Σχεδιασμός των Μεταφορών Ενότητα #10.2: Καταμερισμός στο δίκτυο (δημόσιες συγκοινωνίες) με το πρόγραμμα EMME/2 Δρ. Ναθαναήλ Ευτυχία Πολυτεχνική Σχολή Τμήμα Πολιτικών Μηχανικών
Περιεχόμενα ενότητας Στοιχεία εισαγωγής (μεταφορικά μέσα, οχήματα δημοσίων συγκοινωνιών, συγκοινωνιακές γραμμές, τμήματα κτλ). Εξισώσεις χρόνου. Επιλογή διαδρομής. Πληροφόρηση κατά τη διαδρομή. Καταμερισμός στο δίκτυο.
Στοιχεία εισαγωγής κεντροειδή, κόμβοι τμήματα στροφές μεταφορικά μέσα οχήματα δημόσιων συγκοινωνιών συγκοινωνιακές γραμμές (γραμμές - τμήματα)
Μεταφορικά μέσα Κύρια μεταφορικά μέσα - όπως λεωφορείο, μετρό, τραίνο, τραμ κλπ - διάφοροι τύποι οχημάτων Βοηθητικά μεταφορικά μέσα - όπως πεζοί, τροφοδοτικές γραμμές χρόνος = μήκος*60/ταχύτητα ή χρόνος = παράμετρος * πολλαπλασιαστή
Οχήματα δημόσιων συγκοινωνιών Όχημα που χρησιμοποιείται από μία συγκοινωνιακή γραμμή Ένα όχημα αντιστοιχεί σε ένα μόνο μεταφορικό μέσο Χαρακτηριστικά οχημάτων: - μέγεθος στόλου - χωρητικότητα οχήματος (καθήμενοι - σύνολο) - λειτουργικό κόστος (ανά ώρα) - λειτουργικό κόστος (ανά μήκος) - κατανάλωση ενέργειας (ανά ώρα) - κατανάλωση ενέργειας (ανά μήκος) Συντελεστής μετατροπής σε ΜΕΑ
Συγκοινωνιακές γραμμές Γενικές πληροφορίες - χρονικός διαχωρισμός αφίξεων (σε λεπτά) - ταχύτητα (χρησιμοποιείται όπου δεν υπάρχει αντίστοιχη εξίσωση ή όπου δεν είναι διαθέσιμος ο χρόνος διαδρομής ΙΧ) Δρομολόγιο - τμήματα κατά σειρά - path = yes ή no Στοιχεία τμημάτων
Τμήματα Στοιχεία τμημάτων - κόμβος αρχής I και κόμβος τέλους J - εξίσωση υπολογισμού χρόνου διαδρομής - χρόνος στάσης για εξυπηρέτηση επιβατών dwt = 0.75 dwt = *2 (2 λεπτά ανά μονάδα μήκους) dwt = #0.5 (στάση μόνο ΌΧΙ επιβίβαση ή αποβίβαση) dwt = <1 (επιβίβαση μόνο) dwt = >0.5 (αποβίβαση μόνο) dwt = +0.0 (αποβίβαση και επιβίβαση) - layover: χρόνος στάσης στο τέλος της διαδρομή ή σε κόμβο - 3 στοιχεία ορισμένα από το χρήστη us1, us2, us3
Εξισώσεις χρόνου timau χρόνος ΙΧ στο τμήμα length μήκος τμήματος speed αρχική ταχύτητα συγκοινωνιακής γραμμής veh τύπος οχήματος για τη γραμμή ul1, ul2, ul3 στοιχεία χρήστη τμήματος us1, us2, us3 στοιχεία χρήστη συγκοινωνιακού τμήματος ut1, ut2, ut3 στοιχεία χρήστη συγκοινωνιακής γραμμής
Παραδείγματα εξισώσεων χρόνου Συναρτήσει χρόνων ΙΧ - timau - timau + 2.15 * length - timau + 2.1 * length * sqrt (timau/length) - timau * 1.5 Συναρτήσει ταχύτητας - length * 60/25 - length * 60/(speed * 0.75) - length * 60/ul1 - length * 60/ut2 Συναρτήσει γνωστού χρόνου (σταθερού) - ul3 - us1
Σχέσεις με συγκοινωνιακό δίκτυο Συνεισφορά στην κυκλοφοριακή συμφόρηση οι εξισώσεις χρόνου διαδρομής των ΙΧ λαμβάνουν υπόψη τους τα οχήματα ΔΣ (κωδικός volad) Επίδραση της συμφόρησης στην ταχύτητα των μέσων ΔΣ οι εξισώσεις χρόνου διαδρομής των ΔΣ λαμβάνουν υπόψη τους το χρόνο διαδρομής των ΙΧ (κωδικός timau)
Επιλογή διαδρομής Α Β Χ Υ 25 λεπτά κόκκινη 7 λεπτά πράσινη 6 λεπτά Χρονικός διαχωρισμός κόκκινη 12 λεπτά πράσινη 12 λεπτά μπλε 30 λεπτά μαύρη 6 λεπτά κυανή 6 λεπτά 6 λεπτά 4 λεπτά Β 10 λεπτά 4 λεπτά μαύρη Χ μπλε 12 λεπτά κυανή Υ
Πληροφόρηση κατά τη διαδρομή Πληροφορία σε κόμβο - ποια γραμμή φτάνει πρώτη - υπάρχει όχημα που ακολουθεί - εναπομείναντα χρόνο διαδρομής ΕΜΜΕ/2 --> ποια γραμμή φτάνει πρώτη Πληροφορία σε όχημα - σχετικά με τα άλλα οχήματα από οπτική εικόνα ΕΜΜΕ/2 --> καμία
Χρήσιμες εξισώσεις Χρόνος αναμονής στον κόμβο I 1/2 Σ (συχνοτήτες) Πιθανότητα αποχώρησης από κόμβο I στη γραμμή l 0 όταν η l δεν είναι ελκυστική συχνότητα της l Σ (συχνοτήτες) όταν η l είναι ελκυστική βέλτιστη στρατηγική --> ελάχιστος αναμενόμενος χρόνος διαδρομής συχνότητα = 1/χρονικός διαχωρισμός
Στον κόμβο Υ Αν η μπλε γραμμή φτάνει στη στάση τώρα Αν ο επιβάτης είναι ήδη σε όχημα της μπλε γραμμής
Στον κόμβο Χ Αν η πράσινη γραμμή φτάνει στη στάση τώρα Αν ο επιβάτης είναι ήδη σε όχημα της πράσινης γραμμής
Στον κόμβο A Αν η κόκκινη γραμμή φτάνει στη στάση τώρα
Βέλτιστη στρατηγική για κόμβο Β Στον Α Στον Χ Στον Υ
Καταμερισμός στο δίκτυο Η ζήτηση καταμερίζεται σε τμήματα που ανήκουν στη βέλτιστη στρατηγική ο αλγόριθμός ξεκινά με τους μακρύτερους κόμβους από τον προορισμό και ωθούν τους φόρτους προς αυτόν ο φόρτος καταμερίζεται μεταξύ των ελκυστικών γραμμών αντίστροφα ανάλογα προς το χρονικό τους διαχωρισμό
Αποτέλεσμα Κόμβος Α Κόμβος Χ Κόμβος Υ