ΚΟΙΝΩΝΙΟΛΟΓΙΑ ΤΗΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ

Slides:



Advertisements
Παρόμοιες παρουσιάσεις
Εκπαιδευτικοι εν δρασει νεα πολυτροπικη διδακτικη
Advertisements

Οι Κοινωνιολογικές προσεγγίσεις της Κρίσης: επιπτώσεις, κατανόηση, συλλογικές δράσεις Ιορδάνης Ψημμένο ς.
Η μελέτη του φαινομένου εμπεριέχει δυο τάσεις:
ΘΕΩΡΗΤΙΚΕΣ ΣΧΟΛΕΣ/ΜΕΘΟΔΟΙ
Διδακτικές αρχές για τη διδασκαλία των Φ.Ε σύμφωνα με το Δ.Ε.Π.Π.Σ Οι Φ.Ε είναι πειραματικές επιστήμες, περισσότερο Οι Φ.Ε είναι πειραματικές επιστήμες,
Alfred Schutz. O Alfred Schutz θεωρείται ως ένας από τους σημαντικότερους θεωρητικούς της φαινομενολογίας στις κοινωνικές επιστήμες. Η συνεισφορά του.
Κοινωνιολογία της εκπαίδευσης (β)
Ανάδειξη της σχέσης Κοινωνίας, Τεχνολογίας και Φυσικών Επιστημών.
Κοινωνιολογία (Εισαγωγικές έννοιες)
ΦΟΡΕΙΣ ΚΟΙΝΩΝΙΚΟΠΟΙΗΣΗΣ
Δόμηση και αποδόμηση κειμένων εκπαιδευτικής πολιτικής
Κεφάλαιο 1ο : Εισαγωγή στη Κοινωνιολογία
KOIΝΩΝΙΚΗ ΨΥΧΟΛΟΓΙΑ Μάθημα 6-7
ΚΟΙΝΩΝΙΟΛΟΓΙΑ Γ’ Λυκείου
ΘΕΩΡΙΕΣ ΤΗΣ ΣΥΝΑΙΝΕΣΗΣ ΤΗΣ ΑΠΟΚΛΙΝΟΥΣΑΣ ΣΥΜΠΕΡΙΦΟΡΑΣ
Φιλοσοφική / Ερμηνευτική Παιδαγωγική
ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ: ΠΑΡΑΓΟΝΤΑΣ ΑΝΑΠΑΡΑΓΩΓΗΣ ΚΑΙ ΑΛΛΑΓΗΣ ΤΗΣ ΚΟΙΝΩΝΙΑΣ
 Λαμβάνουν υπόψη τις πολιτισμικές και κοινωνικές συνθήκες μάθησης.  Έχουν επιρροές από ανθρωπολογία και κοινωνική ψυχολογία  Ενδιαφέρονται για τις.
ΘΕΩΡΙΕΣ ΣΥΜΒΟΥΛΕΥΤΙΚΗΣ ΨΥΧΟΛΟΓΙΑΣ (Σ.Ψ.)
4.1 Κοινωνικοί θεσμοί 4.2 Αναγκαιότητα κοινωνικών θεσμών
«Φυσικές Επιστήμες και Περιβαλλοντική Εκπαίδευση: Βιβλιογραφική επισκόπηση και ζητήματα που αναδύονται» Βασιλούδης Ιωάννης, Δάσκαλος, MSc Βιώσιμης Ανάπτυξης.
Εισαγωγή στην Κοινωνιολογία κωδικός μαθήματος :503Ε εξάμηνα: β’ & δ’
«Παιχνίδια» εξουσίας στο νηπιαγωγείο
Κοινωνιολογία της Εκπαίδευσης
Ερμηνείες της κοινωνικής ανισότητας στο σχολείο. Διαφορετικές ερμηνείες (θεωρίες) για τις αιτίες τους μηχανισμούς τον κοινωνικό ρόλο των εκπαιδευτικών.
Θεωρία Πολιτισμικού Κεφαλαίου
ΠΑΙΔΑΓΩΓΙΚΗ Μάριος Κουκουνάρας - Λιάγκης Λέκτορας Διδακτικής των Θρησκευτικών Μάθημα 6 Το εκπαιδευτικό έργο και οι γενικές όψεις και συνθήκες της εκπαίδευσης.
Οι σκοποί της Αγωγής. Αγωγή α) Σύνολο από σκόπιμες, προγραμματισμένες και μεθοδευμένες ενέργειες και επιδράσεις (β) Διαδικασίες και επιδράσεις του ευρύτερου.
Αναπτυξιακή Ψυχολογία
ΚΟΙΝΩΝΙΟΛΟΓΙΑ ΤΗΣ ΟΙΚΟΓΕΝΕΙΑΣ ΑΝΤΙΓΟΝΗ-ΑΛΜΠΑ ΠΑΠΑΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥ Διδάσκουσα Π.Δ. 407/80 ΜΑΘΗΜΑ 1 Ο (15/02/2013): ΟΡΙΣΜΟΣ ΚΑΙ ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΕΣ ΤΗΣ ΟΙΚΟΓΕΝΕΙΑΣ.
ΜΕΤΑΠΤΥΧΙΑΚΟ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ: ΘΕΩΡΙΑ, ΠΡΑΞΗ ΚΑΙ ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ ΤΟΥ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟΥ ΕΡΓΟΥ Αντιγόνη-Άλμπα Παπακωνσταντίνου, MSc, PhD Εντεταλμένη Διδασκαλίας Πανεπιστημίου.
ΜΕΤΑΠΤΥΧΙΑΚΟ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ: ΘΕΩΡΙΑ, ΠΡΑΞΗ ΚΑΙ ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ ΤΟΥ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟΥ ΕΡΓΟΥ Αντιγόνη-Άλμπα Παπακωνσταντίνου, MSc, PhD Εντεταλμένη Διδασκαλίας Πανεπιστημίου.
Ονοματεπώνυμο: Γκουτζήκα Όλγα ΑΕΜ:3120 Εξάμηνο: Στ’ Μάθημα: Εκπαιδευτική Πολιτική Διδάσκουσα: Tάχου-Ηλιάδου.
Αντικείμενο και κλάδοι της Παιδαγωγικής Επιστήμης.
 1. Διαμόρφωση Εκπαιδευτικής Πολιτικής  2. Θέση Εκπαιδευτικής Μονάδας στον τομέα διαμόρφωσης Ε. Π.
Αγροτική Κοινωνιολογία
Φιλοσοφία της εκπαίδευσης και Πρόγραμμα Σπουδών
Ερμηνευτική προσέγγιση
Μάθηση σημαίνει τροποποίηση συμπεριφοράς & σχηματισμό συνηθειών
Δομική προσέγγιση και δομο-λειτουργισμός.
Σχολείο, αγωγή και κοινωνία Παλιά: με βάση τις κοινωνικές συνθήκες παραδοσιακές μορφές αγωγής: κάλυψη αναγκών Οικογένεια: σταθεροί ρόλοι. Διαιώνιση.
Alain Touraine (Γαλλία)
Μάριος Κουκουνάρας-Λιάγκης Μάθημα 6
ΚΟΙΝΩΝΙΟΛΟΓΙΑ ΤΗΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ
Κοινωνιολογία (Εισαγωγικές έννοιες)
ΚΟΙΝΩΝΙΟΛΟΓΙΑ ΤΗΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ
Αναλυτικό Πρόγραμμα & Εκπαιδευτικός
Α) Κριτική Θεωρία.
Το ζήτημα του χώρου Μεθοδολογικές, ερμηνευτικές διαδρομές… Στρατηγικές, πρακτικές σχεδιασμού με έμφαση: στις κοινωνικο-οικονομικές διεργασίες…
Ταξινόμηση του SCHIRO Ακαδημαϊκή θεωρία ΑΠ
ΚΟΙΝΩΝΙΟΛΟΓΙΑ ΤΟΥ ΑΝΗΛΙΚΟΥ ΠΑΡΑΒΑΤΗ: ΚΥΡΙΕΣ ΘΕΩΡΗΤΙΚΕΣ ΣΧΟΛΕΣ
ΚΟΙΝΩΝΙΟΛΟΓΙΑ ΤΗΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ
Εισαγωγή στην Κοινωνιολογία
ΚΟΙΝΩΝΙΟΛΟΓΙΑ ΤΗΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ
Νικόλαος Πατσαντάρας Αναπληρωτής Καθηγητής Αθλητικής Κοινωνιολογίας Τηλ
Η ΟΙΚΟΓΕΝΕΙΑ ΩΣ ΚΟΙΝΟΝΙΚΟΠΟΙΗΤΙΚΟΣ ΦΟΡΕΑΣ
ΚΟΙΝΩΝΙΟΛΟΓΙΑ ΤΗΣ ΠΑΙΔΙΚΗΣ-ΕΦΗΒΙΚΗΣ ΗΛΙΚΙΑΣ
Προσεγγίσεις στην κοινωνική έρευνα - Ποιοτική και ποσοτική μεθοδολογία
Θεωρία Οργάνωσης και Διοίκησης Επιχειρήσεων
Η έννοια της επιχείρησης
ΚΟΙΝΩΝΙΟΛΟΓΙΑ ΤΗΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ
ΚΟΙΝΩΝΙΟΛΟΓΙΑ ΤΗΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ
Α΄ Φάση Δι.Με.Π.Α 2ο μάθημα: Μέθοδοι Παρατήρησης της διδασκαλίας.
ΚΟΙΝΩΝΙΟΛΟΓΙΑ ΤΗΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ
ΚΟΙΝΩΝΙΟΛΟΓΙΑ ΤΗΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ
ΚΟΙΝΩΝΙΟΛΟΓΙΑ ΤΗΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ
ΚΟΙΝΩΝΙΟΛΟΓΙΑ ΤΗΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ
ΚΟΙΝΩΝΙΚΕΣ ΔΙΑΣΤΑΣΕΙΣ ΤΟΥ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟΥ ΕΠΑΓΓΕΛΜΑΤΟΣ
ΚΟΙΝΩΝΙΟΛΟΓΙΑ ΤΗΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ
ΚΟΙΝΩΝΙΚΕΣ ΔΙΑΣΤΑΣΕΙΣ ΤΟΥ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟΥ ΕΠΑΓΓΕΛΜΑΤΟΣ
Μεταγράφημα παρουσίασης:

ΚΟΙΝΩΝΙΟΛΟΓΙΑ ΤΗΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ Φ.Π.Ψ. Τομέας Παιδαγωγικής Αντιγόνη-Άλμπα Παπακωνσταντίνου Επίκουρη Καθηγήτρια Κοινωνιολογίας της Εκπαίδευσης

ΚΟΙΝΩΝΙΟΛΟΓΙΑ Σταθμοί της κοινωνιολογικής σκέψης Max Weber (1864-1920) Η κοινωνία είναι μία πραγματικότητα ρευστή και πολύπλοκη και επομένως δεν είναι δυνατό να τη γνωρίζουμε πλήρως. Η έννοια του υποκειμενικού νοήματος. «Η συμπεριφορά είναι ανθρώπινη πράξη εάν και εφόσον το άτομο ή τα άτομα συνδέουν με αυτή ένα υποκειμενικό νόημα». Υποκειμενικό νόημα είναι το νόημα που δίνει το ίδιο το άτομο στη συμπεριφορά του (Weber, 1983:66).

ΚΟΙΝΩΝΙΟΛΟΓΙΑ Σταθμοί της κοινωνιολογικής σκέψης Max Weber (1864-1920) To «κοινωνικό γεγονός» λοιπόν γίνεται αντιληπτό ως το προϊόν της διαντίδρασης εσκεμμένων συμπεριφορών των ατόμων (Μυλωνάς, 1998:14) και για να το ερμηνεύσουμε πρέπει να τοποθετηθούμε στη θέση των δρώντων υποκειμένων και να κατανοήσουμε το νόημα και τη σημασία που τα υποκείμενα αυτά δίνουν στη δράση τους. Κατανοούσα κοινωνιολογία: «η επιστήμη που κατανοεί ερμηνευτικά την κοινωνική συμπεριφορά» (Weber, 1983:66) Η έννοια του ιδεότυπου (idéal type).

ΘΕΩΡΗΤΙΚΕΣ-ΙΔΕΟΛΟΓΙΚΕΣ ΠΡΟΣΕΓΓΙΣΕΙΣ Ερμηνευτική προσέγγιση Η Νέα Κοινωνιολογία της Εκπαίδευσης αναπτύχθηκε στον αντίποδα της παραδοσιακής (παλιάς) Κοινωνιολογίας της Εκπαίδευσης και ειδικότερα στον αντίποδα της φονξιοναλιστικής- δομολειτουργικής προσέγγισης. Η ερμηνευτική προσέγγιση δεν αποτελεί ένα ενιαίο θεωρητικό ρεύμα, αλλά ένα πλαίσιο, στο οποίο εντάσσονται διάφορες κοινωνιολογικές θεωρήσεις και προσεγγίσεις. Κοινό σημείο η έμφαση που δίνουν: στην ανθρώπινη δημιουργικότητα στην καθημερινή δράση των υποκειμένων στο νόημα που τα ίδια τα υποκείμενα δίνουν σε αυτή τη δράση

ΘΕΩΡΗΤΙΚΕΣ-ΙΔΕΟΛΟΓΙΚΕΣ ΠΡΟΣΕΓΓΙΣΕΙΣ Ερμηνευτική προσέγγιση Το ενδιαφέρον της εστιάζει όχι στη λειτουργία ή το ρόλο που επιτελεί η εκπαίδευση στο πλαίσιο του συστήματος, αλλά στο περιεχόμενο της εκπαίδευσης. Εξετάζει θέματα που συνδέονται με: τον τρόπο παραγωγής της γνώσης με το αναλυτικό πρόγραμμα με τη σχολική καθημερινότητα με τη σχολική επίδοση

ΘΕΩΡΗΤΙΚΕΣ-ΙΔΕΟΛΟΓΙΚΕΣ ΠΡΟΣΕΓΓΙΣΕΙΣ Ερμηνευτική προσέγγιση Βασικές θέσεις της Νέας Κοινωνιολογίας της Εκπαίδευσης: Η γνώση είναι κοινωνική κατασκευή Η ακαδημαϊκή γνώση δεν είναι ανώτερη από την καθημερινή γνώση Η αλήθεια και η επιστημονική ορθότητα είναι κοινωνικές κατασκευές Έννοιες όπως «ικανότητα» και «ευφυΐα» είναι κοινωνικές κατασκευές

ΘΕΩΡΗΤΙΚΕΣ-ΙΔΕΟΛΟΓΙΚΕΣ ΠΡΟΣΕΓΓΙΣΕΙΣ Σταθμοί της κοινωνιολογικής σκέψης Talcott Parsons (1902-1979) Θεμελιωτής του Δομολειτουργισμού. Ορίζει την Κοινωνιολογία ως Επιστήμη της Κοινωνικής Δράσης Βασικές θεωρητικές έννοιες: το Σύστημα και η Δράση Κοινωνική δράση, είναι εκούσια συμπεριφορά, που αποτελείται από διάφορες μονάδες δράσης, ενσωματωμένες σε υποσυστήματα. Ιεραρχία υποσυστημάτων: Πολιτισμικό υποσύστημα Κοινωνικό υποσύστημα, Υποσύστημα προσωπικότητας Βασικός στόχος του συστήματος είναι να επιβιώσει γι’αυτό και αναπτύσσει λειτουργίες που του το εξασφαλίζουν

ΘΕΩΡΗΤΙΚΕΣ-ΙΔΕΟΛΟΓΙΚΕΣ ΠΡΟΣΕΓΓΙΣΕΙΣ Οι θεσμοί και τα άτομα με τους ρόλους που αναλαμβάνουν επιτυγχάνουν τη διατήρηση και αναπαραγωγή του συστήματος. Κάθε άτομο έχει προκαθορισμένη θέση και λειτουργικότητα στην κοινωνία και όλοι αλληλεξαρτώνται για μια επιτυχημένη ροή της κοινωνικής ζωής. Η ενότητα και ισορροπία του συστήματος επιτυγχάνεται χάρη στη σταθερότητα της ανθρώπινης δράσης.

ΘΕΩΡΗΤΙΚΕΣ-ΙΔΕΟΛΟΓΙΚΕΣ ΠΡΟΣΕΓΓΙΣΕΙΣ Η σταθερότητα της ανθρώπινης δράσης εξασφαλίζεται με την αφομοίωση του πολιτισμικού συστήματος στο σύστημα της προσωπικότητας. Η αφομοίωση αυτή επιτυγχάνεται στη διαδικασία της κοινωνικοποίησης. Τα άτομα (σύστημα της προσωπικότητας) αφομοιώνουν στη διαδικασία της κοινωνικοποίησης αξίες, κανόνες και πρότυπα συμπεριφοράς, δηλαδή στοιχεία της κουλτούρας (πολιτισμικό σύστημα) που αντιστοιχούν στους ρόλους που αναλαμβάνουν. Οι ρόλοι γίνονται τα άτομα.

ΘΕΩΡΗΤΙΚΕΣ-ΙΔΕΟΛΟΓΙΚΕΣ ΠΡΟΣΕΓΓΙΣΕΙΣ Ο ρόλος της εκπαίδευσης στο δομολειτουργισμό του Parsons Η ομοιότητα σε αξίες, πιστεύω και πρότυπα συμπεριφοράς είναι το αποτέλεσμα της λειτουργίας δύο βασικών θεσμών του συστήματος: της οικογένειας και του σχολείου Η εκπαίδευση επιτελεί δύο βασικές λειτουργίες: Κοινωνικοποιεί (σταθεροποιεί το σύστημα μέσα από τη μεταβίβαση ηθικών αξιών στις νεότερες γενιές) Κατανέμει τις επαγγελματικές θέσεις, ανάλογα με τα εφόδια που τα άτομα θα αποκτήσουν στην εκπαίδευση, και με τον τρόπο αυτό συμβάλλει στον καταμερισμό της κοινωνικής εργασίας.

ΘΕΩΡΗΤΙΚΕΣ-ΙΔΕΟΛΟΓΙΚΕΣ ΠΡΟΣΕΓΓΙΣΕΙΣ Το έργο «Η Σχολική Τάξη ως Κοινωνικό Σύστημα» εφαρμόζει το συναινετικό πρότυπο στην ανάλυση της σχολικής τάξης. Συστατικό στοιχείο της δομής της η ομοιογένεια (εκτός από το φύλο). Δύο είδη επίδοσης: η γνωστική επίδοση και η ηθική επίδοση Σημαντικό ρόλο για το επίπεδο εκπαίδευσης που θα επιτύχει το κάθε άτομο παίζουν αντικειμενικοί παράγοντες (κοινωνικο -οικονομική θέση της οικογένειας) και υποκειμενικοί (επιτεύγματα παιδιού).

ΚΟΙΝΩΝΙΟΛΟΓΙΑ Γενικές παρατηρήσεις: Από τον Durkheim στον Weber έχουμε λοιπόν μία μετάβαση από τη δομή στο άτομο, από το συλλογικό στο ατομικό, από το μακρο-κοινωνιολογικό στο μικρο-κοινωνιολογικό. Μακρο-κοινωνιολογικές θεωρήσεις: εστιάζουν στη λειτουργία, την οργάνωση και τη μεταβολή των κοινωνικών δομών και την «πίεση» που αυτές ασκούν στα άτομα Μικρο-κοινωνιολογικές θεωρήσεις: στοχεύουν στην περιγραφή και την ερμηνεία των περιθωρίων της σχετικά αυτόνομης κίνησης του δρώντος ή των δρώντων.

Ποιος ο ρόλος της εκπαίδευσης για τον κάθε κοινωνιολόγο; ΚΟΙΝΩΝΙΟΛΟΓΙΑ Ποιος ο ρόλος της εκπαίδευσης για τον κάθε κοινωνιολόγο; August Comte Εκπαίδευση:μηχανισμός κοινωνικής ενσωμάτωσης Karl Marx Εκπαίδευση:στοιχείο του εποικοδομήματος προσδιορίζεται από τη βάση, δηλαδή από τον τρόπο παραγωγής μιας κοινωνίας Emile Durkheim Εκπαίδευση:μπορεί να εμφυσήσει στα άτομα κοινές πίστες και αξίες και να ενισχύσει έτσι τη συλλογική συνείδηση και την κοινωνική συνοχή

Ποιος ο ρόλος της εκπαίδευσης για τον κάθε κοινωνιολόγο; ΚΟΙΝΩΝΙΟΛΟΓΙΑ Ποιος ο ρόλος της εκπαίδευσης για τον κάθε κοινωνιολόγο; Max Weber Εκπαίδευση:μέσο για την απόκτηση πλούτου, κοινωνικής θέσης, κύρους, εξουσίας, κτλ Talcott Parsons Εκπαίδευση:κοινωνικοποιεί τα άτομα και τα βοηθά να αφομοιώσουν το πολιτισμικό σύστημα (κανόνες, αξίες, πρότυπα συμπεριφοράς)