2ο ΓΥΜΝΑΣΙΟ ΣΗΤΕΙΑΣ - ΤΑΞΗ Γ' Προγραμματισμός Ένα πρόγραμμα είναι η αναπαράσταση ενός αλγορίθμου γραμμένη σε γλώσσα κατανοητή για έναν υπολογιστή. Ένα πρόγραμμα αποτελείται από μία σειρά εντολών που δίνονται στον υπολογιστή με σκοπό να εκτελέσει κάποια συγκεκριμένη λειτουργία ή να υπολογίσει κάποιο επιθυμητό αποτέλεσμα. Η εργασία σύνταξης των προγραμμάτων ονομάζεται προγραμματισμός. Tα άτομα που γράφουν και συντάσσουν ένα πρόγραμμα ονομάζονται προγραμματιστές. ΕΝΟΤΗΤΑ1 - ΚΕΦΑΛΑΙΟ 2 ΕΙΣΑΓΩΓΗ ΣΤΟΝ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΙΣΜΟ
2ο ΓΥΜΝΑΣΙΟ ΣΗΤΕΙΑΣ - ΤΑΞΗ Γ' Μερικές εντολές του προγράμματος ΤΕΤΡΙΣ void DisplayBlock(SBlock Block) { if (Block.nY < 1) return; RECT rcBlock = g_rcBlock; rcBlock.left = Block.nColor * BLOCK_DIAMETER; rcBlock.right = Block.nColor * BLOCK_DIAMETER + BLOCK_DIAMETER; g_pDisplay->Blt( (DWORD)Block.nX * BLOCK_DIAMETER - 2 , (DWORD)Block.nY * BLOCK_DIAMETER , g_pSecondarySurface, &rcBlock ); } ΕΝΟΤΗΤΑ1 - ΚΕΦΑΛΑΙΟ 2 ΕΙΣΑΓΩΓΗ ΣΤΟΝ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΙΣΜΟ
Γλώσσες Προγραμματισμού 2ο ΓΥΜΝΑΣΙΟ ΣΗΤΕΙΑΣ - ΤΑΞΗ Γ' Γλώσσες Προγραμματισμού Οι γλώσσες που «καταλαβαίνουν» οι υπολογιστές. Χρησιμοποιούνται για την επικοινωνία του ανθρώπου με τη μηχανή, όπως οι φυσικές γλώσσες (ελληνική, αγγλική, γαλλική κ.λπ.) χρησιμοποιούνται για την επικοινωνία μεταξύ των ανθρώπων. Έχουν κι αυτές το δικό τους αλφάβητο, λεξιλόγιο και συντακτικό. ΕΝΟΤΗΤΑ1 - ΚΕΦΑΛΑΙΟ 2 ΕΙΣΑΓΩΓΗ ΣΤΟΝ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΙΣΜΟ
Γλώσσα μηχανής Η γλώσσα των κυκλωμάτων του υπολογιστή 00000000 00000001 00000010 00000110 00100000 Η γλώσσα των κυκλωμάτων του υπολογιστή Περιορισμένο σύνολο εντολών Φτωχό λεξιλόγιο και φτωχή δομή Διαφορετική για κάθε τύπο υπολογιστή Απαιτεί γνώσεις κατασκευής και λειτουργίας του υπολογιστή Σύμβολα μόνο τα δυαδικά ψηφία 0 και 1 Γλώσσα χαμηλού επιπέδου
Γλώσσες υψηλού επιπέδου Απλές με μικρό λεξιλόγιο, εύκολη σύνταξη, συμβολισμούς γνωστούς από τα Μαθηματικά sum=0 FOR index=1 TO 10 sum = sum +index NEXT index END Ομοιότητα με τις ανθρώπινες γλώσσες Περιεκτική περιγραφή των αλγορίθμων Περιορισμένο λεξιλόγιο Μια εντολή αντιστοιχεί σε πολλές εντολές της γλώσσας μηχανής Ο προγραμματιστής δε χρειάζεται να έχει γνώσεις της κατασκευής του υπολογιστή Ο ίδιος κώδικας μπορεί να εκτελεστεί από διαφορετικούς υπολογιστές Logo, Visual BASIC, PASCAL, C C++, Java
ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ Κεφάλαιο_Επιτόκιο ‘Εισαγωγή δεδομένων ΓΡΑΨΕ ”Δώσε το Κεφάλαιο” ΔΙΑΒΑΣΕ Κεφάλαιο ΓΡΑΨΕ ”Δώσε το ετήσιο Επιτόκιο” ΔΙΑΒΑΣΕ Επιτόκιο ΓΡΑΨΕ ”Δώσε το χρονικό διάστημα σε μέρες” ΔΙΑΒΑΣΕ Χρονικό_Διάστημα ‘Επεξεργασία δεδομένων Τόκος ← Κεφάλαιο*Επιτόκιο*Χρονικό_Διάστημα/36000 Κεφάλαιο ← Κεφάλαιο+Τόκος ‘Εκτύπωση αποτελεσμάτων ΓΡΑΨΕ ”Ο τόκος είναι: ”, Τόκος ΓΡΑΨΕ ”Το κεφάλαιο είναι: ”, Κεφάλαιο ΤΕΛΟΣ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΟΣ
2ο ΓΥΜΝΑΣΙΟ ΣΗΤΕΙΑΣ - ΤΑΞΗ Γ' Το ολοκληρωμένο προγραμματιστικό περιβάλλον Ένα περιβάλλον προγραμματισμού αποτελείται από διάφορα εργαλεία που βοηθάνε τον προγραμματιστή να γράψει και να διορθώσει το πρόγραμμά του. Τα κύρια εργαλεία είναι: ένας εξειδικευμένος κειμενογράφος, που χρησιμεύει για τη σύνταξη και τη διόρθωση του προγράμματος και ένα πρόγραμμα-μεταφραστής που μετατρέπει τις οδηγίες μας στη μορφή που τις καταλαβαίνει ο επεξεργαστής, δηλαδή σε μια σειρά από 0 και 1. ΕΝΟΤΗΤΑ1 - ΚΕΦΑΛΑΙΟ 2 ΕΙΣΑΓΩΓΗ ΣΤΟΝ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΙΣΜΟ
2ο ΓΥΜΝΑΣΙΟ ΣΗΤΕΙΑΣ - ΤΑΞΗ Γ' Στάδια για την εκτέλεση ενός αλγορίθμου από τον υπολογιστή Μετατροπή του προγράμματος σε 0 και 1 (γλώσσα μηχανής) Εκτέλεση του προγράμματος στον επεξεργαστή Αλγόριθμος Πρόγραμμα Τα προγράμματα που μετατρέπουν τις οδηγίες μας σε 0 και 1 μπορούν να χωριστούν σε δύο κατηγορίες: Οι μεταγλωττιστές (compilers) θα ελέγξουν όλο το πρόγραμμα για συντακτικά λάθη και μετά θα το μετατρέψουν όλο σε κατάλληλη σειρά από 0 και 1, ώστε να μπορεί να εκτελεστεί από την Κεντρική Μονάδα Επεξεργασίας του υπολογιστή. Οι διερμηνείς (interpreters) ελέγχουν μία οδηγία κάθε φορά, την εκτελούν και μετά ελέγχουν την επόμενη οδηγία. Η γλώσσα προγραμματισμού Logo, που θα χρησιμοποιήσουμε, χρησιμοποιεί διερμηνέα. ΕΝΟΤΗΤΑ1 - ΚΕΦΑΛΑΙΟ 2 ΕΙΣΑΓΩΓΗ ΣΤΟΝ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΙΣΜΟ
Μεταγλωττιστής Διερμηνέας . . . Πρόγραμμα στο χαρτί 1η Εντολή Εκτέλεση Κειμενογράφος Βρέθηκαν λάθη; Μεταφραστής Πρόγραμμα στο χαρτί Πηγαίο πρόγραμμα Αντικείμενο πρόγραμμα Εκτελέσιμο πρόγραμμα Όχι Ναι 1η Εντολή 2η Εντολή 3η Εντολή . . . . Ανάλυση. Έλεγχος. Αναζήτηση. Εκτέλεση Ανάλυση. Έλεγχος. Αναζήτηση. Εκτέλεση Ανάλυση. Έλεγχος. Αναζήτηση. Εκτέλεση . . .
Για το σπίτι… Σελίδες: 181 – 185 Ερωτήσεις: 5, 6, 8 (σελ. 185) Άσκηση 1 (σελ. 200)