Ζητήματα φύλου στη γλωσσική εκπαίδευση προσφύγων: πρώτοι προβληματισμοί Ρούλα Τσοκαλίδου.

Slides:



Advertisements
Παρόμοιες παρουσιάσεις
ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΙΩΑΝΝΙΝΩΝ ΑΝΟΙΚΤΑ ΑΚΑΔΗΜΑΪΚΑ ΜΑΘΗΜΑΤΑ Εισαγωγή στην Ανθρωπολογία της Τέχνης Κουλτούρα, πολιτισμός και εθνική ταυτότητα (CulturalID) Διδάσκων:
Advertisements

Επίδραση φορολογικής πολιτικής στον κλάδο Κινητής Τηλεφωνίας Αύγουστος 2011 ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΟ ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΑΘΗΝΩΝ ΤΜΗΜΑ ΔΙΟΙΚΗΤΙΚΗΣ ΕΠΙΣΤΗΜΗΣ & ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑΣ.
Περιβαλλοντολογική ασφάλεια, κλιματική αλλαγή ή γεωπολιτική του περιβάλλοντος Γ.Μαυρομμάτης.
H “μη κατευθυντική” ή ‘‘πελατοκεντρική” ψυχοθεραπεία Carl Ransom Rogers ( )
1 ΔΗΜΟΠΑΘΟΛΟΓΙΑ ΤΗΣ ΔΙΑΤΡΟΦΗΣ (Θ) Παράδοση 1 η (Θ) Τμήμα Διατροφής & Διαιτολογίας ΤΕΙ Κρήτης, 2016.
ΕΠΙΜΟΡΦΩΤΙΚΟ ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΟ Ψηφιακά μαθησιακά αντικείμενα: Η Φυσική στο φωτόδεντρο Αθήνα, 25 & | Θεσσαλονίκη Η Φυσική στο φωτόδεντρο: θεωρητική.
1 ΔΗΜΟΠΑΘΟΛΟΓΙΑ ΤΗΣ ΔΙΑΤΡΟΦΗΣ ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΗ 2 Η ΘΕΩΡΙΑ.
« Οι μαθητές εκπαιδεύουν μαθητές σε θέματα ασφαλούς χρήσης του διαδικτύου » Ευαγγελία Σιαφαρίκα Υποψήφια Διδάκτωρ Ιατρικής ΕΚΠΑ Υπεύθυνη Αγωγής Υγείας.
5. Δικαστική προστασία στην ΕΕ. Σημασία και κατανομή αρμοδιοτήτων Σημασία δικαστικής επίλυσης διακρατικών διαφορών (Διαφορές και πόλεμοι, β παγκόσμιος.
5η Θεματική ενότητα: Συμμετοχή σε Υπαίθριες Αθλητικές Δραστηριότητες: Η Επίδραση των Δημογραφικών-Κοινωνικών Παραγόντων Κουθούρης Χαρίλαος, Αναπληρωτής.
Δημόσιες σχέσεις – Συμπεριφορά, δεοντολογία Διονύσης Ανανιάδης Δερματολόγος - Αφροδισιολόγος 11 ο Πανελλήνιο Συνέδριο Δερματολογίας Αφροδισιολογίας
Ντύνοντας … την παράδοση Φωτογραφικό υλικό από τις δραστηριότητες των παιδιών στο πρόγραμμα «Teachers 4 Europe» Έκτη τάξη, Δημοτικού Σχολείου Παπάδου Μάρτιος.
ΠΑΠΑΓΕΩΡΓΙΟΥ, Γ. ΕΑΡΙΝΟ. Ποια είναι η δράση του ΦΚ ? ΦΚ – απευθύνεται στο κρατική εξουσία - Το ΦΚ έχει καταφέρει να συμπεριλάβει τις ♀ ως δρώντα υποκ.
Συμβουλευτική και Δια Βίου Ανάπτυξη Καθηγήτρια: Θ. Τσακίρη Δια Βίου... Μάθηση - Εκπαίδευση - Κατάρτιση - Ανάπτυξη Εννοιολογικές αποσα Δια Βίου... Μάθηση.
Νοσηλευτική και Έρευνα Ιστορικές Τάσεις και Μελλοντικές Κατευθύνσεις στη Νοσηλευτική Έρευνα Δρ Σοφία Ζυγά Επίκουρη Καθηγήτρια Τμήματος Νοσηλευτικής Πανεπιστημίου.
Ασβέστιο τροφών, βιταμίνη D και οστεοπόρωση Μάκρω ΣΟΝΙΚΙΑΝ Σισμανόγλειο ΓΠΝΑ.
Τα γυναικεία γεννητικά όργανα διακρίνονται σε εσωτερικά και εξωτερικά. Εξωτερικά είναι το αιδοίο το οποίο αποτελείται από τα μεγάλα και μικρά χείλη εσωτερικά.
Η ΠΕΡΙΠΤΩΣΗ ΤΗΣ ΚΙΝΕΖΙΚΗΣ Νοήματα που «χάνονται» στη μετάφραση Αλίκη Αναγνώστη, Μεταφράστρια 22 Μαΐου, 5 η Συνάντηση Ελληνόφωνων Μεταφρασεολόγων, ΑΠΘ.
From Applying Theory to Theorising Practice Achilleas Kostoulas Epirus Institute of Technology.
Μεθοδολογία Εκπαιδευτικής Έρευνας
Ισοζύγιο Ενέργειας Και Έλεγχος Βάρους
«Η επίδραση του είδους ηγεσίας στη γονεϊκή εμπλοκή στην
ΠΟΛΙΤΙΚΟ MARKETING Δρ. ΛΑΜΠΡΟΣ ΣΔΡΟΛΙΑΣ ΚΑΘΗΓΗΤΗΣ
Ιστορία των γυναικών και του φύλου
ΑΠΟΤΕΛΟΥΝ ΟΙ ΤΕΧΝΗΤΕΣ ΦΩΛΙΕΣ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΙΚΟ ΜΕΣΟ ΓΙΑ ΤΗ ΔΙΑΤΗΡΗΣΗ ΤΩΝ ΠΟΥΛΙΩΝ ΣΕ ΕΝΑ ΑΣΤΙΚΟ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝ; Η περίπτωση του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου.
6ο Διεθνές Συνέδριο για τις Εκπαιδευτικές Διδακτικές 2015 (Edu Didactics 2015): Συνδέοντας διδακτικές, ικανότητες και στάσεις απέναντι στην εκπαιδευτική.
Κοινωνιολογικές Προσεγγίσεις
Συμβάματα κατά την Ορθοδοντική θεραπεία
Δρ. Σίσκος Ευάγγελος, Τακτικός Καθηγητής Διεθνών Οικονομικών Σχέσεων
3o ΔΗΜΟΤΙΚΟ ΣΧΟΛΕΙΟ ΑΡΓΥΡΟΥΠΟΛΗΣ
4Ο ΠΑΝΕΛΛΗΝΙΟ ΣΥΝΕΔΡΙΟ «ΝΕΟΣ ΠΑΙΔΑΓΩΓΟΣ»
ΕΓΚΕΦΑΛΙΚΗ ΠΑΡΑΛΥΣΗ Κ. Ασωνίτου.
ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΜΕΘΟΔΟΛΟΓΙΑ – ΑΝΑΛΥΤΙΚΑ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΑ ΦΥΣΙΚΩΝ ΕΠΙΣΤΗΜΩΝ
ΘΕΜΑΤΑ ΙΣΤΟΡΙΑΣ ΚΑΙ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΥ ΙΦΙΓΕΝΕΙΑ ΒΑΜΒΑΚΙΔΟΥ ΜΑΤΘΑΙΟΣ καργακησ
Βιωσιμότητα και Χρηματοπιστωτικοί Οργανισμοί ΚΩΔΙΚΟΣ ΜΑΘΗΜΑΤΟ Ζ.7060
Ο Χορός ως Φυσική Δραστηριότητα
Παρουσίαση Προβλημάτων Msc , μαθηματικού Κοσόγλου Ιορδάνη
ΘΕΜΑ ΕΡΓΑΣΙΑΣ: ΜΑΧΑΤΜΑ ΓΚΑΝΤΙ ΟΝΟΜΑ: ΜΑΡΚΕΛΛΑ ΣΟΥΤΗ ΤΑΞΗ:Γ’3
Ε Π Ι Σ Τ Η Μ Ο Ν Ι Κ Ο Σ Υ Ν Ε Δ Ρ Ι Ο “ Η συμβουλευτική σταδιοδρομίας στη μεταμοντέρνα εποχή: έρευνα και συμβουλευτική πρακτική” 23 & 24 Νοεμβρίου.
Συνοδευτική Επιστολή COVER LETTER What is it? - Τι είναι αυτό;
ΚΡΑΤΟΣ, ΔΗΜΟΣΙΑ ΔΙΟΙΚΗΣΗ ΚΑΙ ΜΕΤΑΡΡΥΘΜΙΣΕΙΣ: Η ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΕΜΠΕΙΡΙΑ
Ατομικός Φάκελος Αξιολόγησης Νηπίου (Portfolio Assessment)
Ανάπτυξη Σχεδίου Μαθήματος στις Φ.Ε.
Τεχνικές Διαπραγμάτευσης
ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΙΩΑΝΝΙΝΩΝ ΑΝΟΙΚΤΑ ΑΚΑΔΗΜΑΪΚΑ ΜΑΘΗΜΑΤΑ
Παιδαγωγικές Εφαρμογές Η/Υ ΑΣΠΑΙΤΕ – ΕΠΠΑΙΚ
ΑΝΑΣΤΑΣΙΟΣ ΓΙΑΝΝΟΥΛΑΤΟΣ
10th MIBES – Management of International Business & Economic Systems 15 – 17 Οκτωβρίου 2015 TEI Θεσσαλίας.
1η ενότητα: Πεποιθήσεις
Η έννοια του «φύλου» Βιολογικό φύλο Κοινωνικό φύλο
Μελετήστε το άρθρο και διαμορφώστε μια σύντομη παρουσίασή του στην τάξη (ερευνητικά ερωτήματα, μεθοδολογία/συμμετέχοντες, σύντομη παρουσίαση των αποτελεσμάτων)
Νικηφόρος Β. Αγγελόπουλος Ιατρική Σχολή Πανεπιστημίου Θεσσαλίας
Άλλα είδη παραπομπής και βιβλιογραφίας.
ΕΝΗΜΕΡΩΣΗ ΓΟΝΕΩΝ ΜΑΘΗΤΩΝ Α΄ ΛΥΚΕΙΟΥ ΔΕΥΤΕΡΑ, 15 ΙΑΝΟΥΑΡΙΟΥ 2018
Διαρρύθμιση Διδακτικού Χώρου
Ελληνική Εταιρεία Γεωγραφικών Συστημάτων Πληροφοριών
Έλληνες Μαθηματικοί της Αρχαιότητας
Η διαθεματικότητα στο νηπιαγωγείο Έφη Γουργιώτου Επίκουρη Καθηγήτρια
Ηγεσία, Φρόνηση, Αυτενέργεια: Πως δημιουργούν οι καλοί οργανισμοί
ΕΘΝΙΚΟ ΜΕΤΣΟΒΙΟ ΠΟΛΥΤΕΧΝΕΙΟ (ΕΜΠ)
ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΤΗΣ ΙΣΤΟΡΙΑΣ ΜΕ ΝΕΕΣ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΕΣ
Περιφέρεια Νοτίου Αιγαίου Γυμνάσιο ΛΤ Σικίνου
Η ΣΥΓΚΡΟΥΣΗ ΤΩΝ ΠΟΛΙΤΙΣΜΩΝ
ΣΧΟΛΗ ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΩΝ ΚΑΙ ΠΟΛΙΤΙΚΩΝ ΕΠΙΣΤΗΜΩΝ
Ρατσισμός: Μια παγκόσμια απειλή
Η ανάπτυξη της Εκπαίδευσης των Μαθηματικών ή της Διδακτικής των Μαθηματικών ως ένα Ακαδημαϊκό πεδίο Χαράλαμπος Λεμονίδης Καθηγητής 12 Οκτωβρίου 2018.
ΥΓΕΙΑ … Η κατάσταση της απόλυτης φυσικής, ψυχικής και κοινωνικής ευεξίας και όχι αποκλειστικά η απουσία νόσου ή αναπηρίας . (WHO, 2001, p.1) Σύμφωνα.
Ευμορφία Κηπουροπούλου Δρ. Παιδαγωγικής Α.Π.Θ.
Υποστηρίζοντας Ηλικιωμένες Γυναίκες Θύματα Κακοποίησης σε Δομές Υγείας
Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης
Μεταγράφημα παρουσίασης:

Ζητήματα φύλου στη γλωσσική εκπαίδευση προσφύγων: πρώτοι προβληματισμοί Ρούλα Τσοκαλίδου

Γενικότερα ζητήματα Πώς μπορούμε να βρούμε τη χρυσή τομή ανάμεσα στην τήρηση φεμινιστικών γλωσσολογικών αξιών και τον σεβασμό πολιτισμικών ιδιαιτεροτήτων ομάδων στις οποίες διδάσκουμε γλώσσα; Τι σημαίνει επαφή γλωσσών και πολιτισμών και πώς μπορούμε να συνδυάσουμε τις διαστάσεις του φύλου με αυτές της ιδιαίτερης εθνοτικής ομάδας στην οποία απευθυνόμαστε;

Ειδικότερα ερωτήματα γλωσσικά Η έμφυλη διάσταση στη γλωσσική εκπαίδευση μεταναστών/ριών και προσφύγων θέτει μια σειρά από θέματα και προβληματισμούς: Πώς εκφράζεται ο σεξισμός μέσα από τη γλώσσα; Πώς διαφέρουν οι γλώσσες σχετικά με το θέμα του σεξισμού; Πώς επικοινωνούνται οι σχέσεις των φύλων μέσα από τη γλωσσική χρήση σε διαφορετικά γλωσσικά πλαίσια;

Ειδικότερα ζητήματα πολιτισμικά Πώς οι γλώσσες γίνονται φορείς πολιτισμικών αξιών που μπορούν να αλλάξουν μέσα από την επαφή τους με άλλες γλώσσες και πραγματικότητες; Πώς εκφράζονται (κοινωνιο)γλωσσικά θέματα ιδεολογίας και θρησκείας;

Μια μουσουλμανοκεντρική κοινωνιοπολιτισμική διάσταση μπορεί να συγκρουστεί με μια φεμινιστική προσέγγιση, στην οποία, κατά βάση, αναδεικνύονται τρόποι απεγκλωβισμού των φύλων από στερεότυπες αντιλήψεις γύρω από τις σχέσεις και τους ρόλους τους (Tsokalidou, 2018). Είναι όμως έτσι;

Το κίνημα مساواة, Musawah (ισότητα), υποστηρίζει ότι κατά βάση το Ισλάμ δεν εκφράζει μίσος και προκατάληψη για τις γυναίκες, αλλά είναι η πατριαρχική εξουσία που οδηγεί τους άντρες Μουσουλμάνους να ερμηνεύουν κατά το δοκούν τα ισλαμικά κείμενα. Το Musawah ενδυναμώνει τις γυναίκες να διαμορφώσουν ερμηνείες και νόρμες που μπορούν να επηρεάσουν θετικά τις ζωές τους και να επιδιώξουν νομικές, θεσμικές αλλαγές στις κοινωνίες τους (Segran, 2013).

Με αφορμή την εκπαίδευση προσφύγων, νέοι όροι και προσεγγίσεις που αφορούν τη φεμινιστική οπτική θα πρέπει να έρθουν στο προσκήνιο των ενδιαφερόντων μας.

Θέσεις Ο σεξισμός κι ο ρατσισμός τέμνονται στις ζωές όλων των γυναικών με τρόπους που δε μπορούν να γίνουν κατανοητοί αν αντιμετωπιστούν ξεχωριστά κι αποσπασματικά. Δεν υπάρχει μία παγκόσμια εμπειρία γυναικών αλλά το γυναικείο κοινωνικό φύλο κατασκευάζεται μέσα από μια ποικιλία πολιτικών συμφραζομένων που συχνά συνυπάρχουν ή αλληλοεπικαλύπτονται (Abdulhadi et al, 2011).

Όπως γράφει η Muadi Darraj (2011) οι γυναίκες αραβικής καταγωγής προέρχονται από μια ευρεία γκάμα κοινωνικο-οικονομικών τάξεων, χωρών, θρησκευτικών και ιδεολογικών πεποιθήσεων ή επαγγελματικών ομάδων. Σε κάποιες απαγορεύεται να βγουν εκτός σπιτιού και κάποιες έχουν την απόλυτη υποστήριξη των οικογενειών τους να διεκδικήσουν μια σημαντική καριέρα, χωρίς πίεση να παντρευτούν (ή τουλάχιστον μέχρι μια ορισμένη ηλικία).

Εντούτοις, η αόρατη καλυμμένη γυναίκα είναι αυτή που φαίνεται να κυριαρχεί ως πρότυπη εικόνα της γυναίκας του αραβικού κόσμου. Αυτή μπορεί να είναι μία συνειδητή επιλογή του δυτικού κόσμου για να διαιωνιστεί η ημιμάθεια, η καχυποψία ή ο φόβος απέναντι στον αραβικό ή/και μουσουλμανικό κόσμο (Muadi Darraj, 2011).

Η Muadi Darraj (2011) θεωρεί ότι οι φεμινίστριες της Δύσης δεν κάνουν τον κόπο να ανακαλύψουν και να αναδείξουν τις δράσεις των γυναικών της Μέσης ανατολής και τους τρόπους με τους οποίους αυτές οργανώνουν και ενδυναμώνουν τις γυναίκες. Οι γυναίκες του αραβικού κόσμου βιώνουν τον σεξισμό από τα μέλη των κοινοτήτων τους και τον ρατσισμό από τις άλλες γυναικείες ομάδες της δύσης.

Τι μπορούν να κάνουν οι γυναίκες του αραβικού κόσμου και πώς μπορούμε εμείς που εμπλεκόμαστε στην εκπαίδευσή τους να συμβάλουμε προς μία κατεύθυνση και εκπαίδευση σεβασμού και ενδυνάμωσής τους;

Η Πολιτισμικά Ενδυναμωτική Παιδαγωγική προσέγγιση (Paris & Alim, 2017): τα ζητήματα των πολιτισμικών αξιών προσωποποιούνται (π.χ. κείμενα ταυτότητας) και συνδέονται με την πραγματικότητα, με τρόπο που να επιτρέπει εκπαιδευτικούς και μαθητές/ριες να αξιολογήσουν και σε ατομικό επίπεδο τη συνθετότητα και τις ιδιαιτερότητες που αφορούν το κάθε άτομο στο πλαίσιο των εθνοτικών και άλλων συλλογικοτήτων του.

Κείμενο ταυτότητας Με στοιχειώνει η διαρκής παρουσία της αραβίδας. Όταν κλείνομαι στο σπίτι μου μόνη, έρχεται από την τηλεόραση να με χλευάσει. Στις ταινίες, κοιτάζει προς μένα ακριβώς όταν αρχίζω να χαλαρώνω. Μόλις βρεθώ σε μια καφετέρια για να διαβάσω την εφημερίδα μου πετάγεται και επιχειρεί να με πνίξει. Στην τάξη, όταν λέω στους/τις μαθητές/ριές μου ότι μεγάλωσα στη Συρία, γίνεται το αναπόφευκτο ερώτημα: «Φορούσατε πέπλο;» Η αόρατη καλυμμένη γυναίκα, σιωπηλή, παθητική, ανήμπορη, αυτή που χρειάζεται διάσωση από τη δύση. Άλλες φορές, πάλι, υπάρχει και η άλλη εκδοχή της, «η εξωτική και σαγηνευτική, αυτή που με ακολουθεί με τη μορφή της χορεύτριας του χορού της κοιλιάς».

Τόσο κατά τη διδασκαλία της γλώσσας σε πρόσφυγες, όσο και γενικότερα, η εικόνα της αόρατης καλυμμένης γυναίκας θα πρέπει να αντικατασταθεί από γυναικείες φωνές, εικόνες και πρόσωπα που εκφράζουν τις πραγματικές ανησυχίες και τους αγώνες των γυναικών του αραβικού κόσμου.

Παραπομπές Abdulhadi, R., Alsultany, E. & Naber, N. (eds) (2011) Arabs and Arab American Feminisms. NY: Syracuse University Press Dobrowolsky, A. (2017). Gender versus Culture Debates and Débâcles: Feminisms, Interculturalism and the Quebec Charter of Values. Canadian Journal of Political Science, 50(2), 515-533. doi:10.1017/S0008423917000051 Kimberlé Crenshaw, “Mapping the Margins: Intersectionality, Identity Politics, and Violence against Women of Color,” in Stanford Law Review 43, no. 6 (July 1991), 1241-1242. Muadi Darraj, S. (2011) Personal and Political: The Dynamics of Arab American Feminism. In Abdulhadi, R., Alsultany, E. & Naber, N. (eds) (2011) Arabs and Arab American Feminisms. NY: Syracuse University Press, 248-260. Paris, D. & Alim, H.S. (eds) (2017). Culturally Sustaining Pedagogies.Teaching and Learning for Justice in a Changing World. Columbia University: Teachers College Segran, E. (2013) The Rise of the Islamic Feminists. https://www.thenation.com/article/rise-islamic-feminists/ Tsokalidou, R. (2018) We write your rights. FemAsia. Asian Women’s Journal. http://femasiamagazine.com/we-write-your-rights/