ΜΑΘΗΜΑ:ΣΥΝΟΡΑ ΚΑΙ ΜΟΡΦΕΣ ΕΤΕΡΟΤΗΤΑΣ

Slides:



Advertisements
Παρόμοιες παρουσιάσεις
Ψυχοκοινωνικά ζητήματα στην αγωγή στα μέσα επικοινωνίας Νικόλας Χρηστάκης Τμ. Ψυχολογίας, Πάντειο Παν/μιο.
Advertisements

ΕΑΡΙΝΟ ΕΞΑΜΗΝΟ ΠΤΔΕ ΡΟΔΟΣ 2010
Πάντα οι άνθρωποι αναζητούν την αλήθεια.
ΘΡΗΣΚΕΙΑ, ΖΩΗ ΚΑΙ ΑΝΤΙΛΗΨΕΙΣ ΤΩΝ ΚΑΤΑ ΦΥΣΗ ΖΩΝΤΩΝ ΛΑΩΝ
ΑΓΑΠΗ.
Κεφάλαιο 2ο Πεπερασμένα αυτόματα.
Μοντέλο Διδασκαλίας Φυσικών Επιστήμων, για την Υποχρεωτική Εκπαίδευση, στην Κατεύθυνση της Ανάπτυξης Γνώσεων και Ικανοτήτων. Π. Κουμαράς.
Πρότυπο Πειραματικό Γυμνάσιο Ευαγγελικής
H λατρεια των θεων στην Αρχ.Ελλαδα Ναοι-Βωμοι Ο θεσμοΣ τηΣ ικεσιαΣ
ΕΠΙΜΟΡΦΩΣΗ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΩΝ ΜΕΣΗΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ ΓΙΑ ΤΑ ΝΕΑ ΑΝΑΛΥΤΙΚΑ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΑ Ευθυγράμμιση Στόχων – Διδασκαλία – Αξιολόγηση ΟΜΑΔΑ ΕΡΓΑΣΙΑΣ Ανδρέας Σ. Ανδρέου.
ΣΥΜΒΟΛΙΚΑ ΘΡΗΣΚΕΥΤΙΚΑ ΣΥΣΤΗΜΑΤΑ
ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΕΝΟΤΗΤΑ 1 : ΓΙΑΤΙ ΜΕΛΕΤΟΥΜΕ ΤΗΝ ΑΓΙΑ ΓΡΑΦΗ
14. Αιρέσεις : εσωτερική πληγή της Εκκλησίας
ΚΟΙΝΩΝΙΚΟΣ ΑΠΟΚΛΕΙΣΜΟΣ ΓΡΗΓΟΡΙΟΥ ΡΑΦΑΕΛΛΑ Β’
ΥΠΟΤΑΓΗ ΣΤΟ ΔΟΓΜΑ « Εκείνο που σκεφτόμαστε είναι κατά κανόνα λάθος, αλλά εκείνο που γνωρίζουμε είναι κατά κανόνα σωστό ». Γεωργούση Άννα Γκιούρα Κλαίρη.
Δόμηση και αποδόμηση κειμένων εκπαιδευτικής πολιτικής
Η θρησκεία των Μινωϊτών
ΤΑ ΑΡΧΑΙΑ ΕΛΛΗΝΙΚΑ ΜΥΣΤΗΡΙΑ
32. Ο Ινδουϊσμός (Α’) Σελίδες
project: οψεις της ψυχολογιας
ΘΡΗΣΚΕΙΟΛΟΓΙΑ.
ΘΡΗΣΚΕΙΑ: ΕΝΑ ΠΑΝΑΝΘΡΩΠΙΝΟ ΦΑΙΝΟΜΕΝΟ
Μοντέλα και μορφές αξιολόγησης
Φιλία.
Αρχαία Ελληνικά ΙΙ Επιλογικές παρατηρήσεις. Κομβικό σημείο: σύγκριση αρχαίων ελληνικών απόψεων και χριστιανικών για τα ίδια θέματα.
1 ΔΙΑΠΟΛΙΤΙΣΜΙΚΗ ΑΓΩΓΗ ΜΕΣΑ ΑΠΟ ΤΑ ΜΝΗΜΕΙΑ ΤΟΥ ‘ΑΛΛΟΥ’ ΜΗΤΡΟΠΟΥΛΟΥ ΒΑΣΙΛΙΚΗ.
Γιάννης Θοδωρής Δ1 ΝΕΡΟ ΚΑΙ ΘΡΗΣΚΕΙΑ.
Ιωάννης ο Βαπτιστής: ο τελευταίος προφήτης και πρόδομος του Χριστού
ΟΡΙΣΜΟΣ 1. «Ορίζοντας τον ορισμό». ΟΡΙΣΜΟΣ ΤΗΣ ΘΡΗΣΚΕΙΑΣ ΚΑΙ ΕΠΙΣΤΗΜΗ ΤΗΣ ΘΡΗΣΚΕΙΑΣ.
ΠΑΙΔΙΚΗ ΗΛΙΚΙΑ ΚΑΙ ΚΑΘΕΣΤΩΤΑ ΑΛΗΘΕΙΑΣ
ΚΟΙΝΩΝΙΚΟΠΟΙΗΣΗ Γιάννης Πεχτελίδης 12/4/2017.
Φονταμεταλισμός Ελένη Κολιό Γ’1.
Για το μάθημα των Θρησκευτικών Μητσάνη Ιωάννα Γ2
ΠΟΛΙΤΙΣΤΙΚΟ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ
Η ευκλειδeια και οι μη ευκλειδειεσ γεωμετριεσ
Υπερφυσικό και κοινωνικές πρακτικές Μύθος και θρησκεία στην αρχαία Ελλάδα. Jean-Pierre Vernant.
ΘΡΗΣΚΕΙΑ & ΜΟΝΤΕΡΝΑ ΦΥΣΙΚΗ
 Σήμερα θα ασχοληθούμε με θέματα ταυτότητας.  Αλλά τι είναι η ταυτότητα; Τι εννοούμε με τον όρο/ έννοια ταυτότητα;  Σε τι αναφερόμαστε όταν μιλάμε.
Όνομα ομάδας: Γαλαζοπράσινο Μαθητές: Καραίσκου Ρανια, Γιαμαίου Σπυριδούλα, Παπαδόπουλος Ευσέβιος, Τσατσαράγκος Θανάσης Θέμα: Φώς, Χρώμα και τέχνη Σχολείο:6ο.
 ΠΩΣ βλέπετε τους ανθρώπους που έχουν διαφορετικό χρώμα δέρματος ή ανήκουν σε διαφορετική εθνικότητα από εσάς; Τους θεωρείτε ίσους με εσάς; Δυστυχώς,
ΒΑΣΙΚΕΣ ΑΡΧΕΣ ΚΟΙΝΩΝΙΚΩΝ ΕΠΙΣΤΗΜΩΝ Β’ ΤΑΞΗ ΓΕΝΙΚΟΥ ΛΥΚΕΙΟΥ ΠΡΟΣΑΝΑΤΟΛΙΣΜΟΣ ΑΝΘΡΩΠΙΣΤΙΚΩΝ ΣΠΟΥΔΩΝ 1 Καζάκου Γεωργία, ΠΕ09 Οικονομολόγος.
Τάματα ονομάζουμε τις υποσχέσεις ή τις ευχές που κάνουμε στο Θεό. Μερικοί κάνουν τάματα για να ευχαριστήσουν το Θεό για κάτι που τους έδωσε, ενώ άλλοι.
«Οι Αρχές της διαφοροποιημένης παιδαγωγικής
Μ α γ ε ί α.
ΝΕΑ ΜΕΣΑ ΚΑΙ ΠΑΛΙΑ ΜΕΣΑ.
ΗΘΙΚΟΣ ΣΧΕΤΙΚΙΣΜΟΣ.
Κοσμοθεωρίες: Εναλλακτικές κουλτούρες αναπαράστασης και διαχείρισης της σχέσης του «φυσικού κόσμου» με τον «ανθρώπινο εαυτό» Βασίλης Τσελφές.
Ο μύθος στην Αγία Γραφή Εργασία προτζεκτ των μαθητών της Α’ Λυκείου, Κύρα Πασχάλη, Μανώλης Πασχάλης, Μιχάλης Τσανάκας.
Η ετυμολογία της λέξης «Εκκλησία»
ΤΕΧΝΗΤΟ ΟΦΣΑΙΝΤ: γυναίκες και άντρες όμοιοι και διαφορετικοί
Αριστοτέλης: Γνωσιοθεωρία Μεταφυσική
Ο ρόλος του εκπαιδευτικού και των μαθητών
ΡΑΤΣΙΣΜΟΣ Ο όρος ρατσισμός στην κυριολεκτικά σημαίνει το μίσος ή τον φόβο για άτομα που ανήκουν σε φυλές διαφορετικές από τη δική μας, καθώς και την εχθρική.
5o ΓΥΜΝΑΣΙΟ ΕΥΟΣΜΟΥ ΜΑΘΗΜΑ: ΝΕΟΕΛΛΗΝΙΚΗ ΓΛΩΣΣΑ Α’ ΓΥΜΝΑΣΙΟΥ ΘΕΜΑ: ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΗ ΤΗΣ ΣΧΟΛΙΚΗΣ ΒΙΒΛΙΟΘΗΚΗΣ Βασίλης Κ. Λευτέρης Μ . Γκόρικ Χ.
Μαθημα 2ο Τα επαναστατικα κινηματα στην ευρωπη 19ος αιωνασ
Επιστήμη και θρησκεία στην κατανόηση του κόσμου..
Ο Ιησούς Βαπτίζεται Πρoτυπο Γυμνaσιο Ευαγγελικhσ Σχολησ Σμυρνησ
Το ερώτημα για τη δυνατότητα της γνώσης – Αρχαίος σκεπτικισμός
ΘΕ 2: Η συνάντηση του Χριστιανισμού με τον Ελληνισμό
(Βάσει του έργου του Φρίντριχ Νίτσε «Η γέννηση της τραγωδίας»)
ΤΟ ΔΙΑΤΑΓΜΑ ΤΩΝ ΜΕΔΙΟΛΑΝΩΝ
ΔΙΑΧΕΙΡΙΖΟΜΑΙ ΤΑ ΣΥΝΑΙΣΘΗΜΑΤΑ ΜΟΥ
Λατρεία των ζώων Γκάργκαλης Δημήτρης Καρανικόλας Βασίλης
Τάξη Β’1 Καθηγήτρια: Ερυφιάδου Αναστασία
ΚΟΙΝΩΝΙΟΛΟΓΙΑ ΤΗΣ ΠΑΙΔΙΚΗΣ-ΕΦΗΒΙΚΗΣ ΗΛΙΚΙΑΣ
Εισαγωγή στην μέθοδο του κοινωνικού σχεδιασμού
ΜΑΘΗΜΑ:ΣΥΝΟΡΑ ΚΑΙ ΜΟΡΦΕΣ ΕΤΕΡΟΤΗΤΑΣ
Νατάσσα Κυριακοπούλου & Στέλλα Βοσνιάδου
Η παρωχημένη τακτική του πολέμου vs της τέχνης να βρίσκεις τη λύση
Η αλήθεια των αντικειμένων
Μεταγράφημα παρουσίασης:

ΜΑΘΗΜΑ:ΣΥΝΟΡΑ ΚΑΙ ΜΟΡΦΕΣ ΕΤΕΡΟΤΗΤΑΣ ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΗ ΜΑΘΗΜΑ:ΣΥΝΟΡΑ ΚΑΙ ΜΟΡΦΕΣ ΕΤΕΡΟΤΗΤΑΣ

ΚΕΝΤΡΙΚΟΙ ΧΑΡΑΚΤΗΡΕΣ ΞΕΝΟΙ ΘΕΟΙ ΤΕΡΑΤΑ

ΕΡΩΤΗΜΑΤΑ Ποιες νέες όψεις παίρνουν αυτές οι φιγούρες ετερότητας; Ποιους κριτικούς τρόπους θα πρέπει να αναπτύξουμε ώστε να διακρίνουμε τα διαφορετικά είδη ετερότητας σε έναν πολιτισμό που τα πάντα είναι αβέβαια και μάλιστα σε βαθμό τέτοιο που δυσκολευόμαστε να διακρίνουμε το εγώ από το άλλο;

ΥΠΟΘΕΣΗ Συχνά προβάλλουμε πάνω στους άλλους εκείνους τους ασυνείδητους φόβους που μας κάνουν να περιοριζόμαστε στο ‘εγώ’ μας. ΠΡΟΚΛΗΣΗ Να αναγνωρίσουμε μια διαφορά ανάμεσα στο ‘εγώ’ και στον ‘άλλον’, δίχως να αποκλείεται η δυνατότητα συσχέτισης των δύο.

ΣΤΟΧΟΣ Πρωταρχικός στόχος είναι να διερευνήσουμε τον ξένο με κάποιους όρους φιλοσοφικής κατανόησης. Η Julia Kristeva προτείνει τέσσερις τρόπους πραγμάτευσης της αποξένωσης: Την Τέχνη Τη Θρησκεία Την Ψυχανάλυση Τη Φιλοσοφία

ΔΙΠΛΗ ΚΡΙΤΙΚΗ Από τη μία, εάν οι άλλοι γίνουν υπερβολικά υπερβατικοί θα χάσουμε κάθε επαφή. Σταματάμε δηλαδή να βλέπουμε τον άλλον ευθέως και η δυνατότητα να φανταζόμαστε, να αφηγούμαστε ή να ερμηνεύουμε την ετερότητα διακόπτεται. Από την άλλη πλευρά, εάν οι ‘Άλλοι’ γίνουν υπερβολικά ενδοκόσμιοι, εξαιρούνται από κάθε ηθικό συσχετισμό, με αποτέλεσμα να μην μπορούν να διακριθούν από τους ίδιους μας τους εαυτούς.

ΣΩΚΡΑΤΗΣ-ΠΛΑΤΩΝΑΣ Ο Σωκράτης θεωρεί ότι οι ξένοι, οι θεοί και τα τέρατα ανήκουν στο βασίλειο του μύθου. «είμαι ένα τέρας πιο περίπλοκο και άγριο από τον Τυφώνα, ή μήπως είμαι ένα πιο εξημερωμένο και απλούστερο ζώο με μερίδιο σε μια θεϊκή και ευγενή φύση;» Ο Πλάτωνας σηματοδότησε τη μετάβαση από τη μυθολογία των Τεράτων στη μεταφυσική του λόγου. Ο Λόγος είναι θεμελιωμένος στην εκδίωξη του Άλλου, αλλά δεν είναι πλήρως απαλλαγμένος από αυτόν.

ΣΧΕΤΙΚΗ VS ΑΠΟΛΥΤΗ ΕΤΕΡΟΤΗΤΑ Hegel υποστηρίζει ότι το εγώ αυτοπραγματώνεται ως κυρίαρχο υποκείμενο μόνο στο βαθμό που αναγνωρίζεται από το Έτερόν του. Husserl θεωρεί πώς ο άλλος δεν είναι ποτέ απόξενος, αλλά πάντα αναγνωρίσιμος ως άλλος ,ακριβώς επειδή είναι άλλος σε σχέση με μένα. Ο Levinas ισχυρίζεται ότι ο Άλλος δεν δηλώνει τον εαυτό του σε σχέση με τους ορίζοντες του εγώ αλλά εκφράζει τον εαυτό του. Στο πλαίσιο αυτό ο ξένος είναι απόλυτος.

ΘΥΣΙΑ ΖΩΩΝ ΑΝΤΙ ΑΝΘΡΩΠΩΝ Το Λευιτικόν περιγράφει μια ετήσια τελετή εξαγνισμού όπου οι εκλεκτοί του Θεού απαλλάσσονται απο τις συνέπειες ηθικού παραπτώματος μέσω της εκδίωξης ενός αποδιοπομπαίου τράγου, ανακουφίζοντας με αυτόν τον τρόπο τον εαυτό τους απο το σημάδι του ανίερου.

ΜΕΣΑΙΩΝΑΣ Στις μεσαιωνικές τοιχογραφίες, στα ψηφιδωτά, στους πίνακες, στα χειρόγραφα και στα λειτουργικά σκεύη, υπάρχει εικονογραφική αναπαραγωγή των δαιμόνων και των διαβόλων. Άγιοι προφήτες και ιερείς βασανίζονται απο δαιμονικά Τέρατα Όλες οι σκηνές που απεικονίζουν δαιμονικές φιγούρες έχουν κοινό γνώρισμα τα κατσικίσια χαρακτηριστικά. L.Lorenzi «τα κατσικόμορφα κέρατα στο χριστιανικό συμβολισμό αναπαριστούν την αμαρτία που προέρχεται απο τη ζωώδη φύση του ανθρώπου και η οποία μετατρέπεται σε αμαρτία».

ΑΝΘΡΩΠΟΛΟΓΙΚΕΣ ΕΡΜΗΝΕΙΕΣ Mircea Eliade περιγράφει τη θυσία ως ένα μέσον απομόνωσης του «ιερού» απο το «κοσμικό». Georges Dumezil την βλέπει ως έκφραση θεσμικών δομών που σχετίζονται με τις λειτουργίες της κυριαρχίας. Georges Bataille την θεωρεί ως μια βίαιη επιστροφή απο τον κόσμο των χρηστικών αντικειμένων σε έναν μη-πραγματκό. Levi-Strauss την αντιμετωπίζει ως θεμελιώδη έκφραση ενός «άγριου νού» που έχει σκοπό να διαιρέσει των κόσμο σε αντιθετικά ζεύγη. Timothy Beal υποστηρίζει πως σπάνια θα συναντήσουμε θρησκεία χωρίς τα τέρατά της.

ΔΙΠΛΗ ΕΝΝΟΙΑ ΤΕΡΑΤΟΣ Το Τέρας δεν είναι μόνο ένα σημάδι μιαρότητας Αποτελεί μια φασματική εμφάνιση κάτι εντελώς αλλόκοτου και θεϊκού το τέρας έτσι μπορεί ταυτόχρονα να μας προσφέρει αισθήματα θαυμασμού και τρόμου.

ΑΠΟΛΥΤΗ ΥΠΕΡΒΑΤΙΚΟΤΗΤΑ VS ΑΠΟΛΥΤΗ ΕΝΔΟΚΟΣΜΙΚΟΤΗΤΑ Rudolf Otto Freud Τα τέρατα είναι οι εμφανίσεις του Άλλου. Αποτελούν έκφραση της θεότητας μέσα απο το μυστήριο και τον τρόμο. Ο συγχρονισμός παράστασης και τρόμου σηματοδοτούν το «ανοίκειο» ως ένα εντελώς βίωμα μυστηρίου που έχει εισβάλλει στο οικείο από ένα άλλο βασίλειο. Το τέρας αποτελεί προσωποποίηση του ανοίκειου και αντιπροσωπεύει εκείνο που βγήκε απο το σκοτεινό υπόγειο ή την κλειδωμένη ντουλάπα, όπου ήταν κρυμμένο και ξεχασμένο.

ΘΕΟΛΟΓΙΚΕΣ ΕΡΜΗΝΕΙΕΣ Εβραίοι στοχαστές κάνουν διάκριση μεταξύ αυτού που ονομάζουν ηθική στάση του μονοθεϊστικού «αγρίου» απο τις παγανιστικές πρακτικές του «ιερού». Χριστιανοί στοχαστές είναι αφοσιωμένοι σε μια κριτική με δύο όψεις: α) τη λάθος χρήση των πρακτικών της θυσίας στη μη- μονοθεϊστική θρησκεία και β) στις εσωτερικές στρεβλώσεις των τελετών της θυσίας μέσα στην ίδια την μονοθεϊστική κληρονομιά.

Rene Girard Ηθικό-θρησκευτική κριτική της θυσιαστήριας τελετής της αποδιοπόμπησης. Τεκμηρίωσε την επιρροή της αποδιοπόμπησης όχι μόνο σε σχέση με τους μύθους της λατρευτικής θυσίας αλλά και σε τομείς όπως η πολιτική, η νομική, η λογοτεχνία, η εθνολογία. Θεωρεί πως όλοι οι μύθοι είναι φορείς της αποδιοπόμπησης.

ΒΙΝΤΕΟ: https://www.youtube.com/watch?v=MTUVcK06KXQ

ΕΡΩΤΗΜΑΤΑ Σήμερα υπάρχουν πρακτικές αποδιοπόμπησης, και αν ναι πως εφαρμόζονται; Όλοι οι μύθοι, σύμφωνα με τον Girard, είναι φορείς της αποδιοπόμπησης. Δεν υπάρχουν τουλάχιστον κάποιοι που να μην προβάλλουν ψευδείς κατηγορίες πάνω σε αθώα θύματα;