Η ΓΝΩΣΤΙΚΗ ΕΞΕΛΙΚΤΙΚΗ ΘΕΩΡΙΑ ΤΟΥ Jean Paiget Κατατάσσεται στους αναπτυξιακούς ψυχολόγους αφου κύριο έργο του υπήρξε η μελέτη της ψυχοπνευματικης εξέλιξης του παιδιού και του εφήβου Δεν ασχολήθηκε ιδιαίτερα με τη μάθηση αλλα οι θέσεις που διατύπωσε έχουν σχεση με τις εσωτερικές διαδικασίες της μάθησης
Γνωστική ανάπτυξη: αλλαγές που συντελούν με την πάροδο της ηλικίας και σχετίζονται με πνευματικές δραστηριότητες όπως η προσοχή, η αντίληψη, η σκέψη, και η μνήμη Γνωστικό σχήμα: ένα οργανωμένο σχέδιο σκέψης ή δράση που κατασκευάζει ένα παιδί για να ερμηνεύει κάποια πλευρά της εμπειρίας του ο Piaget μερικές φορές χρησιμοποιεί τον όρο γνωστικές δομές ως συνώνυμο για τα σχήματα
Τα 4 στάδια εξελικτικής θεωρίας Αισθησιοκινητικο: τα νήπια έχουν έμφυτα αντανακλαστικά με τα οποία θα γνωρίσουν τον κόσμο Προσυλλογιστικο: τα παιδια χρησιμοποιούν συμβολισμό και εγωκεντρική σκέψη Συγκεκριμένων λογικών νοητικών ενεργειών: τα παιδια χρησιμοποιούν γνωστικές λειτουργίες μέρος της λογικής σκέψης Τυπικών αφαιρετικων σκέψεων: η σκέψη των εφήβων ειναι συστηματική και αφηρημένη
Συμβολή και κριτική της προσέγγισης του Piaget Τα τεστ νοημοσύνη μετρούν της γνώσεις τον παιδιών και δε μας δίνουν τον τροπο σκέψης του Οι κοινωνικογνωστικοί θεωρητικοί έχουν βρει οτι ο εγκέφαλος κατασκευάζει κατανοήσεις του υλικού κόσμου,ιδέες και ηθικές αξίες Piaget εχει ασκήσει επιρροή στην εκπαίδευση τον παιδιών (τρόπος μαθήσεις) δηλαδή χειροπιαστές αποδείξεις Αμφισβήτηση του Piaget. Τα παιδια με την κατάλληλη εκπαίδευση μπορούν να λύσουν προβλήματα Ο Vygotsky εστίασε την έρευνα του στον πολιτισμό-παράδοση που μεταδίδεται στα παιδια
Κοινωνικοπολιτική θεωρία: η άποψη του Vygotsky για τη γνωστική ανάπτυξη,θέλει τα παιδια να αποκτούν τις πολιτισμικές τους αξίες, πεποιθήσεις και στρατιγηκες επίλυσης προβλημάτων, μέσα απο διαλόγους συνεργασίας με μέλη της κοινωνίας που ειναι περισσότερο γνωστές. Θεωρία επεξεργασίας πληροφοριών: μια άποψη η οποία θεωρεί το ανθρώπινο μυαλό ένα συνεχώς εξελισσόμενο σύστημα που χειρίζεται σύμβολα, παρόμοιο με έναν υπολογιστή, μέσα στον οποίο οι πληροφορίες που εισρέουν, τίθενται σε λειτουργία, και παρέχουν τη βοήθεια που εχει ζητηθεί
Η θεωρία της επεξεργασίας πληροφοριών Ο υπολογιστής παρομοιάζεται με τον ανθρώπινο εγκέφαλο Συνεχής η διαδικασία της εκμάθησης
Συμβολή και κριτική της θεωρίας της επεξεργασίας πληροφοριών Ανάπτυξη νέον μεθόδων έρευνας οι οποίες βοηθούν στην καλύτερη εκπαίδευση τον παιδιών Ο εγκέφαλος δε μπορεί να θεωρηθεί υπολογιστής καθώς οι σκέψεις του δεν ειναι προγραμματισμένες Το περιβάλλον και η ανατροφή συμβάλλουν στην εξέλιξη.
Μετράει τα βιβλία κάθε σκέλους Μετράει τα βιβλία κάθε σκέλους Ποιο σκέλος θα πέσει; 6 12 Μετράει τα βιβλία κάθε σκέλους Μετράει τα βιβλία κάθε σκέλους Μετραει τα βάρη κάθε σκέλους Μετραει τα βάρη κάθε σκέλους Διαφέρει ο αριθμός τον βιβλίων ; Διαφέρει ο αριθμός τον βιβλίων ; Οχι Οχι Τα σκέλη θα ισορροπήσουν Διαφέρει η απόσταση απο το υπομόχλιο Το αριστερό σκέλος θα πέσει
Η ηθολογικη προσέγγιση Gessel: η ανθρώπινοι εξέλιξη ειναι θεμα βιολογικής ωρίμασης. Τα παιδια οπως και τα φυτά, απλά «ανθίζουν» ακολουθώντας μια δομή και ένα χρονοδιάγραμμα που εχει διαρρυθμιστει στα γονίδιά τους ενώ θεωρούσε μικρής σημασίας τον τροπο που οι γονείς μεγαλώνουν τα παιδια του. Αν και ο Gessel σήμερα αμφισβητείται πιστεύουμε οτι οι βιολογικές επιρροές παίζουν σημαντικό ρόλο στην ανθρώπινη εξέλιξη , άποψη που στηρίζεται απο την ηθολογία Ηθολογία: η μελέτη δυο εξελικτικών βάσεων της συμπεριφοράς και της ανάπτυξης
Υποθέσεις της κλασικής ηθολογιας Η βασική υπόθεση τον ηθολογων ειναι οτι οι εκπρόσωποι απο ολα τα είδη ζώων γεννιουνται με ένα πλήθους απο «βιολογικά προγραμματισμένες» συμπεριφορές: 1) προϊόντα της εξέλιξης του είδους 2) προσαρμοστικες όσο αναφορά το οτι συμαβαλουν στην επιβίωση Τα βιολογικά προγραμματισμένα χαρακτηριστικά ειναι εξέλιξη της Δαρβίνειας διαδικασίας δηλαδή της φυσικής επιλογής Εστίαση των ηθολόγων σε ενστικτώδης αντιδράσεις,οι οποίες:1)αποτελούν κοινό στοιχείο των εκπροσώπων ενός είδους 2)ενδέχεται να καθοδηγούν πολλά άτομα σε παρόμοια εξελικτίκα μονοπάτια Οι ηθολόγοι προτειμούσαν να μελετούν τα υποκείμενα τους στο φυσικό περιβάλλον,διότι πιστεύουν ότι οι εμφυτες συμπεριφορές που διαπλάθουν την ανθρώπινη εξέλιξη αναγνωρίζονται και γίνονται πιο εύκολα κατανοητές σε αυτό
Ηθολογία και ανθρώπινη εξέλιξη Οι ηθολόγοι του ανθρώπου,όχι μόνο πιστεύουν ότι τα παιδιά εκδηλώνουν μια μεγάλη ποικιλία από προκαθορισμένες και προγραμματισμένες συμπεριφορές,αλλά ισχυρίζονται,επίσης,ότι κάθε μια από τις αντιδράσεις προωθεί ένα συγκεκριμένο είδος εμπειρίας που θα βοηθήσει το άτομο να επιβιώσει και να εξελιχθεί. Freud-Ηθολόγοι:οι πρώιμες εμπειρίες είναι πολύ σημαντικές,μέσα από το επιχείρημα ότι υπάρχουν «κρίσιμες περίοδοι» για την ανάπτυξη πολλών ιδιοτήτων. Κρίσιμη περίοδος:περιορισμένο χρονικό διάστημα κατά το οποίο οι αναπτυσσόμενοι οργανισμοί είναι βιολογικά προετιμασμένοι να εκδηλώσουν δομές ανάπτυξης προσαρμογής.Εκτός της περιόδου αυτής,τα ίδια περιβαλλομτικά γεγονότα ή επιρροές θεωρείται ότι δεν έχουν αποτελέσματα διαρκείας.
Ευαισθητη περίοδος:η πιο ακριβής περιγραφή της ανθρώπινης εξέλιξης Ευαισθητη περίοδος:η πιο ακριβής περιγραφή της ανθρώπινης εξέλιξης.Μια άριστη εποχή για την εμφάνιση συγκεκριμένων ικανοτήτων ή συμπεριφορών και κατά την οποία το άτομο είναι ιδιαίτερα ευαίσθητο σε περιβαλλοντικές επιρροές.Τα χρονικά πλαίσια της είναι λιγότερο αυστηρά από εκείνα τον κρίσιμων περιόδων. Οι εμπειρίες επηρεάζουν τους ανθρώπους σε μεγάλο βαθμό,ωστόσο είναι από τη φύση τους βιολογικά όντα των οποίων τα έμφυτα χαρακτηριστικά επηρεάζουν τα είδη των μαθησιακών εμπειριών που ενδέχεται να έχουν.
Συμβολή και κριτική της ηθολογικης προσέγγισης Οι πρώτοι ηθολόγοι μελέτησαν την συμπεριφορά τον ζώων (1960) Σύμφωνα με τους ηθολογους που μελέτησαν τον άνθρωπο κάθε παιδί ειναι ένα πλάσμα βιολογικό το οποίο οποίο διαθέτει ένα σημαντικό αριθμό απο προσαρμοστικα γενετικά προγραμματισμένα χαρακτηριστικά, ιδιότητες που επηρεάζουν τις αντιδράσεις των άλλων ανθρώπων προς το παιδί και επόμενος την πορεία που πιθανόν θα πάρει η εξέλιξη του Μελέτησαν την ανθρώπινη εξέλιξη σε φυσιολογικά καθημερινά περιβάλλοντα
Σύγκριναν την ανθρώπινη εξέλιξη με αυτή των άλλων ειδών Υποστηρίζουν οτι τα βρέφη ειμαι κοινωνικά όντα σε αντίθεση με τους συμπεριφοριστες Εξελισσόμαστε ως είδος με τροπο που μας προδιαθέτει να εκδηλώσουμε κίνητρα που προάγουν την κοινωνική συμβίωση Στα αρνητικά ειναι οτι η προσέγγιση απο την πλευρά της εξελίξεις του είδους μοιάζει με την ψυχαναλυτική θεωρία στο οτι ειναι πολυ δύσκολο να ελέγξει Οι υποστηρικτές άλλων θεωριών οπως της θεωρίας της μάθησης υποστηρίζουν οτι ακομα και αν υπάρχει μια βιολογική βάση για ορισμένες συμπεριφορές μπορούν να τροποποιηθούν
Η θεωρία των οικολογικών συστημάτων Urie Bronfenbrenner: νέα προοπτική για την παιδική και εφηβική ανάπτυξη η οποία περιλαμβάνει πολλά απο τα μειονεκτήματα των παλιότερος περιβαλλοντικών προσεγγίσεων Watson - skinner: το περιβάλλον ειναι οποιαδήποτε και όλες μαζι τις εξωτερικές εστιάσεις που διαμορφώνουν την ανάπτυξη του ατόμου Σύγχρονοι θεωρητικοί - Bandura: το περιβάλλον επηρεάζει και επηρεάζεται
Οικολογικά συστήματά: αναλύει τον τροπο που αλληλεπιδρούν περιβάλλον και άνθρωπος θα μπορούσε πιο σωστά να περιγράφει ωσβιοοικολογικη θεωρία Bronfenbrenner: τα αναπτυσσόμενα άτομα ειναι το κέντρο σε μιας σειρά περιβαλλοντικών συστημάτων πχ οικογένεια, εθνική κουλτούρα κλπ
«Σας ευχαριστούμε για την προσοχή σας» –Γιαννόπουλος Νικόλαος -Λαμπαδοχυτού Παναγιώτα -Ξάνθου Μαρία -Χιμάι Ιζαμπέλα