Οικογενειακός γραμματισμός: Δομημένες Δραστηριότητες Ανάγνωσης

Slides:



Advertisements
Παρόμοιες παρουσιάσεις
Φιλτρα Bloom Ερωτήσεις σε σύνολα. Φιλτρα Bloom Αναπαριστά ένα σύνολο με n στοιχεία. Υποστηρίζει ερωτήσεις για μέλη του συνόλου Ένα διάνυσμα με Μ ψηφία,
Advertisements

Δώρα Μέντη «Με λογισμό και μ’ όνειρο». Εφαρμοσμένες ιδέες και δράσεις δημιουργικής γραφής.
Παραδόσεις Μαθήματος Νεκτάριος Στελλάκης
ΣΥΓΧΡΟΝΕΣ ΜΕΘΟΔΟΙ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ Βασίλης Γαλάνης Φυσικός, MSc στις Επιστήμες της Αγωγής.
ΠΑΞΙΝΟΣ ΙΩΑΝΝΗΣ ΔΡ.ΚΛΙΝΙΚΗΣ ΨΥΧΟΛΟΓΙΑΣ
Ή ΚΑΛΛΙΕΡΓΩΝΤΑΣ ΔΕΞΙΟΤΗΤΕΣ ΦΙΛΑΝΑΓΝΩΣΙΑΣ ΒΑΣΙΛΙΚΗ ΒΑΣΙΛΟΥΔΗ, Δρ ΤΕΕΠΗ, ΔΠΘ ΑΝΑΓΝΩΣΤΙΚΕΣ ΕΜΨΥΧΩΣΕΙΣ.
H ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΚΟΤΗΤΑ ΩΣ ΑΝΩΤΑΤΗ ΓΝΩΣΙΑΚΗ ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΑ  GUILFORD (1950): «Η δημιουργικότητα καλύπτει τις πιο χαρακτηριστικές ικανότητες των δημιουργικών ατόμων,
1 Διδακτικοί Στόχοι & Διδακτικός Σχεδιασμός Παλαιγεωργίου Γιώργος Τμήμα Μηχανικών Ηλεκτρονικών Υπολογιστών Τηλεπικοινωνιών και Δικτύων, Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας.
Ανάπτυξη του Λόγου Ενότητα 2: Ανάπτυξη γλωσσικών ικανοτήτων Ανάπτυξη της Γραμματικής Ανάπτυξη της Γραμματικής Δήμητρα Κατή Σχολή Επιστημών της Αγωγής Τμήμα.
1 ΕΚΠΟΝΗΣΗ - ΥΛΟΠΟΙΗΣΗ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΙΚΩΝ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΩΝ.
Παναγιώτης Νταβαρίνος Σχολικός Σύμβουλος ( ΠΕ 02) Διαπολιτισμική Γλωσσική Αγωγή και Διαθεματικότητα Διαπολιτισμική Γλωσσική Αγωγή και Διαθεματικότητα.
ΣΧΟΛ. ΕΤΟΣ Τάξη:Τμήμα: KΑΘΗΓΗΤΗΣ………………………………………………… ΕΤΗΣΙΟΣ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΙΣΜΟΣ Της διδακτέας ύλης στο μάθημα…………………………………………… Η ύλη αυτή κατανέμεται.
ΕΙΣΑΓΩΓΗ ΣΤΗ ΝΕΟΕΛΛΗΝΙΚΗ ΦΙΛΟΛΟΓΙΑ. ΜΑΘΗΜΑ 1 ο Εισαγωγή σε βασικούς όρους και έννοιες.
Οικονομική Ανάπτυξη Ενότητα # 1: Εισαγωγή Διδάσκων: Πάνος Τσακλόγλου Τμήμα: Διεθνών και Ευρωπαϊκών Οικονομικών Σπουδών.
ΜΕΘΟΔΟΛΟΓΙΑ ΕΡΕΥΝΑΣ ΓΙΑ ΤΟΥΣ ΣΚΟΠΟΥΣ ΣΥΕΕΠ Εισηγήτρια: Τσακίρη Θεανώ, PhD in Developmental Psychology, MA Education (Psychology), Παιδαγωγός Προσχολικής.
ΑΝΩΤΑΤΗ ΣΧΟΛΗ ΠΑΙΔΑΓΩΓΙΚΗΣ & ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΚΗΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ ΕΤΗΣΙΟ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΠΑΙΔΑΓΩΓΙΚΗΣ ΚΑΤΑΡΤΙΣΗΣ (ΕΠΠΑΙΚ) ΜΑΘΗΜΑ: Εκπαιδευτική Τεχνολογία-Πολυμέσα (Ε) YΠΕΥΘΥΝΟΣ.
"Μετάβαση από το Νηπιαγωγείο στο Δημοτικό Σχολείο" Διακογεωργίου Αρχοντούλα, Σχολική Σύμβουλος, 2ης Εκπαιδευτικής Περιφέρειας Σάμου
Θέμα εργασίας: Διδακτικό Σενάριο με χρήση ΤΠΕ «Η τέχνη του Μπαρόκ στη ζωγραφική» Μάθημα: ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΗ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑ & ΠΟΛΥΜΕΣΑ Υπεύθυνος Καθηγητής: ΓΙΑΝΝΟΥΛΑΣ.
«Η διδακτική του μαθήματος της Ιστορίας» (Οργάνωση διδασκαλίας
Διεύθυνση Ειδικής Αγωγής και Εκπαίδευσης
Επιφανειακή προσέγγιση ή προσέγγιση μάθησης σε βάθος
Οργανωσιακή Συμπεριφορά & Ηγεσία
Τμημα θεατρικων σπουδων σχολη καλων τεχνων Πανεπιστημιο Πελοποννησου
Συμπεριφορισμός και Εκπαίδευση
Επιμόρφωση Εκπαιδευτικών Μέσης Εκπαίδευσης για τα Νέα Αναλυτικά Προγράμματα Πληροφορικής και Επιστήμης Η/Υ Προγραμματισμός Έτους και Ενότητας (Γ’ Γυμνασίου)
Σύμβαση για τα δικαιώματα του παιδιού
ΔΙΓΛΩΣΣΙΑ ΚΑΙ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ
επιτροπη αθλητικου σχεδιασμου εθνικεσ ομαδεσ
Δομημένη Δραστηριότητα Αφήγησης
Διαφοροποιημένη Διδασκαλία (ΔΔ) Επειδή ένα μέγεθος παπουτσιών δεν ταιριάζει σε όλους… Αλβανόπουλος Γιώργος ΠΕΚ Καβάλας, 03/05/2017.
ΑΝΑΛΥΣΗ ΙΖΗΜΑΤΟΓΕΝΩΝ ΛΕΚΑΝΩΝ
AΝΑΠΤΥΞΗ ΑΦΗΓΗΜΑΤΙΚΩΝ ΙΚΑΝΟΤΗΤΩΝ
Περιεχομενο σημερινου μαθηματοσ
Χριστίνα Γεωργιάδη Δανάη Χατζηαποστόλου
Μεθοδολογία έρευνας στην κινητική αγωγή και μάθηση
Δραστηριότητες αφήγησης
Εισαγωγή στη Διδακτική Μεθοδολογία Αρχές Γενικής Διδακτικής
ΕΡΕΥΝΗΤΙΚΗ ΕΡΓΑΣΙΑ Α1 To σχολείο που ήταν οι δικοί μου, το σχολείο που είμαι και το σχολείο που θα ήθελα να είμαι.
ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΜΑΘΗΜΑΤΙΚΩΝ Ι
ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΙΩΑΝΝΙΝΩΝ ΑΝΟΙΚΤΑ ΑΚΑΔΗΜΑΪΚΑ ΜΑΘΗΜΑΤΑ
Παπαγεωργίου Κωνσταντίνος, ΠΕ70
Αξιολόγηση των μαθητών ΓΕΛ & ΕΠΑΛ στο μάθημα της ΝΕ Γλώσσας
ΑΤΟΜΙΚΟΣ ΦΑΚΕΛΟΣ ΥΛΙΚΟΥ
AΝΑΠΤΥΞΗ ΤΗΣ ΓΡΑΜΜΑΤΙΚΗΣ
Κασιμάτη Αικατερίνη Αναπληρώτρια Καθηγήτρια Α.Σ.ΠΑΙ.Τ.Ε.
Αναπτυξιακή Ψυχολογία
ΑΝΑΣΤΑΣΙΑ ΜΑΡΙΝΟΠΟΥΛΟΥ 2017
O ρόλος της ερώτησης στην εκπαιδευτική διαδικασία
Περιεχομενο σημερινου μαθηματοσ
ΣΥΝΟΡΑ ΚΑΙ ΜΟΡΦΕΣ ΤΗΣ ΕΤΕΡΟΤΗΤΑΣ Διδάσκων: κ
Διδασκαλία εννοιών προγραμματισμού με το Scratch για τις Ε’ και ΣΤ’ δημοτικού Η παρούσα σειρά μαθημάτων ΤΠΕ υλοποιήθηκε στο 15ο Δημοτικό Σχολείο.
Οδηγίες σύνταξης σχεδίου μαθήματος
Ευ. Φρυδάκη Καθηγήτρια Παιδαγωγικής
Η ΕΙΔΙΚΗ ΑΓΩΓΗ ΣΤΗΝ ΕΥΡΩΠΗ ΣΗΜΕΡΑ
10 2/Θ Νηπιαγωγείο Ανδραβίδας
Δομικά και λειτουργικά στοιχεία της διδασκαλίας
Μακροοικονομική Θεωρία Ι Διδάσκων: Γιώργος Αργείτης
ΑΝΑΠΛΗΡΩΤΡΙΑ ΚΑΘΗΓΗΤΡΙΑ
Μάθημα 12ο Διδακτικά σενάρια
β) Ποιο ρόλο παίζει η γλώσσα του κειμένου;
ΤΜΗΜΑ ΔΗΜΟΤΙΚΗΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΔΥΤΙΚΗΣ ΜΑΚΕΔΟΝΙΑΣ
Σχεδιασμός Παρέμβασης- Δραστηριότητας Πλαίσιο & μάθηση M
ΑΝΑΠΤΥΞΗ ΤΟΥ ΠΑΙΔΙΟΥ ΙΙ Καλλιρρόη Παπαδοπούλου- Λήδα Αναγνωστάκη
Αποτίμηση Επιχειρήσεων Ενότητα 3
ΑΝΑΠΤΥΞΗ ΤΟΥ ΠΑΙΔΙΟΥ ΙΙ Καλλιρρόη Παπαδοπούλου ΕΚΠΑ/ΤΕΑΠΗ
ΑΝΑΠΤΥΞΗ ΤΟΥ ΠΑΙΔΙΟΥ ΙΙ Καλλιρρόη Παπαδοπούλου-Λήδα Αναγνωστάκη
Παιδαγωγικό Τμήμα Προσχολικής Εκπαίδευσης
Ο ερμηνευτικός διάλογος
ΑΝΑΠΤΥΞΗ ΤΟΥ ΠΑΙΔΙΟΥ ΙΙ Περίγραμμα Μαθήματος
Μεταγράφημα παρουσίασης:

Οικογενειακός γραμματισμός: Δομημένες Δραστηριότητες Ανάγνωσης Παραδόσεις Μαθήματος Νεκτάριος Στελλάκης nekstel@upatras.gr

Εισαγωγικά σχόλια > Εάν η προώθηση της ανάγνωσης και η εξασφάλιση θετικών εμπειριών και κινήτρων για τη μάθησή της από τα παιδιά αποτελούν προτεραιότητες του προγράμματος γλώσσας, επικοινωνίας και γραμματισμού τότε δεν μπορεί παρά το νηπιαγωγείο μας να είναι ένας χώρος που λειτουργεί ως πρότυπο και οι πρακτικές μας ως μοντέλα για τους γονείς, την κοινότητα και το δημοτικό σχολείο

Γιατί οργανωμένες / δομημένες δραστηριότητες ανάγνωσης 1. Στο νηπιαγωγείο ενθαρρύνουμε την ανάγνωση και τη γραφή έχοντας δημιουργήσει μια ελκυστική γωνιά βιβλιοθήκης, μια λειτουργική γωνιά επικοινωνίας, έχοντας εμπλουτίσει με σχετικό αναγνωστικό υλικό κάθε άλλη γωνιά και έχοντας αναρτήσει στο χώρο ποικίλα κείμενα που εξυπηρετούν διάφορους επικοινωνιακούς στόχους που ενισχύουν την άντληση νοήματος από τα παιδιά.

2. Σε δραστηριότητες που αφορούν άλλα γνωστικές περιοχές εντάσσουμε γλωσσικούς στόχους (π.χ. εξηγούμε μια άγνωστη γλώσσα, ενισχύουμε την επιχειρηματολογία σε κάποια συζήτηση, δείχνουμε πώς θα γραφτεί ένα γράμμα σε μια εικαστική δραστηριότητα). Οριζόντιοι στόχοι: γλωσσικοί στόχοι εμπεριέχονται σε οτιδήποτε κάνουμε στο νηπιαγωγείο 3. Εκτός όμως αυτών των άτυπων μορφών εμπλοκής του παιδιού με το γραπτό λόγο οφείλουμε να εντάσσουμε στο πρόγραμμά μας δομημένες δραστηριότητες γλώσσας (κάθετοι στόχοι)

Α.Δομημένη δραστηριότητα ανάγνωσης αφηγηματικού/ λογοτεχνικού κειμένου > Καθημερινά (σε συνδυασμό με προφορική αφήγηση) > Στη γωνιά βιβλιοθήκης ή/και αλλού (π.χ. στη βιβλιοθήκη της περιοχής, σε μια πηγή, στο ναό) > Στυλ ανάγνωσης: α) θεατρική ανάγνωση (ανάγνωση με εκφραστικό/θεατρικό ύφος που δεν επιτρέπει διακοπές), β) αλληλεπιδραστική ανάγνωση (επιτρέπονται οι διακοπές). > Αναγνώσεις κάνουν κι άλλα πρόσωπα (γονείς, ηλικιωμένοι, συγγραφείς, ηθοποιοί, φοιτητές κτλ.) > Δημιουργούμε μια «τελετουργία»/ ρουτίνα. Π.χ. μια συγκεκριμένη μουσική προαναγγέλλει την ανάγνωση

Συνήθης δομή ανάπτυξης εξασφάλιση ησυχίας και συγκέντρωσης προσοχής εισαγωγή στο θέμα ή παρουσίαση του βιβλίου (συνήθως δείχνουμε το εξώφυλλο, διαβάζουμε τον τίτλο και τον συγγραφέα, παρατηρούμε την εικόνα και κάνουμε υποθέσεις για την ιστορία) διαβάζουμε (συνιστάται ο αλληλεπιδραστικός τρόπος: διατυπώνουμε υποθέσεις για τη συνέχεια, εξηγούμε κάποιες άγνωστες λέξεις, ορίζουμε τα συναισθήματα των ηρώων) μετά την ανάγνωση: ερωτήσεις κατανόησης του περιεχομένου και ερωτήσεις υψηλής γνωστικής απαίτησης δραστηριότητες επέκτασης (θεατρική αναπαράσταση, εικαστικά, συγγραφή ιστορίας κτλ)

Ερωτήσεις κατανόησης ¨Εύκολες” ερωτήσεις που αφορούν τις πληροφορίες (πρόσωπα, γεγονότα) που αναφέρονται στο κείμενο Τα συστατικά μέρη της αφήγησης (Labov & Walesky, 1972) είναι: > χωροχρονικό πλαίσιο > δράση > ήρωες > λύση > πρόβλημα > αξιολόγηση

Ερωτήσεις υψηλής γνωστικής απαίτησης Ερωτήσεις που η απάντηση δε βρίσκεται μέσα στο κείμενο και το παιδί πρέπει να αναλύσει, να εξηγήσει, να αιτιολογήσει ή να ερμηνεύσει και να κρίνει με χρήση πολιτισμικών εργαλείων μια κατάσταση. Αυτού του είδους οι ερωτήσεις απαιτούν χρήση εκτενούς λόγου και προωθούν την αφαιρετική, δημιουργική και κριτική σκέψη. (για περισσότερα θυμήσου την ταξινόμηση του Bloom (1956) και μελέτησε το εξαιρετικά ενδιαφέρον και πολύτιμο σε χρησιμότητα βιβλίο: Μπιρμπίλη, Μ. (2008). Προς μία παιδαγωγική του διαλόγου: Η σημασία και ο ρόλος των ερωτήσεων στην προσχολική εκπαίδευση. Αθήνα: Gutenberg

B.Δομημένη δραστηριότητα ανάγνωσης βιβλίου πληροφοριών Το συγκεκριμένο είδος βιβλίων περιέχει ειδικό λεξιλόγιο, που πρέπει να αναλυθεί Εικόνες, διαγράμματα, πίνακες, χάρτες, γραμμές χρόνου κι άλλους διάφορους εικονικούς ή σχηματικούς τρόπους οργάνωσης της πληροφορίας. Κατά την ανάγνωση κι επεξεργασία θα πρέπει να αναλύσουμε στα παιδιά τους τρόπους άντλησης νοήματος κι ενδεχομένως να παράγουμε νέα κείμενα –πιο απλοποιημένα – που μπορεί η ομάδα μας να «διαβάσει».

Ακριβώς επειδή υπάρχει μεγάλη απόκλιση στον τρόπο οργάνωσης της πληροφορίας, του εμπλουτισμού με εικόνες ή σχεδιαγράμματα, της έκτασης, της πυκνότητας του κειμένου, δεν είναι εύκολο να δοθεί ένα σαφές περίγραμμα. Ωστόσο, μπορούν να δοθούν βασικές αρχές, όπως > επεξεργασία ειδικού λεξιλογίου > διερεύνηση των ποικίλων τρόπων οργάνωσης της πληροφορίας (πολυτροπικότητα) και ανάλυση των τρόπων άντλησης νοήματος > αναδιαμόρφωση του κειμένου και δημιουργία νέου προσβάσιμου από την ομάδα

Ερώτημα Εξηγήστε τα είδη ερωτήσεων που πρέπει να συνοδεύουν μια ανάγνωση λογοτεχνικού κειμένου. Γιατί κατά την ανάγνωση πληροφοριακών κειμένων είναι απαραίτητο κατά την επεξεργασία να δοθεί έμφαση στο λεξιλόγιο και την οργάνωση της πληροφορίας;

Εργασία > Αναζητήστε έρευνες για τις πρακτικές ανάγνωσης στο νηπιαγωγείο και δείτε τις διαφορετικές πρακτικές και τα διάφορα είδη ερωτήσεων ή δραστηριοτήτων επέκτασης που τις συνοδεύουν. > Ποιες από αυτές ενισχύουν την ανάδυση του γραμματισμού πιο αποτελεσματικά; Γιατί;