β) Ποιο ρόλο παίζει η γλώσσα του κειμένου;

Slides:



Advertisements
Παρόμοιες παρουσιάσεις
Athenaze ch 8 a & b Nouns; Grammar Drill. Μ ῆδεν ᾽Αγαν.
Advertisements

NT Greek Grammar (Macnair Ch. 1-4)
Athenaze ch1 Quote, Grammar Drill.
Θεωρίες λογοτεχνίας Συνοπτική παρουσίαση Μαρία Νέζη, Επιμορφώτρια Β΄ επιπέδου.
Γιορτάζεις δεν γιορτάζεις την ημέρα του Αγίου Βαλεντίνου… Μπες στα Multirama.
GREEK NOUN DECLENSIONS The “Case” System NOMINATIVE.
ΜΕΛΕΤΗ ΚΑΙ ΥΛΟΠΟΙΗΣΗ ΑΛΓΟΡΙΘΜΩΝ ΟΜΟΙΟΤΗΤΑΣ ΜΟΝΟΔΙΑΣΤΑΤΩΝ ΚΑΙ ΠΟΛΥΔΙΑΣΤΑΤΩΝ ΣΗΜΑΤΩΝ (ΕΙΚΟΝΩΝ) ΜΕ ΧΡΗΣΗ ΜΕΤΡΙΚΩΝ ΠΟΥ ΒΑΣΙΖΟΝΤΑΙ ΣΤΗΝ ΕΝΤΡΟΠΙΑ.
ΤΕΙ Πάτρας- Παράρτημα Πύργου Τμήμα Πληροφορικής και ΜΜΕ Ρητορική και Αφήγηση στην Επικοινωνία Δρ. Λήδα Τσενέ.
Παραδόσεις Μαθήματος Νεκτάριος Στελλάκης
Αρχές Ακτινοθεραπείας Όγκων Ουροποιο-γεννητικού Συστήματος και Οστικών Μεταστάσεων Δέσποινα Σπυροπούλου Λέκτορας Ακτινοθεραπευτικής Ογκολογίας Ιατρικό.
Πως παίζουν τα παιδιά?. Σωματικά χαρακτηριστικά των παιδιών προσχολικής ηλικίας  Τα παιδιά είναι ιδιαίτερα κινητικά  Χρειάζονται συχνά περιόδους ξεκούρασης.
1 Παιδική Λογοτεχνία Κωτόπουλος H. Τριαντάφυλλος Π.Τ.Ν. – Π.Δ.Μ.
ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΚΟ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟ ΙΔΡΥΜΑ ΚΕΝΤΡΙΚΗΣ ΜΑΚΕΔΟΝΙΑΣ ΣΕΡΡΕΣ ΣΧΟΛΗ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΚΩΝ ΕΦΑΡΜΟΓΩΝ ΤΜΗΜΑ ΜΗΧΑΝΙΚΩΝ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΚΗΣ Τ. Ε. ΤΟΜΕΑΣ ΥΠΟΛΟΓΙΣΤΙΚΩΝ ΤΕΧΝΙΚΩΝ.
ΚΑ1-Μαθησιακή Κινητικότητα Προσωπικού Σχολικής Εκπαίδευσης Τεχνική Ημερίδα Τομέας Σχολικής Εκπαίδευσης «Χρηματοοικονομικοί κανόνες διαχείρισης – Διενέργεια.
Δίκαιο Ανταγωνισμού και Άρθρο 101 ΣΛΕΕ ( άρθρο 1 ν.3959/2011) Ιωάννης Κόκκορης Καθηγητής, Πανεπιστήμιο Λονδίνου – Queen Mary Δημήτρης Λουκάς Αντιπρόεδρος.
Διαχείριση ψηφιακού υλικού και πολυμεσικές εφαρμογές 3.1.
Οι φυσικές επιστήμες στην πρώτη σχολική ηλικία μέσα από το πρίσμα της κοινωνικοπολιτισμικής θεωρίας. Κατερίνα Πλακίτση Αναπληρώτρια Καθηγήτρια της Διδακτικής.
Αναπτυξιακή Ψυχολογία: Έρευνα και Εφαρμογές
Τοπικά προχωρημένος καρκίνος προστάτη. Νεότερα δεδομένα.
Εκπαίδευση Microsoft® Office Access 2007
ΛΕΚΤΙΚΗ ΠΕΡΙΟΔΟΣ Δεν υπάρχει προγλωσσική περίοδος παρά μόνο προλεκτική
Τι είναι η Κατανομή (Distribution)
ERASMUS+ ΙΔΕΠ Διά Βίου Μάθησης Λευκωσία, 12 Ιουνίου 2017
ΔΙΑΣΦΑΛΙΣΗ & ΒΕΛΤΙΩΣΗ ΤΗΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ
ΕΝΤΑΤΙΚΑ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΑ ERASMUS
Εισαγωγή στο Περιβάλλον της Visual Basic
Αρχεσ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΙΣΜΟΥ Η/Υ Β΄ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΚΗΣ
Αντικειμενοστραφής Προγραμματισμός (Object Oriented Programming)
Πληροφοριακά συστήματα διοίκησης
Δομημένη Δραστηριότητα Αφήγησης
AΝΑΠΤΥΞΗ ΑΦΗΓΗΜΑΤΙΚΩΝ ΙΚΑΝΟΤΗΤΩΝ
Κεφάλαιο 6o. Επίπεδο εφαρμογής
Κειμενογλωσσολογία 11ο μάθημα
technical determination
ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΙΩΑΝΝΙΝΩΝ ΑΝΟΙΚΤΑ ΑΚΑΔΗΜΑΪΚΑ ΜΑΘΗΜΑΤΑ
Πως μπορούν να μάθουν καλύτερα
11/2/16 Aims Object and Numbers
Διδάσκων: Κων/νος Κώτης
Σχεδίαση Λογισμικού Διδάσκων: Κων/νος Κώτης (BSc, PhD)
Πρότυπα Προγραμματισμού
Προδιαγνωστική Μελέτη και Μελέτη Σκοπιμότητας
Συστήματα επικοινωνίας των ζώων και ανθρώπινη γλώσσα
4ο μάθημα 25/1/16.
Shopping (clothes) Adjectives
Ερευνητική εργασία Σχολικό έτος
Ασφάλεια στο διαδίκτυο
Πρακτική Εφαρμογή.
Ανάπτυξη Εφαρμογών σε Προγραμματιστικό Περιβάλλον ΑΕΠΠ
ΒΙΒΛΙΟΜΕΤΡΙΚΗ ΑΝΑΛΥΣΗ ΤΩΝ ΔΗΜΟΣΙΕΥΣΕΩΝ ΤΩΝ ΜΕΛΩΝ ΔΙΔΑΚΤΙΚΟΥ ΚΑΙ ΕΡΕΥΝΗΤΙΚΟΥ ΠΡΟΣΩΠΙΚΟΥ ΤΟΥ ΕΘΝΙΚΟΥ ΜΕΤΣΟΒΙΟΥ ΠΟΛΥΤΕΧΝΕΙΟΥ ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΗΛΙΑΚΗΣ, ΒΙΒΛΙΟΘΗΚΟΝΟΜΟΣ.
ΕΠΙΛΕΓΜΕΝΗ ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ
Διδάσκουσα : κα Πόταρη Μπούρα Αναστασία 111 Τίκα Πηνελόπη
ΥΛΟΠΟΙΗΣΗ ΕΦΑΡΜΟΓΩΝ ΣΕ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΙΣΤΙΚΑ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΑ
Aims 1. Countries and nationalities 2. Languages
Οικογενειακός γραμματισμός: Δομημένες Δραστηριότητες Ανάγνωσης
Σχολείο Ανοιχτού Εκπαιδευτικού Περιεχομένου
Η Ανοικτή Πρόσβαση στα Προγράμματα Restart
Θεωρίες Ερμηνείας των Μύθων
Μεθοδολογία της Γλωσσικής Έρευνας
Βασική Δράση 1 Εκπαίδευση Ενηλίκων
Διαχείριση και Εξόρυξη Γνώσης Knowledge Management and Data Mining
elementary classical greek 1 (grk 101)
Noun Inflection.
Review.
Typology of activities and scenarios using SRS, PELE and
Modifiers.
2011 PLAN OF ASIA PACIFIC COMMITTEE Rio, Brazil, LESI Planning Meeting January 29,
Nominative & Accusative Definite Article
HD Fuel Economy Proposal to get global Harmonization
doc.: IEEE <doc#>
5. Greek Nouns.
Μεταγράφημα παρουσίασης:

β) Ποιο ρόλο παίζει η γλώσσα του κειμένου; Λογοτεχνικά κείμενα α) Ποιο κείμενο είναι λογοτεχνικό; Υπάρχει κάτι που διακρίνει τα λογοτεχνικά από τα μη λογοτεχνικά κείμενα; β) Ποιο ρόλο παίζει η γλώσσα του κειμένου; ΑΡΧΕΣ ΑΝΑΛΥΣΗΣ ΛΟΓΟΥ: > Δεν υπάρχουν προνομιούχα κείμενα, αλλά μόνο αυθεντικά κείμενα μπορούν να αποτελέσουν τη βάση της ανάλυσης > Κάθε κείμενο είναι συστηματικά οργανωμένο, διαθέτει μια τυπική δομή

Κειμενικά είδη Κειμενικά είδη: συστηματικές συσχετίσεις εκφραστικών και οργανωτικών στοιχείων με λειτουργίες και στοιχεία περιεχομένου, με βάση το ρόλο που καλούνται να διαδραματίσουν στο κοινωνικό και πολιτισμικό περιβάλλον τους (Γεωργακοπούλου & Γούτσος 1999: 63)

- εντολές + εντολές + χρονολογικό πλαίσιο ΑΦΗΓΗΜΑΤΙΚΑ ΔΙΑΔΙΚΑΣΤΙΚΑ Κειμενικά είδη Κειμενικά είδη κατά Longacre (1976) - εντολές + εντολές + χρονολογικό πλαίσιο ΑΦΗΓΗΜΑΤΙΚΑ ΔΙΑΔΙΚΑΣΤΙΚΑ - χρονολογικό πλαίσιο ΕΚΘΕΤΙΚΑ ΠΑΡΑΙΝΕΤΙΚΑ

Κειμενικά είδη Αφηγηματικός – μη αφηγηματικός τρόπος (Γεωργακοπούλου & Γούτσος 1999: 68) Αφηγηματικά κείμενα: «όσα εκφράζουν γλωσσικά συγκεκριμένες (κατά κανόνα, παρελθοντικές) εμπειρίες που είναι χρονικά διατεταγμένες» Μη αφηγηματικά κείμενα: «όσα συμμετέχουν στην ανταλλαγή γλωσσικών πληροφοριών και την προώθηση της γνώσης χωρίς να στηρίζονται στην αφήγηση»

μια χρονική ακολουθία γεγονότων ή συμβάντων Αφηγηματικός λόγος Αφήγηση: μια χρονική ακολουθία γεγονότων ή συμβάντων που συνδέονται με σχέσεις αιτίας-αποτελέσματος. Διαθέτει: συνεπή αφηγηματική φωνή συνεπή προοπτική χαρακτήρες με συστηματικές σχέσεις μεταξύ τους συγκεκριμένη δομή

Αριστοτέλης, «Περί Ποιητικής» Αφηγηματικός λόγος Αριστοτέλης, «Περί Ποιητικής» Περιπέτεια, καταστροφή Propp (1958), δομική ανάλυση ρωσικών παραμυθιών Σταθερά σχήματα και τυπικοί ήρωες: πηγή της δράσης (destinator) δράστης (subject) δρώμενο (object) ευεργετούμενος από τη δράση (beneficiary) συμπαραστάτης στα δρώμενα (adjuvant) αντίπαλος (opponent)

Μέρη αφηγηματικής δομής κατά Labov & Waletzky (1967) Αφηγηματικός λόγος Μέρη αφηγηματικής δομής κατά Labov & Waletzky (1967) ΠΕΡΙΛΗΨΗ ΠΡΟΣΑΝΑΤΟΛΙΣΜΟΣ ΠΡΑΞΗ ΕΠΙΠΛΟΚΗΣ ΚΛΙΜΑΚΩΣΗ ΕΠΙΛΥΣΗ ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ ΕΠΙΜΥΘΙΟ

Εξωτερική αξιολόγηση: Αφηγηματικός λόγος Εξωτερική αξιολόγηση: αναστολή της δράσης και διακοπή της ροής της αφήγησης με τη χρήση φράσεων που αξιολογούν ρητά τα γεγονότα Εσωτερική αξιολόγηση: ενσωμάτωση της αξιολόγησης στην αφήγηση π.χ. με: - εμφατικά στοιχεία (εκφραστική φωνολογία, επαναλήψεις κ.ά.), - συγκριτικά στοιχεία (αρνητικά μόρια, ερωτήσεις, προσταγές κ.ά.)

Αφηγηματικός λόγος Τ: άσχετο, τα παιδιά έχουν μεγάλη πλάκα ήμουν στο με- στο μετρό μέσα Μ: ναι Λ: ναι:: Τ: ακούς ΜΑνο; Μ: ΝΑΙ Τ: ήτανε ένας μικρούλης μάλλον με τον παππού του τόσος δα τόσος δα ((δείχνει)) και τον είχε πιάσει ένα κλάμα:: (_) μέσα στο μετρό απέναντι και να λέει φοβάμαι φοβάμαι και να κλαίει με λυγμούς [και το ‘χε πιάσει Λ: [πω:: στο τρένο ε::; Τ: στο ΜΕΤΡΟ τώρα το βρίσκω λογικό κάπως και:: να μη μπορούμε να το σταματήσουμε με τίποτα το πιτσιρίκι (.) έτσι μου ‘ρθε να του πω κατέβα βρε άνθρωπε κι ανέβα πάνω θα πεθάνει το παιδί από το κλάμα (.) μιλάμε για πολύ κλάμα Μ: πόσω χρονώ ‘τανε; Τ: τόσο:: ((δείχνει)) δεν ξέρω (.) ήτανε δυόμισι; δύο; μικρούλι κάπου κει (.) δύο χρονών (_) και τελοσπάντων άρχισα εκεί με το κινητό και του ‘βαζα διάφορα να:: ξεχαστεί (_) κάποια στιγμή σταμάτησε τους λυγμούς αλλά ό,τι κι αν του έλεγες έλεγε (.) φοβάμαι ((γέλια)) Λ: ((γέλια)) Τ: είχε πολύ γέλιο (_) ναι αλλά φοβάμαι Μ: α::χ Τ: ναι ήτανε ωραίος Λ: σώπα Τάκη σωπάστε @@@@ για ν’ ακούσουμε ((δυναμώνει τη μουσική))

«Συναπάντημα» (Δανιήλ Χαρμς, Περιστατικά) Αφηγηματικός λόγος Μια μέρα, λοιπόν, εκεί που κάποιος πήγαινε στη δουλειά του, συνάντησε στο δρόμο κάποιον άλλον, που είχε αγοράσει ένα καρβέλι πολωνέζικο ψωμί και γύριζε στο σπίτι του. Αυτή είναι όλη κι όλη η ιστορία. «Συναπάντημα» (Δανιήλ Χαρμς, Περιστατικά)

Απρίλης ήταν κι ήταν Κυριακή Σαν πήγαμε στο _________ ακρογυάλι, Μηχανισμοί της ποίησης ΣΤΟ ΑΚΡΟΓΙΑΛΙ Απρίλης ήταν κι ήταν Κυριακή Σαν πήγαμε στο _________ ακρογυάλι, Και δίπλα στ’ _________ το σπητάκι εκεί Στο στήθος μου έγειρες το αχνό _________. Μες στη _________ εκεί πέρα σιγαλιά, Κρυφούς μαρτύρους είχαμε μονάχους Το πέλαγος, τ’ ανήσυχα πουλιά, Τη βάρκα τη ____________ και τους βράχους. Για την ωραία στιγμή τη _________, Που εσμίξαμε τα χέρια και τα χείλη Δεν το θυμάσαι; Ήταν Κυριακή Κι _________ Δύσι _________ του _________. έρημο άσπρο κεφάλι βαθειά μικρούλα μαγική ήτανε ρόδινη Απρίλη

Το πρόσωπό σου ένας ________ χρόνια τ’ αλάτι κι άλλο αλάτι Μηχανισμοί της ποίησης ΕΝΑ ΠΡΟΣΩΠΟ Σε λέω σύντροφε. Το πρόσωπό σου ένας ________ χρόνια τ’ αλάτι κι άλλο αλάτι ____________ φυλακής και εξορίας γεωλογικοί αιώνες σκέπασαν το γέλιο σου, απαρατήρητοι _________ της καθημερινής σου πάλης γκρέμισαν το φιλί σε μιαν υπόγεια _______________ λίμνη κι είναι το βλέμμα σου _________ κάτω απ’ το σκαμμένο μέτωπό σου. Πολλοί δε βλέπουνε τι υπάρχει πίσω από την πέτρα μ’ αν ήτανε η ποίηση ένα _________ θ’ ανάδειχνε στο φως όλο το ___________ κρυμμένο μέταλλό σου. βράχος στρώματα σεισμοί αγνοημένη ορυχτό καμίνι τρυφερό

Ο ουρανός είναι μια νοικοκυρά που κάνει μπουγάδα Μηχανισμοί της ποίησης Ο ΟΥΡΑΝΟΣ ΕΙΝΑΙ… Ο ουρανός είναι μια νοικοκυρά που κάνει μπουγάδα Είναι ένα χαμίνι, που δένει τα παντελόνια του Ηλιογδαρμένος και ατρόπληκτος, στην αγκαλιά μιας φύσης τόσο υπέρμετρα φιλόξενης που δεν τον ξεχωρίζει από τα δέντρα της, νιώθει τις ρίζες του να εισχωρούν, σιγά-σιγά, μέσα στη γη κι ακούει τα φύλλα της καρδιάς του να θροΐζουν ένα ποίημα ανεπαίσθητο.

Πριν γίνει πέτρα ο λίθος Μη έχοντας ακόμα πει απεταξάμην Μηχανισμοί της ποίησης Πριν ο λίθος Πριν γίνει πέτρα ο λίθος Μη έχοντας ακόμα πει απεταξάμην Μη ακόμα τρίχωμα πάνω του η θάλασσα Πριν να γίνει Ἐλθεδέτε Κύνθια πρόσμερο καί ἀθιβαδίτες τοῦ ἒννερον ὑφαλίσκου ἂλλωστε καί τά ἒνδενδρα καιρός νά περιβραχίσουνε καί ἂς φιλεῖ τό κύμα καί ἂς εὐνοοιωνοεῖ ὁ ἂν ἂνεμος. Ἐπειδή καί τῆς βροχῆς εἶναι σκέψη ὁ νοῦς κι ἐλάσσονος χρυσοῦ τό πολύ πολύτιμο. Καιρός τοῦ μάνια καί τοῦ λεβαντεῖν.

Αίρεση μέσα από αν-αίρεση προ- Χωρεί αχίτωνη προς άλωση προς Μηχανισμοί της ποίησης Αίρεση μέσα από αν-αίρεση προ- Χωρεί αχίτωνη προς άλωση προς Αποκλίνουσες μέσα από συγκλίνουσες Προς παραστάσεις εικονικές μέσα Από καταστάσεις ανεικονικές Άλωση-Κατάληψη Λήψη-Ανάληψη Μετεωρισμοί Περιορισμοί

α) Ποιο κείμενο είναι λογοτεχνικό; Τι είναι λογοτεχνία α) Ποιο κείμενο είναι λογοτεχνικό; β) Ποιο ρόλο παίζει η γλώσσα του κειμένου; - λογοτεχνικότητα: η ιδιότητα που διακρίνει τα λογοτεχνικά από τα μη λογοτεχνικά κείμενα - προβολή: απόκλιση από τη νόρμα ή έμφαση σε ένα δομικό στοιχείο (επανάληψη, παραλληλισμός) - ostranenie: από-οικειοποίηση, αποστασιοποίηση, έμφαση στην ίδια τη γλώσσα - ποιητική λειτουργία της γλώσσας (R. Jakobson)