ΓΙΑΝΝΗΣ ΜΑΓΚΛΗΣ «Γιατι;»

Slides:



Advertisements
Παρόμοιες παρουσιάσεις
Διαδικασία εγκατάστασης SPSS Κάνετε διπλό κλικ στο εικονίδιο «Ο Υπολογιστής μου» 2. Κάνετε διπλό κλικ στο εικονίδιο του CD-ROM.
Advertisements

RULES OF THE MEANS OF TRANSPORT We are going to present you the rules you must follow when you are on board.
The Doors 21/8/2014 Παπαδόπουλος Θέμης1. Οι The Doors ιδρύθηκαν το 1965 από τους Τζιμ Μόρισον και Ρέι Μάνζαρεκ.Το όνομά τους το εμπνεύστηκαν από το μυθιστόρημα.
Σε λίγο θα μπείτε στον κόσμο μιας μαγείας.. After a moment you will enter the world of magic...
Lesson 3a: Basic expressions JSIS E 111: Elementary Modern Greek Sample of modern Greek alphabet, M. Adiputra,
ΠΡΟΣΤΑΤΕΨΕ ΤΟ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝ Ιωάννα Τσώνη Γ5 Σχολικό Έτος [ ]
ΕΝΑΠΟΘΕΣΗ ΚΑΙ ΔΙΑΝΟΜΗ ΑΡΧΕΙΩΝ Κατευθυνθείτε στη διεύθυνση: και πατήστε: «Join Now!» Συμπληρώστε στην οθόνη.
2/28/00epl-1311 Παραδειγματα Aλγοριθμων Αριθμος λεξεων που διαβαστηκαν απο εισοδο Εκτυπωση περιφερειας τετραγωνων με * Υπολογισμος exp(x,n) = 1 + x/1!
Present Continuous Ο Present Continuous χρησιμοποιείται για πράξεις που γίνονται τώρα. Π.χ. The girls are swimming now. Κάτι που γίνεται προσωρινά. Π.χ.
Εξυπνάδα δεν είναι να εκβιάζεις, εξυπνάδα είναι να προστατεύεις τους γύρω σου. Βοηθήστε για την καταπολέμηση του εκβιασμού. Μόνο ενωμένοι μπορούμε να.
Κινηματογράφος ανά ηλικιακές ομάδες
Install WINDOWS 7 Κουτσικαρέλης Κων / νος Κουφοκώστας Γεώργιος Κάτσας Παναγιώτης Κουνάνος Ευάγγελος Μ π ουσάη Ελισόν Τάξη Β΄ Τομέας Πληροφορικής 2014 –’15.
Lesson 6c: Around the City I JSIS E 111: Elementary Modern Greek Sample of modern Greek alphabet, M. Adiputra,
Lesson 1c: Basic words, common objects JSIS E 111: Elementary Modern Greek Sample of modern Greek alphabet, M. Adiputra,
Lesson 3b: More basic words JSIS E 111: Elementary Modern Greek Sample of modern Greek alphabet, M. Adiputra,
I have written four letters so far. I have been writing letters since morning. Έμφαση στον αριθμό (seven times) Έμφαση στην διάρκεια (seven years) Present.
Lesson 5a: More basic words JSIS E 111: Elementary Modern Greek Sample of modern Greek alphabet, M. Adiputra,
Lesson 9: Breakfast I JSIS E 112: Elementary Modern Greek Sample of modern Greek alphabet, M. Adiputra,
Γιατί θέλω τον OLPC XO. Γιατί είναι οικολογικός ● Καταναλώνει ελάχιστο ή καθόλου ρεύμα ● Μειώνει τη χρήση χαρτιού ● Προωθεί την ανάγκη για ψηφιοποίηση.
Lesson 1a: Basic words, common objects JSIS E 111: Elementary Modern Greek Sample of modern Greek alphabet, M. Adiputra,
Σχεδίαση και Εφαρμογές Διαδραστικών Συστημάτων ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΟ – ΣΤΟΧΟΙ & ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ Δρ. Aντώνης Καραγεώργος Επίκουρος Καθηγητής ΤΕΙ Θεσσαλίας.
Η ΙΣΤΟΡΙΑ ΤΟΥ ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΟΥ Μία εργασία των: 1. Μελίνα Σαράφογλου 2. Κωνσταντίνα Ζούμπου 3. Άννα-Μαρία Σκέμπη 4. Παύλος Βενετίδης 5. Χρήστος Σπυρλιδάκης.
MATALA BEACH FESTIVAL. Η ΕΠΟΧΗ ΤΩΝ HIPPIES Τις δεκαετίες του 1960 και 1970 τα Μάταλα ‘ταξίδεψαν’ εκτός συνόρων χάρη στις αναφορές για τους hippies που.
Lesson1b: Basic words, common objects JSIS E 111: Elementary Modern Greek Sample of modern Greek alphabet, M. Adiputra,
ΚΑΛΩΣ ΗΡΘΑΤΕ ΣΤΟ ΤΕΙ ΜΑΙΕΥΤΙΚΗΣ ΣΤΗΝ ΠΤΟΛΕΜΑΪΔΑ.
Διασκευή - 2 ο μάθημα ΔΎΟ ΓΑΪΔΟΎΡΙΑ ΈΤΡΩΓΑΝ ΡΈΛΙΑ ΑΠΌ ΦΙΛΜ ΣΤΗΝ ΠΊΣΩ ΑΥΛΉ ΕΝΌΣ ΣΤΟΎΝΤΙΟ ΤΟΥ ΧΌΛΥΓΟΥΝΤ. ΕΊΝΑΙ ΚΑΘΌΛΟΥ ΚΑΛΌ ΑΥΤΌ ΠΟΥ ΤΡΩΣ ; ΡΩΤΆΕΙ ΤΟ ΈΝΑ.
ΦΥΛΟ ΚΑΙ ΔΗΜΟΣΙΑ ΔΙΟΙΚΗΣΗ
Οι Μικρές Τυποποιητικές Μονάδες στον Τοµέα των Εξαγωγών Ελαιόλαδου
Χρήση ακουστικού περιπάτου με σκοπό την εκτίμηση, ανάδειξη και διατήρηση της ακουστικής ποιότητας σε ένα αστικό πάρκο Άγγελος Τσαλιγόπουλος Χρήστος Οικονόμου.
Διάλεξε τη σωστή απάντηση
JSIS E 111: Elementary Modern Greek
JSIS E 111: Elementary Modern Greek
Πολλαπλές εκδοχές του πρωταγωνιστή.
JSIS E 111: Elementary Modern Greek
JSIS E 111: Elementary Modern Greek
JSIS E 111: Elementary Modern Greek
JSIS E 111: Elementary Modern Greek
Καταστατική Εξίσωση Van der Waals. Van der Waals Equation of State.
Ὁ ἄγγελος, ἀγγέλου messenger.
JSIS E 112: Elementary Modern Greek
JSIS E 111: Elementary Modern Greek
Ίδρυμα Fulbright.
ΚΑΤΑΣΚΕΥΗ ΙΣΤΟΕΞΕΡΕΥΝΗΣΗΣ ΣΤΟ
5 Ιουνίου – Ημέρα Περιβάλλοντος
JSIS E 111: Elementary Modern Greek
Οργάνωση Workshop για τα ΑΠ
Σε λίγο θα μπείτε στον κόσμο μιας μαγείας
Γιώργος Παυλικάκης Σχολικός Σύμβουλος ΠΕ04
Project Ο ΈΡΩΤΑΣ ΜΕΣΑ ΑΠΌ ΤΗΝ ΤΕΧΝΗ ΥΠΕΥΘΥΝΗ ΚΑΘΗΓΗΤΡΙΑ:ΑΛΕΞΙΟΥ ΜΑΡΙΑ
Διατροφικές διαταραχές Διατροφικές συνήθειες των εφήβων
ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΙΩΑΝΝΙΝΩΝ ΑΝΟΙΚΤΑ ΑΚΑΔΗΜΑΪΚΑ ΜΑΘΗΜΑΤΑ
Ίδρυμα Fulbright.
Κώστας Καρυωτάκης.
JSIS E 112: Elementary Modern Greek
JSIS E 111: Elementary Modern Greek
PIERCE – ΑΜΕΡΙΚΑΝΙΚΟ ΚΟΛΛΕΓΙΟ ΕΛΛΑΔΟΣ
A simple production function # Inputs # Outputs
Financial Market Theory
3Ω 17 V A3 V3.
3Ω 17 V A3 V3.
3Ω 17 V A3 V3.
Variable-wise and Term-wise Recentering
ΤΑΥΤΟΠΟΙΗΣΗ ΜΙΚΡΟΒΙΩΝ
TV’s Price List JUNE 2019.
1 and 2 Personal Pronouns More third declension stems
Prayer Focus: Shotgate Baptist Church
Using a Punnett Square.
Holy is the Lord.
Do Now: 3) y = -1/2cos (x - π/2) + 3 4) y = 25sin (x + 2π/3) - 20
Μεταγράφημα παρουσίασης:

ΓΙΑΝΝΗΣ ΜΑΓΚΛΗΣ «Γιατι;» ΚΕΙΜΕΝΑ ΝΕΟΕΛΛΗΝΙΚΗΣ ΛΟΓΟΤΕΧΝΙΑΣ Β΄ ΓΥΜΝΑΣΙΟΥ ΓΙΑΝΝΗΣ ΜΑΓΚΛΗΣ «Γιατι;»

Γνωριζοντασ τον συγγραφεα Ποια από τα γεγονότα της ζωής του Γ. Μαγκλή θεωρείτε αξιοσημείωτα; Τι πιστεύετε ότι συνέβαλε στην έμπνευση του συγκεκριμένου διηγήματος; Αρχείο Ελλήνων Λογοτεχνών: Γ. Μαγκλής (ΕΚΕΒΙ) Λογομνήμων: Γ. Μαγκλής

Το διήγημα ανήκει στη συλλογή διηγημάτων με τίτλο Δεν υπάρχουν Αμαρτωλοί (1956), που κυκλοφόρησε κατά την μεταπολεμική περίοδο. Ο συγγραφέας μελετά εδώ τις ενστικτώδεις αντιδράσεις της αυτοάμυνας σε κατάσταση κινδύνου, μέσα σε συνθήκες πολεμικής σύγκρουσης και αντιμετωπίζει με κατανόηση και γνώση των ανθρώπινων ενστίκτων την επίθεση του στρατιώτη προς τον εχθρό.  Στόχος του συγγραφέα: να στείλει ένα αντιπολεμικό μήνυμα, µια ηχηρή διαμαρτυρία απέναντι στον παραλογισµό του πολέµου και να κηρύξει την ανάγκη για ειρήνη και συναδέλφωση των λαών ανεξάρτητα από εθνικότητα, γλώσσα, πολιτισµό. Θεματικα κεντρα Πόλεμος και απάνθρωπη βία Θύτες και θύματα, νικητές και ηττημένοι Η αλλοτρίωση του πολέμου Ειρήνη και ανθρωπισμός εναντίον πολέμου και θηριωδίας

Το ειδοσ του κειμενου ΔΙΗΓΗΜΑ ΜΕ ΑΝΤΙΠΟΛΕΜΙΚΟ ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΟ ΔΙΗΓΗΜΑ ΜΕ ΑΝΤΙΠΟΛΕΜΙΚΟ ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΟ   Η  ιστορία περιστρέφεται γύρω από ένα κύριο γεγονός, σημαντικό για τη ζωή του κεντρικού ήρωα (πρωταγωνιστή). Περιγράφεται ο χαρακτήρας (ηθογράφηση) και η ψυχολογία (ψυχογραφία) του κεντρικού ήρωα. Υπάρχουν και κάποια δευτερεύοντα πρόσωπα & επεισόδια, που έχουν ως στόχο να τονίσουν το βασικό γεγονός ή να συμπληρώσουν την ψυχογραφία του πρωταγωνιστή. Ο εχθρός, μέσα από το φόνο του οποίου αναδεικνύονται περισσότερα στοιχεία για την ψυχογραφία του νεαρού στρατιώτη. Έχει οργανωμένη δομή: πλοκή - δέση — κορύφωση — λύση. Έχει ενότητα υπόθεσης: όλα τα γεγονότα και οι λεπτομέρειες έχουν άμεση σχέση με το κύριο γεγονός ξετυλίγονται σταδιακά, ώστε το ενδιαφέρον του αναγνώστη να παραμείνει αμείωτο μέχρι το τέλος. Όλη η ιστορία κινείται γύρω από τη δολοφονία του εχθρού. Έχει ενότητα τόπου και χρόνου: τα γεγονότα αποτελούν ένα ενιαίο σύνολο. Όλη η ιστορία εκτυλίσσεται γύρω από την πηγή. Ξεκινάει το σούρουπο και τελειώνει λίγες ώρες μετά, όταν έχει πια νυχτώσει. . Έχει κάποιο σκοπό, τον οποίο ο συγγραφέας δεν εκφράζει καθαρά, αλλά αφήνει τον αναγνώστη να το κατανοήσει (περνάει έμμεσα ένα μήνυμα αντιπολεμικό: Ο πόλεμος είναι καταστροφικός, αποκτηνώνει τους ανθρώπους, έχει μόνο θύματα, είναι ένα τραγικό γεγονός με αρνητικές μόνο συνέπειες).

Απουσια προσδιορισμων Αν μελετήσουμε το κείμενο προσεκτικά, παρατηρούμε την έλλειψη προσδιορισμών τόπου, χρόνου. Δεν υπάρχουν καν ονόματα. Ο συγγραφέας δεν επιλέγει έναν συγκεκριμένο πόλεμο. Δεν έχει σημασία ποιος αντιμάχεται ποιον. Δεν έχει σημασία η έκβαση του πολέμου. Δεν έχει σημασία ο τόπος και ο χρόνος. Αυτή είναι προφανώς µια επιλογή του συγγραφέα, ο οποίος επιζητεί να δείξει ότι σε έναν πόλεµο δε µετράει ποιος έχει το δίκιο και ποιος το άδικο, αλλά το γεγονός ότι οι εµπόλεµοι χάνουν την ανθρωπιά τους και γίνονται εναλλάξ αθώα θύµατα και σκληροί θύτες. Πάνω ακριβώς σε αυτή την απουσία προσδιορισμών αναπτύσσεται ο λογοτεχνικός µύθος, του οποίου το χαρακτηριστικό γνώρισµα είναι οι συνεχείς ανατροπές. Ο νέος στρατιώτης τη µια στιγµή προκαλεί τη συµπάθεια του αναγνώστη, αφού παρουσιάζεται ως θύµα ενός πολέµου, την άλλη στιγµή όµως προκαλεί την απέχθεια του αναγνώστη, αφού γίνεται ο ίδιος σκληρός εκτελεστής ενός συνανθρώπου του. Στη συνέχεια ο εκτελεστής στρατιώτης µετατρέπεται σε τραγικό θύµα, καθώς µετανιώνει φρικτά και συντρίβεται ο ίδιος από την πράξη του. Απουσια προσδιορισμων

η δομη και οι αφηγηματικοι τροποι του κειμενου η δομη και οι αφηγηματικοι τροποι του κειμενου 1ηΕνότητα: §1-2 «Σουρούπωνε… τα μάτια να ξεχάσει» - Το σούρουπο ηρεμεί το πεδίο μάχης. 2ηΕνότητα: §3-5 «Ο νέος στρατιώτης… το κεφάλι να δει» - Ο νέος στρατιώτης δροσίζεται με το καθαρό νερό της πηγής και ευγνωμονεί το Θεό. 3ηΕνότητα: §6-10 «Ένας άλλος στρατιώτης… βογκώντας» - Η συνάντηση με τον εχθρό και ο θανάσιμος τραυματισμός του. 4ηΕνότητα: §11-24 «Ο νέος στρατιώτης… δεν άκουγε» - Η σταδιακή συνειδητοποίηση του εγκλήματος και το μετάνιωμα του στρατιώτη-θύτη. Η αφήγηση ακολουθεί τη χρονική ροή των γεγονότων (ευθύγραμμη χρονικά) και γίνεται σε γ΄ πρόσωπο από έναν αφηγητή που δε συμμετέχει στη δράση. Πρόκειται για έναν εξωτερικό / παντογνώστη αφηγητή, πουονομάζεται «ετερο-διηγητικός». Συνδυάζεται με την περιγραφή, το διάλογο και το μονόλογο

Ποια λεζάντα θα δίνατε στη διπλανή φωτογραφία; Ποιο μήνυμα περνάει και πώς αυτό σχετίζεται με το μήνυμα του διηγήματος;

Προσπαθήστε να ερμηνεύσετε τον συμβολισμό της αντιπολεμικής αφίσας του Γιώργου Αργυράκη (Τελλόγλειο Ίδρυμα Τεχνών Α.Π.Θ.)

ΓΛΩΣΣΑ Το διήγημα είναι γραμμένο σε απλή, δημοτική γλώσσα χωρίς ιδιαίτερους λεκτικούς τύπους. Παρατηρούμε το λειτουργικό ρόλο των αντιθέσεων (π.χ. «ο νέος στρατιώτης»-«ο οχτρός»). Επίσης, εντοπίζονται ζωηρές προσωποποιήσεις των στοιχείων της φύσης (π.χ. «Ο μεγάλος ήλιος που ολημερίς τσουρουφλούσε φίλους και οχτρούς είχε γυρίσει πια να ξεκουραστεί»). Γίνεται χρήση των υποκοριστικών (π.χ. «μια φλεβίτσα», «γουρνίτσα»), για να υποδηλωθεί την οικειότητα του ανθρώπου με τα στοιχεία της φύσης. Έμφαση δίνεται, τέλος, με τις επαναλήψεις λέξεων ή ολόκληρων φράσεων.

ΥΦΟΣ Το διήγημα αυτό του Μαγκλή αποδίδει με απλότητα και ειλικρίνεια την ανθρώπινη αλλοτρίωση μέσα από τον πόλεμο και την επιτακτική του ανάγκη για ειρήνευση και αγάπη. Με λυρισμό περιγράφονται οι εικόνες της φύσης, το κατέβασμα στην πηγή των δύο στρατιωτών συνεπάγεται η συνάντηση του ανθρώπου με τον ίδιο του τον εαυτό μέσα στην αγκαλιά της φύσης και τη γαλήνη που προκύπτει από την επανασύνδεση αυτή του ανθρώπου με την υπόστασή του. Ο συγγραφέας δίνει έμφαση στο γαλήνεμα της ανθρώπινης φύσης και το αντιδιαστέλλει με προς το πολεμικό πρόσωπο του ανθρώπου και τη βαρβαρότητά του κάτω από στρατιωτικές διαταγές. Με κοφτές και σύντομες προτάσεις, παρατηρούμε την αναμέτρηση των δύο στρατιωτών και τις αλλαγές μέσα από τις οποίες περνά η ψυχοσύνθεση του στρατιώτη-θύτη πριν και μετά το έγκλημά του. Οι δικαιολογημένες ανατροπές της συμπεριφοράς του και η άμεση αντιδιαστολή του θύτη με το θύμα του, καθορίζουν το ύφος και τη μορφή του διηγήματος εστιάζοντας στο ίδιο το θέμα με αμεσότητα και εκφραστική λιτότητα.

Οι αντιπαλοι στρατιωτεσ Κοινά σημεία Ίδια ηλικία ίδιες επιθυμίες ίδια απλά ανθρώπινα όνειρα ίδιες συναισθηματικές ανάγκες ίδια λαχτάρα για ζωή έχουν αφήσει πίσω τους οικογένεια που περιμένει με αγωνία την επιστροφή τους   Ο συγγραφέας θέλει να τονίσει ότι όλοι οι άνθρωποι, παρά τις διαφορές τους (π.χ. διαφορετική εθνικότητα) στο βάθος είναι ίδιοι.

Οι ψυχολογικεσ διακυμανσεισ του κεντρικου ηρωα Οι ψυχολογικεσ διακυμανσεισ του κεντρικου ηρωα επαφή με τη φύση: απλός, ήρεμος, χαρούμενος άνθρωπος εμφάνιση εχθρού: και πάλι καχύποπτος, σκληρός και αδίστακτος πολεμιστής πυροβολισμός εχθρού: αμηχανία, καθώς αρχικά δε συνειδητοποιεί τι έχει κάνει βλέμμα και πόνος πληγωμένου: ενοχές και πόνος, ταυτίζεται με τον πληγωμένο εχθρό του, νιώθει πανικό κι έτσι τρέπεται σε φυγή στα μισά της διαδρομής σταματά: προσπαθεί να ηρεμήσει και να συγκεντρωθεί, αλλά δεν μπορεί λόγω της έντονης συναισθηματικής κατάστασης που βρίσκεται κατεβαίνει τρέχοντας την πλαγιά: θέλει να προφτάσει να σώσει τον πληγωμένο και παρακαλεί το θεό να τον σώσει∙ ταραχή, αγωνία, τύψεις, πόνος για το συνάνθρωπό του και οίκτος για τον εαυτό του ο πληγωμένος είναι ακόμα ζεστός: προσωρινή ανακούφιση, εξακολουθεί να τρέμει από αγωνία, νιώθει ανθρώπινα συναισθήματα φροντίζει τον πληγωμένο: ειλικρινής μετάνοια, πόνος, συντριβή, ανάγκη να λυτρωθεί, εξομολόγηση, ευαίσθητη ψυχή, τρυφερότητα ο νεαρός στρατιώτης συνειδητοποιεί ότι ο πόλεμος ήταν αυτός που τον έκανε απάνθρωπο και τον γέμισε μίσος για το συνάνθρωπό του

Ο τραγικοσ ηρωασ του διηγηματοσ ΤΡΑΓΙΚΟΣ ΗΡΩΑΣ  Ο ήρωας που πάσχει, υποφέρει. Η τραγικότητα δημιουργείται κατά κανόνα:  α. όταν ο ήρωας πάσχει εξαιτίας μιας αναπόφευκτης μοίρας, (π.χ. η Ελένη στην ομώνυμη τραγωδία υποφέρει στην Αίγυπτο, γιατί έτσι όρισαν οι θεοί, που για τους δικούς τους σκοπούς την απομάκρυναν από τη Σπάρτη)·  β. όταν υποπίπτει σε σφάλμα από λάθος υπολογισμούς (ἁμαρτία) ή από υπερβολική αυτοπεποίθηση και αλαζονεία(ὕβρις)·  γ. όταν έρχεται αντιμέτωπος με δυνάμεις υπέρτερες (π.χ. η Ελένη στην ομώνυμη τραγωδία, όταν πιέζεται να παντρευτεί παρά τη θέλησή της το Θεοκλύμενο)·  δ. όταν βρίσκεται στην ανάγκη να επιλέξει ανάμεσα σε δυο λύσεις, που και οι δυο θα τον πληγώσουν· ε. όταν ο ήρωας μεταπίπτει από την ευτυχία στη δυστυχία (π.χ. στην Ελένη ο Μενέλαος, ο νικητής της Τροίας, παρουσιάζεται ως επαίτης ναυαγός). Με την ευρύτερη έννοια του ορισμού της τραγικότητας, στο διήγημα τραγικό πρόσωπο είναι ο νέος στρατιώτης που σκότωσε τον άλλο, γιατί είναι και αυτός θύμα ενός πολέμου που τον έχει αλλοτριώσει, τον έχει κάνει απάνθρωπο και τον έχει εξαγριώσει. Γι’ αυτό και αναγκάζεται να σκοτώσει από φόβο μήπως προλάβει και τον σκοτώσει ο άλλος και, όταν συνειδητοποιεί την πράξη του, αισθάνεται ενοχή, μετανιώνει, ζητάει συγχώρεση από το θύμα του.

Εξηγήστε τα σύμβολα.

το ανθρωπιστικό και αντιπολεμικO μHνυμα Τα χωρία του κειμένου που περνούν το παραπάνω μήνυμα είναι τα εξής : Ο ήλιος σιχάθηκε να βλέπει τους ανθρώπους να σκοτώνονται μεταξύ τους κι έκλεισε τα μάτια να ξεχάσει. Θεέ μου, όμορφη να ’ναι η ζωή του ανθρώπου. Κάνε με το καλό να τελέψει γρήγορα ο πόλεμος, να γυρίσω πίσω στο σπίτι κοντά στη γριά μανούλα που με καρτερά και κοντά στ’αδέρφια μου. Μα ο πρώτος στρατιώτης ξέχασε ολότελα τα όσα τώρα δε είπε αγναντεύοντας τον ήσυχο ουρανό και μονοστιγμής τράβηξε από τη μέση του το πιστόλι και το πρότεινε στον οχτρό. Λυπήσου με, είμαι αθώος, χάρισέ μου τη ζωή. Κοίταξε, είμαι νέος πολύ και ξέρεις, μια γριά μάνα που δεν έχει στον κόσμο άλλο κανένα, με καρτερά. Μα ο νέος στρατιώτης ξέχασε μονομιάς το Θεό. Με τις παραπάνω προτάσεις, ο συγγραφέας παρουσιάζει τις αρνητικές επιπτώσεις που φέρνει ο πόλεμος στους ανθρώπους. Ακόμη, δίνει έμφαση στην ανάγκη συναδέλφωσης συνανθρώπων με τις προσφωνήσεις που απευθύνει ο ένας στρατιώτης στον άλλο (λυπήσου τον, λυπήσου με..., αδερφέ μου..., καλέ μου πονεμένε μου αδερφέ...).

Περιγράψτε όσα απεικονίζονται στη φωτογραφία Περιγράψτε όσα απεικονίζονται στη φωτογραφία. Πιστεύετε ότι είναι αναγκαία στις μέρες μας;

Πάμπλο Πικάσο, Γκερνίκα (1937), Εθνικό Μουσείο Τέχνης «Βασίλισσα Σοφία», Μαδρίτη.

ΠΑΡΑΛΛΗΛΑ ΚΕΙΜΕΝΑ - τραγουδια Αντώνη Σαμαράκη «Το ποτάμι» από τη συλλογή διηγημάτων Ζητείται ελπίς (ΚΝΛ Γ΄ΛΥΚΕΙΟΥ) Σ. Μυριβήλη «Η μυστική παπαρούνα» (απόσπασμα από τη Ζωή εν τάφω) (ΚΝΛ Β΄ΛΥΚΕΙΟΥ) Γιάννη Ρίτσου, «Γράμματα απ' το μέτωπο» (ποιητικό απόσπασμα) Έριχ Μαρία Ρεμάρκ, Ουδέν νεώτερον από το δυτικό μέτωπο (απόσπασμα) Μετασελίδα με αντιπολεμικά κείμενα και τραγούδια (ψηφιακό σχολείο) Τραγούδι των Doors ("Apocalypse now") http://www.youtube.com/watch?v=1b26BD5KjH0 Τραγούδι "Ο στρατιώτης" http://www.youtube.com/watch?v=dRoN-VX7NR4 Τραγούδι για την ειρήνη https://www.youtube.com/watch?v=MwJC3_NrUGg ΑΝΤΙΠΟΛΕΜΙΚΑ ΒΙΝΤΕΟ https://www.youtube.com/watch?v=RBQ-IoHfimQ http://vimeo.com/5864912 ΠΑΡΑΛΛΗΛΑ ΚΕΙΜΕΝΑ - τραγουδια Να εντοπίσετε ομοιότητες και διαφορές των ενδεικτικών παράλληλων κειμένων - τραγουδιώνμε το διήγημα του Μαγκλή. Εκφράστε τα συναισθήματά σας μετά την παρακολούθηση των αντιπολεμικών βίντεο.