Δομημένος Προγραμματισμός Διδακτικές οδηγίες Τ.Καράκιζα 30-10-08
Γενικά ζητήματα Το βασικό πρόβλημα του μαθήματος είναι το διδακτικό εγχειρίδιο Ασάφειες – Αντιφάσεις - Κενά Προκαλούν αμηχανία στον διδάσκοντα και σύγχυση στον μαθητή Ψευδοκώδικας ή/και Pascal; Έλλειψη κεντρικών οδηγιών και προηγούμενης εμπειρίας ως πανελλαδικά εξεταζόμενου μαθήματος – του χρόνου θα μιλάμε με νέα δεδομένα
Για τη θεωρία Η βασική ιδέα και οι ορισμοί ανά παράγραφο και κεφάλαιο: να προκύπτουν από συζήτηση-ερωτήσεις και να δίνονται γραπτά Τα παράπλευρα μπλε Οι ειδικοί σκοποί = κριτήρια θεμάτων Οι ερωτήσεις στο τέλος κάθε κεφαλαίου Οι ασκήσεις του βιβλίου Οι διαφορές με το ΑΕΠΠ: να μην εμπλακούν οι μαθητές
Οι ασκήσεις Προβλήματα της καθημερινότητας των μαθητών Να μην είναι μαθηματικά προβλήματα και να μην προαπαιτούν –κατά το δυνατόν- μαθηματικές γνώσεις. Να είναι πολλά ως εφαρμογή των βασικών δομών με δεδομένη την έλλειψη παραδειγμάτων
Βασικός σταθμός στον προγραμματισμό της ύλης Βασικός σταθμός στον προγραμματισμό της ύλης Μέχρι τα Χριστούγεννα να έχουν ολοκληρωθεί οι βασικές δομές σε ψευδοκώδικα και Pascal (κεφάλαια 1,2,3,4,8,9,10,11). Ο ρόλος της pascal είναι για να εμπεδώσει ο μαθητής στο εργαστήριο ότι μαθαίνει στην τάξη
Προτάσεις διδακτικών οδηγιών 1 Εντολές σελ 25 Η αυστηρότητα του αλγόριθμου vs ΑΕΠΠ Ο αλγόριθμος θα ξεκινά με το Αρχή και θα τελειώνει με το Τέλος, χωρίς τη λέξη Αλγόριθμος (ακολουθούμενο με κάποιο όνομα όπως στην ΑΕΠΠ) Πουθενά δεν αναφέρει κάτι άλλο.
Προτάσεις διδακτικών οδηγιών 2 Για την εισαγωγή των δεδομένων χρησιμοποιούμε αποκλειστικά τον τρόπο που αναφέρεται στο βιβλίο δηλαδή : Διάβασε τα δεδομένα: μεταβλητή1, μεταβλητή2, κλπ
Προτάσεις διδακτικών οδηγιών 3 Για την εντολή εκχώρησης θα διδάξουμε τα ρήματα Βάλε ή Αντικατέ(ά)στησε και θα αναφέρουμε ότι μπορούμε επίσης να χρησιμοποιήσουμε ή το = ή το ←, τα οποία αναφέρονται σε παραδείγματα, λογικά διαγράμματα κλπ. Μπορούμε να προτείνουμε στους μαθητές τη χρήση του = ή του ← για συντομία, αλλά οφείλουν να γνωρίζουν και τους 3 τρόπους και κατά καιρούς πρέπει να επανερχόμαστε.
Προτάσεις διδακτικών οδηγιών 4 . Για αριθμητικές πράξεις θα διδάξουμε και τα ρήματα που αναφέρονται (πρόσθεσε κλπ) αλλά και τους τελεστές +, -, *, / τους οποίους χρησιμοποιεί στις σελίδες 24, 27, 28, 31 Για διευκόλυνση στην πράξη χρησιμοποιούμε τους τελεστές αλλά πρέπει να υπενθυμίζουμε περιοδικά και τα ρήματα
Προτάσεις διδακτικών οδηγιών 5 Στην εντολή ΑΝ καλό είναι να χρησιμοποιούμε το Αρχή και Τέλος για να δηλώνουμε την αρχή και το τέλος μίας ομάδας εντολών. Αν η εντολή μετά την αλήθεια ή το ψεύδος της συνθήκης είναι μία τότε (σύμφωνα με το βιβλίο) μπορούμε να χρησιμοποιήσουμε την εσοχή ως μέσο για να ξεχωρίσουμε την εντολή από την επόμενή της που δεν σχετίζεται με το Αν. Άρα θα έχουμε μία σύνταξη της μορφής : Αν συνθήκη Τότε Αρχή Εντολές Τέλος Αλλιώς Αρχή Εντολές Τέλος
Προτάσεις διδακτικών οδηγιών 6 Όπως προκύπτει από τον πίνακα σελ. 25, η χρήση του Αρχή-Τέλος είναι καλό να χρησιμοποιείται σε κάθε περίπτωση που θέλουμε να οριοθετήσουμε εντολές, όπως πχ στην επανάληψη: Επανάλαβε εφόσον Η συνθήκη είναι αληθής Αρχή Εντολή-1 …. …. Εντολή-ν Τέλος
Προτάσεις διδακτικών οδηγιών 7 Για τις Εντολές Εμφάνισε / Εκτύπωσε (ή Τύπωσε) ας χρησιμοποιούμε αντίστοιχα το πλάγιο παραλληλόγραμμο και το σχήμα για την εκτύπωσε που έχει στη σελίδα 26 αναλόγως αν ζητείται να εμφανίζουμε ή να εκτυπώνουμε. Στα λογικά διαγράμματα παρατηρούμε ότι όταν διαβάζει ονόματα μεταβλητών ή υπολογίζει κάτι έχει τα ονόματα των μεταβλητών δεξιά από τα αντίστοιχα σχήματα. Προτείνω να τοποθετούνται μέσα στα σχήματα. Ο κύκλος που δηλώνει σημείο διακλάδωσης πρέπει να χρησιμοποιείται όπως το κάνει στις σελ 29, 31, 32
…και λοιπές εκκρεμότητες Λογικοί τελεστές ή εμφωλευμένες εντολές; Η για και οι περιορισμοί (βήμα) – αναγκαστικά χρησιμοποιούμε άλλες εντολές επανάληψης Πολλαπλή επιλογή Διαγράμματα ροής – με βάση την επιστημονική μας γνώση Περιοχή μνήμης: πολύγωνα-αυθαιρεσία
Το ζητούμενο? Οι μαθητές να μπορούν να…..