ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ «ΕΙΜΑΣΤΕ ΟΤΙ ΤΡΩΜΕ» Α΄ΤΑΞΗ 1ΟΥ 6/ΘΕΣΙΟΥ ΔΗΜ. ΣΧ. ΘΑΣΟΥ ΥΠΕΥΘΥΝΗ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟΣ: ΜΑΡΓΙΟΥ ΚΑΛΛΙΟΠΗ
ΑΦΟΡΜΗΣΗ Οι διατροφικές συνήθειες των παιδιών την ώρα των διαλειμμάτων και οι προτιμήσεις τους σε ορισμένα προϊόντα.
ΣΚΟΠΟΣ Η συμβολή του Προγράμματος στην αλλαγή στάσεων και συμπεριφορών απέναντι στις διατροφικές τους συνήθειες, που αποτελούν τη μέγιστη φροντίδα στη προαγωγή της σωματικής και της ψυχικής Υγείας και την πρόληψη ασθενειών.
ΣΤΟΧΟΙ ΣΥΜΦΩΝΑ ΜΕ ΤΑ ΔΕ.Π.Π.Σ Σύμφωνα με τα ΔΕ.Π.Π.Σ (2002) τα προγράμματα Αγωγής Υγείας αποβλέπουν στην αναβάθμιση της σχολικής ζωής και στη σύνδεση του σχολείου με την κοινωνική πραγματικότητα. Οι δραστηριότητες επιδιώκουν την απόκτηση δημιουργικής και κριτικής σκέψης των παιδιών, την καλλιέργεια αυτενέργειας και την ανάπτυξη πρωτοβουλιών των μαθητών. Ο ρόλος του εκπαιδευτικού είναι υποστηρικτικός, ενισχυτικός και συντονιστικός ώστε δράση να αναλάβουν οι μαθητές.
ΣΤΟΧΟΙ ΤΟΥ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΟΣ ΤΑ ΠΑΙΔΙΑ ΕΝΘΑΡΡYΝΟΝΤΑΙ ΓΙA: Να ευαισθητοποιηθούν για μια σωστή διατροφή και να μάθουν να διατρέφονται σωστά. Να μάθουν ποια είναι η επίδραση της τροφής στην υγεία των δοντιών και ποια η υγιεινή των δοντιών. Να μάθουν τις κατηγορίες, την προέλευση και τα θρεπτικά συστατικά στοιχεία των τροφών. Να καταλάβουν ότι η σωματική άσκηση είναι απαραίτητη για την υγεία του ανθρώπου. Να μάθουν για τις βιολογικές, μεταλλαγμένες τροφές.
ΚΑΙ ΑΛΛΟΙ ΣΤΟΧΟΙ…. Να αποκτήσουν σωστή καταναλωτική αγωγή (ημερ. λήξης των προϊόντων κλπ). Να ενημερωθούν για τον ασφαλή τρόπο συντήρησης των τροφίμων. Να έρθουν σε επαφή με το ανθρωπογενές και φυσικό περιβάλλον. Να βελτιώνουν και να εμπλουτίζουν τον προφορικό τους λόγο. Να συμμετέχουν σε συζητήσεις και να επιχειρηματολογούν. Να αποκτήσουν πρωτοβουλία ,υπευθυνότητα και ικανότητα συνεργασίας.
ΜΕΘΟΔΟΙ Σχέδιο εργασίας (επιλογή θέματος, καθορισμός στόχων, σχεδιασμός εργασιών, συγκρότηση ομάδων, σύνταξη συμβολαίου ομάδας, ανάθεση εργασιών, συζήτηση ,συναντήσεις με γονείς) Έρευνα στο πεδίο δράσης στα πλαίσια εκδρομής. Παιχνίδι ρόλων (μανάβικο) Ερωτηματολόγιο Χρήση ημερολογίου Συνέντευξη Καταιγισμός ιδεών-χάρτης ιδεών Μέθοδος έρευνας με υποβολή ερωτήσεων και αντιπαράθεση απόψεων.
ΔΙΑΘΕΜΑΤΙΚΟΤΗΤΑ ΓΛΩΣΣΑ: Συνταγές ΑΝΘΟΛΟΓΙΟ:Η Κολοτούμπα (σελ. 60) ΜΑΘΗΜΑΤΙΚΑ: Αγοράζω - πληρώνω ΜΕΛΕΤΗ: Πολιτισμός – Διατροφικές συνήθειες. ΤΕΧΝΙΚΑ: Πυραμίδα υγιεινής διατροφής ΜΟΥΣΙΚΗ: Τραγούδια με φρούτα και λαχανικά
ΠΥΡΑΜΙΔΑ ΥΓΙΕΙΝΗΣ ΔΙΑΤΡΟΦΗΣ
ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΕΣ Συζητήσαμε πολλές φορές για την υγιεινή διατροφή. Κάναμε εργασίες, συμπληρώσαμε ερωτηματολόγια, ζωγραφίσαμε. Φάγαμε αρκετές φορές στην τάξη υγιεινό πρωινό. Διαβάσαμε βιβλία με θέμα τη διατροφή. Τραγουδήσαμε τραγούδια με θέμα τα φρούτα και τα λαχανικά. Κατασκευάσαμε την πυραμίδα της υγιεινής διατροφής. Φτιάξαμε το αλφάβητο της διατροφής. Μίλησε στην τάξη μας η οδοντίατρος κ. Νικολέτα Σιδηροπούλου για το πώς επηρεάζει τα δόντια μας , η διατροφή μας. Σκάψαμε ,σπείραμε και καλλιεργήσαμε κήπο στο παρτέρι του σχολείου μας με μαρουλάκια, κολοκυθιές, άνηθο και γευτήκαμε τα ραπανάκια μας. Επισκεφτήκαμε το φούρνο, είδαμε πως γίνεται το ψωμί και οι μαθητές ζύμωσαν και έπλασαν ψωμάκια. Επισκεφτήκαμε το Αρχαιολογικό Μουσείο Θάσου και είδαμε τα σκεύη στα οποία έτρωγαν, μαγείρευαν και διατηρούσαν τους σπόρους τους οι άνθρωποι από τα προϊστορικά χρόνια.
ΚΑΙ ΑΛΛΕΣ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΕΣ… Συμμετείχαμε στο δίκτυο του Κ.Π.Ε της Αρναίας που είχε θέμα «Μελισσών έργα» και κατασκευάσαμε το παιχνίδι «Μελισσοδρομίες». Πήραμε έπαινο συμμετοχής. Συμμετείχαμε σε διαγωνισμό φιλαναγνωσίας, διαβάσαμε «Το ξωτικό που ήθελε να ψηλώσει» , «Ο κ. Κιουκ έχει λόξυγκα», «Το φαγητό δεν είναι μόνο για να χορταίνουμε» και συμπληρώσαμε έντυπο ερωτηματολόγιο. Συμμετείχαμε στον πανελλήνιο διαγωνισμό παραμυθιού «Τα παιδιά δημιουργούν» και όλη μαζί η Α΄ τάξη γράψαμε το παραμύθι «Το μυστικό της πράσινης βαλίτσας» με θέμα την υγιεινή διατροφή. Τον πρόλογο του παραμυθιού (πρώτη παράγραφος) τον έγραψε η Κάρμεν Ρουγγέρη. Στα πλαίσια του προγράμματος , πραγματοποιήσαμε ημερήσια εκπαιδευτική εκδρομή στη Δράμα και επισκεφτήκαμε εργαστήριο χαλβά και το εργοστάσιο της Νεογάλ. Κάναμε έντυπο το παραμύθι, δέσαμε τις εργασίες, φτιάξαμε σουπλά της υγιεινής διατροφής, πήρε κάθε παιδί cd με φωτογραφίες από τις δραστηριότητές μας. Έγινε παρουσίαση του προγράμματος, στην αίθουσα εκδηλώσεων του σχολείου, σε όλους τους μαθητές και εκπαιδευτικούς του 1ου 6/θεσιου Δημοτικού σχολείου Θάσου και μοιράστηκε έντυπο με κανόνες υγιεινής διατροφής.
ΔΙΑΓΩΝΙΣΜΟΣ ΦΙΛΑΝΑΓΝΩΣΙΑΣ
ΜΕΛΙΣΣΟΔΡΟΜΙΕΣ
ΠΑΙΖΟΝΤΑΣ ΜΕΛΙΣΣΟΔΡΟΜΙΕΣ
Δημιουργία του παραμυθιού με τον παραμυθά με το καπέλο.
ΤΟ ΠΑΡΑΜΥΘΙ ΜΑΣ
ΕΚΔΡΟΜΗ Εκδρομή είναι μέρος στη διαδικασία επεξεργασίας του προγράμματος και αποτελεί διδακτικό μέσο για βιωματική μάθηση, εμπειρίες και ψυχαγωγία.
ΣΥΝΕΡΓΑΣΙΑ Γονείς της Α΄ τάξης Οδοντίατρο Χημικό της ΝΕΟΓΑΛ Υπεύθυνη εργαστηρίου χαλβά στη Δράμα Γυμνάστρια του σχολείου μας
ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΗ Με power point Έντυπο παραμύθι Εργασίες παιδιών Cd με φωτογραφίες
ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΟΣ Ο βασικός στόχος ήταν να αποκτήσουν οι μαθητές ,συμπεριφορές και συνήθειες σωστής διατροφής και η αξιολόγηση για την απήχηση του προγράμματος έγινε με : Φύλλα εργασίας Παρατήρηση στην ανταπόκριση των παιδιών στις διάφορες δραστηριότητες. Από τη θετική διάθεση των μαθητών σε όλη τη διάρκεια του προγράμματος. Από την αλλαγή διατροφικών τους συνηθειών σε πιο υγιεινά. Από τα θετικά σχόλια και την ευμενή στάση των γονιών , στη συζήτηση ενημέρωση που έγινε με το τέλος του προγράμματος μας.
ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΠΑΡΕΜΒΑΣΗΣ Ειδικές μαθησιακές δυσκολίες. Προβλήματα στον κοινωνικό και συναισθηματικό τομέα. Χαμηλό επίπεδο λειτουργικότητας στην τάξη. ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΑΓΩΓΗΣ ΥΓΕΙΑΣ-ΠΑΡΕΜΒΑΤΙΚΟ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ Βασικοί στόχοι (Για όλη την τάξη) Ειδικοί στόχοι (Ανάλυση στόχου σε στάδια, παράγοντες που επηρεάζουν, τι μπορεί να πετύχει) Πλαίσιο παρέμβασης (Συμμαθητές, δασκάλα, τάξη, χώροι επισκέψεων) Δραστηριότητες.
ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΕΣ ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ ΜΕΘΟΔΟΙ Έκοβε, κολλούσε, ζωγράφιζε σε πλαίσια (Ανάπτυξη λεπτής κινητικότητας) Συμμετείχε σε συζητήσεις, άκουγε,¨ έπιανε¨ λέξεις, επαναλάμβανε. (Εμπλουτισμός λεξιλογίου, δημόσια έκφραση σκέψης) Μαγειρική (Ενεργό εμπλοκή) Παιχνίδια τραγούδια (Ενεργό συμμετοχή σε δραστηριότητες) Δημιουργία παραμυθιού (Ενθάρρυνση για αυτοέκφραση) Επισκέψεις (Άμεση διδασκαλία για ανάπτυξη κοινωνικών δεξιοτήτων) ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ Μαθησιακές δυσκολίες και Εκπαιδευτική πράξη (Παντελιάδου) Εκπαίδευση παιδιών και εφήβων με ειδικές γλωσσικές διαταραχές(Σπανούδης) ΜΕΘΟΔΟΙ Σχέδιο εργασίας με βάση τις ικανότητες, διαθεματική προσέγγιση, δυαδική και ομαδική εργασία, εβδομαδιαίος προγραμματισμός, ανάλυση έργου-στόχου, αλληλοδιδακτική ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ Σε ερώτηση που απευθυνόταν στους μαθητές, τι θα θυμόμαστε από την Α΄ τάξη , η μαθήτρια απάντησε : αυτό που κάναμε με τα φαγητά!!!
ΥΛΙΚΟ ΤΟΥ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΟΣ Ιστοσελίδες για τη διατροφή Παραμύθια Βιβλία: Διατροφή και διατροφικές συνήθειες Σωστή διατροφή και καλή υγεία Χτίζω σωστά εμένα, Ειρήνη Μαραζιώτη Αγωγή Υγείας , Υπουργείο Παιδείας Ομαδοκεντρική διδασκαλία και μάθηση, Ματσαγγούρας Βιωματική-Επικοινωνιακή διδασκαλία, Χρυσαφίδης Διαθεματικό Ενιαίο Πλαίσιο Σπουδών, Υπουργείο Παιδείας.
ΤΕΛΟΣ…. Ο Ιπποκράτης το 400 π.Χ είπε: Το φαγητό πρέπει να είναι το φάρμακό σας και το φάρμακό σας πρέπει να είναι το φαγητό σας!!!!!