Μέση παιδική ηλικία Γνωστική ανάπτυξη

Slides:



Advertisements
Παρόμοιες παρουσιάσεις
Θεωρία Μάθησης Ο ατομικός Εποικοδομητισμός του Piaget
Advertisements

Παιδαγωγικό Τμήμα Ειδικής Αγωγής Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας
Στρατηγικές διδασκαλίας και σχεδιασμός μαθήματος
ΣΧΟΛΗ ΤΕΧΝΩΝ ΚΑΙ ΕΠΙΣΤΗΜΩΝ ΤΗΣ ΑΓΩΓΗΣ
ΦΑΣΕΙΣ ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗΣ Προσδιορισμός του διδακτικού στόχου, των κριτηρίων και των στοιχείων της αξιολόγησης Επιλογή της τεχνικής Ερμηνεία των πληροφοριών Αποτύπωση.
ΑΝΑΔΥΟΜΕΝΟΣ ΓΡΑΜΜΑΤΙΣΜΟΣ Η ανάδυση της ανάγνωσης και της γραφής: έννοια και σύγχρονες απόψεις Ευφημία Τάφα Καθηγήτρια Παιδαγωγικό Τμήμα Προσχολικής Εκπαίδευσης.
Γεώργιος Κ. Ζαρίφης Επίκ. Καθηγητής Συνεχιζόμενης Εκπαίδευσης Τμήμα Φιλοσοφίας & Παιδαγωγικής Α.Π.Θ 3 η Θεματική Ενότητα ΕΘΝΙΚΟ ΠΛΑΙΣΙΟ ΠΡΟΣΟΝΤΩΝ- ΜΑΘΗΣΙΑΚΑ.
. Εννοιολογικοί χάρτες.
Οι επιρροές του κοινωνικού περιβάλλοντος
Διδακτικές αρχές για τη διδασκαλία των Φ.Ε σύμφωνα με το Δ.Ε.Π.Π.Σ Οι Φ.Ε είναι πειραματικές επιστήμες, περισσότερο Οι Φ.Ε είναι πειραματικές επιστήμες,
Ενότητα 2.1 Σύγχρονες θεωρήσεις για τη μάθηση
Learning to Learn Το σχέδιο αυτό χρηματοδοτήθηκε με την υποστήριξη της Ευρωπαϊκής Επιτροπής. Η παρούσα δημοσίευση(ανακοίνωση) δεσμεύει μόνο τον συντάκτη.
2. Μορφή και οργάνωση του μαθήματος
1 ΕΝΗΜΕΡΩΤΙΚΗ ΗΜΕΡΙΔΑ Σ.Ε.Ε. στο πλαίσιο του προγράμματος «Πληροφόρηση φοιτητριών και νέων επιστημονισσών για το επάγγελμα του ερευνητή» ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΗ «Η.
ΨΗΦΙΑΚΑ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΑ ΠΑΙΧΝΙΔΙΑ
1ο ΠΕΚ Θεσσαλονίκης Σύγχρονες διδακτικές προσεγγίσεις για την ανάπτυξη κριτικής-δημιουργικής σκέψης Σύγχρονες μέθοδοι εκπαίδευσης Καρακούσης.
Γνωστική προσέγγιση: Μελέτη στην αφετηρία της νόησης
Ποιο φόβο αγάπησες πάλι;
Σύγχρονες Θεωρίες Μάθησης στη Διδασκαλία με ΤΠΕ
Πανεπιστήμιο Κρήτης Σχολή Επιστημών Αγωγής Παιδαγωγικό Τμήμα Δ.Ε. Στοιχεία φοιτητή: Ονομ/μο:Κρητικός Λογοθέτης Α.Μ.:2648 Εξάμηνο Σπουδών:8ο.
Οι εκτιμήσεις των ενηλίκων αποτελούν τη βάση για την αυτοεκτίμηση των παιδιών της νηπιακής ηλικίας Το καλό και το κακό ορίζονται από τις συναισθηματικές.
David Warren: Η Αναζήτηση θεωρητικού πλαισίου για έρευνες που σχετίζονται με τα τυφλά παιδιά Βασίλης Αργυρόπουλος ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΘΕΣΣΑΛΙΑΣ ΠΑΙΔΑΓΩΓΙΚΟ ΤΜΗΜΑ.
Μνήμη Η ικανότητα αποθήκευσης και ανάσυρσης πληροφοριών στη διάρκεια του χρόνου Μια πολύπλοκη και δυναμική διαδικασία, ποικιλόμορφη και συναισθηματικά.
Εισαγωγή στη Νοσηλευτική Επιστήμη
Vygotsky Έμφαση στη σημασία κοινωνικοπολιτισμικών παραγόντων για τη γνωστική ανάπτυξη Νοημοσύνη= Ικανότητα του ατόμου να μαθαίνει μέσω της διδασκαλίας.
Αντίληψη, Απόδοση Αιτιών Συμπεριφοράς, Μάθηση (Perception, Attribution, Learning) ΚΕΦΑΛΑΙΟ 4.
Γλώσσα και Σκέψη Εργασία Ψυχολογίας Τμήμα Επιστήμης Διαιτολογίας-Διατροφής Ιωάννου Γεωργία Φίλιππα Δήμητρα Χατωνίδη Γεωργία.
Αναπτυξιακή Ψυχολογία
J. Piaget Γνωστική εξελικτική θεωρία Παρδαλού Χριστίνα 4N-EΡΜ11.
Θεοδοσίου Φίλιππος Κουζέλη Αικατερίνη Λανάι Όλτα.
«Οι Αρχές της διαφοροποιημένης παιδαγωγικής
John Dewey
Τμήμα Εκπαίδευσης και Αγωγής στην Προσχολική Ηλικία
ΜΑΘΗΜΑ:ΑΝΑΠΤΥΞΙΑΚΗ ΨΥΧΟΛΟΓΙΑ
Βασικοί Παιδαγωγικοί όροι
Η ΘΕΩΡΙΑ ΤΟΥ PIAGET.
ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΙΩΑΝΝΙΝΩΝ ΑΝΟΙΚΤΑ ΑΚΑΔΗΜΑΪΚΑ ΜΑΘΗΜΑΤΑ
Καλλιρρόη Παπαδοπούλου
Θεσμοί προσχολικής αγωγής στην Ευρώπη
Προσεγγίσεις επεξεργασίας πληροφοριών Οι βασικές διεργασίες: Κωδικοποίηση, αποθήκευση, ανάσυρση.
Ορισμός στρατηγικής διδασκαλίας
Ενότητα 8: Ανάπτυξη Μνήμης
Βιβλιογραφία που αξιοποιήθηκε κυρίως για τις σημειώσεις:
επίλυση προβλημάτων Γ΄& Δ΄ δημοτικού
Εννοιολογική Ανάπτυξη Μέρος Β
Δομικά χαρακτηριστικά του γνωστικού συστήματος
ΘΕΩΡΙΕΣ ΓΝΩΣΤΙΚΗΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ
Θεωρίες Μάθησης και Μοντέλα Ενσωμάτωσης
Ενότητα 1: Εισαγωγή στην γνωστική ανάπτυξη
Τ.Π.Ε. Επιμόρφωση Β1 Επιπέδου
Η ανάπτυξη του παιδιού Καλαϊτζίδης Αγάπιος.
Ενότητα 11: Επίλυση Προβλημάτων
Η θεωρία της επεξεργασίας των πληροφοριών
ΠEΡΙΕΧΟΜΕΝΟ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ:
Βασικές θέσεις της πολιτισμικής-ιστορικής θεωρίας του Vygotsky ( )
ΣΥΓΧΡΟΝΟ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΚΟ ΠΡΟΒΛΗΜΑ ΜΕΘΟΔΟΙ ΕΠΙΛΥΣΗΣ Στην τεχνολογική εκπαίδευση, η διδασκαλία μέσω επίλυσης προβλημάτων έχει γίνει το επίκεντρο των διδακτικών.
ΕΠΙΜΟΡΦΩΣΗ ΤΩΝ ΕΚΠ/ΚΩΝ ΣΤΙΣ ΤΠΕ
Γνωστική ανάπτυξη Μια ματιά στη θεωρία του Piaget και την κοινωνικοπολιτισμική θεωρία του Vygotsky.
ΣΕΜΙΝΑΡΙΟ ΨΥΧΟΠΑΙΔΑΓΩΓΙΚΗΣ ΤΗΣ ΠΡΟΣΧΟΛΙΚΗΣ ΗΛΙΚΙΑΣ
ΜΝΗΜΗ: ΣΥΓΚΡΑΤΗΣΗ ΚΑΙ ΑΝΑΚΛΗΣΗ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΩΝ
Το Προσυλλογιστικό Στάδιο (2-7 ετών)
Η Θεωρία της Γνωστικής Ανάπτυξης του Piaget
Εργασία στην Αναπτυξιακή Ψυχολογία
Εργασία στην Αναπτυξιακή Ψυολογία
ΑΝΑΠΤΥΞΗ ΤΟΥ ΠΑΙΔΙΟΥ ΙΙ Καλλιρρόη Παπαδοπούλου- Λήδα Αναγνωστάκη
ΑΝΑΠΤΥΞΗ ΤΟΥ ΠΑΙΔΙΟΥ ΙΙ Καλλιρρόη Παπαδοπούλου ΕΚΠΑ/ΤΕΑΠΗ
ΑΝΑΠΤΥΞΗ ΤΟΥ ΠΑΙΔΙΟΥ ΙΙ Καλλιρρόη Παπαδοπούλου-Λήδα Αναγνωστάκη
ΑΝΑΠΤΥΞΗ ΤΟΥ ΠΑΙΔΙΟΥ ΙΙ Καλλιρρόη Παπαδοπούλου-Λήδα Αναγνωστάκη
Δρ. Πήλιος Σταύρου Κλινικός Ψυχολόγος
Μεταμνήμη και Επιδόσεις Μνήμης
Μεταγράφημα παρουσίασης:

Μέση παιδική ηλικία Γνωστική ανάπτυξη Ανάπτυξη του παιδιού ΙΙ Καλλιρρόη Παπαδοπούλου- Λήδα Αναγνωστάκη ΕΚΠΑ/ΤΕΑΠΗ

Βασική βιβλιογραφία Craig,J. & Baucum, D. (2007) Η Ανάπτυξη του Ανθρώπου. Αθήνα: Εκδόσεις Παπαζήση (Τόμος Α). Feldman, R.S. (2009) Εξελικτική Ψυχολογία. Δια Βίου Μάθηση. Αθήνα: Εκδόσεις Gutenberg (Τόμος Α) Cole, M. & Cole, S. (2001) Η Ανάπτυξη των Παιδιών. Αθήνα: Gutenberg Μαράτου, Ο. (2002) Οι Διαδρομές του Jean Piaget. Αθήνα: Εκδόσεις Καστανιώτη. Kουγιουμουτζάκης, Γ. (Eπιμέλεια Έκδοσης), (1995). Aναπτυξιακή ψυχολογία : παρελθόν, παρόν και μέλλον. Hράκλειο, Kρήτη: Πανεπιστημιακές Eκδόσεις Kρήτης Salkind, N. (2004) Θεωρίες της Ανθρώπινης Ανάπτυξης. Αθήνα: Εκδόσεις Πατάκη Siegler, R. (2002) Πως Σκέφτονται τα Παιδιά. Αθήνα: Gutenberg Παπαδοπούλου, Κ. (2008) Η Ζώνη Εγγύτερης Ανάπτυξης στη Θεωρία του L.S. Vygotsky. Αθήνα: Gutenberg.

Έναρξη επίσημης εκπαίδευσης Δεν είναι τυχαίο ότι σε όλες τις κοινωνίες η έναρξη της «επίσημης» εκπαίδευσης –όπως αυτή ορίζεται σε κάθε πλαίσιο- αρχίζει στην άρχή της μέσης παιδικής ηλικίας.

Η θεωρία του Jean Piaget Τα στάδια νοητικής ανάπτυξης Αισθητηριοκινητική νόηση (0-2 χρ) Προλειτουργική νόηση (σύμβολα, αλλά περιορισμένη προσωπική οπτική) (2—6 χρ) Συγκεκριμένες νοητικές λειτουργίες (όχι αφαιρετικές) (6-12 χρ) Τυπικές νοητικές λειτουργίες (12-19 χρ)

Piaget (Πηγή: Craig & Baucum, 2007, σελ. 579) Ενεργητική νόηση Η σκέψη είναι: Προ-ενεργητική νόηση Η σκέψη είναι: Πιο άκαμπτη και στατική Μη αναστρέψιμη Επικεντρωμένη στο εδώ και τώρα Επικεντρωμένη σε μια μόνο διάσταση Εγωκεντρική Βασίζεται σε αισθητηριακές ενδείξεις Ενορατική Πιο ευέλικτη Αναστρέψιμη Δεν περιορίζεται στο εδώ και τώρα Πολυδιάστατη, αποκεντρωμένη Λιγότερο εγωκεντρική Χαρακτηρίζεται από τη χρήση λογικών συλλογισμών Αναζήτηση σχέσεων αιτίας-αποτελέσματος

Piaget Ενεργητική Νόηση Οι περιορισμοί αλλάζουν και η σκέψη γίνεται λογική Αποκέντρωση, αντιστρεψιμότητα και χρήση λογικών αρχών (αίτια-αποτέλεσμα)

Piaget Ενεργητική Νόηση Έτσι, αντιμετωπίζουν προβλήματα διατήρησης, ταξινόμησης, σειροθέτησης, τάξεων Όμως Η σκέψη δεν είναι πλήρως απελευθερωμένη Οι περισσότερες λογικές λειτουργίες είναι δεμένες με την πραγματικότητα. Γίνονται με τη σύμπραξη της εμπειρίας

Piaget και εκπαίδευση Σύμφωνα με τη θεωρία του Piaget, το παιδί μαθαίνει τη ενεργητική νόηση κυρίως μόνο του. Kαθώς εξερευνά το περιβάλλον, θέτει στον εαυτό του ερωτήματα και ανακαλύπτει απαντήσεις, αποκτώντας πιο περίπλοκες μορφές σκέψεις Εντούτοις η κατάλληλη εκπαίδευση επιταχύνει τη γνωστική ανάπτυξη και επισπεύδει την είσοδο στην ενεργητική νόηση. Κατάλληλη εκπαίδευση: πραγματικά αντικείμενα, ενεργοί μαθητές

Πέρα από τη θεωρία του Piaget.. Ποιες αλλαγές συμβαίνουν στο γνωστικό επίπεδο στη μέση παιδική ηλικία σύμφωνα με άλλες γνωστικές θεωρίες;

Μοντέλο επεξεργασίας πληροφοριών Το βασικό προτεινόμενο μοντέλο περιλαμβάνει: αισθητηριακή καταγραφή, βραχύχρονη ή μνήμη εργασίας και μακρόχρονη μνήμη (και «ενδιάμεσες» δεξιότητες/λειτουργίες)

Μοντέλο επεξεργασίας πληροφοριών Αλλαγές σε τρεις σημαντικές λειτουργίες στην μέση παιδική ηλικία: στη μνήμη, στην ικανότητα προσοχής και στη μεταγνώση

Μοντέλο επεξεργασίας πληροφοριών 1. Μνήμη: Διεργασίες ελέγχου (στρατηγικές και τεχνικές που βελτιώνουν τη μνήμη: π.χ. επανάληψη, οργάνωση, σημασιολογική επεξεργασία): αποτελεσματικότερη κωδικοποίηση και ανάκληση πληροφοριών Συνειδητές προσπάθειες για απομνημόνευση

Μοντέλο επεξεργασίας πληροφοριών 2. Προσοχή: ικανότητα ρύθμισης της προσοχής Τα παιδιά επιλέγουν και διεκπεραιώνουν μία αποτελεσματική στρατηγική προσοχής (αγνοούν άσχετες διαστάσεις, επικεντρώνονται σε σχετικες πλευρές ενός έργου)

Μοντέλο επεξεργασίας πληροφοριών 3. Μεταγνώση: η ικανότητα παρακολούθησης από το ίδιο το άτομο της δικής του σκέψης και μνήμης- επίγνωση των διεργασιών σκέψης και μνήμης. Ξεκινά ουσιαστικά να αναπτύσσεται στη μέση παιδική ηλικία Συνεχίζουν να αναπτύσσονται στην εφηβεία

Θεωρία του Vygotsky Η σχολική εκπαίδευση ως βασική κατευθυντήρια δραστηριότητα της ανάπτυξης στη μέση παιδική ηλικία (όπως το παιχνίδι στην προσχολική ηλικία)

Διδασκαλία και ΖΕΑ «αυτό που το παιδί μπορεί να κάνει σήμερα σε συνεργασία είναι αυτό που θα μπορεί να κάνει αύριο ανεξάρτητα» (1934/1987) Επομένως, «η διδασκαλία είναι χρήσιμη μόνο όταν προηγείται της ανάπτυξης», όταν ωθεί το παιδί «να εκτελέσει δραστηριότητες που το αναγκάζουν να ξεπεράσει τον εαυτό του». Η διδασκαλία, δεν εμφυτεύει γνωστικές ικανότητες, αλλά δημιουργεί τις συνθήκες ώστε να αναπτυχθούν γνωστικές ικανότητες. Δημιουργεί, (ή θα έπρεπε να δημιουργεί) λοιπόν, ΖΕΑ.

ΖΕΑ Έτσι, η ΖΕΑ ΔΕΝ Ταυτίζεται με τις διαδικασίες της καθοδήγησης Εξισώνεται με τη μάθηση δεξιοτήτων Είναι προϋπάρχον δυναμικό Αντίθετα, Αναφέρεται στις αναδυόμενες ψυχολογικές λειτουργίες που θα μετασχηματιστούν μέσα από την κατάλληλη καθοδήγηση (διδασκαλία).

Vygotsky Διδασκαλία/μάθηση: δηλώνει τη διαλεκτική σχέση μεταξύ τους Η διδασκαλία/μάθηση δεν οδηγεί μόνο σε νέες γνώσεις ή δεξιότητες αλλά επιτρέπει στα παιδιά να μετακινηθούν σε νέα επίπεδα κατανόησης. Η διδασκαλία, δεν εμφυτεύει γνωστικές ικανότητες, αλλά δημιουργεί τις συνθήκες ώστε να αναπτυχθούν γνωστικές ικανότητες (επίγνωση και εκούσιο έλεγχο της νοητικής λειτουργίας).