795. Πρακτική άσκηση σε σχολεία της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσησ Παρουσίαση κρίσιμου συμβάντος Βαλή Ευτυχία – Δαφνοπούλου Δανάη Εαρινό εξάμηνο 2016-2017
Κρίσιμο συμβάν 1 «Σκέφτομαι το κενό...» Ζήτησα από τα παιδιά να διαβάσουν σιωπηλά την πρώτη δραστηριότητα και τους έδωσα λίγο χρόνο να τη σκεφτούν (2-3 λεπτά). Έπειτα τους ρώτησα να μου πουν τις σκέψεις τους. Οι πρώτες απαντήσεις που πήρα ήταν σωστές και οι μαθητές έδειχναν να θεωρούν αρκετά εύκολο το ζητούμενο. Έτσι τους ζήτησα να σημειώσουν στη φωτοτυπία την απάντηση. Καθώς περνούσα πάνω από τα θρανία είδα δύο μαθήτριες που κοιτούσαν άπραγες τη φωτοτυπία, τότε τις ρώτησα τι είναι αυτό που τις προβληματίζει. Με κοίταξαν αλλά δεν απάντησαν. Ρώτησα μία από τις δύο τι σκεφτόταν και μου απάντησε :«Σκέφτομαι το κενό. Τίποτα...»
Διδακτικά διλήμματα Αναγκάστηκα να διακόψω τη ροή του μαθήματος Υπήρξε ζήτημα διαχείρισης της τάξης καθώς οι μαθητές που το είχαν κατανοήσει το θεώρησαν εύκολο και άρχισαν να μιλάνε μεταξύ τους Δεν μπορούσα να γενικεύσω την απορία της μαθήτριας ώστε να επικεντρώσω τη συζήτηση της τάξης σε αυτό Δεν ήξερα πώς να ανακαλύψω τις σκέψεις της ώστε να καταλάβω που ήταν η δυσκολία Προσπαθούσα να ανοίξω διάλογο ώστε να ανακαλύψω σταδιακά τι ήταν αυτό που δεν είχε καταλάβει
Τελικά... Τι έκανα : Προσπαθώντας να μαντέψω το σημείο που τη δυσκόλεψε άρχισα να της εξηγώ το πρόβλημα. Εξακολουθώντας η μαθήτρια να μην μπορεί να εντοπίσει το σημείο που τη δυσκόλευε , θεώρησα ότι ίσως είχε κολλήσει λόγω του διαγράμματος οπότε της εξήγησα και το διάγραμμα. Από τις ερωτήσεις που της έκανα έδειχνε να το καταλαβαίνει αλλά όταν φτάσαμε στο ζητούμενο εξακολουθούσε να μην μπορεί να εντοπίσει τη δυσκολία της. Τελικά της επανέλαβα τη λύση :«ο συμμαθητής σου είχε μια ιδέα...» και όταν ολοκλήρωσα μου απάντησε «α! Το μέσο όρο δηλαδή?! Αυτό ζητάει?»και άρχισε να γράφει στη φωτοτυπία
Τι θα άλλαζα Θα ζητούσα από έναν μαθητή να διαβάσει δυνατά το πρόβλημα Θα ζητούσα από έναν μαθητή να διαβάσει δυνατά το πρόβλημα Θα ζητούσα έπειτα από τους μαθητές να το εξηγήσουν : «Ποιος θα μας πει τι λέει το πρόβλημα;» «Τι ζητάει;» «Τι στοιχεία μας δίνει;» ώστε να ενισχύσω περισσότερο το διάλογο Ακόμη και όταν θα χρειαζόταν να επεξηγήσω κάτι (μονόλογος) θα απευθυνόμουν σε όλη την τάξη Θα ενεργοποιούσα τη διαμαθητική επικοινωνία [«Τρόποι ενεργοποίησης της μαθητικής προσοχής κατά τη διδακτική διαδικασία» της Αικατερίνης Μ. Ρεβάνογλου]
Κρίσιμο συμβάν 2 Ερώτηση: Ένας ρόμβος είναι παραλληλόγραμμο; 1)Μαθητής: Είναι ένα πλάγιο παραλληλόγραμμο το οποίο είναι γυρισμένο. Διαχείριση του συμβάντος : Δημιούργησα ένα παραλληλόγραμμο στο geogebra το οποίο περιέστρεψα σε πρότυπη μορφή ρόμβου. 2)Εγώ: Αυτό είναι ρόμβος; Είπες πλάγιο παραλληλόγραμμο. Τι εννοείς πλάγιο παραλληλόγραμμο; Αν το γυρίσω αυτό εννοείς; 3)Μαθητής: όχι. Αν το κοιτάξεις έτσι κάπως. (Γυρνούσε το κεφάλι του) 4) Εγώ: Αν το κοιτάξεις έτσι κάπως είναι σαν να το γυρνάς κάπως. 5) Μαθητής: Σαν να το γυρνάς έτσι.(Γύρισε το κεφάλι του από τη μία πλευρά) 6)Εγώ: Όταν γυρνάς το κεφάλι σου έτσι το βλέπεις ή έτσι ή έτσι.(Περιέστρεφα το σχήμα στο λογισμικό) Σου φαίνεται για ρόμβος; 7)Μαθητής: Όχι 8) Εγώ: Άρα μπορώ να πω ότι ένα παραλληλόγραμμο που είναι πλάγιο είναι ρόμβος; 9) Μαθητής: Όχι 10)Εγώ: Που καταλήξαμε ο ρόμβος είναι παραλληλόγραμμο; Δημιουργήθηκε σύγχυση στην τάξη για το αν είναι ή όχι.
Ανάλυση συμβάντοσ Η διαχείριση ενός συμβάντος που αφορά έναν μαθητή επηρεάζει παράλληλα όλη την τάξη. Οι μαθητές σκέφτονται διαφορετικά, άρα κάτι το οποίο βοηθάει έναν μαθητή να καταλάβει μπορεί να μπερδέψει κάποιον άλλο. Η διαχείριση ενός κρίσιμου συμβάντος μπορεί να οδηγήσει και σε άλλο κρίσιμο συμβάν. Επαναλαμβανόμενα κρίσιμα συμβάντα αποτελούν κακή διαχείριση; Διδακτικό δίλλημα: Πότε διαχειρίζομαι ένα κρίσιμο συμβάν μεμονωμένα και πότε με τη συμμετοχή όλης της τάξης;
Εναλλακτική διαχείριση Δημιουργία ενός παραλληλογράμμου του οποίου οι άνισες πλευρές να έχουν μεγάλη διαφορά ώστε να τονιστεί ότι κάθε παραλληλόγραμμο δεν είναι ρόμβος. Να τεθεί η ερώτηση: Υπάρχει κάποιο παραλληλόγραμμο το οποίο θα ήταν τελικά ρόμβος; Ο σκοπός της ερώτησης είναι να κινητοποιήσει τους μαθητές να σκεφτούν αν γίνεται αυτό και μέσω του λογισμικού να γίνει κάποια διερεύνηση Να επιτρέψω στους μαθητές να εκφράσουν τις απόψεις τους ώστε να βοηθήσουν το συμμαθητή τους αλλά και να συζητήσουν τις απορίες τους. Δημιουργία ενός ρόμβο και περιστροφή του σε πρότυπη μορφή παραλληλογράμμου. Αφού θέλουμε να ελέγξουμε αν ο ρόμβος είναι παραλληλόγραμμο.
Τι έμαθα... Όσο περισσότερες είναι οι πηγές(διδακτικό υλικό, άρθρα για τις αντιλήψεις των μαθητών) τόσο καλύτερος είναι ο σχεδιασμός. Η ανταλλαγή απόψεων με πιο έμπειρους μαθηματικούς συμβάλλει στην βελτίωση του σχεδιασμό. Η αποτίμηση της κάθε διδασκαλίας και η ανάλυση της επηρεάζει τον επόμενο σχεδιασμό. Τίποτα δεν είναι δεδομένο : ακόμα και όταν οι μαθητές δείχνουν ότι κάτι το κατανοούν δε συνεπάγεται ότι ισχύει πραγματικά Να δημιουργώ εύφορο έδαφος ώστε να μπορούν οι μαθητές να εντοπίζουν και να εκφράζουν τις απορίες τους Οι στόχοι που θέτω να καθοδηγούν τις διδακτικές επιλογές μου και αντίστροφα οι επιλογές να επαληθεύουν τους στόχους
Ευχαριστούμε πολύ!