Φυσικοί Πόροι και Περιβαλλοντική Αειφορία Κεφάλαιο 05 Φυσικοί Πόροι και Περιβαλλοντική Αειφορία McGraw-Hill/Irwin Copyright © 2013 by The McGraw-Hill Companies, Inc. All rights reserved.
Μαθησιακοί Στόχοι ΜΣ1 Να περιγράψετε πώς τα γεωγραφικά χαρακτηριστικά μιας χώρας ή μιας περιοχής δημιουργούν διαφορές που συμβάλλουν στις οικονομικές, πολιτισμικές, πολιτικές, και κοινωνικές συνθήκες που είναι σημαντικές για τη διεθνή επιχειρηματική δραστηριότητα. ΜΣ2 Να εφαρμόσετε το υπόδειγμα Porter σε μια συζήτηση γεωγραφικών χαρακτηριστικών. ΜΣ3 Να συνοψίσετε τη σημασία των ποταμών και των διεξόδων προς τη θάλασσα για τις επιχειρήσεις. ΜΣ4 Να σκιαγραφήσετε τις διαθέσιμες εναλλακτικές μη-ανανεώσιμων και ανανεώσιμων πηγών ενέργειας καθώς και την ευρεία σημασία τους για τις επιχειρήσεις. 5-2
Μαθησιακοί Στόχοι ΜΣ5 Να περιγράψετε τα σχετικά ζητήματα με τα μη-καύσιμα ορυκτά, τα οποία αφορούν τη διεθνή επιχειρηματική δραστηριότητα. ΜΣ6 Να περιγράψετε την έννοια της περιβαλλοντικής αειφορίας και την δυνητική επίδρασή της στην επιχειρηματικότητα. ΜΣ7 Να εξηγήσετε τα βασικά χαρακτηριστικά βιώσιμων επιχειρήσεων. ΜΣ8 Να συζητήσετε τη χρησιμότητα της θεωρίας των ενδιαφερομένων μερών στη βιώσιμη επιχειρηματικότητα. 5-3
Γεωγραφία Γεωγραφικά στοιχεία που ενδιαφέρουν τους μάνατζερ Τοποθεσία [γεωγραφική θέση] Τοπογραφία Κλίμα Τα φυσικά στοιχεία της τοποθεσίας είναι ανεξέλεγκτα 5-4
Συγκριτικό Πλεονέκτημα: Το Υπόδειγμα Porter 5-5
Τοποθεσία [Γεωγραφική Θέση]: Οικοδομεί Πολιτικές και Εμπορικές Σχέσεις Τοποθεσία [Γεωγραφική Θέση]: Οικοδομεί Πολιτικές και Εμπορικές Σχέσεις 5-6
Τοπογραφία: Δημιουργεί διαφορές σε οικονομίες, πολιτισμούς, πολιτική, κοινωνικές δομές 5-7
Διαφορετικές Γλώσσες 5-8
5-9
5-10
3 οροσειρές δημιουργούν 4 ξεχωριστές αγορές, κάθε μία εκ των οποίων με το δικό της πολιτισμό και τη δική της διάλεκτο 5-11
5-12
Ποταμός Ρήνος – ο σημαντικότερες υδάτινος δρόμος του κόσμου Οι υδάτινοι ορίζοντες προσελκύουν ανθρώπους και διευκολύνουν τις μεταφορές Ποταμός Ρήνος – ο σημαντικότερες υδάτινος δρόμος του κόσμου Οι υδάτινοι δρόμοι παρέχουν πρόσβαση στο εσωτερικό περιοχών 5-13
Κλίμα Οι κλιματικές συνθήκες εξηγούν διαφορές στην ανθρώπινη και οικονομική ανάπτυξη Μετεωρολογικές συνθήκες Θερμοκρασία Βροχόπτωση Άνεμοι 5-14
Φυσικοί Πόροι Οτιδήποτε παρέχεται από τη φύση και από το οποίο εξαρτώνται οι άνθρωποι Μη ανανεώσιμες πηγές ενέργειας Πετρέλαιο Πυρηνική ενέργεια Άνθρακας Φυσικό αέριο Ανανεώσιμες πηγές ενέργειας Υδροηλεκτρική Ηλιακή Αιολική Γεωθερμική Των κυμάτων Παλιρροιακή Βιομάζα 5-15
Χρήση Ενέργειας κατά Τύπο Καυσίμου 5-16
Πετρέλαιο Οι εκτιμήσεις σχετικά με τα αποθέματα μεταβάλλονται Νέες ανακαλύψεις σε παλιά κοιτάσματα, με τη βοήθεια εξελιγμένου εξοπλισμού ανίχνευσης Οι κυβερνήσεις ανοίγουν τα σύνορά τους στην εξερεύνηση και την παραγωγή Βελτιωμένες τεχνικές στην έκχυση ατμού και ζεστού νερού επιτρέπουν μεγαλύτερη παραγωγή από εν λειτουργία πηγές καθώς και από νέες περιοχές Αυτοματοποιημένος εξοπλισμός μειώνει το κόστος υπεράκτιων γεωτρήσεων και καθιστά εκμεταλλεύσιμα και κοιτάσματα μικρότερου μεγέθους 5-17
Πετρέλαιο Αργό Πετρέλαιο φθηνή πηγή ενέργειας και πρώτων υλών για πλαστικά και λιπάσματα Βαρύ Πετρέλαιο δεν ρέει εύκολα και δεν μπορεί να αντληθεί από πετρελαιοπηγές Σχιστόλιθος ιζηματογενές ορυκτό πέτρωμα, αποδίδει 25+ λίτρα ανά τόνο @ 500º C 5-18
5-19
5-20
Άνθρακας Προβλέπεται αύξηση 49% το 2030 Προβλήματα Ρύπανση Υπερθέρμανση του πλανήτη 5-21
Ανανεώσιμες Πηγές Ενέργειας 1) Άνεμος 2) Βιομάζα 3) Ηλιακή φωτοβολαταϊκή 4) Συμπυκνωμένη ηλιο-θερμική 5) Γεωθερμική 6) Ενέργεια ωκεανών 7) Υδροηλεκτρική 5-22
Πλαίσιο για την Αειφορία 5-23
Χαρακτηριστικά Περιβαλλοντικά Βιώσιμων Επιχειρήσεων Περιορισμοί Οι περιβαλλοντικοί πόροι είναι μη-ανανεώσιμοι Αλληλεξάρτηση Οι ενέργειες που γίνονται σε ένα οικολογικό, κοινωνικό, και οικονομικό σύστημα επηρεάζουν τα άλλα συστήματα Ισότητα στην Κατανομή Για την αλληλεξάρτηση στην εργασία, δεν μπορεί να υπάρχουν τεράστιες διαφορές στα κέρδη 5-24
Θεωρία των Ενδιαφερομένων Μερών Η λήψη αποφάσεων λαμβάνει υπόψη όλα τα ενδιαφερόμενα μέρη Απευθύνεται σε Θεμελιώδεις Αξίες και Αρχές Είδος σχέσεων που έχουν οι επιχειρήσεις με τα ενδιαφερόμενα μέρη Εξισορρόπηση των εντάσεων μεταξύ των ενδιαφερομένων μερών Τα κέρδη είναι αποτέλεσμα (όχι κίνητρο) της δημιουργίας αξιών 5-25
5-26
Εταιρείες με Κοινωνικό Πλαίσιο Συνεπείς με τη Θεωρία των Ενδιαφερομένων Μερών Johnson & Johnson eBay Google Lincoln Electric Freeport-McMoran Interface, Inc. Patagonia 5-27