Μάθημα 4ο Μέθοδος ανάδειξης και μοντελοποίησης των ιδεών των μαθητών - ι.μ.
… από το προηγούμενο μάθημα Ερωτήσεις … από το προηγούμενο μάθημα
Η σταθερότητα της θερμοκρασίας στις αλλαγές ΦΚΥ 3
? ? ? ? ? ?
2. Πυκνότητα, Πίεση Μοιράζω το υγρό του δοχείου Α στα Β και Γ, όπως φαίνεται στο σχήμα. Συγκρίνετε α) τις πυκνότητες του υγρού στα δοχεία Α, Β, Γ. β) τις πιέσεις σε ένα σημείο των πυθμένων των τριών δοχείων. Δικαιολογείστε: A Β Γ 5
3. Ηλεκτρισμός Στο παρακάτω κύκλωμα όταν ανάβει η λάμπα το αμπερόμετρο Α1 δείχνει ένα Ampere. Πόσο δείχνει το Α2; Περισσότερο, λιγότερο ή το ίδιο με το Α1; Εξηγείστε: 6
Είδη Εννοιολογικής αλλαγής (1/2) __________________: προσθήκη νέων εννοιών σε μια υπάρχουσα εννοιολογική δομή), __________________ : των υπαρχουσών εννοιολογικών δομών, ________________: των υπαρχουσών εννοιολογικών δομών, ______________: της ιεραρχικής οργάνωσης των υπαρχουσών εννοιολογικών δομών. 7
Είδη Εννοιολογικής αλλαγής (1/2) Εμπλουτισμός: προσθήκη νέων εννοιών σε μια υπάρχουσα εννοιολογική δομή), Διαφοροποίηση: των υπαρχουσών εννοιολογικών δομών, Συνένωση: των υπαρχουσών εννοιολογικών δομών, Αύξηση: της ιεραρχικής οργάνωσης των υπαρχουσών εννοιολογικών δομών. 8
Είδη Εννοιολογικής αλλαγής (1/2) ___________ (accretion): Αντιστοιχεί στον εμπλουτισμό _____________ ή _____________(tuning): Αναλλοίωτη η γνωστική δομή, αλλά γίνεται προοδευτική αλλαγή στον τρόπο με τον οποίο εφαρμόζεται το σχήμα για να ερμηνεύσει κάποια δεδομένα, το πεδίο εφαρμογής του σχήματος, η ακρίβεια αναπαράστασης μιας κατάστασης ___________________ (restructuring): Αλλαγή της υπάρχουσας γνωστικής δομής. Δημιουργία νέων δομών που οικοδομούνται είτε για να ερμηνευτούν εκ νέου παλιές πληροφορίες είτε για να εξηγηθούν καινούργιες 9
Είδη Εννοιολογικής αλλαγής (1/2) Επαύξηση (accretion): Αντιστοιχεί στον εμπλουτισμό Εναρμόνιση ή ρύθμιση (tuning): Αναλλοίωτη η γνωστική δομή, αλλά γίνεται προοδευτική αλλαγή στον τρόπο με τον οποίο εφαρμόζεται το σχήμα για να ερμηνεύσει κάποια δεδομένα, το πεδίο εφαρμογής του σχήματος, η ακρίβεια αναπαράστασης μιας κατάστασης Αναδιοργάνωση (restructuring): Αλλαγή της υπάρχουσας γνωστικής δομής. Δημιουργία νέων δομών που οικοδομούνται είτε για να ερμηνευτούν εκ νέου παλιές πληροφορίες είτε για να εξηγηθούν καινούργιες 10
ιδέες μαθητών - ι.μ. Οι ιδέες είναι _________ και προέρχονται από την κατασκευή προσωπικών νοημάτων, ως αποτέλεσμα της επίδρασης του_______________ (φυσικού, κοινωνικού, διδασκαλίας, …..) Η ύπαρξη ατομικών διαφορών έχει ως αποτέλεσμα η μάθηση να έχει ατομικό χαρακτήρα, έστω και μετά από ____________ ________________. Οι ι.μ. στερούνται ___________ και _____________, με αποτέλεσμα να δίνονται αντιφατικές απαντήσεις. Οι ι.μ. επηρεάζουν τη διδασκαλία λόγω του ρόλου της προϋπάρχουσας γνώσης στη διδασκαλία και τη μάθηση (______________________ προσέγγιση). Οι ι.μ. εστιάζουν στα ___________________ χαρακτηριστικά των έργων Οι ι.μ. κατά περίπτωση εμφανίζουν σταθερότητα ή αλλάζουν με τη _______________ ή την ______________. 11
ιδέες μαθητών - ι.μ. Οι ιδέες είναι ατομικές και προέρχονται από την κατασκευή προσωπικών νοημάτων, ως αποτέλεσμα της επίδρασης του περιβάλλοντος (φυσικού, κοινωνικού, διδασκαλίας, …..) Η ύπαρξη ατομικών διαφορών έχει ως αποτέλεσμα η μάθηση να έχει ατομικό χαρακτήρα, έστω και μετά από ομαδική διδασκαλία. Οι ι.μ. στερούνται συνοχής και συνέπειας, με αποτέλεσμα να δίνονται αντιφατικές απαντήσεις. Οι ι.μ. επηρεάζουν τη διδασκαλία λόγω του ρόλου της προϋπάρχουσας γνώσης στη διδασκαλία και τη μάθηση (εποικοδομητική προσέγγιση). Οι ι.μ. εστιάζουν στα αισθητηριακά χαρακτηριστικά των έργων Οι ι.μ. κατά περίπτωση εμφανίζουν σταθερότητα ή αλλάζουν με τη διδασκαλία ή την ηλικία. 12
… ανάδειξης και μοντελοποίησης των ι.μ. Μέθοδος … ανάδειξης και μοντελοποίησης των ι.μ.
Μέθοδος Δημιουργία αρχικής ερευνητικής υπόθεσης (γενικής) / ανάγκη θεωρίας Παρατήρηση τάξης: εντοπισμός εννοιολογικών δυσκολιών Δημιουργία αρχικού ενδεικτικού ερωτηματολογίου, για τη λήψη ατομικών / ομαδικών ημιδομημένων συνεντεύξεων. Ομάδες ερωτήσεων 14
Μέθοδος Κλινικές ημιδομημένες συνεντεύξεις Επιλογή δείγματος, ρόλος του συνεντευξιαστή, χαρακτηριστικά του συνεντευξιαζόμενου Δημιουργία συνεργατικού - φιλικού περιβάλλοντος Παρουσίαση έργων: αντικείμενα / φαινόμενα, κάρτες έργων, χάρτες εννοιών/ιδεών, απλή ανάγνωση “Σκάψιμο” για την ανάδειξη των χαρακτηριστικών των ι.μ. και των ορίων τους “Προβοκάρισμα” της σκέψης των μαθητών / τριών 15
Μέθοδος Κλινικές ημιδομημένες συνεντεύξεις Συμπεριφορά συνεντευξιαστή, στη διάρκεια της συνέντευξης Καταγραφή, μη λεκτικοί τρόποι επικοινωνίας, αποκωδικοποίηση Μελέτη, διερεύνηση της αποκωδικοποιημένης συνέντευξης, ανάδειξη μοντέλων σκέψης Δημιουργία τελικής ερευνητικής υπόθεσης (συγκεκριμένης) 16
Μέθοδος Ανάπτυξη / διακίνηση του τελικού ερωτηματολογίου Ανάπτυξη / διακίνηση του τελικού ερωτηματολογίου Κατάστρωση του τελικού ερωτηματολογίου / σκοπός Ανοιχτές / κλειστές ερωτήσεις Εγκυροποίηση ερωτηματολογίου Επιλογή δειγμάτων / κοινωνικό / οικονομικό / πολιτιστικό υπόβαθρο δείγματος. Πιλοτική εφαρμογή Διακίνηση ερωτηματολογίων / δυσχέρειες /…. Συλλογή / ταξινόμηση ερωτηματολογίων 17
Μέθοδος Ανάλυση ερωτηματολογίων Ιδεογραφικές / νομοθετικές έρευνες Μέθοδοι ανάλυσης ερωτηματολογίων Διασταύρωση απαντήσεων / ανάδειξη μοντέλων μαθητών / τριών - εγκυροποίηση κατηγοριοποίησης Στατιστική επεξεργασία (συχνότητες, ποσοστά %, διάστημα εμπιστοσύνης, Χ2) 18
ΦΥΛΛΟ ΕΡΓΑΣΙΑΣ Μεθοδολογία έρευνας για την απόσπαση των ιδεών των μαθητών που αφορούν στις φυσικές έννοιες και φαινόμενα, παράδοση εργασιών μέσω eclass
ΕΥΧΑΡΙΣΤΩ … καλή σας μέρα!!