Συστήματα επικοινωνίας των ζώων και ανθρώπινη γλώσσα ήχοι- σύνδεση ήχου/σημασίας-διακριτότητα-δημιουργικότητα Εναλλαξιμότητα- σύνδεση μορφής με σημασία- μεταθετότητα
Συστήματα επικοινωνίας των ζώων και ανθρώπινη γλώσσα Εναλλαξιμότητα-σύνδεση ήχου/ σημασίας-αυθαιρετότητα-μεταθετότητα-δημιουργικότητα-αυτοαναφορικότητα Καλέσματα/ κελαηδίσματα: ακουστικό-φωνητικό κανάλι/ εναλλαξιμότητα-μεταθετότητα-μαθησιακή ικανότητα- διακριτότητα-δυϊκότητα-δημιουργικότητα
Και οι μέλισσες μιλάνε… Κυκλικός χορός 7μ./ δρεπανοειδής 7-21μ./ ταλάντωση ουράς >21μ.: ακουστικό/ φωνητικό κανάλι- σύνδεση κίνησης με σημασία/ απειρία- δημιουργικότητα-μεταθετότητα-εναλλαξιμότητα π-δ
Η βιολογική βάση της γλώσσας Ζώα Άνθρωπος Μικρά και κλειστά συστήματα συμβόλων για βιολογικές ανάγκες Σύμβολα άμεσα εξαρτώμενα από το περιβάλλον Λεξιλόγιο χωρίς όρια για τα αισθητά και τα αφηρημένα Πέρα από το άμεσο περιβάλλον, πέρα από τα αισθητά, στο παρελθόν και το μέλλον, το πραγματικό και το φανταστικό Δημιουργικότητα
Πειράματα κατά της βιολογικής βάσης της γλώσσας Gardner & Gardner (1978) Χιμπατζής Washoe 4 χρόνια 132 χειρονομίες , γενίκευση συμβόλων, δημιουργία καινούργιων σύνθετων λέξεων «άνοιξε-φαγητό-ποτό» Τerrace (1979) Χιμπατζής Nim Chimsky, 4 χρόνια για γνώση συμβόλων με γενικευμένη αναφορά, αδυναμία συνδυασμού των συμβόλων σε πλήρεις προτάσεις, άρα αδυναμία δημιουργίας καινούργιων μηνυμάτων Κοινό αποτέλεσμα: πολύς χρόνος για ελάχιστα αποτελέσματα. Συγκρίνετε τι καταφέρνει ένα παιδί σε διάστημα 4 χρόνων Συμπέρασμα: Η γλωσσική ικανότητα είναι ποιοτικά διαφορετική από τα συστήματα επικοινωνίας των ζώων και η ικανότητα αυτή περιορίζεται στο ανθρώπινο είδος.
Tα συστήματα επικοινωνίας των ζώων διαφέρουν από την ανθρώπινη γλώσσα στον βαθμό στον οποίο διαθέτουν/ δεν διαθέτουν
Τελικά, πόσο «ελεύθεροι» είμαστε μέσα στην ανθρώπινη γλώσσα; Στον συνδυασμό των γλωσσικών μονάδων φαίνεται ότι υπάρχει μια ανοδική κλίμακα ελευθερίας. Στον συνδυασμό των διαφοροποιητικών χαρακτηριστικών στα φωνήματα η ελευθερία του ομιλητή είναι μηδενική: ο κώδικας έχει εκ των προτέρων θέσει όλες τις δυνατότητες που μπορούν να χρησιμοποιηθούν στη συγκεκριμένη γλώσσα. Η ελευθερία να συνδυάζει κανείς φωνήματα σε λέξεις περιορίζεται στην περιθωριακή μόνο κατάσταση της δημιουργίας καινούργιων λέξεων Στον συνδυασμό λέξεων για τον σχηματισμό προτάσεων ο ομιλητής είναι λιγότερο περιορισμένος. Και τέλος, στον συνδυασμό προτάσεων για την παραγωγή κειμένων, η ενέργεια των υποχρεωτικών συντακτικών κανόνων παύει και η ελευθερία του ομιλητή να δημιουργεί καινούργια συμφραζόμενα αυξάνει δραματικά, αν και δεν θα πρέπει να παραβλέψει κανείς τις πολυάριθμες στερεοτυπικές φόρμουλες που μας επιτρέπουν να επικοινωνούμε με αποτελεσματικότητα μέσα σε συγκεκριμένες νόρμες. (Jakobson & Halle, 1956: 74)
Αυθαίρετο μορφής/ σημασίας: είστε σε θέση αντιστοιχίσετε τις παρακάτω μορφές με τις σημασίες που σας δίνονται;;; odun asa bolna wartawan inaminatu madras kyinii πρωί (ιαπων.) ρεπόρτερ (ινδον.) δάσκαλος (γλώσσα Ινδιάνων Warao Βενεζουέλας) δάσκαλος (αραβ.) μιλάω (urdu, γλώσσα του Πακιστάν) ξύλο (τουρκ.) πονάω (ρωσ.) μεγάλη ομπρέλα για τον ήλιο (στην Twi της Γκάνας)
/min/. <mean> ‘σημαίνω’ (Αγγλ. ). <mine> ‘ορυχείο’ (Γαλ. ) /min/ <mean> ‘σημαίνω’ (Αγγλ.) <mine> ‘ορυχείο’ (Γαλ.) <min> ‘γωνία’ (Ουαλ.) <min>’πόνος’ (Βασκ.) <min>’από’ (Αραβ.) <μην>ΑΡΝΗΣΗ (Ελλην.)
Κλάδοι της Γλωσσολογίας Θεωρητική/ Γενική Γλωσσολογία Εφαρμοσμένη/ Διακλαδική Γλωσσολογία ΚΕΙΜΕΝΟ Κειμενογλωσσολογία ΠΡΟΤΑΣΕΙΣ Σύνταξη/ Πραγματολογία ΦΡΑΣΕΙΣ Σύνταξη ΛΕΞΕΙΣ Λεξικολογία/ Σημασιολογία ΜΟΡΦΗΜΑΤΑ Μορφολογία ΦΩΝΗΜΑΤΑ Φωνολογία ΦΘΟΓΓΟΙ Φωνητική Εφαρμοσμένη Γλωσσολογία: Διδακτική Γλωσσών Υφολογία Λεξικογραφία Μεταφρασεολογία Κλινική Γλωσσολογία Δικανική Γλωσσολογία Ψυχογλωσσολογία Νευρογλωσσολογία Κοινωνιογλωσσολογία Υπολογιστική Γλωσσολογία Ανθρωπολογική Γλωσσολογία