ΠΑΙ 150 Προφορικός και γραπτός λόγος παιδιών προσχολικής ηλικίας ΠΑΙ 150 Προφορικός και γραπτός λόγος παιδιών προσχολικής ηλικίας Η Ανάγνωση Ευφημία Τάφα Καθηγήτρια Πανεπιστήμιο Κρήτης
Πανεπιστήμιο Κρήτης, Ευφημία Τάφα Οι γνώσεις για την ανάγνωση που τα μικρά παιδιά κατακτούν κατά τη διάρκεια της προσχολικής τους ηλικίας είναι οι ακόλουθες: 1. Διαβάζεται το κείμενο και όχι η εικόνα. 2. Η φορά της ανάγνωσης. 3. Η έννοια της λέξης. 4. Η έννοια των γραμμάτων. 5. Η «τεχνική» γλώσσα της ανάγνωσης. 6. Η στίξη. Πανεπιστήμιο Κρήτης, Ευφημία Τάφα
Εξελικτικά στάδια κατάκτησης των αναγνωστικών γνώσεων (Mason, 1980) Γνώση της λειτουργίας του γραπτού λόγου (ικανότητα να διαβάζουν σήματα ή πινακίδες). Επίπεδο 1 Γνώση της μορφής του γραπτού λόγου (ικανότητα να γνωρίζουν την ονομασία των γραμμάτων). Επίπεδο 2 Γνώση των συμβάσεων του γραπτού λόγου (ικανότητα να αντιστοιχίζουν το φώνημα με το γράφημα). Επίπεδο 3 19 Φεβρουαρίου 2010 Πανεπιστήμιο Κρήτης, Ευφημία Τάφα
Εξελικτικά στάδια κατάκτησης των αναγνωστικών γνώσεων (Lomax & McGee, 1987) 1. Κατακτούν τις έννοιες του γραπτού λόγου (π.χ. κατανόηση της φοράς της ανάγνωσης, συνειδητοποίηση ότι διαβάζουμε τα γράμματα και όχι τις εικόνες). 2. Συνειδητοποιούν τη γραφή. 3. Συνειδητοποιούν τα φωνήματα. 4. Ταυτίζουν το φώνημα με το γράφημα. 5. Διαβάζουν τις λέξεις. 19 Φεβρουαρίου 2010 Πανεπιστήμιο Κρήτης, Ευφημία Τάφα