Αύριο γίνομαι είκοσι χρονών Αλαίν Μαμπανκού Αύριο γίνομαι είκοσι χρονών Αλαίν Μαμπανκού Τιτίκα Δημητρούλια Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης Γαλλικό Ινστιτούτο Θεσσαλονίκης, 15.3.2015
Ένας γαλλόφωνος συγγραφέας που ζει στην Καλιφόρνια
Από μια μικρή χώρα, το Κονγκό-Μπραζαβίλ Από μια μικρή χώρα, το Κονγκό-Μπραζαβίλ
Μπραζαβίλ: πρωτεύουσα της ελεύθερης Γαλλίας 1940
1944: όπου ξεκίνησε η αποδέσμευση των αποικιών Διάσκεψη της Μπραζαβίλ
1960: ανεξαρτησία
Μια άγνωστη χώρα Μια άγνωστη ήπειρος Μια άγνωστη λογοτεχνία
Για λόγους ιστορικούς
που σήμερα ανατρέπονται…
Μέσα σε μια παγκοσμιοποίηση… Που δημιουργεί και μια νέα Παγκόσμια λογοτεχνία Χωρίς κέντρο και περιφέρειες -;- όπως έλεγε το μανιφέστο που συνυπέγραψε ο Μαμπανκού το 2007 Ενάντια στη θεσμική Γαλλοφωνία και υπέρ μιας παγκόσμιας γαλλόφωνης λογοτεχνίας
Αύριο γίνομαι είκοσι χρονών 2010, βραβευμένο, μεταφρασμένο μυθιστόρημα Αυτοβιογραφικό, δεκαετία 1970 Γεμάτο χιούμορ και τρυφερότητα Στην προσέγγιση της παιδικής ηλικίας αλλά και της γενέθλιας γης
Ο Μισέλ μιλάει Μια παιδική φωνή ανασυγκροτεί μια εποχή Μια ψυχολογία ανασυγκροτεί μια εποχή Μια ψυχολογία Έναν παράξενο κόσμο Έναν κόσμο ανάποδα;
Σε μια διευρυμένη οικογένεια Με δύο μπαμπάδες Κανείς εκ των οποίων δεν του έχει δώσει το όνομά του Τον θείο του οποίου φέρει το όνομα Δύο μαμάδες Πολλά αδέλφια Πολλά ξαδέλφια
Επιμελής: ίσον κακή διαγωγή! Σε ένα σχολείο-πισίνα Μάθημα με αδιάβροχα Λαϊκή προπαγάνδα Αναφομοίωτη γνώση Επίπονες τιμωρίες Έλεγχοι που θάβονται βαθιά στο χώμα Επιμελής: ίσον κακή διαγωγή!
Σε μια λαϊκή δημοκρατία Χωρίς αφεντικά Αλλά με αφέντες Πλούσιους Άδικους Σαν τον θείο Ρενέ
Σε έναν μαγικό κόσμο Όπου το φυσικό και το υπερφυσικό συναιρούνται σε καθημερινή βάση Γκρι-γκρί, κόκορες- παππούδες, φαντάσματα, ξορκιστές
Γεμάτο πολιτική Ο Σάχης (σαλάχι και μάλιστα που δεν είναι από δω για μαμά Πολίν)
Μουσική Λευκούς με μουστάκι που κλαίνε – αυτοί μόνο – για το δέντρο τους Και μαύρους που ξεσηκώνουν και τα μικρά παιδιά
Ταινίες και κόμικς
Βιβλία
Μια τρυφερή εικόνα Μιας οικουμενικής παιδικής ηλικίας Μιας χώρας Της ίδιας της Αφρικής Στην πολυπλοκότητά της Νοσταλγία και μνήμη
Αφρικανικός ρεαλισμός Η πολιτισμική ιδιαιτερότητα του αφρικανικού ρεαλισμού ενισχυμένη από την παιδική συνείδηση που περιγράφει τον κόσμο με μια κωμικοτραγική αθωότητα και αφέλεια, ζωηρές εικόνες, γεμάτες χρώματα, έντονα χρώματα παντού κυριαρχία όλων των αισθήσεων
Μετα-αποικιακή κριτική Ι Η παιδική συνείδηση ως φορέας αποστασιοποίησης και ειρωνείας Λεκτικής: «όπιο του λαού», η μεγαλύτερη βρισιά Δραματικής: λαϊκή δημοκρατία με είδωλα τον σάχη και τον ντε Γκωλ -και τα πετρέλαια αυτονοήτως γαλλικά
Μετα-αποικιακή κριτική ΙΙ Αποδίδοντας τη μνήμη και τη φαντασία στους αποικιοκρατούμενους Πέρα από τη βία Πέρα από τα στερεότυπα Μέσα από την αντιπαράθεσης της πολιτισμικής μνήμης με την ατομική – συλλογική μνήμη
Μετα-αποικιακή κριτική ΙΙΙ Μέσα από την αποδοχή μιας πολλαπλής αφρικανικής λογοτεχνίας Αμαντού Κουρουμά Τσινούε Ατσέμπε Καμάρα Λέι Αλλά και Αντρέ Μπρινκ Ναντίν Γκόρντιμερ Ναγκίμπ Μαχφούζ ;
Μετα-αποικιακή κριτική IV Μια λογοτεχνία που αναδέχεται το ξένο -;- και το κάνει δικό της Σελίν, Ρεμπώ, Ραμπελαί, Μάρκες Που αναδέχεται το δικό της και το κάνει παγκόσμιο Συναιρώντας τα γένη, τους τρόπους, τις τεχνικές
Αντί επιλόγου Τα χρώματα, οι γραμμές, οι φόρμες, ο ανιμισμός της αφρικανικής κουλτούρας, η ζώσα σχέση με τη φύση και το υπερφυσικό κυλάνε ανάμεσα στις γραμμές του Μαμπανκού
Μας θυμίζουν Τη διαρκή γονιμοποιητική δύναμη της Αφρικής στην τέχνη
Και επιβεβαιώνουν τη δύναμη της γαλλόφωνης αυτής παγκόσμιας,οικουμενικής λογοτεχνίας «Παρακολουθούμε την ανάδυση μιας γαλλόφωνης λογοτεχνίας αποσπασμένης από το έθνος με το οποίο διατηρούσε στο παρελθόν στρατηγικούς δεσμούς, ελεύθερης πλέον από κάθε εξουσία πλην αυτής της ποίησης και του φανταστικού και με σύνορά της μόνο εκείνα του πνεύματος». Pour une "littérature-monde" en français, le Monde, 15.3.2007
Σας ευχαριστώ πολύ!