικής ασφάλειας επί αϋλων τίτλων Γεώργιος Κ. Λέκκας Επίκουρος Καθηγητής Νομική Σχολή.
Νομιμότητα και νομιμοποίηση στις δίκες καταλογισμών αιρετών οργάνων Δήμων Ευαγγελία Ελισάβετ Κουλουμπίνη Σύμβουλος Ελεγκτικού Συνεδρίου.
Kάλλη Καρβέλη, M.Sc. Δικηγόρος – Ειδικός επιστήμονας ΑΠΔΠΧ Έλενα Μαραγκού, ΔΝ Δικηγόρος – Ειδικός επιστήμονας ΑΠΔΠΧ Μαρία Αλικάκου, ΔΝ Δικηγόρος – Ειδικός.
« Βασικές Αρχές Ασφάλισης Ζημιών » Κυριακή, 25 Σεπτεμβρίου
ΣΥΜΒΑΣΗ ΠΕΡΙΟΥΣΙΑΣ Σ.Ε.Μ.Α. ΛΕΚΤΙΚΟ ΓΕΝΙΚΩΝ ΟΡΩΝ HIBANP1002.
Χαρακτηριστικά διοικητικών πράξεων: Τεκμήριο νομιμότητας Εκτελεστότητα
Το ειδικό καθεστώς καταβολής Φ.Π.Α. κατά την είσπραξη Αθηνά Σχινά
Στο (2)  Δεν εξετάζεται η αιτιώδης συνάφεια 
ΤΜΗΜΑ ΝΟΜΙΚΗΣ ΤΟΜΕΑΣ ΔΙΕΘΝΩΝ ΣΠΟΥΔΩΝ
ΑΣΦΑΛΙΣΤΙΚΗ ΑΠΑΤΗ- Fraudulent Claims
Ασφαλιστική υποκατάσταση
ΔΙΑΛΕΞΗ 9η Ελληνικός Κώδικας Νοσηλευτικής Δεοντολογίας.
Ευαγγελία Μαρία Θωμά, Πρωτοδίκης – Υποψήφια ΔΝ
ΤΜΗΜΑ ΝΟΜΙΚΗΣ ΤΟΜΕΑΣ ΔΙΕΘΝΩΝ ΣΠΟΥΔΩΝ
Η ΕΥΘΥΝΗ ΑΠΟ ΤΟ ΙΑΤΡΙΚΟ ΣΦΑΛΜΑ
Άρθρο 8 Ν.3886/2010 Νέα διάταξη H ρήτρα διοικητικής σύμβασης που διαλαμβάνει ρύθμιση αποκλίνουσα της κατακυρωτικής απόφασης, είναι ευθέως προσβλητή με.
Διαδικασία και έννομες συνέπειες της άσκησης της εγκατάλειψης
ΣΥΜΦΩΝΙΑ ΕΠΙ ΤΗΣ ΑΣΦΑΛΙΣΤΙΚΗΣ ΑΞΙΑΣ
Εισηγήτρια: Αικατερίνη Αργυρακοπούλου
Κανόνας «Pay to be paid» μετά την ΙΑ 2015
Διαδικασία και έννομες συνέπειες της άσκησης της εγκατάλειψης
Η επιταση του ασφαλιστικου κινδινου
Υποχρεωτική ασφάλιση κατά το ελληνικό δίκαιο
Μονομερής δράση της Δημόσιας Διοίκησης
ΕΘΝΙΚΟ ΚΑΙ ΚΑΠΟΔΙΣΤΡΙΑΚΟ ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΑΘΗΝΩΝ ΕΝΙΑΙΟ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΜΕΤΑΠΤΥΧΙΑΚΩΝ ΣΠΟΥΔΩΝ ΝΟΜΙΚΗΣ ΣΧΟΛΗΣ ΑΘΗΝΩΝ ΚΑΤΕΥΘΥΝΣΗ ΝΑΥΤΙΚΟΥ ΔΙΚΑΙΟΥ ΘΕΜΑ ΕΡΓΑΣΙΑΣ:
Ειδικές κατηγορίες διοικητικών πράξεων
ΕΠΕΛΕΥΣΗ ΤΗΣ ΑΣΦΑΛΙΣΤΙΚΗΣ ΠΕΡΙΠΤΩΣΗΣ ΚΑΙ ΚΑΛΗ ΠΙΣΤΗ
Ε.Κ.Π.Α. ΝΟΜΙΚΗ ΣΧΟΛΗ ΠΜΣ ΝΑΥΤΙΚΟΥ ΔΙΚΑΙΟΥ
Ιδιωτικό Διεθνές Δίκαιο
ΚΕΦΑΛΑΙΟ 2. ΕΝΑΛΛΑΚΤΙΚΕΣ ΔΗΜΟΣΙΕΣ ΣΥΜΒΑΣΕΙΣ (CONTRACTING OUT)
ΥΠΕΡΑΣΦΑΛΙΣΗ ΚΑΙ ΔΗΜΟΣΙΑ ΤΑΞΗ
Πηγές του διοικητικού δικαίου -Γενικές αρχές
Ενδικοφανής προσφυγή
Η ειδική εισφορά αλληλεγγύης στις συντάξεις του Δημοσίου υπό το πρίσμα της απόφασης 244/2017 της Ολομελείας του Ελεγκτικού Συνεδρίου Ιωάννης Γ.-Στ. Κούρτης.
ΕΘΝΙΚΟ ΚΑΙ ΚΑΠΟΔΙΣΤΡΙΑΚΟ ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΑΘΗΝΩΝ ΝΟΜΙΚΗ ΣΧΟΛΗ ΠΜΣ «ΝΑΥΤΙΚΟ ΔΙΚΑΙΟ» ΜΑΘΗΜΑ: ΔΙΚΑΙΟ ΘΑΛΑΣΣΙΑΣ ΑΣΦΑΛΙΣΗΣ ΥΠΕΥΘΥΝΟΣ ΚΑΘΗΓΗΤΗΣ: ΕΠΙΚ. ΚΑΘΗΓΗΤΗΣ.
IMPLIED WARRANTIES ΠΜΣ ΝΑΥΤΙΚΟΥ ΔΙΚΑΙΟΥ 2017 – 2018
ΥΠΕΡΑΣΦΑΛΙΣΗ ΚΑΙ ΔΗΜΟΣΙΑ ΤΑΞΗ
Φοιτήτρια: Παπαδοπούλου Μαρία Α.Μ.:
Οι εξουσίες του δικαστικού επιμελητή
Η πολλαπλή ασφάλιση και η συνασφάλιση
ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟ ΔΙΚΑΙΟ ΚΑΙ ΘΕΣΜΙΚΟ ΠΛΑΙΣΙΟ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ
ΟΙ ΠΕΡΙ ΤΗΣ ΟΡΓΑΝΩΣΗΣ ΤΟΥ ΧΡΟΝΟΥ ΕΡΓΑΣΙΑΣ ΤΩΝ ΕΚΤΕΛΟΥΝΤΩΝ ΚΙΝΗΤΕΣ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΕΣ ΟΔΙΚΩΝ ΜΕΤΑΦΟΡΩΝ ΝΟΜΟΙ ΤΟΥ 2005 ΚΑΙ 2009 Χρίστος Χρίστου Λειτουργός Εργασιακών.
«Θεωρία και Δίκαιο Διεθνών Οργανισμών»
Φορολογικη Ι τιμολόγιο πώλησης
«Θεωρία και Δίκαιο Διεθνών Οργανισμών»
Δίκαιο των εξωτερικών σχέσεων της Ευρωπαϊκής Ένωσης
«Θεωρία και Δίκαιο Διεθνών Οργανισμών»
Ν. 1796/1988 Σύσταση Οργαν. Ασφάλισης Εξαγωγικών Πιστώσεων κλπ
ΕΘΝΙΚΟ ΚΑΙ ΚΑΠΟΔΙΣΤΡΙΑΚΟ ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΑΘΗΝΩΝ – Π.Μ.Σ ΝΑΥΤΙΚΟΥ ΔΙΚΑΙΟΥ
Ιωάννης Ε. Μπιμπλής, Δικηγόρος
ΜΕΤΑΠΤΥΧΙΑΚΟ ΝΑΥΤΙΚΟΥ ΔΙΚΑΙΟΥ
Διαδικασία & έννομες συνέπειες της εγκατάλειψης στον ασφαλιστή
διπλωματικη προστασια
ΤΜΗΜΑ ΝΟΜΙΚΗΣ ΤΟΜΕΑΣ ΔΙΕΘΝΩΝ ΣΠΟΥΔΩΝ
Π.Μ.Σ. Ναυτικού Δικαίου Μάθημα: Δίκαιο της Θαλάσσιας Ασφάλισης
ΜΕΤΑΠΤΥΧΙΑΚΟ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΝΑΥΤΙΚΟΥ ΔΙΚΑΙΟΥ
“ΑΣΦΑΛΙΣΗ ΖΩΗΣ - ΠΕΡΙΟΥΣΙΑΣ.”
Μεταγράφημα παρουσίασης:

Η επίταση του ασφαλιστικού κινδύνου ΠΜΣ Ναυτικού Δικαίου 2018-2019 Επιβλέποντες: κ. Χριστοδούλου, κα Κικινή Βασιλάκου Εριέττα (Ελευθερία)

Νόμιμα βάρη στον ΑσφΝ Βάρη: υποχρεώσεις που δεν μπορούν να υποχρεωθούν δικαστικά συνοδεύονται με ορισμένες κυρώσεις σε περίπτωση παραβίασης (π.χ. δικαίωμα καταγγελίας, περιορισμός του ασφαλίσματος, κλπ.) Τρεις (3) βασικές κατηγορίες βαρών στον ΑσφΝ: Κατά τη σύναψη της σύμβασης: προσυμβατικές ανακοινώσεις Κατά τη διάρκεια της σύμβασης: όταν υπάρξει επίταση του κινδύνου Κατά την επέλευση του κινδύνου: αναγγελία επέλευσης, χορήγηση πληροφοριών, συνεργασία, κλπ. Δεν αποκλείεται η δυνατότητα πρόβλεψης στην σύμβαση περαιτέρω βαρών  Συμβατικά βάρη

Άρθρο 4, Ν.2496/1997 Ορισμός: η αύξηση των πιθανοτήτων πραγματοποίησης του κινδύνου. Περιεχόμενο του ασφαλιστικού βάρους: η έγκαιρη γνωστοποίηση στο ασφαλιστή κάθε περιστατικού ή στοιχείου που συνιστά επίταση του κινδύνου. Ratio: η ύπαρξη ισορροπίας μεταξύ παροχής (ασφαλίστρου) και αντιπαροχής (ασφαλιστική κάλυψη) καθ’ όλη τη διάρκεια της σύμβασης. Τυχόν μεταβολή της ισορροπίας, πρέπει να δηλώνεται.

Βασικά στοιχεία Σημαντική επίταση Ουσιώδη περιστατικά (υποκ/κά & αντικ/κά)  ο ασφαλιστής πρέπει να αποδείξει πως αν τα γνώριζε δε θα είχε συνάψει τη σύμβαση ή θα την είχε συνάψει με διαφορετικούς όρους. Προέλευση επίτασης Αδιάφορος ο γενεσιουργός λόγος της επίτασης (ανεξαρτήτως πταίσματος ή υπαιτιότητας) Παροδικότητα Η μεταβολή των συνθηκών δεν πρέπει να είναι παροδική, απαιτείται να έχει κάποια στοιχεία μονιμότητας. Ανακοίνωση / Αναγγελία Απευθυντέα δήλωση εντός 14 ημερών από την γνώση (θετική γνώση & στοιχεία που όφειλε να γνωρίζει). Μη γνωστοποίηση  ενεργοποίηση των συνεπειών του αρ.4 παρ.2

Βασικά στοιχεία Βαρυνόμενος Αρ.4: ο λήπτης της ασφάλισης Θεωρία: επέκταση του πεδίου εφαρμογής και στον ασφαλισμένο (επιχείρημα υπέρ της καλής πίστης). Χρόνος εκτελέσεως Το βάρος επιβάλλεται από την τυπική έναρξη της ασφάλισης μέχρι και την ουσιαστική λήξη της. Ο λήπτης οφείλει να μην μεταβάλλει τις συνθήκες που περιέγραψε στον ασφαλιστή (κατά το αρ.3). Βάρος απόδειξης Ο ασφαλιστής οφείλει να αποδείξει την μεταβολή του κινδύνου Άκυρη ως αντίθετη στο αρ.33 παρ.1 οποιαδήποτε συμφωνία μεταβάλλει το βάρος απόδειξης.

Παράβαση & αποτελέσματα / Αρ.4 παρ.2 Κατόπιν παράβασης της υποχρέωση αναγγελίας είτε επί υπαίτιας είτε επί ανυπαίτιας μεταβολής: ΜΗ ΑΝΑΓΓΕΛΙΑ ΔΙΚΑΙΩΜΑΤΑ ΑΣΦΑΛΙΣΤΗ ΑΡΘΡΑ Ανυπαίτια Καταγγελία ή πρόταση τροποποίησης εντός προθεσμίας (1) μήνα Αρ. 3 παρ.3 & 4 παρ.2 Αμέλεια  Αποτελέσματα της καταγγελίας μετά την πάροδο 15 ημερών Αρ. 3 παρ.3 & 3 παρ.5 & 4 παρ.2 Αρ.3 παρ.7 & 4 παρ.2 Δόλος Καταγγελία εντός προθεσμίας (1) μήνα  άμεσα αποτελέσματα Δικαίωμα αποζημίωσης Αρ. 3 παρ.6 & 4 παρ.2

Θαλάσσια ασφάλιση / ΚΙΝΔ 273 Σχέση ΚΙΝΔ 273 με αρ.20 ΑσφΝ Το αρ.20 παρ.3 του ΑσφΝ καθιερώνει τον κανόνα της μη επίδρασης των αλλαγών, διακοπών και παρεκκλίσεων στην ευθύνη του ασφαλιστή, με εξαίρεση εκείνων που ενεργήθηκαν από τον λήπτη της ασφάλισης ή τον ασφαλισμένο, μολονότι δεν ήταν αναγκαίες. Το αρ.273 ΚΙΝΔ επικρατεί του αρ.20 παρ.3, αφού εμπεριέχει διαφορετική ρύθμιση επί του θέματος και δυνάμει του αρ.257 ΚΙΝΔ υπερισχύει. Σχέση ΚΙΝΔ 273 με αρ.4 ΑσφΝ Ο ΚΙΝΔ συνιστά ειδική ρύθμιση & ρυθμίζει αποκλειστικά τις συγκεκριμένες περιπτώσεις – ΕΝΔΟΤΙΚΟ ΔΙΚΑΙΟ- Οποιαδήποτε άλλη περίπτωση (π.χ. επιβράδυνση του πλου) ρυθμίζεται από το αρ.4 Ν.2496/1997. Εφαρμόζεται στη θαλάσσια ασφάλιση κατά χρόνο & κατά πλου.

Θαλάσσια ασφάλιση / ΚΙΝΔ 273 Επίταση: αλλαγή (α) πλεύσης, (β) πλου, (γ) πλοίου Βαρυνόμενος: μόνο ο ασφαλισμένος καταρχήν (γίνεται διασταλτική ερμηνεία από την θεωρία περιλαμβάντας και άλλα πρόσωπα). Πράξη ασφαλισμένου: πράξη ή παράλειψη (π.χ. παράλειψη παροχής οδηγιών στον πλοίαρχο για την τήρηση του πλου που συμφωνήθηκε) που τελέστηκε κατά τη δική του βούληση ή διακριτική ευχέρεια. Υπαιτιότητα: 2 απόψεις: Απαιτείται υπαιτιότητα του ασφαλισμένου (ο ασφαλιστής δεν απαλάσσεται εάν η πράξη/ παράλειψη είναι απόρροια τυχηρού ή ανωτέρας βίας). Η διάταξη έχει εφαρμογή και επί ανυπαίτιας πράξης/ παράλειψης του ασφαλισμένου. Αποτελέσματα: ο ασφαλιστής «δεν ενέχεται, αποκερδαίνει δε το ασφάλιστρον».

Περιπτώσεις επίτασης / ΚΙΝΔ Αλλαγή πλεύσεως Δεν μεταβάλλεται το σημείο εκκίνησης & τερματισμού Το πλοίο δεν ακολουθεί την συμφωνημένη ή συνηθισμένη πλεύση / παρέκκλιση. Η αλλαγή πρέπει να είναι σοβαρή (αμφ)*. Δεν απαλλάσσεται εάν η παρέκκλιση κατέστη αναγκαία ή έγινε προς διάσωση ανθρώπινης ζωής ή πλοίου σε κίνδυνο. Αλλαγή πλου Μεταβολή του σημείου εκκίνησης ή τερματισμού ή και των δύο. Απαλλαγή του ασφαλιστή από το σημείο που το πλοίο και ο πλους πήραν άλλη κατεύθυνση.

Περιπτώσεις επίτασης / ΚΙΝΔ Αλλαγή πλοίου Καταρχήν ο ασφαλιστής απαλλάσσεται κατόπιν αλλαγής του πλοίου. Εάν επιλέχθηκε πιο «ανθεκτικό» πλοίο σε σχέση με το συμφωνηθέν; Πρόκειται για περίπτωση μεταβολής προς το συμφέρον του ασφαλιστή και δεν απαλλάσσεται (αμφ)*. Αλλαγή πλοιάρχου* ΚΙΝΔ 273 παρ.2: «η αντικατάσταση του πλοιάρχου, δεν επάγεται απαλλαγή του ασφαλιστή». Ωστόσο, υποστηρίζεται πως η αντικατάσταση δύναται να προκαλέσει επίταση του κινδύνου (π.χ. δεν έχει τα νόμιμα προσόντα)  τότε ο ασφαλιστής απαλλάσσεται.

Αποτελέσματα επίτασης / ΚΙΝΔ Ο ασφαλιστής δεν ενέχεται, απαλλάσσεται. Η ασφαλιστική σύμβαση δεν λύεται. Η απαλλαγή επέρχεται από την έναρξη της μεταβολής, ακόμα κι αν εντέλει δεν επήλθε η ασφαλιστική περίπτωση. Δεν απαιτείται χωριστή δήλωση. Καταρχήν δικαιούται όλο το ασφάλιστρο. Ωστόσο, ο ΚΙΝΔ εισάγει διατάξεις ενδοτικού δικαίου  χωρεί απόκλιση με ειδική συμφωνία των μερών. Νομολογία 4137/2006 ΠΠΡ ΠΕΙΡ Σύμβαση ασφάλισης. Βάρος του λήπτη της ασφάλισης να ειδοποιεί τον ασφαλιστή για ουσιώδη περιστατικά που συνέβαλαν στη δημιουργία του ασφαλιστικού κινδύνου. Μη αναγγελία μεταφόρτωσης του φορτίου. Συνέπειες παραβίασης του βάρους αυτού.

Επίταση του κινδύνου / Αγγλικό Δίκαιο Δεν υπάρχει ρητή διάταξη στο ΜΙΑ 1906 & ΙΑ 2015. Εντάσσεται στην αρχή της υπέρτατης καλής πίστης (uberrima fides – utmost good faith / MIA 1906 sec.17 & IA 2015 sec.14). «[…] Για τον μετά την κατάρτιση της συμβάσεως χρόνο εξακολουθεί να ισχύει η υποχρέωση του άρθρου 17 Μ.Ι.Α. του 1906 και διατηρείται έτσι ενεργό το καθήκον του ασφαλισμένου για μετασυμβατική (post contractual) επίδειξη της υπέρτατης καλής πίστεως προς τον ασφαλιστή σε σχέση με κάθε ζήτημα, για το οποίο απαιτείται ο ασφαλισμένος να παρέχει πληροφορίες προς τον ασφαλιστή, ιδίως δε όπου υπάρχει περίπτωση επίτασης του κινδύνου» (2823/2015 ΠΡ ΠΕΙΡ, 519/2016 ΕΦ ΠΕΙΡ). «Η συνέπεια της μη τηρήσεως εκ μέρους οιουδήποτε των συμβαλλομένων μερών του καθήκοντος επιδείξεως της υπέρτατης καλής πίστεως ορίζεται από το Νόμο [ΜΙΑ 1906], ο οποίος δίνει το δικαίωμα στο έτερο συμβαλλόμενο μέρος, (άρθρο 20 ΜΙΑ) να ακυρώσει την ασφαλιστική σύμβαση. Καθίσταται, δηλαδή αυτή ακυρώσιμη κατ' επιλογή του βλαπτομένου μέρους». (1459/2014 ΑΠ). Η υποχρέωση μη επίτασης ή αναγγελίας της επίτασης θα μπορούσε να περιληφθεί στην ασφαλιστική σύμβαση ως warranty (express or implied).

Επίταση του κινδύνου / Αγγλικό Δίκαιο Pim v. Reid (134 Eng. Rep. 784-795) Η επίταση του κινδύνου δεν επηρεάζει καταρχήν το κύρος της σύμβασης, εκτός εάν κάτι τέτοιο έχει προβλεφθεί ρητώς από τα μέρη σε κάποιον όρο της σύμβασης. “[…]There is a material distinction between matters to vitiate the policy, arising subsequently to the execution thereof, and such matters existing at the time the policy is effected”. “[…]and that, in the absence of fraud, such an alteration would not vitiate the policy; and that the insurers must pay for any loss, notwithstanding such alteration, unless by some condition in the policy they have provided against it”.

Μεταβολή του κινδύνου / Αγγλικό Δίκαιο Alteration of Risk in Voyage Policies Το ΜΙΑ 1906 αναφέρεται σε περιπτώσεις μεταβολής του κινδύνου, η οποία μπορεί να οδηγήσει σε απαλλαγή του ασφαλιστή: Change of voyage (s.45) Deviation (s.46) Delay (s.48) Excuses for deviation or delay (s.49)  περιπτώσεις που ασφαλιστής δεν απαλλάσσεται. ΙΑ 2015: οι παραπάνω διατάξεις διατηρήθηκαν σε ισχύ. Ζήτημα σχετικά με τις αλλαγές που επήλθαν στο πεδίο των warranties. Standard Institute Clauses: η χρήση τους έχει παραγκωνίσει την εφαρμογή των παραπάνω διατάξεων.

Βιβλιογραφία Εγχειρίδια Bennett H., The Law of Marine Insurance, Oxford University Press (2007). Κιάντος Β.Δ., Ασφαλιστικό Δίκαιο, Εκδόσεις Σάκκουλα (2005). Κοροτζή Ι.Χ., Ναυτικό Δίκαιο (Κατ' άρθρο ερμηνεία του κώδικος ιδιωικού ναυτικού δικαίου και των κυριότερων νεότερων νομοθετημάτων και διεθνών συμβάσεων), Τόμος Τρίτος (Άρθρα 190-297), Σάκκουλας Αντ. Ν. (2004). Ρόκας Ι., Ασφαλιστικό Δίκαιο, Εισηγήσεις, Νομική Βιβλιοθήκη (2014). Ρόκας Ι., Ιδιωτική Ασφάλιση (δίκαιο της ασφαλιστικής σύμβασης και της ασφαλιστικής επιχείρησης), Εκδόσεις Αντ.Ν. Σάκκουλα (2006). Σινανιώτη – Μαρούδη Α., Ασφαλιστικό Δίκαιο, Νομική Βιβλιοθήκη (2017). Soyer B., Warranties in Maritime Insurance, Routledge (2016). Thomas R., The Modern Law of Marine Insurance, Routledge (2015). Χατζηνικολάου- Αγγελίδου Ρ., Ασφαλιστική Σύμβαση, Εκδόσεις Σάκκουλα (2000). Χατζηνικολάου- Αγγελίδου Ρ., Ιδιωτικό Ασφαλιστικό Δίκαιο, Εκδόσεις Σάκκουλα (2017).

Βιβλιογραφία Νομολογία 4137/2006 ΠΠΡ ΠΕΙΡ/ NOMOS 2823/2015 ΠΡ ΠΕΙΡ / www.protodikeio-peir.gr 519/2016 ΕΦ ΠΕΙΡ / NOMOS 1459/2014 ΑΠ / NOMOS Pim v. Reid / 134 Eng. Rep. 784-795 (heinonline) Raine v. Bell / Eng.Rep. 547-550 (heinonline)