4ος Πανελλήνιος Διαγωνισμός Πρωτοπόρων Δασκάλων Συνεργάτες στη Μάθηση Microsoft Hellas.

Slides:



Advertisements
Παρόμοιες παρουσιάσεις
ΜΑΘΗΜΑΤΙΚΑ ΚΑΤΕΥΘΥΝΣΗΣ
Advertisements

Κωνικές τομές Κωνικές τομές
4ος Πανελλήνιος Διαγωνισμός Πρωτοπόρων Δασκάλων
ΕΠΑΝΑΛΗΨΗ ΓΕΩΜΕΤΡΙΑ.
ΤΡΙΓΩΝΑ.
Κανονικά πολύγωνα Τουρναβίτης Στέργιος.
Σύντομη Παρουσίαση των Μαθηματικών του Project «Παρθενώνας»
ΣΤΟΧΟΙ: ΓΕΩΜΕΤΡΙΚΕΣ ΚΑΤΑΣΚΕΥΕΣ
Sketchpad Χρήση του λογισμικού ΕΠΙΜΟΡΦΩΣΗ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΩΝ ΣΤΗΝ ΧΡΗΣΗ ΚΑΙ
ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΗ.
3ος Πανελλήνιος Διαγωνισμός Πρωτοπόρων Δασκάλων Συνεργάτες στη Μάθηση Microsoft Hellas.
4ος Πανελλήνιος Διαγωνισμός Πρωτοπόρων Δασκάλων Συνεργάτες στη Μάθηση Microsoft Hellas.
«Σχέδια μαθήματος, από τον σχεδιασμό στην υλοποίηση» Μαρία Αντωνάτου
Μέθοδος Ατομικής Εργασίας
Η Γεωμετρία της Γενικής θεωρίας
ΠΡΟΒΟΛΕΣ.
Όμιλος Μαθηματικά και Λογοτεχνία Μαντώ Γεωργούλη A’2 Αναστασία Κασαπίδη A’3 Ρήγας Διονυσόπουλος A’2.
Βελτιώνοντας την μάθηση των Μαθηματικών μέσα σε ένα ψηφιακό περιβάλλον Ελισσάβετ Καμπάνη Phd Διδακτική των Μαθηματικών Σχ. Σύμβουλος Μαθηματικών.
2 Σ υ σ τ ή μ α τ α α ν α φ ο ρ ά ς κ α ι χ ρ ό ν ο υ
Π λ ύ γ ω ν α Γρηγόρης Τάσιου.
Τ ρ ί γ ω ν α Ιωάννης Τάσιου.
ΓΕΩΜΕΤΡΙΚΕΣ ΚΑΤΑΣΚΕΥΕΣ
Κ. Μόδη: Γεωστατιστική και Εφαρμογές της (Κεφάλαιο 3) 1 Από κοινού κατανομή δύο ΤΜ Στην περίπτωση που υπάρχουν δύο ΤΜ ενδιαφέροντος, η συνάρτηση κατανομής.
4ος Πανελλήνιος Διαγωνισμός Πρωτοπόρων Δασκάλων Συνεργάτες στη Μάθηση Microsoft Hellas.
7ος Πανελλήνιος Διαγωνισμός Πρωτοπόρων Εκπαιδευτικών Συνεργάτες στη Μάθηση Microsoft Hellas.
Η Γεωμετρία και η σημασία της στη σύγχρονη Φυσική
3 Σ υ σ τ ή μ α τ α α ν α φ ο ρ ά ς κ α ι χ ρ ό ν ο υ
Τίτλος δραστηριότητας: Όνομα Εκπαιδευτικού: Σχολείο:
03 ΠΡΟΒΟΛΕΣ.
Φυσική Α΄ Γυμνασίου Στόχοι και μέσα
ΕΙΔΗ ΓΡΑΜΜΩΝ-ΓΡΑΜΜΑΤΑ ΚΑΙ ΑΡΙΘΜΟΙ
ΠΡΟΒΟΛΕΣ.
3 Σ υ σ τ ή μ α τ α α ν α φ ο ρ ά ς κ α ι χ ρ ό ν ο υ
ΠΡΟΒΟΛΕΣ.
Αρχαίοι Έλληνες μαθηματικοί και η συμβολή τους στη θετική σκέψη
ΚΥΚΛΟΣ B4XP20 Σχολικό Έτος:
ΜΑΘΗΜΑΤΙΚΑ:ΚΥΚΛΟΣ Β΄ ΤΑΞΗ B4CE23.
Γεωμετρικές έννοιες και μετρήσεις μεγεθών
Ο ΥΠΟΛΟΓΙΣΜΟΣ ΤΗΣ ΠΕΡΙΜΕΤΡΟΥ ΤΗΣ ΓΗΣ ΑΠΟ ΤΟΝ ΕΡΑΤΟΣΘΕΝΗ.
Η ευκλειδeια και οι μη ευκλειδειεσ γεωμετριεσ
Διάλεξη 5 Η Γεωμετρία του Σύμπαντος
Παρατηρησιακή Αστροφυσική – Μέρος Α΄
ΚΡΙΤΗΡΙΑ ΙΣΟΤΗΤΑΣ ΤΡΙΓΩΝΩΝ Γ΄ ΓΥΜΝΑΣΙΟΥ
ΕΥΚΛΕΙΔΙΑ ΓΕΩΜΕΤΡΙΑ ΚΕΦΑΛΑΙΟ 2 ο ΒΑΣΙΚΑ ΓΕΩΜΕΤΡΙΚΑ ΣΧΗΜΑΤΑ ( )
ΑΠΟΜΑΓΝΗΤΟΦΩΝΗΣΗ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ ΣΤΗΝ Α΄ΛΥΚΕΙΟΥ ΓΕΩΜΕΤΡΙΑ ΤΑΞΗ κ. ΝΑΚΗ ΧΡΗΣΤΟΥ.
Πρακτική Άσκηση σε σχολεία της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης Ενότητα 7: Παράδειγμα από Α΄ Λυκείου: Ανισοτικές σχέσεις στο τρίγωνο Δέσποινα Πόταρη Σχολή Θετικών.
Παράδειγμα από Α΄Λυκείου: Ανισοτικές σχέσεις στο τρίγωνο.
Συναρτήσεις πολλών μεταβλητών ΣΗΜΕΙΩΣΕΙΣ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ ΠΡΟΣΑΡΜΟΓΗ Φ
Διδασκαλία και μάθηση της έννοιας της γωνίας
Πρακτική Άσκηση σε σχολεία της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης
Μη Ευκλείδειες Γεωμετρίες
Κύκλος.
ΕΥΚΛΕΙΔΗΣ Γιάννης Ρίζος Κών/νος Βελαλής.
Πανεπιστήμιο Δυτικής Μακεδονίας
ΤΡΙΓΩΝΑ.
6ος Πανελλήνιος Διαγωνισμός Πρωτοπόρων Δασκάλων
Μια μικρή παρουσίαση Επιμέλεια : Κοσόγλου Ιορδάνης , μαθηματικού
Μαθηματικά: Θεωρία Αριθμών
Εργασία 2η: Δραστηριότητα από την Α΄ Λυκείου (Γεωμετρία)
Μαθηματικά: Βασικές έννοιες της αναλυτικής γεωμετρίας
Νικόλαος Τρουπιώτης - Γεωργία Βελέντζα
Μαθηματικά: Γεωμετρικοί τόποι
(Προαπαιτούμενες γνώσεις)
ΤΡΙΓΩΝΑ.
ΣΤΟΧΟΙ: ΓΕΩΜΕΤΡΙΚΕΣ ΚΑΤΑΣΚΕΥΕΣ
ΓΩΝΙΑ ΣΤΟΧΟΙ: Με τη συμπλήρωση του διδακτικού στόχου αυτού θα μπορείτε να: (α) δίνετε τον ορισμό της γωνίας (β) χαρακτηρίζετε γωνίες (γ) διχοτομείτε γωνία.
ΕΦΑΠΤΟΜΕΝΕΣ ΣΤΟΧΟΙ: Να μπορείτε να Δίνετε τον ορισμό της Εφαπτομένης
Λογισμικό Εφαρμογών/Επεξεργασία Εικόνας
Μεταγράφημα παρουσίασης:

4ος Πανελλήνιος Διαγωνισμός Πρωτοπόρων Δασκάλων Συνεργάτες στη Μάθηση Microsoft Hellas

Τίτλος δραστηριότητας: «Εισαγωγή στη Γεωμετρία» Όνομα Εκπαιδευτικού: Ζουρνά Άννα, Μαθηματικός Σχολείο: Αριστοτέλειο Κολλέγιο Θεσ. Τηλ.Επικοιν.:

Εισαγωγή στη Γεωμετρία Αντικείμενο: Πρώτη επαφή με το χώρο της Γεωμετρίας Τάξη: Α΄ Γυμνασίου Σκοπός:Αξιώματα Ευκλείδειας Γεωμετρίας, Γνωριμία με άλλες Γεωμετρίες, αρχικές έννοιες Λογισμικό: PowerPoint

Περιγραφή δραστηριότητας Κατά τη διάρκεια του καλοκαιριού προετοίμασα την χρονιά με υλικό για όλες τις παραδόσεις του μαθήματος των Μαθηματικών με τη χρήση PowerPoint. Στο τέλος κάθε παράδοσης οι μαθητές παίρνουν το μάθημα στο σπίτι τους (με αποστολή ). Τις εικόνες τις κατέβασα από διάφορα εκπαιδευτικά site μέσω του Internet. Μέσα στην τάξη έχουμε Η/Υ με μόνιμη σύνδεση στο Internet και video projector. Η παράδοση κάθε μαθήματος γίνεται με προβολή, αλλά ενδεικτικά διάλεξα να στείλω το πρώτο μάθημα της Γεωμετρίας.

Διδασκαλία Τα παιδιά κατ’ αρχήν άνοιξαν λογαριασμούς . Όσων οι γονείς δε θέλησαν, αγόρασαν memory sticks και αντιγράφουν το μάθημα σε αυτά. Από εκεί και πέρα έγινε ένα εισαγωγικό μάθημα της χρήσης του PowerPoint για να μπορούν να μετακινούνται άνετα στο αρχείο. Η διάρκεια του συγκεκριμένου μαθήματος ήταν μία διδακτική ώρα (45΄). Τα παιδιά είχαν μαζί τους γεωμετρικά όργανα και πρόχειρο τετράδιο όπου σχεδίαζαν τα σχήματα που έβλεπαν.

Παραδείγματα Εδώ ξεκινάει η παρουσίαση του μαθήματος

Εισαγωγή στη Γεωμετρία Ζουρνά Άννας

Χειρόγραφη έκδοση των Στοιχείων του Ευκλείδη 888 μ.Χ.

Λατινική έκδοση με τα Στοιχεία του Ευκλείδη που ξεκινάει με τα αξιώματα (αιτήματα) της Ευκλείδειας γεωμετρίας

Τα πέντε αξιώματα

Τα πέντε αξιώματα 1. Από κάθε σημείο μπορούμε να φέρουμε ευθεία που να το συνδέει με οποιοδήποτε σημείο.

2. Το ευθύγραμμο τμήμα προεκτεινόμενο γίνεται ευθεία.

3. Με κέντρο ένα τυχαίο σημείο και ακτίνα κάθε τμήμα, είναι δυνατό να γράψουμε κύκλο.

4. Και όλες οι ορθές γωνίες είναι ίσες μεταξύ τους.

5. Αν μια ευθεία τέμνει δύο άλλες και σχηματίζει με αυτές ένα ζεύγος "εντός και επί τα αυτά " γωνιών με άθροισμα μικρότερο από δύο ορθές, τότε οι ευθείες τέμνονται προς το μέρος που βρίσκονται οι γωνίες αυτές.

1. Από κάθε σημείο μπορούμε να φέρουμε ευθεία που να το συνδέει με οποιοδήποτε σημείο. 2. Το ευθύγραμμο τμήμα προεκτεινόμενο γίνεται ευθεία. 3. Με κέντρο ένα τυχαίο σημείο και ακτίνα κάθε τμήμα, είναι δυνατό να γράψουμε κύκλο. 4. Και όλες οι ορθές γωνίες είναι ίσες μεταξύ τους. 5. Αν μια ευθεία τέμνει δύο άλλες και σχηματίζει με αυτές ένα ζεύγος "εντός και επί τα αυτά " γωνιών με άθροισμα μικρότερο από δύο ορθές, τότε οι ευθείες τέμνονται προς το μέρος που βρίσκονται οι γωνίες αυτές.

Το πέμπτο αξίωμα Ποιες δύο γωνίες έχουν άθροισμα μικρότερο των 180 ο ; Άρα από αυτή την μεριά τέμνονται οι ευθείες.

Το πέμπτο αξίωμα Με το πέρασμα των αιώνων οι μαθηματικοί καθώς προσπαθούσαν μάταια να αποδείξουν το πέμπτο αξίωμα βάσει των άλλων τεσσάρων, κατέληξαν σε άλλες γεωμετρίες, απλά αλλάζοντας αυτό το επίμαχο αξίωμα.

Τρεις γεωμετρίες ΕΕ υκλείδεια γεωμετρία 11 παράλληλη ΜΜ ηδενική καμπυλότητα ΆΆ θροισμα γωνιών τριγώνου 180 μοίρες Υπερβολική γεωμετρία (Lobachevski – Bolyai) Άπειρες παράλληλες Αρνητική καμπυλότητα Άθροισμα γωνιών τριγώνου <180 μοίρες Ελλειπτική γεωμετρία (Riemann) Καμία παράλληλη Θετική καμπυλότητα Άθροισμα γωνιών τριγώνου >180 μοίρες. Άλλες υπάρχουν;

Τρεις γεωμετρίες  Ευκλείδεια γεωμετρία  1 παράλληλη  Μηδενική καμπυλότητα  Άθροισμα γωνιών τριγώνου 180 μοίρες Υπερβολική γεωμετρία (Lobachevski – Bolyai) Άπειρες παράλληλες Αρνητική καμπυλότητα Άθροισμα γωνιών τριγώνου <180 μοίρες Ελλειπτική γεωμετρία (Riemann) Καμία παράλληλη Θετική καμπυλότητα Άθροισμα γωνιών τριγώνου >180 μοίρες. Φυσικά, όπως η Προβολική Γεωμετρία

Ας δούμε τα τρίγωνα Τρίγωνο στην Ελλειπτική Τρίγωνο στην Υπερβολική Τρίγωνο στην Ευκλείδεια

Και ποια από όλες εφαρμόζεται; Σύμφωνα με τον Poincaré: «Μία γεωμετρία δε μπορεί να είναι πιο αληθινή από την άλλη, μπορεί να είναι πιο βολική»

Εμείς βολευόμαστε μια χαρά με την Ευκλείδεια γεωμετρία Αν και ο Μ. C. Escher έχει μία δική του άποψη…

Ας προχωρήσουμε …

Το πιο απλό σχήμα Το πιο απλό «σχήμα» που μελετάμε στη Γεωμετρία είναι το σημείο. Όλα τα υπόλοιπα σχήματα αποτελούνται από σημεία.

Το σημείο Ένα σημείο στον χώρο ονομάζεται «το σχήμα» που έχει θέση αλλά δεν έχει διαστάσεις (μήκος, πλάτος ή ύψος). Το σημείο αποδίδει την έννοια της θέσης χωρίς να παρέχει άλλες πληροφορίες. O ορισμός του σημείου που περιέχεται στα Στοιχεία του Ευκλείδη είναι «σημειον εστιν, ου μερος ουθεν», δηλαδή σημείο είναι αυτό που δεν αποτελείται από μέρη.

Το σημείο Στην Αναλυτική Γεωμετρία (την οποία θεμελίωσε ο Descartes) το σημείο ταυτίζεται με τις συντεταγμένες του. Έτσι: ΣΣτο Καρτεσιανό επίπεδο το σημείο ορίζεται ως το διατεταγμένο ζεύγος (α, β). ΣΣτον Ευκλείδειο χώρο τριών διαστάσεων το σημείο ορίζεται ως η διατεταγμένη τριάδα (α, β, γ). ΓΓενικότερα για ένα χώρο n διαστάσεων το σημείο ορίζεται από τις n συντεταγμένες του.

Με τη μύτη του μολυβιού σημειώνουμε ένα σημείο

Τα σημεία τα συμβολίζουμε με κεφαλαία γράμματα Α

Καμπύλη Μετακινώντας το μολύβι χωρίς να σηκώνουμε τη μύτη του από το χαρτί φτιάχνουμε μία συνεχή καμπύλη.

Χώρος το σύνολο όλων των σημείων Γεωμετρικά Στερεά είναι τρισδιάστατα. Γεωμετρικά Σχήματα είναι δισδιάστατα.

Ας μιλήσουμε για ευθείες Στο σύμπαν πότε έχουμε ευθυγράμμιση πλανητών;

Ευθυγράμμιση στο σύμπαν Ευθυγράμμιση πλανητών έχουμε όταν τρεις ή και περισσότεροι πλανήτες βρεθούν στην ίδια ευθεία. Στις εκλείψεις και του Ήλιου και της Σελήνης έχουμε ευθυγράμμιση του Ήλιου, της Γης και της Σελήνης.

Έκλειψη Ηλίου

Έκλειψη Σελήνης

Συζυγία Κρόνου, Δία, Αφροδίτης και Ερμή

Ας μιλήσουμε για ευθείες Τι είναι η ευθυγράμμιση στα αυτοκίνητα; Περιμένω τις απαντήσεις σας την άλλη φορά.

Η ευθεία (ε) Η ευθεία είναι ένα σύνολο σημείων.

Η ευθεία (ε) Προεκτείνεται ασταμάτητα.

Η ευθεία (ε) Δεν έχει ούτε τέλος, ούτε αρχή.

Η ευθεία (ε) Δεν έχει πάχος, είναι πιο λεπτή και από μία τρίχα

Η ευθεία (ε) Περιέχει άπειρα σημεία

Η ευθεία Α Από ένα σημείο διέρχονται άπειρες ευθείες

(ε) ή Α Από δύο σημεία Α και Β διέρχεται μόνο μία ευθεία. Β (ε ΑΒ )

Ευθύγραμμο τμήμα (ε) Α Το σύνολο των σημείων μιας ευθείας που περιέχονται μεταξύ δύο σημείων αυτής Α και Β ονομάζεται ευθύγραμμο τμήμα ΑΒ Β

Α Τα Α και Β ονομάζονται άκρα του ευθυγράμμου τμήματος ΑΒ. Β

Α Παρόλο που το ευθύγραμμο τμήμα έχει μία διάσταση (δεν έχει πάχος), περιέχει άπειρα σημεία. Β

Α Τα σημεία αυτά ονομάζονται εσωτερικά σημεία του ευθυγράμμου τμήματος. Β

Α Το ευθύγραμμο τμήμα δεν έχει φορά. Δηλαδή μπορούμε να γράφουμε τα γράμματα με όποια σειρά θέλουμε. Β

Α ΑΒ = ΒΑ Β

Α Μέτρο ευθυγράμμου τμήματος ΑΒ λέγεται το μήκος της απόστασης του Α από το Β. Β

(ε) Α Αν προεκτείνουμε το ευθύγραμμο τμήμα και προς τα δύο άκρα αυτού, τότε θα προκύψει μία ευθεία. Β

(ε) Α Η ευθεία αυτή λέγεται και φορέας του ΑΒ. Φέρει το ευθύγραμμο τμήμα (το κουβαλάει). Β

Ημιευθεία x Α Αν προεκτείνουμε το ευθύγραμμο τμήμα μόνο προς το ένα του άκρο, τότε θα προκύψει μία ημιευθεία η (Αx). Β

Ημιευθεία y Α Αν προεκτείνουμε το ευθύγραμμο τμήμα μόνο προς το ένα του άκρο, τότε θα προκύψει μία ημιευθεία η (Βy). Β

x Α H ημιευθεία (Αx) δεν έχει τέλος αλλά έχει αρχή το σημείο Α.

Δύο ημιευθείες με κοινή αρχή Σχηματίζουν μία ευθεία 180 ο Ο Αντικείμενες Ημιευθείες xx΄

Αντικείμενες Ημιευθείες x Το Ο χωρίζει την ευθεία x΄x σε δύο αντικείμενες ημιευθείες, στην Οx και στην Οx΄. Ο x΄

Από δύο σημεία Α και Β διέρχεται μόνο μία ευθεία. Όταν έχουμε τρία σημεία τι γίνεται; Σημεία Α Β

Γ Δ Συνευθειακά ή συγγραμμικά σημεία (ε) Α Τρία ή και περισσότερα σημεία που ανήκουν στην ίδια ευθεία ονομάζονται συνευθειακά ή συγγραμμικά σημεία. Β

Μη συνευθειακά σημεία Α Τρία σημεία που δεν ανήκουν στην ίδια ευθεία ονομάζονται μη συνευθειακά σημεία. Β Γ

Επίπεδο Α Τρία μη συνευθειακά σημεία ορίζουν ένα επίπεδο. Β Γ

Επίπεδο Α Τα επίπεδα συμβολίζονται με κεφαλαία γράμματα Π, Ν, Ρ, Σ,… Β ΓΠ

Επίπεδο Α Από δύο σημεία διέρχονται άπειρα επίπεδα. Β

Τομή επιπέδου και ευθείας σε τρισδιάστατη απεικόνιση Το επίπεδο χωρίζει το χώρο σε δύο μέρη

Συνεπίπεδα Σημεία Α Συνεπίπεδα λέγονται τα σημεία που ανήκουν στο ίδιο επίπεδο Β Γ Δ Ε Π

Ημιεπίπεδα Π Μία ευθεία χωρίζει ένα επίπεδο σε δύο ημιεπίπεδα. (ε)

Ημιεπίπεδα Π1Π1 Μία ευθεία χωρίζει ένα επίπεδο σε δύο ημιεπίπεδα. Π2Π2 (ε)

Παράδειγμα Να ονομάσετε τις κορυφές και να βρείτε τα ευθύγραμμα τμήματα που προκύπτουν: Α Β ΓΔ Ε Ζ ΑΒΑΓΑΔΑΕΑΖ ΒΓΒΔΒΕΒΖ ΓΔΓΕΓΖ ΔΕΔΖ ΕΖ

Στις μεγαλύτερες τάξεις θα ασχοληθούμε πολύ με τις …

Κωνικές τομές

Εργασία για το Σπίτι Θεωρία Σελ. 148 – 151 Ασκήσεις 1, 4 σελ. 152 πάνω στο βιβλίο 2,3,5 σελ.152 στο τετράδιο

Σύγκριση 1.Με τα συμβατικά μέσα δεν θα ήταν αρκετός ο χρόνος μιας διδακτικής ώρας. 2.Η διαθεματικότητα στη διδασκαλία είναι το ζητούμενο. 3.Μπορείς να συνδέεις το μάθημα των Μαθηματικών με άλλες επιστήμες (όπως εδώ με την Αστρονομία, σε άλλα μαθήματα με τη Φυσική, τη Χημεία, την Αρχιτεκτονική, τη Μηχανολογία) και με τη Τέχνη (εδώ με τον Escher, αλλού με τον κυβισμό κλπ) 4.Οι μαθητές το Σαββατοκύριακο, όποτε θέλουν βλέπουν ξανά τις παραδόσεις και θα τις έχουν και για τις επόμενες τάξεις.

Αξιολόγηση Τα παιδιά ενδιαφέρονται πολύ για τα μαθήματα. Μέχρι και οι γονείς τους βλέπουν τις παρουσιάσεις και φρεσκάρουν τις γνώσεις τους. Στο σχολείο μας, μόνο εγώ διδάσκω στην α΄ γυμνασίου, αλλά τα αρχεία μου αυτά τα στέλνω και σε άλλους συναδέλφους εκτός Θεσσαλονίκης για χρήση καθώς επίσης τα στέλνω στον Σύμβουλο της Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης κ. Δ. Κατσιάρη για ελεύθερη χρήση στα σχολεία της Θεσσαλονίκης, σύμφωνα με τη κρίση του.

Επιπλέoν Σχόλια Θα πρέπει όλες οι σχολικές αίθουσες να έχουν: H/Y στην έδρα Μόνιμη σύνδεση στο Internet Μόνιμη εγκατάσταση Video projector. Η γνώση πρέπει να μοιράζεται και το Internet πρέπει να χρησιμοποιηθεί για την διάδοση όλων των εργασιών των πρωτοπόρων δασκάλων.