Προσδιορισμός pH-pHμετρο

Slides:



Advertisements
Παρόμοιες παρουσιάσεις
ΠΥΡΕΤΟΣ ΠΡΩΤΕΣ ΒΟΗΘΕΙΕΣ. 8 ο Μάθημα – 08/01/2016 Πρώτες βοήθειες σε καθημερινές καταστάσεις ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΣΙΟΥΤΑ Α. ΧΡΙΣΤΙΝΑ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟΣ ΤΟΜΕΑ ΥΓΕΙΑΣ ΚΑΙ.
Advertisements

Γ ΕΩΠΟΝΙΚΟ Π ΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ Α ΘΗΝΩΝ ΤΜΗΜΑ ΕΠΙΣΤΗΜΗΣ ΦΥΤΙΚΗΣ ΠΑΡΑΓΩΓΗΣ ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΟ ΣΗΡΟΤΡΟΦΙΑΣ ΚΑΙ ΜΕΛΙΣΣΟΚΟΜΙΑΣ ΕΜΒΟΛΙΑΣΜΟΣ - ΕΝΟΦΘΑΛΜΙΣΜΟΣ ΜΟΥΡΙΑΣ Αλεξανδρίδου.
1 «Η ΕΝΔΟΣΧΟΛΙΚΗ ΕΠΙΜΟΡΦΩΣΗ ΩΣ ΠΑΡΑΓΟΝΤΑΣ ΕΝΙΣΧΥΣΗΣ ΤΗΣ ΠΑΙΔΑΓΩΓΙΚΗΣ ΚΑΤΑΡΤΙΣΗΣ ΚΑΙ ΤΗΣ ΔΙΔΑΚΤΙΚΗΣ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΙΚΟΤΗΤΑΣ ΤΩΝ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΩΝ ΤΗΣ ΔΕΥΤΕΡΟΒΑΘΜΙΑΣ.
Πρακτική εξάσκηση στο κύκλωμα του γλυκού νερού ΒΕΝΕΤΗ ΝΑΤΑΣΑ.
Μουστάκα Φρίντα Καθηγήτρια Φυσικής Αγωγής MSc, Med, PhD.
Κοντού Γ. Μαρία Ph.D, M.Sc., ΚΦΑ. Ο όρος «προβλήματα όρασης» καλύπτει ένα ευρύ φάσμα διαταραχών της οπτικής ικανότητας από τα μικρά προβλήματα όρασης.
ΜΠΕΜΠΕΤΣΟΣ ΕΥΑΓΓΕΛΟΣ Ph.D.. ΕΡΕΥΝΕΣ ΦΥΣΙΟΛΟΓΙΚΕΣ Ή ΠΑΘΟΓΕΝΕΙΣ ΜΕΘΟΔΟΥΣ ΑΠΩΛΕΙΑΣ ΒΑΡΟΥΣ: Α) ΑΥΤΟΑΠΟΚΑΛΟΥΜΕΝΟΣ ΕΜΕΤΟΣ Β) ΧΡΗΣΗ ΔΙΟΥΡΗΤΙΚΩΝ ΚΑΙ ΚΑΘΑΡΤΙΚΩΝ.
ΑΘΛΗΤΙΚΗ ΠΑΙΔΑΓΩΓΙΚΗ ΜΑΘΗΜΑ 13: ΕΝΣΩΜΑΤΩΣΗ- ΠΡΟΣΑΡΜΟΓΕΣ ΤHΣ ΦΥΣΙΚΗΣ ΑΓΩΓΗΣ ΓΙΑ ΜΑΘΗΤΕΣ ΜΕ ΑΝΑΠΗΡΙΕΣ ΣΤΟ ΚΑΝΟΝΙΚΟ ΣΧΟΛΕΙΟ ΙΕΚ ΑΙΓΕΑΣ ΠΡΟΠΟΝΗΤΗΣ ΑΘΛΗΜΑΤΩΝ.
ΜΑΘΗΜΑ 3: ΣΚΟΠΟΙ ΚΑΙ ΚΑΘΟΡΙΣΜΟΣ ΣΤΟΧΩΝ ΣΤΟ ΜΑΘΗΜΑ ΦΥΣΙΚΗΣ ΑΓΩΓΗΣ ΑΘΛΗΤΙΚΗ ΠΑΙΔΑΓΩΓΙΚΗ ΙΕΚ ΑΙΓΕΑΣ ΠΡΟΠΟΝΗΤΗΣ ΑΘΛΗΜΑΤΩΝ Μουστάκα Φρίντα Καθηγήτρια Φυσικής.
ΚΙΝΗΤΙΚΗ ΜΑΘΗΣΗ Μάθημα 2 : Μεθόδευση πληροφοριών και λήψη αποφάσεων ΙΕΚ ΑΙΓΕΑΣ – ΠΡΟΠΟΝΗΤΗΣ ΑΘΛΗΜΑΤΩΝ Μουστάκα Φρίντα Καθηγήτρια Φυσικής Αγωγής MSc, Med,
Kάλλη Καρβέλη, M.Sc. Δικηγόρος – Ειδικός επιστήμονας ΑΠΔΠΧ Πρόσβαση στα Δημόσια Έγγραφα.
Εργοθεραπεία Μάθημα: Κινησιολογία
Εταιρική Διακυβέρνηση
“ΑΣΦΑΛΙΣΗ ΖΩΗΣ - ΠΕΡΙΟΥΣΙΑΣ.”
Εταιρική Διακυβέρνηση
Παραγωγη ηλεκτρικησ ενεργειασ στα Υδροηλεκτρικα εργοστασια
ορισμοσ χαρακτηριστικα επισημανση
Εκπαιδευτικό πρόγραμμα (12 ωρών)
Κλιματολογικές συνθήκες ελιάς
ΚΙΝΗΤΙΚΗ ΜΑΘΗΣΗ ΜΑΘΗΜΑ 6: Ατομικές διαφορές και ικανότητες κίνησης
ΤΟ ΚΡΑΤΟΣ ΤΗΣ ΜΑΚΕΔΟΝΙΑΣ
Μετουσίωση Πρωτεϊνών Επιμέλεια: Ηλίας Μαυροματίδης, ΕΚΦΕ Νέας Σμύρνης
ΑΝΑΕΡΟΒΙΑ ΧΩΝΕΥΣΗ.
Ανανεώσιμες Πηγές Ενέργειας
Μαθηματικα στην κουζινα
Η Ένωση Συνεταιρισμών Νήσων Κυκλάδων και Αργοσαρωνικού
Νέα Ιωνία Βόλου: ΜΑΡΙΑ ΤΡΙΑΝΤΑΦΥΛΛΙΔΗ
Βιοκινητική αξιολόγηση αθλητικών ικανοτήτων
Παιδιά με Σωματικές Αναπηρίες & Δυσκολίες Προσαρμογής
ΘΕΩΡΗΤΙΚΗ ΚΑΙ ΚΛΙΝΙΚΗ ΠΡΟΣΕΓΓΙΣΗ
3ο ΓΕΛ ΠΟΛΙΧΝΗΣ ΓΡΑΦΗ ΜΟΡΙΑΚΩΝ ΤΥΠΩΝ x + y A B -
Παιδιά με Σωματικές Αναπηρίες & Δυσκολίες Προσαρμογής
ΓΡΑΜΜΕΣ ΠΑΡΟΧΗΣ ΗΛΕΚΤΡΙΚΩΝ ΟΙΚΙΑΚΩΝ ΣΥΣΚΕΥΩΝ
Οργάνωση & Διοίκηση Αθλητισμού
PH.
Βιολογία Α΄ Γυμνασίου Ανθή Αποστολίδου Φυσικός, MSc
Οι δύο καλόγριες.
Τεχνικό Επιμελητήριο Ελλάδας Τμήμα Ανατολικής Κρήτης
Project τμηματοσ γυναικων
Εκπαιδευτικό πρόγραμμα (12 ωρών)
Σχολείο Ανοιχτού Εκπαιδευτικού Περιεχομένου
Ειρήνη Κουφάκη Ψυχολόγος, M.sc – Επιστημονική Υπεύθυνη
Η ΕΡΓΑΣΙΑΚΗ ΙΚΑΝΟΠΟΙΗΣΗ ΤΟΥ ΝΟΣΗΛΕΥΤΙΚΟΥ ΠΡΟΣΩΠΙΚΟΥ ΕΝΟΣ ΚΥΠΡΙΑΚΟΥ ΝΟΣΟΚΟΜΕΙΟΥ Παναγιώτου Νικολέτα1, Πρεζεράκος Παναγιώτης2, Κουράκος Μιχαήλ3, Δρελιώζη.
Ιοντισμός ισχυρών οξέων – βάσεων pH και pOH
Νοσηλευτικής Υπηρεσίας ΩΚΚ Παιδιατρικής Νοσηλευτικής ΕΚΠΑ
Πειράματα Χημείας για τη Γ’ τάξη Γυμνασίου Σχολ. έτος
Νοσηλευτική Φροντίδα ασθενών με προβλήματα από το ουροποιητικό
Νοσηλευτική φροντίδα τραυματία
Μανομενίδης Γεώργιος Νοσηλευτής PhD
Κούρτη Μαρία Βιολόγος, Msc, PhD Ιανουαρίου 2018
ΟΜΟΙΟΣΤΑΣΗ Α) ορισμός Β) αιτίες διαταραχών της ομοιόστασης
Περιγραφή των πετρωμάτων ανά ομάδα με βάση το SiO2
ΕΤΑΙΡΕΙΑ ΝΟΣΗΛΕΥΤΙΚΩΝ ΣΠΟΥΔΩΝ
Ιοντισμός ισχυρών οξέων – βάσεων pH και pOH
Περιγραφή των πετρωμάτων ανά ομάδα με βάση το SiO2
Ημερίδα στη Μνήμη του Επίκουρου Καθηγητή Ηρακλή Χαλκίδη
ΚΟΙΝΩΝΙΟΛΟΓΙΑ ΤΗΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ
Εργαστήριο Χημείας Εργαστηριακά Όργανα.
Πυριγενή πετρώματα.
Ιοντισμός ισχυρών οξέων – βάσεων pH και pOH
ΟΞΙΝΑ ΠΕΤΡΩΜΑΤΑ με SiO2  66%
ΕΝΔΙΑΜΕΣΑ ΠΕΤΡΩΜΑΤΑ με SiO %
Παραπτωματικότητα: πρόληψη & αντιμετώπιση
Παραπτωματικότητα: πρόληψη & αντιμετώπιση Μαρία Σμυρνάκη, Ψυχολόγος MSc στις Εξαρτήσεις, PhD Επιστημών Αγωγής Παν/μίου Κρήτης, Υπεύθυνη Ανοικτής Δομής.
Ιοντισμός ισχυρών οξέων – βάσεων pH και pOH
ΚΟΙΝΩΝΙΟΛΟΓΙΑ ΤΗΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ
Ζωοτεχνία Ι Πρώτο μάθημα: Εισαγωγή στη Ζωοτεχνία
Ιοντισμός ισχυρών οξέων – βάσεων pH και pOH
ΔΑΣΟΛΟΓΟΣ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΟΛΟΓΟΣ M.Sc. ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΗ ΑΓΡΙΑΣ ΠΑΝΙΔΑΣ
ΚΟΙΝΩΝΙΟΛΟΓΙΑ ΤΗΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ
Μεταγράφημα παρουσίασης:

Προσδιορισμός pH-pHμετρο Σχολή Επαγγελμάτων Υγείας – Πρόνοιας Τμήμα Ιατρικών Εργαστηρίων Εργαστήριο Τεχνολογίας Οργάνων Προσδιορισμός pH-pHμετρο Κούρτη Μαρία Βιολόγος, Msc, PhD 29 Νοεμβρίου 2017

Δηλαδή: pOH = —log[OH-] Τι είναι το pH; Είναι ο αρνητικός δεκαδικός λογάριθμος της συγκέντρωσης των κατιόντων υδρογόνου σε ένα διάλυμα. Δηλαδή: Σπανιότερα, χρησιμοποιείται και η έννοια του pOH. Το pOH ορίζεται ως ο αρνητικός δεκαδικός λογάριθμος της συγκέντρωσης των ιόντων υδροξυλίου [ΟH-] σε ένα υδατικό διάλυμα. Δηλαδή: pOH = —log[OH-] Σε ένα υδατικό διάλυμα, τα μόρια νερού διασπώνται προς σχηματισμό ιόντων Η+ και ΟΗ-: 2H2Ο ↔ H3Ο+ + OH— Σε συγκεκριμένη θερμοκρασία το γινόμενο των συγκεντρώσεων [H3Ο+] και [OH—] είναι σταθερό. Στους 25οC το γινόμενο αυτό, το οποίο ονομάζεται σταθερά ιοντισμού του νερού και συμβολίζεται με Kw, είναι ίσο με 10-14. Ισχύει δηλαδή: [H3Ο+]·[OH—] = 10-14 Λογαριθμίζοντας την παραπάνω σχέση βρίσκουμε ότι ανάμεσα στο pH και το pOH σε ένα υδατικό διάλυμα στους 25 °C ισχύει: pH + pOH = 14

Το pH αποτελεί μέτρο οξύτητας ή αλκαλικότητας μιας χημικής ουσίας

Μέτρηση του pH Χρωματομετρικά Ηλεκτρομετρικά Με χρήση ηλεκτρολυτικών δεικτών Ηλεκτρομετρικά Με χρήση πεχάμετρου

Χρωματομετρικός προσδιορισμός pH

Δείκτες pH Δείκτες στην χημεία είναι ουσίες, των οποίων το χρώμα αλλάζει ανάλογα με το pΗ του διαλύματος στο οποίο προστίθενται. Οι δείκτες είναι συνήθως ασθενή οργανικά oξέα ή βάσεις των οποίων τα αδιάστατα μόρια έχουν διαφορετικό χρώμα από τα αντίστοιχα ιόvτα στα οποία διίστανται.

Δείκτες pH

Η χρωματομετρική μέτρηση του pH

Ηλεκτρομετρική μέθοδος- pHμετρο Είναι ένα όργανο που μετρά την συγκέντρωση κατιόντων υδρογόνου (Η+) μέσα σε ένα διάλυμα. Ένα όξινο διάλυμα έχει μεγαλύτερη συγκέντρωση Η+ σε σύγκριση με ένα αλκαλικό διάλυμα οπότε έχει μεγαλύτερη δυνατότητα παραγωγής ηλεκτρικού ρεύματος υπο συγκεκριμένες συνθήκες. Έτσι λειτουργεί σαν ένα βολτόμετρο, που μετρά το δυναμικό που αναπτύσσεται στο υπο μελέτη διάλυμα συγκρίνοντάς το με το δυναμικό του διαλύματος αναφοράς και η διαφορά αυτών αποτελεί το pH.

Η λειτουργία ενός pHμετρου Ηλεκτρόδιο αναφοράς: ηλεκτρόδιο του οποίου το δυναμικό παραμένει σταθερό ανεξάρτητα από τη θερμοκρασία, το χρόνο, τη διέλευση ρεύματος και τη σύσταση του διαλύματος. Ενδεικτικό ηλεκτρόδιο: ηλεκτρόδιο του οποίου το δυναμικό σχετίζεται με την ενεργότητα της ηλεκτρενεργής ουσίας που μελετάται. Άρα το δυναμικό που μετράμε είναι η διαφορά του αναφορικού από το ενδεικτικό ηλεκτρόδιο.

Ηλεκτρόδιο υάλου Ηλεκτρόδιο αναφοράς, συνήθως AgCl Ρυθμιστικό διάλυμα αναφοράς συνήθως KCl pH 7, πλήρως διαχωρισμένο από το προς μέτρηση διάλυμα Ενδεικτικό ηλεκτρόδιο, συνήθως AgCl Γυάλινη μεμβράνη κατασκευασμένης από γυαλί ειδικής ποιότηταςυνήθως αποτελείται κατά 70% από SiO2. Διάλυμα KCl pH 7 πλήρως διαχωρισμένο από το διάλυμα αναφοράς.

Το διοξείδιο του πυριτίου (SiO2) προσροφά στρώμα νερού και δημιουργεί σε κάθε μια από τις δυο επιφάνειες της γυάλινης μεμβράνης εφυδατωμένο στρώμα που έχει την μορφή ζελέ και συμπεριφέρεται σαν ιοντοανταλλάκτης. Η ειδική γυάλινη μεμβράνη δεν επιτρέπει Η+ να εισέλθουν. Αντίθετα, κατιόντα Να+ εξέρχονται από τη γυάλινη μεμβράνη στο προς μελέτη διάλυμα την ίδια στιγμή που Η+ κολάνε πάνω στο γυαλί ανταλλαγή ιόντων). Εξεταζόμενο διάλυμα Εφόσον η τιμή του pH που μετράται από το ηλεκτρόδιο εσωτερικά είναι ουδέτερο, και του διαλύματος εξωτερικά διαφορετικό, η συγκέντρωση Η+ εκατέρωθεν της ειδικής υάλου είναι διαφορετική. Αυτή η διαφορά οδηγεί σε ανάπτυξη δυναμικού που δεν υπάρχει στο ηλεκτρόδιο αναφοράς.Αυτή η διαφορά δυναμικού οφείλεται στο διαφορετικό pH του προς μελέτη διαλύματος και μετράται με το pHμετρο.

Βαθμονόμηση ηλεκτροδίου υάλου Πριν τη χρήση του ηλεκτροδίου πρέπει να γίνεται βαθμονόμηση για την αποφυγή λανθασμένων αποτελεσμάτων. Η βαθμονόμηση γίνεται με τη βοήθεια ρυθμιστικών διαλυμάτων γνωστού pH Με δύο (συνήθως pH 4 και 7) ή τρία ρυθμιστικά διαλύματα (pH 4, 7 και 10).

Σφάλματα μέτρησης με ηλεκτρόδιο υάλου Το ηλεκτρόδιο υάλου αποτελεί τον πιο αξιόπιστο μεταλλάκτη για την μέτρηση του pH, χρησιμοποιείται χωρίς πρόβλημα σε διαλύματα που περιέχουν ισχυρά οξειδωτικές ή αναγωγικές ενώσεις, αέρια και διάφορα βιολογικά μόρια. Παρόλα αυτά παρουσιάζουν κάποια σφάλματα, τα κυριότερα από αυτά είναι: 1. Το αλκαλικό σφάλμα: Για pH>10 οι μετρούμενες τιμές είναι μικρότερες από τις πραγματικές. 2. Το όξινο σφάλμα: Για pH<1 οι μετρούμενες τιμές είναι μεγαλύτερες από τις πραγματικές. 3. Το σφάλμα από αφυδάτωση ή μηχανική καταπόνηση: Αν η γυάλινη μεμβράνη αφυδατωθεί χάνει τις ιδιότητες αλλά αντιστρεπτά. Σε περίπτωση που η μεμβράνη καλυφθεί από λιπαρό ή αδιάλυτο στο νερό υλικό ή καταπονηθεί μηχανικά τότε καταστρέφεται. 4. Σφάλματα από τον ηλεκτρολυτικό σύνδεσμο: Σφάλματα που προκύπτουν όταν κλείνουν μερικώς ή ολικώς οι πόροι του ηλεκτρολυτικού συνδέσμου του ηλεκτροδίου αναφοράς.