Μαθησιακή Ικανότητα και Εξέλιξη
Στάδια Νοητικής Ανάπτυξης του Piaget Στάδιο Ηλικία Αισθητηριοκινητική Νόηση Γέννηση-2 χρόνων Προενεργητική Νόηση 2-7 χρόνων Ενεργητική Νόηση 7-11 χρόνων Τυπική Νόηση 11 χρόνων και άνω
Στάδιο Αισθητηριοκινητική Νόησης Ξεχωρίζει τον εαυτό από τα αντικείμενα Αρχίζει να ενεργεί με πρόθεση Αντιλαμβάνεται τη μονιμότητα αντικειμένων
Στάδιο Προενεργητικής Νόησης Μαθαίνει να χρησιμοποιεί τη γλώσσα Χρησιμοποιεί σύμβολα Εγωκεντρική σκέψη http://www.youtube.com/watch?v=8hLubgpY2_w Ταξινομεί αντικείμενα ως προς ένα μόνο χαρακτηριστικό http://www.youtube.com/watch?v=gnArvcWaH6I
Στάδιο Ενεργητικής Νόησης Μπορεί να σκεφτεί λογικά Κατανοεί την έννοια της διατήρησης Κατηγοριοποιεί αντικείμενα ως προς μία διάσταση
Στάδιο Τυπικής Νόησης Λογική σκέψη Αφηρημένες έννοιες Συστηματική εξέταση υποθέσεων Ενασχόληση με υποθετικά, μελλοντικά και ιδεολογικά προβλήματα
Εκπαιδευτικές προεκτάσεις της θεωρίας του Piaget Ποιοτική διαφορά στη σκέψη Παιδο-κεντρικές μέθοδοι Ενίσχυση διαδικασιών Δημιουργία κατάλληλων συνθηκών Προσαρμογή στο άτομο http://www.youtube.com/watch?v=TRF27 F2bn-A
Κριτική της θεωρίας του Piaget Νέες μέθοδοι εξέτασης της νόησης των νηπίων Μελέτες μονιμότητας αντικειμένου Μετακίνηση σταδίων;
Κοινωνικοπολιτισμικές προσεγγίσεις «το παιδί δεν πρέπει να θεωρείται ο φυσικός επιστήμονας που αναζητά την ‘αληθινή’ γνώση, αλλά ο νεοφερμένος στον πολιτισμό, που προσπαθεί να γίνει ιθαγενής ,μαθαίνοντας πώς να βλέπει την κοινωνική πραγματικότητα, μέσα από το πρίσμα αυτού του πολιτισμού» Η θεωρία του Vygotsky http://www.youtube.com/watch?v=hx84h- i3w8U
Η θεωρία του Vygotsky Οι γνώστες άλλοι Δύο επίπεδα νοητικής ανάπτυξης Πραγματικό Δυνητικό Ο ρόλος της γλώσσας Ζώνη Εγγύς Ανάπτυξης
Ζώνη Εγγύς Ανάπτυξης Zone of Proximal Development Δυνητικό Επίπεδο Ανάπτυξης Ζώνη Εγγύς Ανάπτυξης Πραγματικό Επίπεδο Ανάπτυξης
Εκπαιδευτικές προεκτάσεις της θεωρίας του Vygotsky Το παιδί και ο εκπαιδευτικός δουλεύουν μαζί Ο εκπαιδευτικός πρέπει να κατανοεί και το πραγματικό και το δυνητικό επίπεδο του μαθητή
Piaget vs. Vygotsky http://www.youtube.com/watch?v=Axi7xctul bM
Εφηβεία οι σημαντικές μεταβολές που γίνονται στο σώμα, έχουν επιπτώσεις στην εικόνα του σώματος, στην αυτοεκτίμηση, στη διάθεση και στις σχέσεις τους με τους γονείς και τα μέλη του αντίθετου φύλου Θεωρία του Erikson και η «κρίση ταυτότητας»
4 στάσεις ταυτότητας Επίτευξη ταυτότητας Αποκλεισμός Αναστολή Διάχυση ταυτότητας
Φαινόμενο βιο-ψυχο-κοινωνικό! Στάσεις γονέων Χρήση ουσιών Λόγοι εμπλοκής
Βιβλιογραφία Piaget, J. (1929) The Child’s Conception of the World. Harcourt Brace Jovanovich. New York. Piaget, J. (1952) The Origin of Intelligence in the Child. Penguin. Harmondsworth. Piaget, J. (1972) Intellectual evolution from adolescence to adulthood. Human Development, 15, p. 1-12. Smith, K.S., Cowie, H., & Blades, M. (1998) Understanding Children’s Development. Blackwell Publishers Inc. Malden, MA. Vygotsky, L. (1962) Thought and Language. MIT Press. Cambridge, MA. Vygotsky, L. (1978) Mind in Society. Harvard University Press. Cambridge, MA. Vygotsky, L. (1981) The genesis of higher mental functions. In J.V. Wetsch (Ed.), The Concept of Activity in Soviet Psychology. Sharpe. Armonk, NY.
Άσκηση Βρείτε τουλάχιστον 3 ομοιότητες και 3 διαφορές ανάμεσα στις θεωρίες του Vygotsky και του Piaget. Η ερώτηση μετρά 1 μονάδα.