Διήγηση/αφήγηση ιστοριών από παιδιά Storytelling Διήγηση/αφήγηση ιστοριών από παιδιά
Διήγηση ιστοριών Είναι ένα εκπαιδευτικό εργαλείο Το βρίσκουμε σε όλους τους λαούς Μπορεί να γίνει οποιαδήποτε ώρα, μέρος με ή χωρίς υλικά Τα παιδιά έχουν την ικανότητα να διηγούνται ιστορίες πριν ακόμα μάθουν να γράφουν και να διαβάζουν Λένε ιστορίες για τις καθημερινές τους εμπειρίες- την μέρα που ξέφυγε το σκυλάκι και πάτησε τα λουλούδια της ιδιότροπης γειτόνισσας και έγινε ο αξέχαστος καβγάς…
Δραστηριότητα Σε τι ακριβώς βοηθά τα παιδιά η διήγηση ιστοριών; Τι ικανότητες μπορείτε να επισημάνετε στις ιστορίες που σας είπαν τα παιδιά;
Αφηγηματική ικανότητα: Παράθυρο ανάπτυξης Η διήγηση ιστοριών είναι ένα παράθυρο στη σκέψη των παιδιών Οι Προσωπικές ιστορίες των παιδιών μας λένε για τις γλωσσικές τους ικανότητες- γνωστικές, κοινωνικές και συναισθηματικές Ο ανθρώπινος εγκέφαλος λειτουργεί διηγηματικά: θυμόμαστε καλύτερα πληροφορίες τις οποίες μάθαμε μέσα από μια ιστορία παρά απλή συλλογή γεγονότων
Πλεονεκτήματα της διήγησης στην ανάπτυξη των παιδιών Κοινωνικός τομέας: μέλος μιας κοινότητας-ομάδας- διατήρηση και ενίσχυση αυτής της σχέσης-ταυτότητα (προσωπικές εμπειρίες) Συναισθηματικός: εξωτερίκευση συναισθημάτων-πνευματικών, φανταστικών Γνωστικός: γλώσσα, σκέψη, φαντασία
Γραμματική της ιστορίας: απαραίτητα στοιχεία Αρχή, μέση, τέλος Ήρωες Σκηνικό Πρόβλημα-Στόχος Δράση Εξεύρεση λύσης – ολοκλήρωση στόχου
Ικανότητες παιδιών στη διήγηση Αρχικά όμως δεν υπάρχει μια ροή στην ιστορία Δεν υπάρχει ξεκάθαρη πλοκή και ασύνδετα γεγονότων Οι ιστορίες τους περιλαμβάνουν πολλά συνδετικά: και ε,ε, Αρχίζουν με τις ιστορίες του ενός γεγονότος (2χρ.) Στην ηλικία των 5 μπορούν να φτιάξουν ιστορίες με την κατάλληλη δομή: χαρακτήρες, σκηνικό, πλοκή, πρόβλημα κ.ά
Εργαλεία για ενίσχυση Δραματικό παιχνίδι Στην ομάδα-αυτοβιογραφίες Ανάγνωση ιστοριών Κουκλοθέατρο Τεχνολογία
Δραστηριότητα 2 Σκεφτείτε δημιουργικούς τρόπους να προκαλέσετε το ενδιαφέρον των παιδιών να σας πουν μια ιστορία Δίνω μια αρχική πρόταση Π.χ. Ήταν μια φορά και 2 καιρούς τρία ζουζούνια και 4 κουκούτσια…
Ιδέες δραστηριοτήτων Τσάντα ιστορίας (π.χ. άγνωστα ή προσωπικά αντικείμενα) Περιγραφή ενός μικρού αντικειμένου (χρήση λεξιλογίου) Αυτοβιογραφία κάποιου αντικειμένου (π.χ. γάλα – να πάμε πίσω στη φάρμα-στην αγελάδα…)