Policies, issues and challenges of Adult Education in Cyprus

Slides:



Advertisements
Παρόμοιες παρουσιάσεις
1 RESEARCHERS MOVING ABROAD A guide to moving, living, and working in your host country Ζήνα Κυπαρισσίδη Ζήνα Κυπαρισσίδη Ε Κ Ε Τ Α 1.
Advertisements

Ελληνική Βιομηχανία: προς την οικονομία της γνώσης, ΤΕΕ, Αθήνα, 3-5 Ιουλίου 2006 The Knowledge Economy and Public Administration Dr. Costis Toregas George.
ΟΡΓΑΝΙΣΜΟΣ ΒΙΟΜΗΧΑΝΙΚΗΣ ΙΔΙΟΚΤΗΣΙΑΣ “Preparing Europe for Global Competition” THE NETWORK : The Patent and Trademark Offices.
WRITING B LYCEUM Teacher Eleni Rossidou ©Υπουργείο Παιδείας και Πολιτισμού.
Διοίκηση Τεχνολογίας Εργασία: “Sources of Innovation” Πρόγραμμα:MBA Part-Time.
ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΙΩΑΝΝΙΝΩΝ ΑΝΟΙΚΤΑ ΑΚΑΔΗΜΑΪΚΑ ΜΑΘΗΜΑΤΑ Θέματα Διδακτικής των Φυσικών Εννοιών Development of spatial thinking, geometry and physics. What can.
ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΙΩΑΝΝΙΝΩΝ ΑΝΟΙΚΤΑ ΑΚΑΔΗΜΑΪΚΑ ΜΑΘΗΜΑΤΑ Εκπαιδευτικά Προγράμματα με Χρήση Η/Υ Ι ΘΕΩΡΙΕΣ ΜΑΘΗΣΗΣ ΚΑΙ ΝΕΕΣ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΕΣ (Learning Theories and.
ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΙΩΑΝΝΙΝΩΝ ΑΝΟΙΚΤΑ ΑΚΑΔΗΜΑΪΚΑ ΜΑΘΗΜΑΤΑ Εισαγωγή στην Ανθρωπολογία της Τέχνης Κουλτούρα, πολιτισμός και εθνική ταυτότητα (CULTURE &I DENTITY.
ΕΥΡΩΠΑΪΚΑ ΣΧΟΛΕΙΑ. SCHOOLS OF EUROPEAN EDUCATION.
ΑΣΦΑΛΕΙΑ ΑΣΘΕΝΩΝ (PATIENT SAFETY) ωφελέειν ή μη βλάπτειν ωφελέειν = θεραπευτική παρέμβαση μη βλάπτειν = ασφάλεια ασθενών.
Στάδια εξέλιξης των συστημάτων ποιότητας. ΕΞΕΛΙΞΗ ΣΥΣΤΗΜΑΤΩΝ ΔΙΟΙΚΗΣΗΣ ΤΗΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ ΕΠΙΘΕΩΡΗΣΗ ΕΛΕΓΧΟΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ ΔΙΑΣΦΑΛΙΣΗ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ ΔΙΟΙΚΗΣΗ ΟΛΙΚΗΣ.
What teachers in Greece think about their students’ knowledge of other languages.
Υπουργείο Παιδείας και Πολιτισμού Γιώργος Κουτσίδης, ΕΜΕ Σχεδιασμού και Τεχνολογίας Σχεδιασμός και Τεχνολογία Σεμινάρια Σεπτεμβρίου 2015 Σχεδιασμός και.
: Οργάνωση Προγραμμάτων Αναψυχής ΔΗΜΟΚΡΙΤΕΙΟ ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΘΡΑΚΗΣ & ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΘΕΣΣΑΛΙΑΣ Μεταπτυχιακό πρόγραμμα σπουδών : «Άσκηση & Ποιότητα Ζωής» Κατεύθυνση.
Διαχείριση Διαδικτυακής Φήμης! Do the Online Reputation Check! «Ημέρα Ασφαλούς Διαδικτύου 2015» Ε. Κοντοπίδη, ΠΕ19.
ΕΤΑΙΡΙΚΗ ΔΙΑΚΥΒΕΡΝΗΣΗ CORPORATE GOVERNANCE* * Τρόποι Διοίκησης και Ελέγχου Μεγάλων Επιχειρήσεων.
Ελληνικό Αναπηρικό Κίνημα & Οικονομική Κρίση Φ. Ζαφειροπούλου Ε.Σ.Α.μεΑ. The Greek Disability Movement & Financial Crisis F. Zafeiropoulou NCDP.
Συμβουλευτική και Δια Βίου Ανάπτυξη Καθηγήτρια: Θ. Τσακίρη Δια Βίου... Μάθηση - Εκπαίδευση - Κατάρτιση - Ανάπτυξη Εννοιολογικές αποσα Δια Βίου... Μάθηση.
European Perspectives in Language Teaching, Learning, Assessment The European Language Portfolio: What, why and how Bessie Dendrinos School of Philosophy.
Απασχόληση φοιτητών Erasmus για πρακτική άσκηση στο Γεωπονικό Πανεπιστήμιο Αθηνών Γεωπονικό Πανεπιστήμιο Αθηνών Αριάδνη Λ. Χάγερ-Θεοδωρίδου.
SCIENCE EDUCATION Οργάνωση εξωσχολικών επισκέψεων/δράσεων Άννα Σπύρτου Άννα Σπύρτου.
From Applying Theory to Theorising Practice Achilleas Kostoulas Epirus Institute of Technology.
SPACE “Exploring the City surrounding our Prison: a glimpse from Inside to the Outside.” SDE DIAVATON.
Βασικοί στόχοι Αναζήτηση διεθνών συμμαχιών & υποστήριξης για αντιμετώπιση των προκλήσεων της πόλης Απόκτηση τεχνογνωσίας – καλών πρακτικών από το εξωτερικό.
Συνεργασία για την καινοτομία και την ανταλλαγή καλών πρακτικών
Ερωτήσεις –απαντήσεις Ομάδων Εργασίας
Industry Led Software Development Cluster of Thessaloniki
Σύμβαση του ΟΗΕ για τα δικαιώματα των ατόμων με αναπηρία
Στάδια εξέλιξης των συστημάτων ποιότητας
ΜΕΤΑΝΑΣΤΕΥΣΗ ΚΑΙ ΑΣΦΑΛΕΙΑ
“PROBLEM SOLVING AND DECISION MAKING”
Working Along with Key Experts
ΕΡΕΥΝΗΤΙΚΗ ΕΡΓΑΣΙΑ Β4 Σχ. Έτος:
ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΙΩΑΝΝΙΝΩΝ ΑΝΟΙΚΤΑ ΑΚΑΔΗΜΑΪΚΑ ΜΑΘΗΜΑΤΑ
ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΙΩΑΝΝΙΝΩΝ ΑΝΟΙΚΤΑ ΑΚΑΔΗΜΑΪΚΑ ΜΑΘΗΜΑΤΑ
ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΙΩΑΝΝΙΝΩΝ ΑΝΟΙΚΤΑ ΑΚΑΔΗΜΑΪΚΑ ΜΑΘΗΜΑΤΑ
ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΙΩΑΝΝΙΝΩΝ ΑΝΟΙΚΤΑ ΑΚΑΔΗΜΑΪΚΑ ΜΑΘΗΜΑΤΑ
ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΜΕΘΟΔΟΛΟΓΙΑ – ΑΝΑΛΥΤΙΚΑ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΑ ΦΥΣΙΚΩΝ ΕΠΙΣΤΗΜΩΝ
Τα serious games στην εκπαίδευση: μελέτες περίπτωσης Σοφία Τσιορτού, e-learning & gamification expert Κοιν.Σ.Επ Δροσοσταλίδα This project has been.
Διοίκηση Απόδοσης Επιχειρηματικών Διαδικασιών
ΤΜΗΜΑ ΔΙΟΙΚΗΣΗΣ ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΩΝ
Chemicals: The first link in many value chains ENΕΡΓΟUMΕ ΜΕ TO NOMO
Τζένη Παγγέ, Καθηγήτρια ΠΤΝ, Πανεπιστημίου Ιωαννίνων
Στρατηγική Διοίκηση Ανθρώπινου Δυναμικού
ECTS-DS Labels Selection 2011 Αθήνα, 28/11/2011
CYPRUS RHEUMATOLOGY SOCIETY
Αναστοχασμός και συλλογισμός
Innovate with us!.
"Αλλάζοντας την Ελλάδα και τον Κόσμο: Ιδέες και Πολιτική"
Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας
ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΠΑΙΔΕΙΑΣ ΚΑΙ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΥ
ΑΓΓΛΙΚΑ Ε’ ΔΗΜΟΤΙΚΟΥ English 5th Grade -Writing Activities-
Ημερίδα Παράδοσης Συμφωνιών Επιχορήγησης Επαγγελματική Εκπαίδευση & Κατάρτιση ΚΑ Ιουνίου, 2018 Λευκωσία.
ΜΕΤΑΝΑΣΤΕΥΣΗ ΚΑΙ ΑΣΦΑΛΕΙΑ
Children with visual disability in the digital environment
Ενημέρωση για eTwinning
Ενημέρωση σε Διοικητικό Συμβούλιο ΑΝΑΔ (Info Day)
ΜΠΣ: Διοίκηση & Διαχείριση
Networking for Energy Efficiency
Η Συμμετοχή των Μεταναστών στη Δημόσια Ζωή: Εμπειρίες από την Ελλάδα και την Ευρώπη Immigrant Participation in Public Life: European & Greek experiences.
Χαρακτηριστικά της αποτελεσματικής διδασκαλίας και μάθησης
Soft & Transversal Skills
ThinkBiz.
Ημερίδα Παροχής Οδηγιών Για Συμπλήρωση Αιτήσεων Πρόσκληση 2019
1st Second Chance School of Trikala Vasilis Gougas ( Vice Director of 1 st Second Chance School ) 1 st Second Chance School.
NATIONAL SUPPORT SERVICES EPALE CY
Coordination of National Statistical System – Experience from the Hellenic Statistical System (ELSS) Christina Pierrakou, Organization, Methodology and.
Χριστιάνα Κναή, Γενική Διευθύντρια, ΜΜC Management Center Ltd
Μεταγράφημα παρουσίασης:

Policies, issues and challenges of Adult Education in Cyprus MATHGAMES – Games and Mathematics in Education 29 March 2018 AKAMAS Room, Hilton Cyprus Hotel Nicoletta Ioannou Officer of European and International Affairs Office Project Manager of the CY EU Agenda for Adult Learning 2017-19 Cyprus Ministry of Education and Culture

The wider benefits of Adult Education Active citizenship Better social relations Good parenting More open-mindedness More self-confidence More happiness More inclusive societies Productivity Better economic situation Η Κύπρος δεν έχει εθνικό ορισμό για την Εκπαίδευση Ενηλίκων και ως εκ τούτου υιοθετεί τον Ευρωπαϊκό Ορισμός σύμφωνα με τον οποίο ‘η εκπαίδευση ενηλίκων καλύπτει όλο το φάσμα των επίσημων, ανεπίσημων και μη τυπικών μαθησιακών δραστηριοτήτων - γενικών και επαγγελματικών - που αναλαμβάνονται από ενήλικες μετά την αποχώρησή τους από την αρχική εκπαίδευση και κατάρτιση’ (EC, 2011). Η Εκπαίδευση Ενηλίκων αποτελεί κομμάτι της Εθνικής Στρατηγικής Διά Βίου Μάθησης (2014-20), η οποία καλύπτει όλο το φάσμα της εκπαίδευσης και στόχο έχει την προώθηση της τυπικής, μη τυπικής και άτυπης εκπαίδευσης και κατάρτισης όλων των πολιτών, καθ 'όλη τη διάρκεια της ζωής τους, ως συντελεστή ζωτικής σημασίας στην προσωπική τους ανάπτυξη και εκπλήρωση, καθώς και για την προσαρμογή τους στις συνεχείς αλλαγές (κοινωνικές, οικονομικές, τεχνολογικές).

Overview of Adult Education in Cyprus Cyprus does not have an official definition of Adult Education, as a consequence it adopts the EU definition according to which, adult education covers the entire range of formal, non-formal and informal learning activities – general and vocational – undertaken by adults after leaving initial education and training (EC, 2011) Adult Education is part of the National Lifelong Learning Strategy (2014-20) covering the whole range of education and aims to promote formal, non-formal and informal education and training of all citizens throughout their life. It is seen as a vital factor in their personal development and fulfilment, as well as their adjustment to the constant changes (social, economic, technological). NATIONAL STRATEGY FOR LIFELONG LEARNING 2014-20 Η Κύπρος δεν έχει εθνικό ορισμό για την Εκπαίδευση Ενηλίκων και ως εκ τούτου υιοθετεί τον Ευρωπαϊκό Ορισμός σύμφωνα με τον οποίο ‘η εκπαίδευση ενηλίκων καλύπτει όλο το φάσμα των επίσημων, ανεπίσημων και μη τυπικών μαθησιακών δραστηριοτήτων - γενικών και επαγγελματικών - που αναλαμβάνονται από ενήλικες μετά την αποχώρησή τους από την αρχική εκπαίδευση και κατάρτιση’ (EC, 2011). Η Εκπαίδευση Ενηλίκων αποτελεί κομμάτι της Εθνικής Στρατηγικής Διά Βίου Μάθησης (2014-20), η οποία καλύπτει όλο το φάσμα της εκπαίδευσης και στόχο έχει την προώθηση της τυπικής, μη τυπικής και άτυπης εκπαίδευσης και κατάρτισης όλων των πολιτών, καθ 'όλη τη διάρκεια της ζωής τους, ως συντελεστή ζωτικής σημασίας στην προσωπική τους ανάπτυξη και εκπλήρωση, καθώς και για την προσαρμογή τους στις συνεχείς αλλαγές (κοινωνικές, οικονομικές, τεχνολογικές).

Overview of Adult Education in Cyprus There is no single body in Cyprus coordinating Adult Education. However, there is a set of laws and regulations governing adult education programmes in Cyprus. First wave: 1952 through the Adult Education Centres and they were initially established, mainly in rural areas, in 1952. In 1960, following the independence of the Republic of Cyprus, 175 centres functioned with 3750 members. Second wave: Result of independence (1960) Establishment of the Cyprus Productivity Centre in 1963 for the provision of initial and continuing technical/vocational training to adults (under the Ministry of Labour and Social Insurance in 1974 Law 21/1974) The Law concerning the afternoon and evening classes of Technical Schools (1975) Decision by the Council of Ministers number 11330 13 a-d (1990) regarding the establishment of the Pedagogical Institute The Apprenticeship Law of 1966 (No 13/66) - In 2015 the Apprenticeship system is under the authority of the MOEC Human Resource Development Authority, Laws: No 21/1974, No 6/1975, 17 and 53/1980 and 94/1988 No 125 (I)/99 The third wave: Accession of Cyprus to the EU (2004) – Responding to EU policies and recommendations National Reform Programme of Cyprus on EU2020, aims to further encourage the participation in lifelong learning activities and to increase the participation in vocational education and training. Lifelong Learning Strategy 2007-2013, 2014-2020 European Agenda for Adult Learning 2012-2014, 2014-15, 2017-19 EPALE Στην Κύπρο δεν υπάρχει ένα ενιαίο σώμα που να συντονίζει την Εκπαίδευση Ενηλίκων. Ως εκ τούτου, υπάρχει ένα σύνολο νόμων και κανονισμών που διέπει τα προγράμματα εκπαίδευσης ενηλίκων στην Κύπρο. Το πρώτο πρόγραμμα Εκπαίδευσης Ενηλίκων του ΥΠΠ λειτούργησε το 1952 από το Επιμορφωτικά Κέντρα του ΥΠΠ με προγράμματα αλαφαβητισμού στις αγροτικές, τα οποία αναπτύχθηκαν περαιτέρω μετά το 1960. Ίδυρση των ΚΙΕ το 1960 (ως ινστιτούτα ξένων γλωσσών). Το δεύτερο κύμα ανάπτυξης της Εκπαίδευσης Ενηλίκων έγινε μετά την Ανεξαρτησία της Κύπρου. Δημιουργήθηκε το Κέντρο Παραγωγικότητας (1963) και το 1974 ο Νόμος περί της Αρχής Βιομηχανικής Κατάρτισης, η οποία μετονομάστηκε σε Αρχή Ανάπτυξης Ανθρώπινου Δυναμικού (ΑνΑΔ). Από το 1960 μέχρι το 2000, εγκρίθηκε μια σειρά από σημαντικούς νόμους σχετικά με την Εκπαίδευση Ενηλίκων όπως για παράδειγμα η δημιουργία του Συστήματος Μαθητείας (1966), η ίδρυση του Παιδαγωγικού Ινστιτούτου (1972), η ΚΑΔΔ (1991). Τέλος, το τρίτο κύμα καταγράφτηκε μετά το 2000 και κυρίως με την ένταξη της Κύπρου στην ΕΕ: Σύσταση του ΙΔΕΠ Διά Βίου Μάθησης (2007), Ίδρυση του ΑΠΚΥ (2002), Επιτροπή για Επικύρωση Μη Τυπικής και Άτυπης Μάθησης (2013)

European Agenda for Adult Learning The EU Agenda for Adult Learning was approved by the Council of Ministers of the EU in 2011. It defines the focus for European cooperation in adult education policies for 2012-2020. Cyprus EU Agenda for Adult Learning 2017-2019 The 2017-19 activities target adults in Evening Technical Schools and Evening Gymnasiums/Lyceums that operate as second chance schools, to further promote participation of adults in education. The project has two main aims: To increase awareness of the new framework of the Evening Gymnasiums/Lyceums and Evening Technical School (a new reform aiming at introducing new timetable, curricula and the operating regulations). To map the basic digital needs from three perspectives: students, teachers and employers in order to enhance the digital skills of the adult learners through the implementation of various planned activities (e.g. adult educators’ guide, in-service training). Web site: http://www.moec.gov.cy/aethee/ (all information about CY projects since 2012) In the framework of the Agenda, the Commission coordinates a network of national coordinators (NC). The role of the NCs is to contribute to implementation of the EU Agenda on national level and to ensure liaison with the relevant ministries, stakeholders and other partners, with a view to promote and improve policies on adult learning.

EPALE – European Platform for Adult Learning in Europe Why EPALE? Support the adult learning sector – demonstrate the benefits of adult learning, promote synergies between polices and practices Bring people together – work together, learn from each other Support adult learning providers and their staff in their everyday practice Increase participation in adult learning – exchange of best practices EPALE FEATURES AND TOOLS WEB SITE https://ec.europa.eu/epale/el/

Type of provision (a) Formal adult education (b) Non formal adult education (c) Continuous vocational education and training (CVET) (a) Formal adult education

Adult Education within the Ministry of Education and Culture

Adult Education provision in the Ministry of Education and Culture

Some Numerical Data (2015-2016)   Schools Pupils FORMAL SECTOR Pre-Primary schools (public) 268 12,064 Primary schools 334 48,796 Special Schools 9 365 Secondary Schools 109 41,959 Private Secondary Schools 35 9,708 VET schools 12 4,823 TOTAL 767 117,715 ADULT LEARNING SECTOR (FORMAL AND NON-FORMAL) Centres Adult Students Evening Gymnasium/Lyceums 5 545 Evening Technical Schools 2 216 Adult Education Centres 4 25,060 Afternoon and Evening classes of VET schools 6 1,164 Open Schools 10 11,623 State Institute of Further Studies 41 1,123 Total 68 39,731

Cyprus participation in Lifelong Learning 2010: 7.7% 2016: 6.9% National Target: 12% until 2020 Μετρίσιμοι δείκτες ΕΕ για την Εκπαίδευση και την Κατάρτιση 2020

Key challenges faced relating to Adult Education Suggestions 1. Coordination of Adult Education (why ?) - It is directly linked to other policies (e.g. economy, health, family planning). - Responsibility for Adult Education policy is shared in various ministries and organizations (e.g. education, employment, immigration, justice, health ) and at many policy-making levels (national, regional, local). - This shared responsibility often leads to a situation where Adult Education policy is fragmented and its effectiveness suffers from inadequate coordination. National Strategy / Framework in which Adult Education would operate (stakeholders, shared vision, follow-up mechanisms for early school leavers, unemployed people, graduates, use of knowledge based data / research data e.g. PIAAC) Οι προηγούμενες προκλήσεις μπορούν να μπουν κάτω από μια Ενιαία Στρατηγική Συνδέεται άμεσα με άλλες πολιτικές (π.χ. την οικονομία, την υγεία, την οικογένεια ...). - Η ευθύνη για την πολιτική της Εκπαίδευσης Ενηλίκων είναι κατανεμημένη σε διάφορα υπουργεία και οργανισμούς (π.χ. παιδείας, εργασίας, μετανάστευσης, δικαιοσύνης, υγείας...) και σε πολλά επίπεδα χάραξης πολιτικής (εθνικό, περιφερειακό, τοπικό). - Αυτή η κοινή ευθύνη οδηγεί συχνά σε μια κατάσταση όπου η πολιτική για την Εκπαίδευση Ενηλίκων είναι κατακερματισμένη και η αποτελεσματικότητά της πάσχει από ανεπαρκή συντονισμό. - Το πεδίο συχνά υπονομεύεται από έλλειψη συντονισμού μεταξύ αυτών των μερών, που οδηγεί σε αποσπασματικές και ασύνδετες μεταξύ τους παροχές. a) Develop an overarching system which sets minimum requirements for providers to get validated. b) Develop a quality assurance system for non‐formal adult learning. c) Develop opportunities at national level for initial and further training of teachers in adult learning. d) Develop a strategy for adult education that will serve the needs and other priorities of the country.

Key challenges faced relating to Adult Education Suggestions 2. Improving the quality of the sector Improvement of staff (professional development offers and issues of professionalization) Quality assurance mechanisms National Qualifications Framework Validation of non-formal and informal learning)

Key challenges faced relating to Adult Education Suggestions 3. Strengthening adult participation in education and training (with emphasis on vulnerable groups and adults with low skills) Incentives to participate / Tackle barriers to participation Develop synergies, partnerships and networks Identify target groups Increase provision Emphasize the importance of engagement in adult education and training Introduce guidance / counselling services to adults Funding Introduce programmes to enhance basic skills of adults - Basic skills provision (mostly to low skilled adults)

Basic skills provision to low skilled adults in Cyprus An overview The Programme for the International Assessment of Adult Competencies (PIAAC) in 2012 revealed very poor results in Cyprus (especially in digital skills) (Centre of Educational Research and Evaluation of the Pedagogical Institute of Cyprus - http://www.pi.ac.cy/pi/). There is no basic skills provision for low skilled adults in numeracy, literacy (reading, writing and oral communication) and digital skills, a clear definition or targeted programmes that promote basic skills provision. Evening schools and evening technical schools provide basic skills to some extent. What needs to be done? Support for basic skills provision (explicit policy, competence goals in digital skills, numeracy and literacy, guidelines for providers, teaching resources, mapping tools and tests, professional development for teachers who teach basic skills to adults, participation in EU programmes, exchange of expertise …)

Thank you for your attention!!! Nicoletta Ioannou European and International Affairs Office Cyprus Ministry of Education and Culture email: nioannou@moec.gov.cy