Το ρωμαϊκο πολιτευμα τησ res publica ( π.χ.)

Slides:



Advertisements
Παρόμοιες παρουσιάσεις
Τα πολιτεύματα της αρχαίας Ελλάδας
Advertisements

Τα πολιτεύματα στην αρχαία Ελλάδα
Η λειτουργία του πολιτεύματος
Πολιτεύματα στην αρχαία Ελλάδα
Η Ευρωπαϊκή K εντρική T ράπεζα ιδρύθηκε την 1 η Ιουνίου του 1998 και εδρεύει στη Φρανκφούρτη. Η ΕΚΤ είναι επιφορτισμένη με τη διαχείριση του ευρώ και.
ΤΟ ΠΟΛΙΤΕΥΜΑ ΤΗΣ ΕΛΛΑΔΟΣ
ΤΑ ΠΟΛΙΤΕΥΜΑΤΑ ΣΤΗΝ ΑΡΧΑΙΑ ΕΛΛΑΔΑ
ΕΡΓΑΣΙΑ ΙΣΤΟΡΙΑΣ ΑΠΟ ΤΟΝ ΚΟΡΟΜΗΛΑ ΜΕΝΙΟ Α4/Γ
Το ρωμαϊκό κράτος Βασικά σημεία του μαθήματος. ΡΩΜΗ Η Ρώμη που βρίσκεται στην κεντρική Ιταλία στις όχθες του ποταμού Τίβερη αναπτύχθηκε γρήγορα λόγω του.
Πού βρισκόμαστε;.
To δίκαιο της αυτοκρατορίας
Τα πολιτεύματα στην Αρχαία Ελλάδα
Πολιτευματα στην αρχαια ελλαδα
Αρχές Δικαίου Επιχειρήσεων
Αρχή ρωμαϊκής κατάκτησης: 2 ος αι. π.Χ. Ολοκλήρωση: 31 π.Χ., υποταγή πτολεμαϊκής Αιγύπτου. Εκρωμαϊσμός ιδιωτικού δικαίου: τέλη 2 ου –αρχές 3 ου μ.Χ. αι.
Μάθημα Πολιτική & Δίκαιο Β΄ Γενικού Λυκείου
Είναι ο τρόπος οργάνωσης και άσκησης της κρατικής εξουσίας
Πολιτική και Δίκαιο Β’ Γενικού Λυκείου.
Μορφές πολιτευμάτων Τι θα πει πολίτευμα;
Η ΑΡΧΑΙΑ ΕΛΛΑΔΑ ΤΗΝ ΕΠΟΧΗ ΤΟΥ ΠΕΡΙΚΛΗ
ΙΣΤΟΡΙΑΙΣΤΟΡΙΑ. ΚΕΦΑΛΑΙΟ 14 Ο ΣΟΛΩΝΑΣ (μέρος 1) Ο λαός της Αθήνας ζητούσε να καταργηθούν τα χρέη και να ξαναμοιραστεί η γη. Έτσι ο Σόλωνας έφτιαξε ένα.
Εργασία και παρουσίαση στο μάθημα της Ιστορίας από τον Κωνσταντίνο Πολ. και τον Χρήστο Μπιτ.
ΠΟΛΙΤΙΚΕΣ ΔΟΜΕΣ ΚΑΙ ΠΟΛΙΤΕΥΜΑΤΑ ΑΠΟ ΤΗΝ ΑΡΧΑΙΑ ΕΛΛΑΔΑ ΕΩΣ ΣΗΜΕΡΑ
Β. ΧΕΙΡΑΦΕΤΗΣΗ ΚΑΙ ΑΝΑΜΟΡΦΩΣΗ (1844 – 1880) ΤΟ ΣΥΝΤΑΓΜΑ ΤΟΥ 1844
Η ΠΟΛΗ- ΚΡΑΤΟΣ ΤΗΣ ΑΘΗΝΑΣ
Τα χρόνια του Περικλή Ο Περικλής.
ΤΑ ΠΟΛΙΤΕΥΜΑΤΑ ΣΤΗΝ ΑΡΧΑΪΚΗ ΕΛΛΑΔΑ
Φανή Λαζάρου - Τρανού Δ ο πρότυπο δωδεκαθέσιο πειραματικό δημοτικό σχολείο Θεσ / νίκης Π. Τ. Δ. Ε.- Α. Π. Θ.
Η ΙΔΡΥΣΗ ΤΗΣ ΡΩΜΗΣ ΚΑΙ Η ΟΡΓΑΝΩΣΗ ΤΗΣ
ΠΟΛΙΤΕΥΜΑΤΑ ΣΤΗΝ ΑΡΧΑΙΑ ΕΛΛΑΔΑ
Ένας πολιτισμός ΄΄σταθμός΄΄ στην εξέλιξη της ιστορίας
ΕΙΣΑΓΩΓΙΚΕΣ ΕΝΝΟΙΕΣ ΡΩΜΑΪΚΟΥ ΔΙΚΑΙΟΥ. Ρωμαϊκό Δίκαιο  Το δίκαιο είναι « η τέχνη του ορθού και του ίσου » : ius est ars boni et aequi (Celsus, 2 ος αι.
2 ο ΜΑΘΗΜΑ Ο γάμος και το σύμφωνο συμβιώσεως στο πεδίο του ιδιωτικού διεθνούς δικαίου.
Η ρωμαϊκη αυτοκρατορια και ο ελληνικοσ κοσμοσ
Παρουσίαση του Κοινοβουλευτικού Έργου του βουλευτή Γιώργου Περδίκη Σεπτέμβριος 2011 – Απρίλιος 2016.
ΤΟ ΡΩΜΑΪΚΟ ΠΟΛΙΤΕΥΜΑ Η RES PUBLICA ( Π. Χ.) Από τη βασιλεία στην ολιγαρχία των πατρικίων.
Η ΑΠΟΝΟΜΗ ΤΗΣ ΔΙΚΑΙΟΣΥΝΗΣ ΣΤΗ ΡΩΜΗ. Μεταβολές  Στη μακρόχρονη ιστορία του ρωμαϊκού δικαίου, το σύστημα απονομής της δικαιοσύνης υπέστη σημαντικές μεταβολές.
ΓΕΝΙΚΟ ΛΥΚΕΙΟ ΛΟΥΤΡΩΝ ΑΙΔΗΨΟΥ Εργασία για το μάθημα της Ιστορίας Α’ λυκείου στα πλαίσια της ενότητας Η πόλη-κράτος, νομοθέτες Η πόλη-κράτος, νομοθέτες.
ΡΩΜΑΪΚΟ ΠΟΛΙΤΕΥΜΑ : ΗΓΕΜΟΝΙΑ - ΑΥΤΟΚΡΑΤΟΡΙΑ Από τον Αύγουστο στον Κωνσταντίνο.
ΟΙ ΠΗΓΕΣ ΤΟΥ ΡΩΜΑΪΚΟΥ ΔΙΚΑΙΟΥ Από την Res publica στην Αυτοκρατορία.
ΠΟΛΙΤΕΥΜΑΤΑ ΟΡΙΣΜΟΣ Πολίτευμα είναι ο τρόπος οργάνωσης και άσκησης της κρατικής εξουσίας.
Χαρακτηριστικά διοικητικών πράξεων: Τεκμήριο νομιμότητας Εκτελεστότητα
Πολιτειακή οργάνωση της αρχαίας Ρώμης
Οι νέες πολιτικές έννοιες
Β’ Τάξη Γενικού Λυκείου
ΤΑ ΘΕΣΜΙΚΑ ΟΡΓΑΝΑ ΤΗΣ Ε.Ε.
ΕΚΚΛΗΣΙΑ ΤΟΥ ΔΗΜΟΥ ΣΥΝΘΕΣΗ
Επίκουρος Καθηγητής, Τμήμα Γεωγραφίας, Χαροκόπειο Πανεπιστήμιο
ο Πεισιστρατοσ Γινεται Τυραννοσ
Νομική Πληροφορική Δρ. Δαμιανός Σακάς.
Η νομοθεσία του Δράκοντα
τΟ πολιτευμα τησ res publica
Η αθηνα απο τον σολωνα στον κλεισθενη
Ρωμαϊκο πολιτευμα: ηγεμονια - αυτοκρατορια
Αρχαϊκη ρωμη (8-6ος αι. π.Χ.)
Παραθέματα για επανάληψη
Η ρωμαϊκη αυτοκρατορια και ο ελληνικοσ κοσμοσ
Τα Πολιτευματα Στην Αρχαϊκη Ελλαδα
Τα πολιτεύματα στην Αρχαία Ελλάδα
ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟ ΔΙΚΑΙΟ ΚΑΙ ΘΕΣΜΙΚΟ ΠΛΑΙΣΙΟ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ
4.1. Νομοθετική λειτουργία
Η ΙΔΡΥΣΗ ΤΗΣ ΡΩΜΗΣ ΚΑΙ Η ΟΡΓΑΝΩΣΗ ΤΗΣ
ΣΥΝΕΛΕΥΣΕΙΣ ΚΑΙ ΠΕΛΑΤΕΙΑΚΟ ΣΥΣΤΗΜΑ ΣΤΗ ΡΩΜΗ
Από τη Βασιλεία στη Res Publica Αθηνά Δημοπουλου ΠΜΣ Ιστορίας Δικαίου
Διάλογος με τα δικαστήρια
ΑΝΘΡΩΠΙΝΑ ΔΙΚΑΙΩΜΑΤΑ ΚΑΙ ΥΠΟΧΡΕΩΣΕΙΣ
ΓΑΛΛΙΚΗ ΕΠΑΝΑΣΤΑΣΗ
ΡΩΜΑΪΚΗ ΕΠΟΧΗ 3ο ΓΕΛ ΚΟΡΩΠΙΟΥ Σχ. Έτος. : ΜΑΘΗΜΑ : ΙΣΤΟΡΙΑ
5ο Δημοτικό Σχολείο Γεωργία Καραμπάτσου Λαμπρινή Σιδηροπούλου Κιλκίς.
Από την έξωση του Όθωνα (1862) έως το κίνημα στο Γουδί
Μεταγράφημα παρουσίασης:

Το ρωμαϊκο πολιτευμα τησ res publica (509-27 π.χ.) Από τη βασιλεία στην ολιγαρχία των πατρικίων

Η εγκαθίδρυση της res publica Το 509 π.χ. η αριστοκρατία εκδιώκει τον τελευταίο βασιλιά Η βασιλική εξουσία μοιράζεται σε δύο υπάτους Εγκαθιδρύεται ολιγαρχικό καθεστώς από τους πατρικίους Η μάζα των πολιτών (πληβείοι) μένουν αποκλεισμένοι από το πολίτευμα Το 493 οι πληβείοι εξεγείρονται Γέννηση της plebs – Αναγνώριση των δημάρχων Τους 2 πρώτους αιώνες της res publica: διαρκής πάλη πατρικίων και πληβείων

Res publica (509 – 27 π.Χ.) Πολίτευμα : Ολιγαρχία. Πρόσβαση στην εξουσία έχουν μόνον οι αριστοκράτες (patricii) Σύγκλητος (Senatus) : αποτελείται από τους Patres Δύο Ύπατοι : Ανώτατοι άρχοντες (Magistratus) Υπατικό imperium : ανώτατη εξουσία Εξουσία να λαμβάνουν τους οιωνούς (auspicia) – παραχωρείται με την lex curiata de imperio Αρχικά ορίζονται από τη Σύγκλητο – Έπειτα εκλέγονται από τα comitia centuriata Συνοδεύονται από 12 ραβδούχους

Η πάλη πατρικίων – πληβείων 494/3: εξέγερση των πληβείων, αποχώρηση στο Ιερό Όρος – αρνούνται να πολεμήσουν – όρκος πληβείων Αναγνώριση της αρχής των δημάρχων (tribuni plebis) ως αρχηγών των πληβείων Θέσπιση του ‘ιερού και απαραβίαστου’ των δημάρχων (όποιος προσβάλλει δήμαρχο θανατώνεται αμέσως) 473: Lex Publilia Voleronis Ίδρυση της συνέλευσης των πληβείων (concilia plebis) Οι αποφάσεις της συνέλευσης των πληβείων (plebiscita) γίνονται υποχρεωτικές για πληβείους 451/0: Δωδεκάδελτος Νόμος 449: Βαλέριοι-Οράτιοι Νόμοι

Η πάλη πατρικίων – πληβείων 445: Lex Canuleia: άρση απαγόρευσης επιγαμίας 367: Λικίνιοι-Σέξτιοι νόμοι (Leges Liciniae Sextiae) Ο ένας ύπατος πληβείος Εξόφληση οφειλών πληβείων Διανομή τμήματος δημόσιας γης (ager publicus) 326 (313): Lex Poetelia Papiria de nexis Απαγόρευση δανεισμού με ενέχυρο το σώμα 289/6: Lex Hortensia de Plebiscitis Εξίσωση αποφάσεων των συνελεύσεων των πληβείων (plebiscita) με τους νόμους που ψηφίζονται στα comitia (leges)

Ο Δωδεκάδελτος Νόμος, 451/0 Προϊόν της πάλης των πληβείων έναντι των προνομιούχων πατρικίων Έλλειψη γραπτών νόμων -> αυθαιρεσία των υπάτων κατά την άσκηση δικαστικής δικαιοδοσίας) Η γνώση του δικαίου αποτελούσε αποκλειστικό προνόμιο των ποντιφήκων Το 462 π.Χ. η plebs απαιτεί γραπτούς νόμους δια του δημάρχου Terentilius Arsa Στόχος: περιορισμός του υπατικού Imperium μέσω του γραπτού νόμου (lex)

Η Δεκανδρία (Decemviri legibus scribundis) Ανατίθεται σε επιτροπή η μελέτη των νομοθεσιών της Αθήνας (Σόλωνα) και Μεγάλης Ελλάδας Το 451 π.Χ. η λοχίτις συνέλευση (comitia centuriata) ορίζει για ένα χρόνο δέκα έκτακτους άρχοντες, πατρικίους, στους οποίους ανατίθεται η σύνταξη του κώδικα Οι άρχοντες αυτοί (Decemviri) έχουν το υπατικό imperium και ασκούν όλες τις λοιπές εξουσίες Όλες οι άλλες αρχές αναστέλλονται Συντάσσουν δέκα πίνακες (δέλτους) με διατάξεις Υπάρχουν ελλείψεις, ορίζεται νέα δεκαμελής επιτροπή, από πατρικίους και πληβείους, που συντάσσει δύο ακόμα Δέλτους Το νομοθέτημα ψηφίζεται από τη λοχίτιδα συνέλευση Δημοσιεύεται το 449/8 π.Χ. στο Forum Romanum

Oι 2 τελευταίες Δέλτοι Προϊόν διαπραγματεύσεων μεταξύ πατρικίων και πληβείων Αναγνωρίζεται στους πληβείους το δικαίωμα του συνέρχεσθαι Καταργείται η ποινική δικαιοδοσία των υπάτων: Απαγορεύεται η εκτέλεση χωρίς δικαστική απόφαση. Η απόφαση περνά στη λοχίτιδα συνέλευση Αναγνωρίζεται εκ νέου το δικαίωμα προσφυγής στην κρίση του λαού όσων καταδικάσθηκαν από άρχοντες (provocatio ad populum): στη λοχίτιδα συνέλευση για βαριές ποινές, στην φυλέτιδα για ελαφρότερες O πάτρωνας (patronus) που δεν συνδράμει τον πελάτη του (cliens), απειλείται με αρές (κατάρες)

Ο Ναός του Κρόνου (Saturn ), (498 π. Χ Ο Ναός του Κρόνου (Saturn ), (498 π.Χ.), από τους παλαιότερους του Forum Fomanum. Δίπλα σε αυτόν υπάρχουν τα ερείπια της rostra, του βήματος των ρητόρων, επί του οποίου είχε αναρτηθεί ο Δωδεκάδελτος.

Βαλέριοι Οράτιοι Νόμοι 449 π.Χ. Οι ύπατοι του 449, Λ. Βαλέριος και Μ. Οράτιος θεσπίζουν νόμους υπέρ των πληβείων: Αναγνωρίζεται νομοθετικά η δημαρχική ασυλία Όποιος βλάπτει τους δημάρχους θανατώνεται και η περιουσία του δημεύεται Αναγνωρίζονται επίσημα τα ψηφίσματα της συνέλευσης των πληβείων (plebiscita) Θα εξισωθούν με τους νόμους των συνελεύσεων του λαού (leges) το 286 π.Χ., με την lex Hortensia Απαγορεύεται ο ορισμός άρχοντα που οι αποφάσεις του δεν υπόκεινται στην προσφυγή στο λαό Αναγνωρίζεται επίσημα το δικαίωμα του δημάρχου να εισάγει για εκδίκαση στη συνέλευση του λαού τις υποθέσεις στις οποίες ο ύπατος επέβαλε θανατική ποινή