Επίπεδα γλωσσικής ανάλυσης

Slides:



Advertisements
Παρόμοιες παρουσιάσεις
ΣΥΜΒΟΛΗ ΚΥΜΑΤΩΝ.
Advertisements

Γλωσσικές Διαταραχές σε Παιδιά με Αναπτυξιακές Δυσκολίες
Εισαγωγή στην Γλωσσολογία
Τμήμα Εκπαιδευτικής Τεχνολογίας (ΤΕΤ) Ινστιτούτο Επεξεργασίας του Λόγου Φιλογλωσσία Διδασκαλία της Ελληνικής ως ξένης γλώσσας (2η Δράση του ΙΕΛ στην Γλωσσική.
Ιστορία και Δομή της Ελληνικής
«Γραμματική Ε΄ και Στ΄ Δημοτικού»
Νόηση-γλώσσα-κόσμος Η γλώσσα είναι ένα σύνολο σημασιών και μορφών, που δηλώνουν έννοιες, με τις οποίες αναφερόμαστε στα όντα, στα πράγματα. Η γλώσσα, ως.
ΓΡΑΜΜΑΤΙΚΗ ΝΕΑΣ ΕΛΛΗΝΙΚΗΣ ΓΛΩΣΣΑΣ Α΄, Β΄, Γ΄ ΓΥΜΝΑΣΙΟΥ
ΉΧΟΣ.
Ο ΗΧΟΣ.
ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΑ ΤΟΥ ΚΑΘΕ ΑΛΦΑΒΗΤΟΥ ΚΑΙ Ο ΛΟΓΟΣ ΣΧΕΔΙΑΣΗΣ ΤΟΥ
Δομή και λειτουργία του πεπτικού συστήματος
Η φωνή μας Το βασικό όργανο ομιλίας του ανθρώπου είναι ο λάρυγγας. Στον λάρυγγα βρίσκονται οι φωνητικές χορδές. Όταν αναπνέουμε και δεν μιλάμε οι φωνητικές.
Το κύμα, γενικώς, μεταφέρει ενέργεια από μια περιοχή σε μια άλλη
Φωνητική-Φωνολογία Η Φωνητική εξετάζει τη φυσιολογία της ομιλίας και περιγράφει τους ήχους όπως παράγονται από τα φωνητικά όργανα του ανθρώπου ή τους αναλύει.
Εισαγωγή στην Γλωσσολογία
Εισαγωγή στη Γλωσσολογία (Ενότητα 3 – Φωνητική)
Το πεπτικό σύστημα.
ΒΑΣΙΚΕΣ ΜΕΘΟΔΟΙ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ ΤΗΣ ΟΡΘΟΓΡΑΦΙΑΣ
ΓΛΩΣΣΙΚΗ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑ Μάθημα 1ο Εισαγωγή στη Γλωσσική Τεχνολογία
5.5 ΥΠΟΚΕΙΜΕΝΙΚΑ ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΑ ΤΟΥ ΗΧΟΥ
Παραγωγή και διάδοση του ήχου
Η μουσική είναι …κύμα.
Μετά το πτυχίο: Ερευνητικές και επαγγελματικές διαδρομές
Γλώσσα και σκέψη Με τον όρο σκέψη εννοούμε ένα μεγάλο φάσμα νοητικών διεργασιών: Επεξεργασία εννοιών, επίλυση προβλημάτων, ονειροπόληση, προγραμματισμό.
Σειρά «Μαργαρίτα» Το αλφαβητάρι.
Η έννοια της ποικιλίας στην ανθρώπινη γλώσσα
Φωνητικά, φωνολογικά και μορφολογικά ζητήματα της νεοελληνικής
Η γλώσσα είναι μορφή, όχι ύλη (Saussure) ΥΛΗ → έννοιες Περιεχόμενο ΜΟΡΦΗ → σημασίες ΥΛΗ → φθόγγοι Έκφραση ΜΟΡΦΗ → φωνήματα.
Ι΄ ΔΙΕΘΝΕΣ ΠΑΝΙΟΝΙΟ ΣΥΝΕΔΡΙΟ ΚΕΡΚΥΡΑ 6 η -7 η Συνάντηση Οκτώβριος 2013.
Επεξεργασία Ομιλίας & Ήχου Ενότητα # 3: Παραγωγή ομιλίας Ιωάννης Καρύδης Τμήμα Πληροφορικής.
Ανάλυση και κατανόηση της τραγουδιστής φωνής Χρυσανθακοπούλου Κλεονίκη Α.Μ: Για το Σεμινάριο «Τεχνολογίες Τραγουδιστής φωνής»
Ο Saussure (1979) πραγματοποίησε τη διάκριση ανάμεσα:  Στην αφηρημένη πλευρά της γλώσσας, δηλαδή στη δομή της γλώσσας (langue), το γλωσσικό σύστημα.
1 Σύγχρονη γλωσσολογία 20 ου αιώνα Διαφοροποιείται εν μέρει σημαντικά από την ιστορική-συγκριτική του 19ου αιώνα (παρότι εξακολουθεί να υιοθετεί άλλες.
1 Φωνολογική Ανάπτυξη και Διαταραχές Ενότητα 6 : Φώνημα Ζακοπούλου Βικτωρία Ελληνική Δημοκρατία Τεχνολογικό Εκπαιδευτικό Ίδρυμα Ηπείρου.
Κατάκτηση της γλώσσας από το παιδί Ο γενικευτικός και αφαιρετικός χαρακτήρας της γλώσσας Το νόημα = σημαινόμενο του γλωσσικού σημείου συγκροτείται στη.
Επεξεργασία Ομιλίας & Ήχου Ενότητα # 4: Προεπεξεργασία Ομιλίας Παραμετροποίηση Ομιλίας Ιωάννης Καρύδης Τμήμα Πληροφορικής.
Λεξικολογία Ενότητα 1: Εισαγωγικές έννοιες Γιώργος Ι. Ξυδόπουλος Σχολή Ανθρωπιστικών και Kοινωνικών Eπιστημών Τμήμα Φιλολογίας.
Φωνητική-Φωνολογία της Ιταλικής Γλώσσας Ενότητα 2: Αρθρωτική Φωνητική Γεώργιος Κ. Μικρός Φιλοσοφική Σχολή Τμήμα Ιταλικής Γλώσσας και Φιλολογίας.
Το αναπνευστικό σύστημα
Φωνητική-Φωνολογία της Ιταλικής Γλώσσας Ενότητα 3: Ελληνική Φωνητική και Φωνολογία Γεώργιος Κ. Μικρός Φιλοσοφική Σχολή Τμήμα Ιταλικής Γλώσσας και Φιλολογίας.
Εργαστήριο Ανατομίας Ηλιού Καλλιόπη
Τυπολογία των φθόγγων Φωνολογία και συστήματα γραφής.
Ψυχολογία της Γλώσσας και Νευρογλωσσολογία Μάθημα 1 - Εισαγωγή Σημειώσεις: κ. Χριστίνα Μανουηλίδου, Πανεπιστήμιο Πατρών.
8. Ρινικά σύμφωνα ΠΑΝΤΑ ΗΧΗΡΑ ΚΑΙ ΚΛΕΙΣΤΑ!
«Φωνητική-Φωνολογία και Εκπαιδευτικές εφαρμογές»
7. Λόγος – Γλώσσα – Ομιλία Επίπεδα γλωσσικής ανάλυσης Φωνητική
Φωνολογική Ανάπτυξη και Διαταραχές
Φωνολογική Ανάπτυξη και Διαταραχές
ΠΕΙΡΑΜΑΤΙΚΗ ΦΩΝΗΤΙΚΗ - 2η Διάλεξη - Ανθή Χαϊδά (Ιανουάριος 2017)
8. Φωνολογία.
ΦΩΝΟΛΟΓΙΑ 1. Αντικείμενο της φωνολογίας Η φωνητική ουσία
Ο λογοθεραπευτής και η λογοθεραπεία
Φωνητική-Φωνολογία της Ιταλικής Γλώσσας
Διαγνωστικά Θέματα Λογοθεραπείας
TA ΦΩΝΗΕΝΤΑ ΤΗΣ ΚΝΕ Χαρακτηριστικά φωνηέντων:
Οργανολογία ΙΙ Μάθημα Χ. Αερόφωνα ΙΙΙ..
«Φωνητική-Φωνολογία: εφαρμογές στην εκπαίδευση»
Μάθημα Χ. Αερόφωνα ΙΙΙ. Πολύαυλα
Επεξεργασία Ομιλίας & Ήχου
Μάθημα 6: Φωνολογία Η φωνολογία εξετάζει πώς οι φθόγγοι μια γλώσσας συγκροτούν σύστημα, πώς συνδυάζονται μεταξύ τους για τη δημιουργία συλλαβών (φωνοτακτική.
«Παιδιά με Μαθησιακές Δυσκολίες & Διαταραχές Λόγου»
Θέματα Γλωσσολογίας (α)
Μοντέλα διδασκαλίας της γλώσσας Σχετίζονται με εκάστοτε θεώρηση και αντίληψη για γλώσσα και παιδαγωγικές και διδακτικές τάσεις που επικρατούν. Η διδακτική.
Ηχητικά Συστήματα Ι Μάθημα 2 Παρασκευή 13 Οκτωβρίου 2017.
Η γλώσσα είναι μορφή, όχι ύλη (Saussure)
Εργαστήριο Ιατρικής Φυσικής
Εισαγωγή στη Γλωσσολογία (Ενότητα 4 – Φωνολογία)
Ηχητικά Συστήματα Ι Μάθημα 2 13/10/ 2018.
ΤΟ ΑΝΑΠΝΕΥΣΤΙΚΟ ΣΥΣΤΗΜΑ ΣΤΟΝ ΑΝΘΡΩΠΟ
Μεταγράφημα παρουσίασης:

Επίπεδα γλωσσικής ανάλυσης 1. Φωνητική

Επίπεδα γλωσσικής ανάλυσης ΣΗΜΑΙΝΟΝ - ΜΟΡΦΗ Επίπεδα γλωσσικής ανάλυσης ΣΗΜΑΙΝΟΝ - ΜΟΡΦΗ Επίπεδα γλωσσικής ανάλυσης Μονάδες Niveaux d'analyse linguistique        Unités Φωνητική          (phonétique)          φθόγγοι  (sons) Φωνολογία        (phonologie)          φωνήματα (phonèmes) Μορφολογία     (morphologie)     μορφήματα - λέξεις  (morphèmes, mots) Σύνταξη            (syntaxe)           σύνολα και προτάσεις (groupes, phrases)

Επίπεδα γλωσσικής ανάλυσης ΣΗΜΑΙΝΟΜΕΝΟ-ΣΗΜΑΣΙΑ - Σημασιολογία (λεξική - προτασιακή) Sémantique lexicale – sémantique phrastique Πραγματολογία - Pragmatique - Γλωσσολογία του Εκφερόμενου λόγου Linguistique de l’énonciation Κειμενογλωσσολογία , Ανάλυση λόγου Linguistique textuelle, Analyse de discours (αντικείμενο: τα κείμενα, ενότητες που υπερβαίνουν τα όρια της πρότασης) 

ΦΩΝΗΤΙΚΗ-ΦΩΝΟΛΟΓΙΑ Διάκριση μεταξύ φθόγγου και φωνήματος. Η φωνητική μελετά τους φθόγγους (sons, sounds). Μελέτη των γλωσσικών ήχων ως φυσικών μονάδων, ανεξάρτητα από συγκεκριμένη γλώσσα. Οι ήχοι από την πλευρά της ύλης

ΦΩΝΗΤΙΚΗ-ΦΩΝΟΛΟΓΙΑ Η φωνολογία μελετά τα φωνήματα Οι ήχοι ως λειτουργικές μονάδες στο πλαίσιο μιας γλώσσας, ενός συγκεκριμένου γλωσσικού συστήματος. Πώς συνδέονται οι ήχοι για να παράξουν μορφήματα και λέξεις. (όχι ως φυσικές μονάδες αλλά ως αφηρημένα στοιχεία, ως λειτουργικές μονάδες)

Διάκριση φθόγγου/φωνήματος [a] – [ɑ̃] Ελληνικά: άσκηση, αγωνία Γαλλικά: à , an, en, [a] – [ɑ̃] patte, pâte, [a] – [α] patte, pâte, pente [a] –[α] - [ɑ̃] [pat], [pαt], [pɑ̃t]

Διάκριση φθόγγου/φωνήματος Λάδι (φατνιακό : υπερωικό) Χάδι Λιμάνι (φατνιακό : ουρανικό) Κινεζική shi1wang4 (χάνω ελπίδα), xi1wang4 (ελπίδα)

Διάκριση φθόγγου/φωνήματος [s] - [ ∫ ] /s/ - / ∫ / ses – chez [se] - [∫e] saut – chaud [so] – [∫o] ça – chat [sa] – [∫a] [s] - [ ∫ ] -> /s/ σήμερα, σωσίας

Διάκριση φθόγγου/φωνήματος [p] - [ph] Ελληνικά: ποτό [po΄to] [pho΄to] [p] - [ph] -> /p/ Φινλανδική: tapan: δολοφoνώ, tappaan: συναντώ [p] -> /p/ [ph] -> / ph/ Κινεζική : bing : αρρώστια [p] ping: μήλο [ph] Φιλιππινέζικα: δεν υπάρχει διάκριση μεταξύ [f] και [p]

Διάκριση φθόγγου/φωνήματος Στην ελληνική λειτουργική διαφορά μεταξύ [f] [θ] Όχι στη ρωσική [l] [r] Όχι στην κινεζική (δεν υπάρχει [r]) [s] [θ] Όχι στη γαλλική Θέλω -> σέλω/ τέλω

ΦΩΝΗΣΗ-ΑΚΡΟΑΣΗ

ΦΩΝΗΤΙΚΗ Μελέτη των γλωσσικών ήχων από άποψη φυσική. Κλάδοι της φωνητικής: Αρθρωτική φωνητική (phonétique articulatoire). Mελετά την παραγωγή των φθόγγων από τον ομιλητή μιας γλώσσας) Ακουστική φωνητική (phonétique acoustique). Mελετά τη διάδοση των φθόγγων, ως ηχητικών κυμάτων- πλάτος ταλάντωσης, περίοδος, συχνότητα, ένταση, διάρκεια. Ηχοφασματογράφος) Ακροατική φωνητική (phonétique auditive). Mελετά την πρόσληψη των φθόγγων, τη φάση επεξεργασίας τους από τον εγκέφαλο του ακροατή. Aντίληψη, αναγνώριση ενός ήχου ως γλωσσικού φθόγγου, ψυχογλωσσολογία).

Φασματογράφημα

Αρθρωτική φωνητική Παραγωγή φθόγγων Τρόπος και τόπος παραγωγής Φυσιολογία φωνητηρίων οργάνων Από τα τέλη του 19ου αι.

Φωνητήρια όργανα

Φωνητήρια όργανα

Φωνητήρια όργανα Λάρυγγας στο επάνω μέρος της τραχείας. Αποτελείται από χόνδρους. Μήλο του Αδάμ: φωνητικές χορδές / πτυχές. Οι παλμικές κινήσεις τους δημιουργούν τη φωνή. Γλωσσίδα: το κενό ανάμεσα στις φωνητικές πτυχές. Φάρυγγας: κοιλότητα πάνω από τον λάρυγγα. Διασταυρώνεται ο αέρας και η τροφή. Επιγλωσσίδα: φράζει την είσοδο του λάρυγγα. Εμποδίζει την τροφή να περάσει στην τραχεία

Φωνητήρια όργανα Στοματική κοιλότητα: χείλη, δόντια, φατνία, ουρανός (ουρανίσκος – υπερώα, σταφυλή), γλώσσα (άκρη, προράχη, ράχη, πίσω μέρος) Η κίνηση της υπερώας καθορίζει εάν ο αέρας θα περάσει στη ρινική κοιλότητα και αν θα παραχθεί ρινικός ήχος Ρινική κοιλότητα

Παραγωγή φθόγγων Κλειστή γλωσσίδα -> πάλλονται φωνητικές πτυχές -> [-] εμπόδιο -> φωνήεντα [+] εμπόδιο -> ηχηρά σύμφωνα Ανοικτή γλωσσίδα -> φωνητικές πτυχές αδρανείς-> [+] εμπόδιο -> άηχα σύμφωνα

Διεθνές Φωνητικό Αλφάβητο Η ιδέα εκφράστηκε πρώτη φορά από τον δανό γλωσσολόγο Otto Jespersen (1860-1943) το 1886 Το ΔΦΑ προτάθηκε το 1888 από τον Διεθνή φωνητικό σύνδεσμο που ιδρύθηκε στη Γαλλία το 1886 118 σύμβολα (αγγλ. IPA, γαλλ. ΑPI)

Διεθνές Φωνητικό Αλφάβητο Απόσταση μεταξύ ορθογραφίας (ιστορικής) και προφοράς G. B. Shaw : fish : ghotti (enough, women, nation)

Διεθνές Φωνητικό Αλφάβητο - Κάθε σύμβολο αποδίδει διαφορετικό ήχο Το ίδιο σύμβολο για τον ίδιο ήχο ανεξαρτήτως γλώσσας (ι, η, ει, i, e) προκύπτει από την ευρύτερη περιγραφή των φθόγγων

Διεθνές Φωνητικό Αλφάβητο Σύμβολα από το ΔΦΑ για τους φθόγγους που απαντούν στην ελληνική γλώσσα (ευρύτερη περιγραφή)

Περιγραφή φθόγγων σύμφωνα με τον τρόπο και τον τόπο άρθρωσης