Σχολική Κοινωνική Ζωή Σ. Κ. Ζ. Σχολική Κοινωνική Ζωή Σ. Κ. Ζ. Βιωματικές δράσεις Α΄ Γυμνασίου
7ο Γυμνάσιο Καβάλας Εκπαιδευτικός: Μαλγαρινός Αθανάσιος ΠΕ 12 Αριθμός μαθητών: 17 Επιστημονικό πεδίο: «Το σχολείο ως κοινότητα: Ζούμε μαζί και στηρίζουμε ο ένας τον άλλο» Τίτλος θέματος: «Το δικό μας σχολείο – Αγωγή ελεύθερου χρόνου»
η ομάδα . . .
Σκοπός του θέματος ήταν να αναγνωριστεί και να κατανοηθεί η ποιοτική και ποσοτική διάσταση του ελεύθερου χρόνου της εφηβικής και προεφηβικής ηλικίας και να διερευνηθούν μορφές δημιουργικής εκμετάλλευσης του ελεύθερου χρόνου των μαθητών.
Οι εκπαιδευτικοί στόχοι διακρίθηκαν σε τρία επίπεδα: α. Γνωστικοί στόχοι ή γνώσεις: α1. να προσδιορίζουν την έννοια του σχολικού και του ελεύθερου χρόνου. α2. να κατανοήσουν τη ατομική και κοινωνική ανάγκη του ελεύθερου χρόνου. β. Ψυχοκινητικοί στόχοι ή ικανότητες: β1. να αναπτύξουν πνεύμα συνεργασίας. β2. να ικανοποιήσουν την ανάγκη επικοινωνίας μεταξύ τους. β3. να αναπτύξουν σχέσεις αμοιβαιότητας με τους συνομήλικους τους. β4. να αξιολογούν τις κατάλληλες δραστηριότητες που θα πραγματοποιηθούν στον ελεύθερο χρόνο. γ. Θυμικοί στόχοι ή αυτογνωσία ή συμπεριφορά: γ1. να αποκτήσουν μεγαλύτερη συνείδηση της ταυτότητας του εγώ. γ2. να ενθαρρυνθούν να διερευνήσουν την ιδιαιτερότητα τους ως άτομα. γ3. να ενεργοποιηθούν για τη μελέτη θεμάτων «ανοικτά προς τα πάνω». γ4. να καλλιεργούν και να αξιοποιούν κάθε δυνατότητα και χάρισμα που διαθέτουν.
που πραγματοποιήθηκαν Δραστηριότητες που πραγματοποιήθηκαν κατά την διάρκεια Της σχολικής χρονιάς
Αναζητήθηκαν πληροφορίες, παρουσιάστηκαν στην τάξη και έγινε συζήτηση για τα παρακάτω ερευνητικά ερωτήματα: Ποια είναι η έννοια του σχολικού χρόνου; Γιατί είναι πολύτιμος για τους νέους ο ελεύθερος χρόνος; Τι πρέπει να περιλαμβάνει ο ελεύθερος χρόνος; Ποιες είναι οι δραστηριότητες δημιουργικής αξιοποίησης του ελεύθερου χρόνου Δ ρ α σ τ η ρ ι ό τ η τ ε ς . . .
Κατέγραψαν οι μαθητές τον ελεύθερο χρόνο τους, παρουσιάστηκαν οι «μετρήσεις» στη τάξη, συζητήθηκαν, έγιναν παρατηρήσεις, βγήκαν συμπεράσματα. Δ ρ α σ τ η ρ ι ό τ η τ ε ς . . .
Internet Δ ρ α σ τ η ρ ι ό τ η τ ε ς . . . Μιλήσαμε για τη χρησιμότητα των δραστηριοτήτων που κάνουν στον ελεύθερο χρόνο τους και τους τυχόν κινδύνους που υπάρχουν . . . Συγκεκριμένα αναφερθήκαμε στο: Internet Δ ρ α σ τ η ρ ι ό τ η τ ε ς . . .
μέσα κοινωνικής δικτύωσης Δ ρ α σ τ η ρ ι ό τ η τ ε ς . . . συζητήσαμε για τα: μέσα κοινωνικής δικτύωσης
στα ηλεκτρονικά παιχνίδια αναφερθήκαμε στα ηλεκτρονικά παιχνίδια Δ ρ α σ τ η ρ ι ό τ η τ ε ς . . .
αθλητικές δραστηριότητες Δ ρ α σ τ η ρ ι ό τ η τ ε ς . . . κατατέθηκαν εμπειρίες από αθλητικές δραστηριότητες
Γνωρίσαμε άλλες δραστηριότητες και ενδιαφέροντα των μαθητών όπως: Μουσική - Ωδεία Σκάκι – Σκακιστικός Όμιλος Καβάλας «Εξωσχολικό διάβασμα» – Δημοτική Βιβλιοθήκη Καβάλας Εθελοντισμός Πολιτιστικοί Σύλλογοι Σχολές χορού Δ ρ α σ τ η ρ ι ό τ η τ ε ς . . .
Δ ρ α σ τ η ρ ι ό τ η τ ε ς . . . συζητήσαμε για διασκέδαση . . . συζητήσαμε για διασκέδαση . . . «βόλτες» «καφέ» κινηματογράφος εκδρομές Δ ρ α σ τ η ρ ι ό τ η τ ε ς . . .
γνωρίσαμε το «δασάκι του σχολείου» Δ ρ α σ τ η ρ ι ό τ η τ ε ς . . .
Δ ρ α σ τ η ρ ι ό τ η τ ε ς . . . Κάναμε «κενό» μια διδακτική ώρα και στη συνέχεια συζητήσαμε τις εμπειρίες μας . . . Δ ρ α σ τ η ρ ι ό τ η τ ε ς . . .
Αξιολόγηση της «βιωματικής δράσης: Μαθησιακά οφέλη: αναπτύχθηκε η ικανότητα για λογική και κριτική σκέψη. συνεργάστηκαν οι μαθητές μεταξύ τους και μοιράστηκαν ιδέες και γνώσεις. δημιουργήθηκε κώδικα συμπεριφοράς με τους συμμαθητές τους. κατόρθωσαν να περιγράφουν και να συζητούν τους παράγοντες που επηρεάζουν τον ελεύθερο χρόνο τους. ανέπτυξαν την ικανότητα για την εφαρμογή θεωρητικών γνώσεων στην πράξη, καθώς και για την εξαγωγή συμπερασμάτων σαν αποτέλεσμα πραγματικών εμπειριών. πήραν αποφάσεις για θέματα που τους αφορούν και θα διαπραγματευθούν.
Προσδοκώμενα μαθησιακά αποτελέσματα (ιδεατά): Προσδοκώμενα μαθησιακά αποτελέσματα (ιδεατά): Κατανοώντας οι μαθητές τη σημασία του ελεύθερου χρόνου και τη σωστή αξιοποίηση του να μπορούν: να διοχετεύουν εποικοδομητικά το δυναμισμό, την ενεργητικότητα και τη ζωντάνια τους. να απελευθερώνουν δημιουργικά τη φαντασία τους. να αναπτύσσουν τις δεξιότητες και τα ταλέντα τους. να αποκτούν κίνητρα για δημιουργία. να πετυχαίνουν τη ψυχική ισορροπία. να έρχονται σε γνήσια και αληθινή επαφή με τους φίλους τους και να γεφυρώνουν έτσι το πιθανό χάσμα της μοναξιάς τους. να περιορίζουν τις πιθανότητες να αναπτύξουν αντικοινωνική συμπεριφορά και να οδηγηθούν σε ανεπιθύμητες συμπεριφορές.
Αδυναμίες: η ύπαρξη βαθμολογίας, δημιουργεί την τάση να θεωρούν οι μαθητές την όλη διαδικασία, ως ένα ακόμη μάθημα. η δυσκολία αποδοχής από τους μαθητές του νέου ρόλου τους, αφού είναι συνηθισμένοι να είναι κυρίως δέκτες πληροφοριών, ενώ μέσω της βιωματικής δράσης καλούνται να εμπλακούν σε μια διαδικασία εξερεύνησης, αυτογνωσίας, πιθανόν και λήψης αποφάσεων. οι δυσκολίες στο να μάθουν να λειτουργούν σαν ομάδα, αφού εθίζονται από την πρώτη Δημοτικού σε μια δασκαλοκεντρική διαδικασία. Ο ρόλος του καθηγητή είναι κυρίως ρόλος καθοδηγητή, διαχειριστή, διεκπεραιωτή των προβλημάτων των μαθητών. Άρα ο καθηγητής , ο κύριος συντελεστής για την επιτυχία της βιωματικής δράσης, θα πρέπει: να έχει παιδαγωγικές γνώσεις . . . να πιστεύει στις ικανότητες των μαθητών . . . να έχει γνώσεις σχετικά με τα στάδια της ανθρώπινης ανάπτυξης και ικανότητα να διακρίνει το στάδιο ανάπτυξης του κάθε μαθητή . . . να επιμορφώνεται συνεχώς . . . να είναι «ολοκληρωμένη προσωπικότητα» με ποικιλία ενδιαφερόντων και δραστηριοτήτων . . .