ΛΟΓΟΤΥΠΩΝ και ΣΗΜΕΙΟΛΟΓΙΑ ΣΧΕΔΙΑΣΜΟΣ ΛΟΓΟΤΥΠΩΝ και ΣΗΜΕΙΟΛΟΓΙΑ ΓΡΑΦΙΣΤΙΚΕΣ ΕΦΑΡΜΟΓΕΣ ΤΜΗΜΑ ΠΛΑΣΤΙΚΩΝ ΤΕΧΝΩΝ ΚΑΙ ΕΠΙΣΤΗΜΩΝ ΤΗΣ ΤΕΧΝΗΣ
• Τα γράμματα είναι σύμβολα και επικοινωνούμε μέσω αυτών με το κοινό μας. Σήμα= Έννοια Παραδειγμα • αν κάποιος σας ζητούσε με εικόνα να του δίνατε την έννοια της απαγόρευσης τι θα σκεφτόσαστε;
• Τα γράμματα είναι σύμβολα και επικοινωνούμε μέσω αυτών με το κοινό μας. Σήμα= Έννοια Παραδειγμα • αν κάποιος σας ζητούσε με εικόνα να του δίνατε την έννοια της απαγόρευσης τι θα σκεφτόσαστε;
λεκτικο - οπτικές αντιστοιχίες • Αυτές αποκαλύπτουν την συσχέτιση της φύσης των σημάτων συνθέτοντας το τυπογραφικό μήνυμα και μας βοηθούν να καταλάβουμε το ποικίλο μήνυμα τους.
ΣΗΜΕΙΟΛΟΓΙΑ H γραφιστική είναι μια γλώσσα των σημείων. Προυποθέτει την καταννόηση των κωδικων της γλώσσας. Σημείο: το στοιχείο με το οποίο ερμηνεύουμε κάτι, αναφερόμενο σε κάτι άλλο.
Roland Barthes (Τhe science of signs and symbols) Metaphors/ μεταφορά-αλληγορία Η μελέτη της σημασίας : «πως ένα πράγμα σημαίνει κάτι άλλο..» Ή «πως ένα πράγμα μπορεί να φέρει κάτι άλλο στο μυαλό» «σημεία»: λέξεις, κινήσεις, εικόνες, ήχοι, αντικείμενα
-Αυθαίρετη φύση του σημείου-νέος τρόπος ερμηνείας της τέχνης → “ο θάνατος του συγγραφέα” Serge Doubrovsky αναφερόμενος στον Racine “δεν υπάρχει κάποιος Racine en soi, αλλά το σύνολο αναγνώσεων του έργου του” Συνθήκες ανάγνωσης και όχι το ίδιο το περιεχόμενο ή το νόημα.
Ακόμα και τα πιο ρεαλιστικά απεδοσμένα σημεία δεν είναι αυτό που φαίνονται Καμία εικόνα δεν είναι απλά και μόνο μια αποτύπωση, όλα παραπέμπουν, συμπαραδηλώνουν κτλ. Στο χώρο της επικοινωνίας μια τέτοια προσέγγιση μπορεί να συμβάλλει σε μια βαθύτερη καταννόηση και να αποκαλύψει στρώσεις νοημάτων, υποννοούμενα, αποπλανήσεις και παραπλανήσεις.
Oι εικόνες δεν είναι πάντοτε αυτό που δείχνουν, αλλά προσπαθούν να διαβιβάσουν μηνύματα με τρόπους που δεν γίνονται πάντοτε αντιληπτοί. Barbara Kruger, “Δεν είμαστε αυτό που δείχνουμε”, 1988. Φωτογραφική μεταξοτυπία σε βινύλιο. Ιδιωτική συλλογή.
Roland Barthes (le Sens Obtus=το λοξό νόημα) τρία επίπεδα νοήματος: συμβολικό συναισθηματικό πληροφοριακό
“Η μορφή γοητεύει εκεί που παύουμε να την καταννούμε” Derrida
Πληροφοριακό Συμβολικό Συναισθηματικό "Rhetoric of the Image" Roland Barthes Πληροφοριακό Συμβολικό Συναισθηματικό
Peirce Σημεία Είναι μια διαδικασία. Είναι το στοιχείο που επιτρέπει σε κάποιον να ερμηνεύσει κάτι που αναπαριστά και μεταδίδει νόημα αναφερόμενο σε κάτι άλλο. “We think in signs” “Nothing is a sign unless it is interpreted as a sign”
1. ο ερμηνεύων 2. το αναπαριστάνον 3. το αντικείμενο α. σύμβολο (συμφωνία- π.χ. Σημαία για χώρα) β. εικόνα (άμεση αναπαράσταση) γ. ένδειξη (έμμεση-π.χ. Δακτυλικό αποτύπωμα)
Συντακτική παράμετρος η γραμματική των μορφών >Πως «δείχνει» το σύμβολο? >Είναι «επιτυχημένη» η σχεδίασή του? >Αναγνωρίζονται τα σημαντικότερα στοιχεία πρώτα?
Σημαντική παράμετρος Η σχέση ανάμεσα στην οπτική εικόνα και το νόημα. Πόσο επιτυχημένα το σύμβολο αποδίδει το αντικείμενο; Οι χρήστες καταννοούν περί τίνος πρόκειται; Από διαφορετικά πολιτισμικά περιβάλλοντα;
Πραγματολογική παράμετρος σχέση εικόνας και χρήστη >Μπορεί κάποιος να δει το σήμα? >Οι συνθήκες θέασης είναι οι σωστές? >Μπορεί να σμικρύνθει και να μεγεθυνθεί εύκολα και αποτελεσματικά? >Δύσκολο στην αναπαραγωγή του?
Πολιτισμικοί-τεχνολογικοί παράγοντες. Η αναγνώρισή των συμβόλων εξαρτάται κατά πολύ από το κοινωνικό/πολιτισμικό υπόβαθρο του παρατηρητή (Griffin & Gibbs, 1993; Griffin, 1994). Έχουν συσχετιστεί με τα στερεότυπα και την κοινωνία. Πολιτισμικοί-τεχνολογικοί παράγοντες.
Joseph Beuys και χρήση ζώων ως σύμβολα Nicolas Lampert και κολλάζ με ζώα http://www.machineanimalcollages.com/ I Like America and America Likes Me, 1974 Επίσης: Sue Coe , Art Spiegelman
Υπάρχουν μηνύματα χωρίς κώδικα; - Όλες οι απεικονίσεις της πραγματικότητας-ζωγραφική, σχέδιο, σινεμά, θέατρο... Σε αυτά υπάρχει ένα συμπληρωματικό μήνυμα... το στυλ της αναπαραγωγής. Barthes, 1977:17
Συμβάσεις ανάγνωσης http://www.sony-mea.com/section/home?referer=http%3A%2F%2Fwww.google.com%2Furl%3Fsa%3Dt http://www.sony-mea.com/section/home?site=hp_ar_ME_i
The creation of Eve, Lorenzo Maitani, 14th
`````````````` The Creation of Adam, Michelangelo
• Το κάθε γράμμα ανάλογα με τον σχεδιασμό του μας δίνει διαφορετικό νόημα
http://www.graphic-exchange.com/03identity.htm http://logopond.com/ http://creativebits.org/logos_with_a_meaning http://www.youthedesigner.com/2008/01/11/design-a-logo-the-ultimate-guide/ http://www.logoorange.com/logo-design-08.php http://www.logodesignlove.com/15-wonderfully-simple-logo-designs http://www.rajasandhu.com/ http://www.designpark.gr/work3.php?id=129&imgindex=2&page=2 Paul Rand | William Caslon | Wally Olins | Aldus Manutius | Giambattista Bodoni | Max Miedinger -72057594104389710/
Case study 1. http://abduzeedo.com/mentaway-logo-design-case-study 2. http://webdesignerwall.com/tutorials/dache-logo-design- process 3. http://dryicons.com/blog/2009/02/28/logo-design-process- tutorial/
1η Μελέτη περίπτωσης WebMYnd (πρόκειται για plugin – μετατρέπει τον browser σε επέκταση της μνήμης.) The creative brief 1. Να επικοινωνήσει την ιδέα να συγκεντρώνει όσα βλέπεις σε ένα μέρος με τη λογική να διευρύνει τη μνήμη. 2. αντικατάστατο των bookmarks 3. χρήση του logo ως κουμπί ως ένδειξη ότι το plygin χρησιμοποιήθηκε, με το χρώμα να είναι ιδιαίτερης σημασίας.
Η αρχή...
χρώμα
Προσχέδια ‘W’ και ‘M’
2η Μελέτη περίπτωσης “Μentaway” Traveling Map Route Compass Direction Away Pinpoint Λέξεις κλειδιά:
έρευνα
Αρχικές ιδέες