Νοητικη υστερηση/ αυτισμοσ Διδασκουσα: Ελενη Τραγουλια

Slides:



Advertisements
Παρόμοιες παρουσιάσεις
ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟΣ ΣΧΕΔΙΑΣΜΟΣ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΩΝ ΓΙΑ ΠΑΙΔΙΑ ΜΕ ΑΥΤΙΣΜΟ
Advertisements

ΗΜΕΡΙΔΑ «Λόγος και Αντίλογος για την Επιλογή και Αξιολόγηση των Εκπαιδευτικών : Τάσεις και Προβληματισμοί» Σάββατο, 13 Απριλίου 2013 Ανάπτυξη Μηχανισμών.
ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑ ΚΟΙΝΩΝΙΚΗΣ ΚΑΤΑΝΟΗΣΗΣ ΜΕ ΤΗ ΧΡΗΣΗ ΚΟΙΝΩΝΙΚΩΝ ΙΣΤΟΡΙΩΝ
Νοέμβριος 2009 Κατερίνα Φυτράκη Φιλόλογος ΜΑ
Eπιμέλεια Τίκβα Χριστίνα
Εξατομικευμένα Εκπαιδευτικά Προγράμματα Στήριξης μαθητών/τριών με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες ή και αναπηρία Πηλείδου Κωνσταντίνα Σχολική Σύμβουλος ΕΑΕ.
Παιδαγωγικό Τμήμα Ειδικής Αγωγής Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας
ΦΑΣΕΙΣ ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗΣ Προσδιορισμός του διδακτικού στόχου, των κριτηρίων και των στοιχείων της αξιολόγησης Επιλογή της τεχνικής Ερμηνεία των πληροφοριών Αποτύπωση.
«Ενδυναμώνοντας την Παιδαγωγική Αυτονομία
Ο ΔΙΑΚΡΙΤΟΣ ΡΟΛΟΣ ΤΟΥ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟΥ
ΑΝΑΔΥΟΜΕΝΟΣ ΓΡΑΜΜΑΤΙΣΜΟΣ Η ανάδυση της ανάγνωσης και της γραφής: έννοια και σύγχρονες απόψεις Ευφημία Τάφα Καθηγήτρια Παιδαγωγικό Τμήμα Προσχολικής Εκπαίδευσης.
ΔΙΑΤΑΡΑΧΗ ΕΛΛΕΙΜΜΑΤΙΚΗΣ ΠΡΟΣΟΧΗΣ- ΥΠΕΡΚΙΝΗΤΙΚΟΤΗΤΑΣ
Ενότητα 2.2. Σύγχρονες θεωρίες στη Διδακτική – δημιουργία πλαισίου εκπ/κών σεναρίων / δραστηριοτήτων / διδακτικού υλικού με τη διαμεσολάβηση των ΤΠΕ Επιμορφώτρια:
Σωφρ. Χατζησαββίδης Η διδασκαλία της Πρώτης Γραφής και Ανάγνωσης
5ο ΕΙΔΙΚΟ ΔΗΜΟΤΙΚΟ ΣΧΟΛΕΙΟ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΑΓΩΓΗΣ ΥΓΕΙΑΣ
4. Απόψεις και κίνητρα των μαθητών στο μάθημα των Μαθηματικών.
Ενότητα 2.2 Σύγχρονες προσεγγίσεις στη Διδακτική μεθοδολογία
Μοντελοποίηση Έργα Μαθήματα Αξιολόγηση Αναστοχασμός Αναστοχασμός.
Ενότητα Σύγχρονες θεωρίες στη Διδακτική – δημιουργία πλαισίου εκπ/κών σεναρίων / δραστηριοτήτων / διδακτικού υλικού με τη διαμεσολάβηση των ΤΠΕ.
Αξιολόγηση στη φυσική αγωγή
2. Μορφή και οργάνωση του μαθήματος
Η ΣΥΜΒΟΛΗ ΤΩΝ ΓΟΝΕΩΝ ΣΤΗΝ ΠΡΟΩΘΗΣΗΣ ΤΗΣ ΜΑΘΗΣΗΣ: ΠΟΡΙΣΜΑΤΑ ΤΗΣ ΕΡΕΥΝΑΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΗ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΙΚΟΤΗΤΑ Λεωνίδας Κυριακίδης Τμήμα Επιστημών της.
Η ΣΥΜΒΟΛΗ ΤΩΝ ΓΟΝΕΩΝ ΣΤΗΝ ΠΡΟΩΘΗΣΗ ΤΗΣ ΜΑΘΗΣΗΣ: ΠΟΡΙΣΜΑΤΑ ΤΗΣ ΕΡΕΥΝΑΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΗ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΙΚΟΤΗΤΑ Λεωνίδας Κυριακίδης Τμήμα Επιστημών της Αγωγής,
Ψυχοκοινωνικά χαρακτηριστικά παιδιών με μαθησιακές δυσκολίες: παρεμβάσεις στο πλαίσιο της τάξης Η. Ε. Κουρκούτας.
Μετάβαση από το Δημοτικό στο Γυμνάσιο: Ανάπτυξη ουσιαστικής συνεργασίας ανάμεσα στους γονείς και τους εκπαιδευτικούς Λεωνίδας Κυριακίδης Τμήμα Επιστημών.
 Εισαγωγή  Χωροταξική κατανομή  Προσωπικό  Μαθησιακές μέθοδοι  Επίλογος.
Σχεδίαση εκπαιδευτικών δραστηριοτήτων με την αξιοποίηση των ΤΠΕ Οι ΤΠΕ χαρακτηρίζονται ως μέσο αναδιομόρφωσης της εκπ/κής πρακτικής. Μέσο συμπληρωματικό.
Το νέο Αναλυτικό Πρόγραμμα του ελληνικού Νηπιαγωγείου
ΨΗΦΙΑΚΑ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΑ ΠΑΙΧΝΙΔΙΑ
Ημερίδα : «Οι Τεχνολογίες της Πληροφορίας και Επικοινωνίας (ΤΠΕ) στην Εκπαίδευση » Οι ΤΠΕ στην εκπαιδευτική διαδικασία Οι ΤΠΕ στην εκπαιδευτική διαδικασία.
Πρακτικές Οδηγίες εκπαίδευσης στο σχολείο
Οργανικός και Λειτουργικός Σχεδιασμός Εκπαιδευτικού Λογισμικού
Ο Διαδραστικός Πίνακας ως διδακτικό εργαλείο Από τη βιβλιογραφία προκύπτουν μια σειρά από οφέλη από τη χρήση του ΔΠ τα οποία αφορούν τον εκπαιδευτικό,
Αναπτύσσοντας, κινητοποιώντας και βελτιώνοντας δεξιότητες: η εφαρμογή μαθησιακού προγράμματος σε ομάδα τμήματος του Ειδικού Δημοτικού Σχολείου Ηρακλείου.
Διαφοροποιημένη διδασκαλία - ένας ορισμός
Αποτελεσματικές πρακτικές επικοινωνίας & συμπεριφοράς
Αντιμετώπιση Μαθησιακών Δυσκολιών στα Μαθηματικά
ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΕΞΑΣΚΗΣΗΣ «ΠΑΡΑΔΟΣΙΑΚΟΙ ΧΟΡΟΙ» ΟΝΟΜΑΤΕΠΩΝΥΜΟ : ΣΠΥΡΕΤΑ ΣΠΥΡΟΠΟΥΛΟΥ ΑΕΜ : 1022.
ΠΑΙΔΑΓΩΓΙΚΕΣ και ΔΙΔΑΚΤΙΚΕΣ ΑΡΧΕΣ Αντωνία Παπαδάκη Σχολική Σύμβουλος Φιλολόγων Ν. Πέλλας.
Παρουσίαση Αξιολόγηση μαθητή και διδασκαλίας Κατσίρας Λεωνίδας, Σχολικός Σύμβουλος ΠΕ 13, Νομικών- Πολιτικών Επιστημών Στερεάς Ελλάδας και Θεσσαλίας.
«Οι Αρχές της διαφοροποιημένης παιδαγωγικής
Προς μια αποτελεσματικότερη συνεργασία Αναστασία Χ’ Γιαννακού Σύμβουλος Ειδικής Εκπαίδευσης Επαρχίας Λευκωσίας.
Εκπαιδευτικές τεχνικές Π.Απόστολος. Προσχολική ηλικία Της Εύας της αρέσουν οι δραστηριότητες του νηπιαγωγείου αλλά καμιά φορά κολλάει στην αγαπημένη της.
ΑΘΑΝΑΣΙΟΣ Ι. ΚΑΛΑΜΑΤΑΣ ΔΙΔΑΣΚΩΝ ΣΤΟ Ε. Π. ΠΑΙ. Κ. ΑΣΠΑΙΤΕ ΠΑΡΑΡΤΗΜΑ Β. ΑΙΓΑΙΟΥ - ΜΥΤΙΛΗΝΗ DEA Εκκλησιαστικής Ιστορίας ΑΠΘ / Δρ. Θεολογίας ΑΠΘ ΠΑΡΑΡΤΗΜΑ.
Επαγγελματική ανάπτυξη: κάποια γενικά χαρακτηριστικά
ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΤΗΣ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΚΗΣ
Βιολογία Γυμνασίου.
ΝΕΑ ΕΛΛΗΝΙΚΑ.
Υγεία και Ευεξία Μαθητών/τριών
Ορισμός στρατηγικής διδασκαλίας
Ο ΔΙΑΚΡΙΤΟΣ ΡΟΛΟΣ ΤΟΥ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟΥ
Αποτελεσματικο μαθησιακο περιβαλλον
Πως διδάσκουμε τους μαθητές με νοητική υστέρηση
Εναλλακτικές εφαρμογές αξιολόγησης
Εξελικτικές Μαθησιακές Δυσκολίες
«Τάξη» έξω από την «τάξη»…
Δομημένη Εκπαίδευση Βασικές Αρχές
ΔΑΣΚΑΛΑ ΕΙΔΙΚΗΣ ΑΓΩΓΗΣ: ΑΝΕΤΑ ΦΙΛΙΠΠΙΔΟΥ
Οργάνωση της Εκπαίδευσης σε Προγράμματα δραστηριοτήτων
«Παιδιά με Σωματικές Αναπηρίες & Δυσκολίες Προσαρμογής»
ΕΠΙΜΟΡΦΩΣΗ ΤΩΝ ΕΚΠ/ΚΩΝ ΣΤΙΣ ΤΠΕ
795. Πρακτική άσκηση σε σχολεία της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσησ
ΣΥΝΕΡΓΑΣΙΑ ΣΧΟΛΕΙΟΥ-ΓΟΝΕΩΝ Γιαλυράκη Πόπη Σύμβουλος Ψυχικής Υγείας(Msc), Play Therapist Θεραπεύτρια ζευγαριών (ICEEFT), Εκπαιδεύτρια ομάδων γονέων(Gordon-Fillial)
Διδάσκοντας με στόχο την κατανόηση ΄ Δρ. Μ. Λάτση – ΠΕ 70
Διαφοροποιημένη διδασκαλία και εναλλακτική αξιολόγηση
Διδάσκοντας με στόχο την κατανόηση ΄ Δρ. Μ. Λάτση – ΠΕ 70
ΜΝΗΜΗ: ΣΥΓΚΡΑΤΗΣΗ ΚΑΙ ΑΝΑΚΛΗΣΗ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΩΝ
Αναπτυξιακές διαταραχές μάθησης/ειδικές μαθησιακές δυσκολίες
Οργανικός και Λειτουργικός Σχεδιασμός Εκπαιδευτικού Λογισμικού
ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟΣ ΣΧΕΔΙΑΣΜΟΣ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΩΝ ΓΙΑ ΠΑΙΔΙΑ ΜΕ ΑΥΤΙΣΜΟ
Μεταγράφημα παρουσίασης:

Νοητικη υστερηση/ αυτισμοσ Διδασκουσα: Ελενη Τραγουλια Νοητικη υστερηση/ αυτισμοσ Διδασκουσα: Ελενη Τραγουλια Νοητική υστέρηση και ψυχική ασθένεια: διαφοροδιάγνωση- διάγνωση Νοητική υστέρηση και στρατηγικές παρέμβασης στο νέο-ψηφιακό σχολείο Γενετικά σύνδρομα νοητικής υστέρησης

Μελετη περιπτωσησ Ο Γιάννης φοιτά σε σχολείο γενικής εκπαίδευσης στην 1η Δημοτικού. Υποστηρίζεται από παράλληλη στήριξη καθώς έχει διαγνωστεί με ήπια ΝΥ. Δυσκολεύεται να ακολουθήσει τις γενικές οδηγίες της δασκάλας της τάξης, αντιμετωπίζει δυσκολίες να γενικεύσει τους κανόνες της ανάγνωσης και γραφής καθώς αντιμετωπίζει ακόμη περισσότερες δυσκολίες στα μαθηματικά. Πολλές φορές μέσα στην τάξη, η προσοχή του αποσπάται, κινείται άσκοπα την ώρα του μαθήματος, θυμώνει έντονα και όταν του κάνει επίπληξη η δασκάλα του φωνάζει. Διακόπτει πολύ συχνά τη ροή του μαθήματος εμποδίζοντας σημαντικά την εκπαιδευτική διαδικασία. Στα διαλείμματα, δεν κάνει παρέα με τα άλλα παιδιά και σε άλλες δραστηριότητες δεν ακολουθεί ποτέ τους κανόνες (π.χ να μπει σε σειρά, να περιμένει να μιλήσει κλπ). Είστε ο εκπαιδευτικός της παράλληλης στήριξης. Τι στρατηγικές θα εφαρμόζατε ώστε να ενισχύσετε τη συμμετοχή του παιδιού στο γνωστικό τομέα και να βελτιώσετε την προσαρμοστική συμπεριφορά του;

Μελετη περιπτωσησ Ποια στοιχεία από την περιγραφή του Γιάννη παραπέμπουν σε δυσκολίες ως προς τη γνωστική λειτουργία και ποια ως προς την προσαρμοστική συμπεριφορά;

Μελετη περιπτωσησ Η γνωστική λειτουργία αφορά: ικανότητα να μαθαίνει ικανότητα να σκέφτεται να επιλύει προβλήματα να κατανοεί τον κόσμο γύρω του Η προσαρμοστική συμπεριφορά εστιάζεται κυρίως σε τρεις τομείς: Δεξιότητες καθημερινής ζωής πχ. Να μπορεί να αυτοεξυπηρετείται Δεξιότητες επικοινωνίας πχ. Να κατανοεί, να κάνει ένα διάλογο Κοινωνικές δεξιότητες πχ. Να σχετίζεται με συνομίληκους, με γονείς, με εκπαιδευτικούς

προγραμματα και διδασκαλια παιδιών με νοητική υστέρηση Προσαρμογή της διδασκαλίας στις ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες του παιδιού με νοητική υστέρηση. Η προσαρμογή αυτή μπορεί να εξειδικεύεται σε μια ευέλικτη προσπάθεια του εκπαιδευτικού για τροποποίηση (υφιστάμενων) διδακτικών μεθόδων, παροχή δομημένης διδασκαλίας, εξατομικευμένο διδακτικό προγραμματισμό, χρήση εναλλακτικών ή συνδυαστικών διδακτικών προσεγγίσεων, αξιοποίηση των δυνατοτήτων της νέας τεχνολογίας, δημιουργία θετικού- φιλικού κλίματος στο σχολείο

Προγράμματα και διδασκαλία παιδιών με νοητική υστέρηση Τι σημαίνει τροποποίηση (υφιστάμενων) διδακτικών μεθόδων, παροχή δομημένης διδασκαλίας, εξατομικευμένο διδακτικό προγραμματισμό, χρήση εναλλακτικών ή συνδυαστικών διδακτικών προσεγγίσεων Με απλά λόγια σημαίνει οργάνωση του χώρου και του μαθησιακού περιβάλλοντος και παράλληλη χρήση εναλλακτικών, διαφοροποιημένων διδακτικών προσεγγίσεων Στην περίπτωση των παιδιών με ΝΥ η οργάνωση αυτή πρέπει να ανταποκρίνεται όχι μόνο στις γνωστικές αλλά ταυτόχρονα και στις επικοινωνιακές και τις συμπεριφορικές τους ανάγκες

προγραμματα και διδασκαλια παιδιων με νοητική υστερηση Σημαίνει Ενεργός Μάθηση Επιλογές Ασφάλεια Προβλεψιμότητα Αλληλεπίδραση Πλούσια ερεθίσματα Συστηματική Οργάνωση Μείωση Διασπαστικών στοιχείων (Algozzine & Ysseldyke, 2006· Ware, 1996, Pagliano, 1999· Ware, 1996).

Προγραμματα και διδασκαλια παιδιων με νοητικη υστερηση Η οργάνωση του χώρου και της μαθησιακής διαδικασίας συμβάλλει στο να κατανοούν τα παιδιά τις διαδικασίες, να ανακαλούν μια διαδικασία που στο παρελθόν έχουν συμμετέχει και να τους βοηθά να την γενικεύσουν.

Προγραμματα και διδασκαλια παιδιων με νοητικη υστερηση Η πρακτική της λεκτικής διαμεσολάβησης στη μάθηση (το παιδί επαναλαμβάνει λεκτικά αυτό που επιδιώκει να μάθει) Η παροχή κινήτρων και η σταθερή επιβράβευση του παιδιού Η συνεχής αξιολόγηση της πορείας του παιδιού με νοητική υστέρηση Η συνεχής και άμεση ανατροφοδότηση του παιδιού αυτού στο σύνολο των μαθησιακών του δραστηριοτήτων

Προγραμματα και διδασκαλια παιδιων με νοητικη υστερηση Οι ενότητες διδασκαλίας και στήριξης να είναι αυστηρά δομημένες λαμβάνοντας υπόψη τους νοητικούς περιορισμούς και το μαθησιακό στυλ του παιδιού με νοητική υστέρηση και να ακολουθούνται προγραμματικά και ευέλικτα από τον εκπαιδευτικό της τάξης ή άλλο εμπλεκόμενο υποστηρικτικό προσωπικό. Οι τεχνικές της άσκησης και της επανάληψης βοηθούν τα περισσότερα παιδιά με νοητική υστέρηση στην απόκτηση βασικών δεξιοτήτων και γνώσεων.

πωσ διευκολυνεται η συμμετοχη στη μαθησιακη διαδικασία Υπάρχουν διάφορες μέθοδοι που έχουν αναπτυχθεί για την διευκόλυνση της μάθησης του μαθητή με ΝΥ στο γενικό σχολείο για να αντιμετωπίσει ένα παιδί με ΝΥ τις δυσκολίες στη μάθηση

δυσκολιεσ στη μαθηση Ελλιπές κίνητρο και μειωμένη προσοχή Δυσκολία να απομονωθεί η μη σχετική πληροφορία ώστε να επιτευχθεί η επικέντρωση στο ζητούμενο. Δυσκολία να κατανοηθεί τι απαιτεί το πρόβλημα Δυσκολία να γίνει σχεδιασμός έτσι ώστε να χρησιμοποιούνται μέθοδοι δοκιμής που δεν είναι τυχαίες Ελλιπής οργάνωση Απουσία στρατηγικών μνήμης Δυσκολία να διατηρηθεί η πληροφορία για το πρόβλημα Σύγχυση για τη διαδικασία με αποτέλεσμα να μειώνεται η πιθανότητα εύρεσης στρατηγικών

Στρατηγικέσ Παρεμβασησ 1. Διδασκαλία μεταξύ ομηλίκων 2. Χρήση οπτικοποιημένων συμβόλων για την: Ανάπτυξη Μνήμης Διεκπεραίωση Εργασιών Αύξηση Συγκέντρωσης

μοντελα διδασκαλιασ μεταξυ ομηλικων Η συνεργασία ομηλίκων για την κατάκτηση στρατηγικών μάθησης PALS (Fuchs,Fuchs, Mathes, & Simmons, 1996),

Μοντέλα διδασκαλίασ μεταξύ ομηλίκων Η συνεργασία ομηλίκων μέσω σχηματισμού μικρών ομάδων CSTT (Harper & Maheady, 1999) Η συνεργασία ομηλίκων μέσω άμεσης ανταπόκρισης μεταξύ των ομηλίκων RPT (Fantuzzo & Ginsburg-Block, 1998).

στοχοσ διδασκαλιασ μεταξύ ομηλικων Να επιτευχθεί υψηλό επίπεδο εμπλοκής μέσα από την αλληλεπίδραση των ομηλίκων

πρακτικη εφαρμογη διδασκαλιασ μεταξυ ομηλικων πρακτικη εφαρμογη διδασκαλιασ μεταξυ ομηλικων Αναγνώριση αναγκών των μαθητών: Ο εκπαιδευτικός εντοπίζει τους τομείς που ο μαθητής παρουσιάζει δυσκολίες και οι οποίες θα μπορούσαν να αντιμετωπιστούν μέσα από τη διδασκαλία μεταξύ ομηλίκων

Πρακτικη εφαρμογη διδασκαλιασ μεταξυ ομηλικων Εκπαίδευση των μαθητών που θα μπορούσαν να βοηθήσουν μέσω της διδασκαλίας μεταξύ ομηλίκων Ο εκπαιδευτικός Εντοπίζει τους μαθητές που έχουν αναπτυγμένες δεξιότητες στους ανάλογους τομείς

πρακτικη εφαρμογη διδασκαλιασ μεταξυ ομηλικων πρακτικη εφαρμογη διδασκαλιασ μεταξυ ομηλικων Δημιουργία ομάδων Ενημέρωση ομάδων για τη διδασκαλία μεταξύ ομηλίκων Όλα τα παιδιά γνωρίζουν το σκοπό της διδασκαλίας μεταξύ ομηλίκων

ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ ΤΩΝ ΠΑΙΔΙΩΝ Διδάσκει τα παιδιά με τις υψηλές δεξιότητες τι πρέπει να θυμούνται ώστε να βοηθήσουν τους συμμαθητές τους Μερικές φορές οι στρατηγικές που έχουν αναπτύξει οι μαθητές είναι αυτοματοποιημένες και για να μπορέσουν να συμμετέχουν ενεργά στη διδασκαλία μεταξύ ομηλίκων χρειάζεται να τις αναλύσουν

Δραστηριότητα Συνδιδάσκετε στην 1η Δημοτικού. Ο εκπαιδευτικός της παράλληλης στήριξης υποστηρίζει ένα παιδί με ΝΥ. Από κοινού παρατηρείτε ότι τόσο ο μαθητής με ΝΥ όσο και άλλοι τρεις μαθητές δυσκολεύονται να κατακτήσουν τη σύμβαση ανάγνωσης. Στην τάξη τουλάχιστον τέσσερις μαθητές μπορούν να διαβάζουν άριστα Πως θα εφαρμόζατε τη διδασκαλία μεταξύ ομηλίκων ώστε να αναπτύξετε τη σύμβαση ανάγνωσης ;

παραδειγμα εκμαθησησ αναγνωσησ Οι οδηγίεσ ακολουθούνται από σύμβολα Ό,τι βλέπω διαβάζω Ό,τι ακούω, γράφω Να θυμάμαι: Διαβάζω από αριστερά προς τα δεξιά Διαβάζω από πάνω προς τα κάτω Κάθε γράμμα έχει ένα ήχο Όταν γράφω, λέω τους ήχους ή από μέσα μου ή χαμηλόφωνα Δε γράφω ό,τι δεν ακούω Δε διαβάζω ό,τι δε βλέπω

βηματα αναπτυξησ στρατηγικων μνημησ Οι εκπαιδευτικοί και οι μαθητές μπορούν να δουλέψουν μαζί έτσι ώστε να βελτιώσουν τις δεξιότητες μνήμης μέσα από μια σειρά από στρατηγικές Η μνήμη είναι ιδιαίτερα σημαντική για την μάθηση και η επίγνωση συγκεκριμένων δυσκολιών όπως και η βελτίωση των στρατηγικών μνήμης πρέπει να είναι ένα σημαντικό κομμάτι για την εκπαίδευση των παιδιών με ΕΕΑ.

Λειτουργιεσ τησ μνήμησ Εσωτερίκευση Αποθήκευση Εξωτερίκευση

Εσωτερικευση μείωση διασπαστικών στοιχείων ο μαθητής κοιτά τον δάσκαλο ενθάρρυνση να απαντά επαναλαμβάνοντας όταν διασπάται (χωρίς να φαίνεται ότι κατηγορείται που δεν παρακολουθούσε) απλούστευση οδηγιών και των πληροφοριών μέσα από εικονική αναπαράσταση (σύμβολα) όπου είναι δυνατόν τονισμός των πιο σημαντικών πληροφοριών (προς απομνημόνευση) έλεγχος από τον δάσκαλο ότι έγιναν κατανοητές οι οδηγίες και οι πληροφορίες

Αποθηκευση Να δίνεται χρόνος για να σκεφτεί Να δίνονται διαλείμματα για να πηγαίνουν πίσω στο τι διδάχθηκαν και να επαναπροσδιορίζουν την προσοχή τους στην καινούρια δραστηριότητα Να συγκεντρώνουν συνεχώς την προσοχή τους σε νοήματα –κλειδιά  

αποθηκευση Έλεγχος ότι αυτό που ειπώθηκε, παρουσιάστηκε στον μαθητή (εικονικά) Ενθάρρυνση λεκτικής επανάληψης της πληροφορίας και των οδηγιών Ενθάρρυνση να αποτυπώσει ο μαθητής αυτό που ειπώθηκε έτσι ώστε να λειτουργεί σαν μέσον προσωπικής υπενθύμισης της πληροφορίας (οπτικοποίηση ή ζωγραφική)

Εξωτερικευση Να ενθαρρύνονται τα παιδιά να αντικαθιστούν τις δύσκολες λέξεις με πιο κατανοητές που να τις θυμούνται πιο εύκολα Να αντικαθίστανται οι λέξεις με εικόνες και άλλες απλές λέξεις Να οπτικοποιούν ο,τι καλούνται να συγκρατήσουν στην μνήμη τους Να τους δίνεται χρόνος να θυμηθούν Να υπενθυμίζεται στους μαθητές να χρησιμοποιούν τις στρατηγικές που είχαν επιτυχία Να τους προσφέρονται εναλλακτικές όπως μέρος της απάντησης να χρησιμοποιείται ως ενθάρρυνση.

παραδειγμα αναπτυξησ στρατηγικών μνημησ (οι οδηγίεσ ακολουθουνται από σύμβολα ) Έλεγξε αν έχεις καταλάβει τι σου ζητά η άσκηση υπογραμμίζοντας τις λέξεις κλειδιά Κάνε το εικόνα στο μυαλό σου ή πες το χωρίς να βλέπεις την άσκηση Γράψε ή ζωγράφισε αυτό που σου ζητά για να το θυμάσαι αργότερα (ένα παιδί γράφει) Ξεκίνα τη δουλειά σου (ένα παιδί δουλεύει στο θρανίο) Έλεγξε οτι θυμάσαι τι πρόκειται να κάνεις (το παιδί δείχνει αυτό που έγραψε προηγουμένως)

παραδειγμα διεκπεραιωσησ μιασ εργασιασ (οι οδηγιεσ ακολουθουνται από συμβολα) Διάβασε καλά Υπογράμμισε αυτά που σου ζητά η άσκηση(λέξεις κλειδιά) Σκέψου καλά Θυμήσου τι σου ζητά η άσκηση κοιτώντας τις λέξεις κλειδιά Ξεκίνα να γράφεις