Άσκηση 4 (7η Άσκηση εργαστηριακού οδηγού) Β Γυμνασίου ΝΟΜΟΣ ΤΟΥ HOOK
ΑΠΑΙΤΟΥΜΕΝΑ ΟΡΓΑΝΑ ΚΑΙ ΥΛΙΚΑ Βαρίδια μάζας 50g, 100g, 150g Ελατήριο Βάση στήριξης, σταυρός (2) Ορθοστάτης ενός μέτρου Ορθοστάτης ως 30cm ή άγκιστρο Κανόνας 1m Δυναμόμετρο (κατάλληλο να ζυγίσει 1 σταυρό) Διαλέγουμε μάζες βαριδιών ανάλογα με τα ελατήρια και τα βαρίδια που διαθέτει το εργαστήριό μας Ο οδηγός προτείνει μάζες των 250g, 500g, 1Kg αλλά για τα περισσότερα ελατήρια δεν εξυπηρετούν
Πειραματική Διαδικασία Κρεμάμε το ελατήριο από τον ορθοστάτη και προσαρτούμε το βαρίδι που το συνοδεύει για να ανοίξουν οι σπείρες και να μην έρχονται σε επαφή μεταξύ τους. Το μήκος που έχει το ελατήριο θα αντιπροσωπεύει το αρχικό μήκος του ελατηρίου. (Αν δεν έχουμε τέτοιο βαρίδι προσαρτούμε τη μάζα των 100 ή 150g) Προσθέτουμε διαδοχικά βαρίδια των 50g Συμπληρώνουμε τον αντίστοιχο πίνακα και κατασκευάζουμε τη γραφική παράσταση δύναμης -επιμήκυνσης
Σχεδιάζουμε την καλύτερη ευθεία F(N) Δl(cm) Σχεδιάζουμε την καλύτερη ευθεία Σχολιάζουμε τη μαθηματική σχέση μεταξύ δύναμης και επιμήκυνσης Υπολογίζουμε την κλίση κλίση = N/m Παρατηρούμε ότι σύμφωνα με το νόμο του Hook F=k·ΔL Εξηγούμε ότι η κλίση είναι η σταθερά του ελατηρίου Ο νόμος του Hook για το ελατήριο που χρησιμοποιήσαμε εκφράζεται με τη σχέση F= ·ΔL Οπότε με τη βοήθεια του ελατηρίου και του κανόνα, έχουμε τη δυνατότητα να μετράμε δυνάμεις.
Κρεμάμε κάτι αγνώστου βάρους, όπως ένας σύνδεσμος και μετράμε την επιμήκυνση του ελατηρίου ΔL (ο οδηγός προτείνει το βιβλίο φυσικής αλλά δεν είναι βολικό) Υπολογίζουμε το βάρος του από τη γραφική παράσταση Μπορούμε να υπολογίσουμε το βάρος του και από τη σχέση F=k·ΔL, εφόσον το k προέκυψε από τη γραφική παράσταση Μετράμε το βάρος του συνδέσμου με το δυναμόμετρο και συγκρίνουμε Ζητάμε από τους μαθητές να μας πουν με ποια διαδικασία βαθμονομείται ένα δυναμόμετρο