ΠEΡΙΕΧΟΜΕΝΟ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ:

Slides:



Advertisements
Παρόμοιες παρουσιάσεις
Αμπαλάκης Στέλιος Διδακτική Αμπαλάκης Στέλιος
Advertisements

ΑΠΟ ΤΗΝ ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑΚΗ ΠΡΟΣΕΓΓΙΣΗ ΣΤΟΝ ΚΡΙΤΙΚΟ ΓΡΑΜΜΑΤΙΣΜΟ
Θεωρία Μάθησης Ο ατομικός Εποικοδομητισμός του Piaget
ΣΧΟΛΗ ΤΕΧΝΩΝ ΚΑΙ ΕΠΙΣΤΗΜΩΝ ΤΗΣ ΑΓΩΓΗΣ
ΦΑΣΕΙΣ ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗΣ Προσδιορισμός του διδακτικού στόχου, των κριτηρίων και των στοιχείων της αξιολόγησης Επιλογή της τεχνικής Ερμηνεία των πληροφοριών Αποτύπωση.
Γνωστικά εργαλεία είναι: οι εκπαιδευτικές εφαρμογές των Τ. Π. Ε
Η διδασκαλία ως διαδικασία διαμόρφωσης εγγράμματων ταυτοτήτων
Η Θεματική Ταξινόμηση και η Συμβολή της στην Αναζήτηση Ευρωπαϊκών Κοινωνικών Δεδομένων.
Προβλήματα που διαπιστώθηκαν από την εφαρμογή των αρχών του συμπεριφορισμού Χριστίνα Σολομωνίδου Καθηγήτρια ΠΤΔΕ Π.Θ.
Νόηση-γλώσσα-κόσμος Η γλώσσα είναι ένα σύνολο σημασιών και μορφών, που δηλώνουν έννοιες, με τις οποίες αναφερόμαστε στα όντα, στα πράγματα. Η γλώσσα, ως.
ΑΝΑΔΥΟΜΕΝΟΣ ΓΡΑΜΜΑΤΙΣΜΟΣ Η ανάδυση της ανάγνωσης και της γραφής: έννοια και σύγχρονες απόψεις Ευφημία Τάφα Καθηγήτρια Παιδαγωγικό Τμήμα Προσχολικής Εκπαίδευσης.
Οι επιρροές του κοινωνικού περιβάλλοντος
Μερικά ακόμη παραδείγματα
ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΔΗΜΟΤΙΚΗΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ Δ΄ ΦΑΣΗ ΕΠΙΜΟΡΦΩΣΗΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΩΝ
Διδασκαλία των Φ.Ε. στο Νηπιαγωγείο
Η επικοινωνία στις κοινωνικές ομάδες και στην εκπαίδευση
2. Μορφή και οργάνωση του μαθήματος
ΕΠΙΜΟΡΦΩΣΗ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΩΝ ΜΕΣΗΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ ΓΙΑ ΤΑ ΝΕΑ ΑΝΑΛΥΤΙΚΑ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΑ Ευθυγράμμιση Στόχων – Διδασκαλία – Αξιολόγηση ΟΜΑΔΑ ΕΡΓΑΣΙΑΣ Ανδρέας Σ. Ανδρέου.
ΦΙΛΟΣΟΦΙΑ Β’ ΛΥΚΕΙΟΥ κεφάλαιο 2 κατανοώντας τα πράγματα
Ανάπτυξη της γλώσσας Η ανάπτυξη της γλωσσικής ικανότητας περνάει από συγκεκριμένα στάδια απόκτησης γλωσσικών επιπέδων. Ο στόχος ενός παιδιού που μαθαίνει.
Το νέο Αναλυτικό Πρόγραμμα του ελληνικού Νηπιαγωγείου
ΔΙΑΤΑΡΑΧΕΣ ΛΟΓΟΥ ΣΤΗΝ ΠΡΟΣΧΟΛΙΚΗ ΗΛΙΚΙΑ
ΚΛΑΔΟΙ ΤΗΣ ΦΙΛΟΣΟΦΙΑΣ ΚΑΙ ΕΠΙΣΤΗΜΕΣ
ΠΡΟΒΛΗΜΑΤΑ ΣΧΕΤΙΚΑ ΜΕ ΤΗ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑ ΤΗΣ Π.ΔΙΑΘΗΚΗΣ 1.Αίτια και αφορμές: ο εθνικιστικός φανατισμός στην Γερμανία, ο οποίος έβλεπε τον Χριστιανισμό ως επιβίωμα.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΗΣ: ΓΙΩΡΓΟΣ ΞΑΝΘΑΚΗΣ
Η διδασκαλία ως διαδικασία διαμόρφωσης εγγράμματων ταυτοτήτων Ειδικό Μέρος Ενότητα Ι, 2.4.
ΣΥΝΟΛΑ.
ΜΙΑ ΕΙΣΑΓΩΓΗ ΣΤΗ ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΤΩΝ ΜΑΘΗΜΑΤΙΚΩΝ Ν. Καστάνη.
3/4/2015Μαθηματικές έννοιες και Φυσικές Επιστήμες 1 ΜΑΘΗΜΑΤΙΚΕΣ ΕΝΝΟΙΕΣ ΚΑΙ ΦΥΣΙΚΕΣ ΕΠΙΣΤΗΜΕΣ Συνάντηση 5η.
ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΤΟΥ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ ΤΩΝ ΘΡΗΣΚΕΥΤΙΚΩΝ
Γλώσσα και σκέψη Με τον όρο σκέψη εννοούμε ένα μεγάλο φάσμα νοητικών διεργασιών: Επεξεργασία εννοιών, επίλυση προβλημάτων, ονειροπόληση, προγραμματισμό.
Η ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑ συστηματική και μεθοδευμένη δραστηριότητα κατά την οποία ο δάσκαλος αποσκοπεί να επιδράσει, σύμφωνα με ορισμένους σκοπούς και χρησιμοποιώντας.
Σειρά «Μαργαρίτα» Το αλφαβητάρι.
Η έννοια της ποικιλίας στην ανθρώπινη γλώσσα
Ο μύθος της ομοιογένειας
Γλώσσα και Σκέψη Εργασία Ψυχολογίας Τμήμα Επιστήμης Διαιτολογίας-Διατροφής Ιωάννου Γεωργία Φίλιππα Δήμητρα Χατωνίδη Γεωργία.
Αναπτυξιακή Ψυχολογία
ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ ΤΟΥ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟΥ ΥΛΙΚΟΥ Δρ. Αθανάσιος Κόκορης Σχ. Σύμβουλος Φιλολόγων Ν. Ροδόπης.
Αντικείμενο και κλάδοι της Παιδαγωγικής Επιστήμης.
Εισαγωγή στους Η/Υ Ενότητα 2: Αναδρομή στην ιστορία της τεχνολογίας Ιωάννης Σταματίου Οργάνωση και Διοίκηση Επιχειρήσεων.
«Οι Αρχές της διαφοροποιημένης παιδαγωγικής
Ένα εννοιολογικό πλαίσιο για τη Διδακτική της Πληροφορικής.
Εισαγωγή στην Ψυχολογία Ενότητα 2:Τομείς Έρευνας της Σύγχρονης Ψυχολογίας Διδάσκουσα: Ειρήνη Σκοπελίτη Τμήμα Επιστημών της Εκπαίδευσης και της Αγωγής στην.
ΣΗΜΕΙΩΤΙΚΗ ΣΧΕΤΙΚΟΤΗΤΑ: ΑΝΑΔΙΑΜΟΡΦΩΝΕΙ
ΓΛΩΣΣΑ ΚΑΙ ΣΚΕΨΗ Δήμητρα Κατή η’ εξάμηνο
Ανάπτυξη της γλώσσας Η ανάπτυξη της γλωσσικής ικανότητας περνάει από συγκεκριμένα στάδια απόκτησης γλωσσικών επιπέδων. Ο στόχος ενός παιδιού που μαθαίνει.
Εισαγωγή στις Επιστήμες της Αγωγής
Τα καινοτόμα χαρακτηριστικά του Διαδικτύου και η ευρεία του αποδοχή από τις νεαρές ηλικίες καλλιέργησαν την ιδέα της αξιοποίησής του ως ένα εργαλείο στην.
Τι είναι/ περιλαμβάνει ένα περιβάλλον μάθησης;
Η χρήση της ενσώματης μάθησης στην εκπαίδευση.
Επιχειρησιακές Επικοινωνίες και Δημόσιες Σχέσεις
ΣΗΜΕΙΩΤΙΚΗ ΣΧΕΤΙΚΟΤΗΤΑ: ΑΝΑΔΙΑΜΟΡΦΩΝΕΙ
Αρχαια ελληνικα απο πρωτοτυπο στο γυμνασιο
Δραματική Τέχνη στην Εκπαίδευση και Επιστήμες της Αγωγής
Εννοιολογική Ανάπτυξη Μέρος Β
Ενότητα 6: Κοινωνικο-Πολιτισμικές Θεωρίες Μάθησης
Προγραμματισμός & Διδασκαλία
ΠΡΟΒΛΗΜΑΤΑ ΣΧΕΤΙΚΑ ΜΕ ΤΗ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑ ΤΗΣ Π.ΔΙΑΘΗΚΗΣ
ΕΦΕΙΑ – 3ο Μάθημα Οι ιδέες των μαθητευόμενων και τα χαρακτηριστικά τους.
ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΙΩΑΝΝΙΝΩΝ ΑΝΟΙΚΤΑ ΑΚΑΔΗΜΑΪΚΑ ΜΑΘΗΜΑΤΑ
Διδάσκοντας με στόχο την κατανόηση ΄ Δρ. Μ. Λάτση – ΠΕ 70
Γλωσσική ανάπτυξη – Κατάκτηση γλώσσας
Μάθημα 3ο Οι ιδέες των μαθητευόμενων και τα χαρακτηριστικά τους
Η ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑ ΤΗΣ ΙΣΤΟΡΙΑΣ ΣΗΜΕΡΑ
Διδάσκοντας με στόχο την κατανόηση ΄ Δρ. Μ. Λάτση – ΠΕ 70
Σχέση διγλωσσίας και γνωστικής / γλωσσικής ανάπτυξης
Εκπαιδευτικός & ΑΠ Χειμερινό εξάμηνο
Μέση παιδική ηλικία Γνωστική ανάπτυξη
ΣΗΜΕΙΩΤΙΚΗ ΣΧΕΤΙΚΟΤΗΤΑ: ΑΝΑΔΙΑΜΟΡΦΩΝΕΙ
Μεταγράφημα παρουσίασης:

ΠEΡΙΕΧΟΜΕΝΟ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ: Εισαγωγή στη μελέτη της σχέσης γλώσσας και νόησης Τί είναι γλώσσα και τί είναι νόηση; Καθορίζει η γλώσσα τις νοητικές δυνατότητες του ανθρώπου; Αντιλαμβανόμαστε και σκεφτόμαστε διαφορετικά ανάλογα με τη συγκεκριμένη γλώσσα που μιλάμε και τον τρόπο που τη χρησιμοποιούμε; Πιο αναλυτικά →

ΕΙΣΑΓΩΓΗ ΣΤΗ ΜΕΛΕΤΗ ΤΗΣ ΣΧΕΣΗΣ ΓΛΩΣΣΑΣ ΚΑΙ ΝΟΗΣΗΣ: Κομβικό πρόβλημα μαθήματος: πώς διαπλάθεται ο νους από τη γλώσσα (και όχι το αντίστροφο, δηλ. πώς η αντίληψη και η νόηση διαπλάθουν τη γλώσσα); Ιστορική αναδρομή στο πώς προσεγγίζεται ο γνωσιακός ρόλος της γλώσσας, δηλ. η εμπλοκή της σε διεργασίες αντίληψης, μνήμης, σκέψης κλπ. Εξελίξεις στη φιλοσοφία Εξελίξεις στην επιστήμη Επιμερισμός του ερωτήματος για το γνωσιακό ρόλο της γλώσσας (π.χ. η γλώσσα εν γένει ή κάθε συγκεκριμένη γλώσσα;)

ΤΙ ΕΊΝΑΙ ΓΛΩΣΣΑ ΚΑΙ ΤΙ ΕΊΝΑΙ ΝΟΗΣΗ; Θεωρίες και περιγραφές της νόησης Θεωρίες και περιγραφές της γλώσσας ► Το πώς περιγράφουμε τη γλώσσα και τη νόηση καθορίζει τις θέσεις μας για τη σχέση τους και ειδικότερα το ρόλο σε αυτήν.

Γλώσσα και Νόηση φαινόμενα Όχι κατανάγκη ανεξάρτητα αλλά μάλλον διαπλεκόμενα, π.χ. γλωσσικά αρθρωμένη σκέψη η τομή τους Δυναμικές διεργασίες και όχι στατικά φαινόμενα, δηλ. η γλώσσα ως δραστηριότητα ομιλίας (π.χ. στα ελληνικά) και όχι ως ένα στατικό αναλλοίωτο αντικείμενο (π.χ. τα ελληνικά όπως τα φαντασιώνουμε σαν γλώσσα που δεν αλλάζει ποτέ) Πολύμορφα: Ποικίλες επιμέρους διεργασίες. Π.χ. Νόηση = αντίληψη, μνήμη, μάθηση, επίλυση προβλημάτων, συμπερασμοί κλπ.

3. ΜΕΣΟΛΑΒΕΙ Η ΓΛΩΣΣΑ ΣΤΗΝ ΑΝΑΠΤΥΞΗ ΤΗΣ ΑΝΘΡΩΠΙΝΗΣ ΝΟΗΜΟΣΥΝΗΣ; Πολύ διαφορετικές απαντήσεις ιστορικά: ΟΧΙ: Η γλώσσα δεν επηρεάζει κατά βάση τις νοητικές διεργασίες. Συνιστά μόνο αγωγό της σκέψης (π.χ. Τα κυρίαρχα ρεύματα της γνωσιακής επιστήμης). ΝΑΙ: Οι νοητικές ικανότητες του ανθρώπου οικοδομούνται διαμέσου της κοινωνικής του επαφής με άλλους (δηλαδή της κοινωνίας και του πολιτισμού), συνεπώς και της γλώσσας (π.χ. Κοινωνικές θεωρίες του νου όπως του Bυγκότσκι και της γλώσσας όπως του Xαλιντέυ). Η γλώσσα δεν εξυπηρετεί μόνο την επικοινωνία αλλά και τη σκέψη

Πιο συγκεκριμένα ερωτήματα που θα μας απασχολήσουν: Π.χ. Ποιός ο ρόλος της γλώσσας στην ανάπτυξη σκέψης στα παιδιά; Π.χ. Οι έννοιες αναπτύσσονται μέσω των λέξεων ή ανεξάρτητα από αυτές; Επιταχύνονται από μάθηση λέξεων; Ο ενδιάθετος λόγος (δηλ. ο σιωπηλός μονόλογος προς τον εαυτό μας) συνιστά ιδιαίτερο και ισχυρό είδος σκέψης; Πώς καθορίζεται η σκέψη από τεχνολογίες όπως η γραφή και το διαδίκτυο; Η γραφή αναδιαμόρφωσε τις ικανότητες σκέψης; Είναι ο σύγχρονος νους «καλωδιωμένος» με τις νέες τεχνολογίες και έχει συνεπώς σημαντικά αυξημένες δυνατότητες σκέψης;

Πόσο διαφέρει η σκέψη ανάλογα με τη γλωσσική της διατύπωση, μεταξύ άλλων το είδος του κειμένου; Καθίσταται π.χ. πιο αφηρημένη σε ορισμένα είδη λόγου όπως το αφήγημα έναντι της συνομιλίας, το επιστημονικό κείμενο έναντι οδηγιών χρήσης ενός προϊόντος; Ποια η ιδιοτυπία του επιστημονικού λόγου τον οποίον πρέπει να κατακτήσουν τα παιδιά μέσω του σχολείου; Πώς αναπτύχθηκε ιστορικά η ιδιαίτερη γλωσσική του οργάνωση και η πυκνότητα της αφαιρετικής του σκέψης; Τί δυσκολεύει την κατανόηση επιστημονικών κειμένων (ακόμη και των πιο απλών στο νηπιαγωγείο);

Τί συμβαίνει με τις ικανότητες σκέψης ατόμων με παθολογίες όπως οι κωφοί, οι αφασικοί, οι τυφλοί, οι νοητικά καθυστερημένοι; Σκέφτονται τα ζώα; Πόσο διαφορετικά σκέφτονται ίσως τα «εκπολιτισμένα» ζώα που έχουν αποκτήσει κάποιες ικανότητες γλωσσικής επικοινωνίας; H σκέψη σε μια νευματική γλώσσα διαφέρει από αυτή που διατυπώνεται σε μια προφορική γλώσσα; Τί αποκαλύπτουν για τις σκέψεις μας οι χειρονομίες που συνοδεύουν ασυναίσθητα την ομιλία; (μεταξύ άλλων ποιος ο ρόλος τους στη διδασκαλία;). Ευρήματα π.χ. ότι συμπληρώνουν τα λόγια με τρόπο χρήσιμο για μάθηση.8

Tί ρόλο διαδραματίζουν οι λέξεις για αριθμούς και η γραφή τους στην ανάπτυξη της μαθηματικής σκέψης ιστορικά και σε κάθε παιδί; (βλ. Bυγκότσκι και τον φιλόσοφο Λοκ για τη σημασία των λέξεων αλλά και της γραφής των αριθμών). Π.χ. Μπορούν να κατανοήσουν την αριθμητική πληθυσμοί χωρίς λέξεις για αριθμούς; Ενισχύεται η αναλογική σκέψη, ένα είδος αφηρημένης σκέψης, από τη γλώσσα; Πώς νοηματοδοτούμε τον κόσμο; Πώς τον αντιλαμβανόμαστε; Με βάση ποιες μονάδες σκέψης; Π.χ. ως πράγματα και γεγονότα;

και σκεφτόμαστε διαφορετικά ανάλογα με τη γλώσσα που χρησιμοποιούμε 4. Γλωσσική και επικοινωνιακή σχετικότητα: Αντιλαμβανόμαστε διαφορετικά τον κόσμο και σκεφτόμαστε διαφορετικά ανάλογα με τη γλώσσα που χρησιμοποιούμε και πώς τη χρησιμοποιούμε ακριβώς; Π.χ. Αντιλαμβανόμαστε διαφορετικά τα χρώματα; τα αντικείμενα; τα γεγονότα; το χρόνο; το χώρο ανάλογα με τη γλώσσα που συνηθίζουμε;

Περιγραφές γεγονότων κίνησης: (π.χ. ανεβαίνω, σκαρφαλώνω, φεύγω, γυρίζω) Διάφορες μελέτες δείχνουν διαφορές ανά γλώσσα: Π.χ. ελληνικά και αγγλικά Ομιλητές αγγλικής χρησιμοποιούν περισσότερα και πιο συχνά ρήματα που δηλώνουν τρόπο κίνησης, π.χ. run, walk, slither, slide, climb. Γενικότερα αναδεικνύουν δυναμικότητα φαινομένων. Oμιλητές ελληνικής χρησιμοποιούν περισσότερο και πιο συχνά ρήματα που δηλώνουν κατεύθυνση της κίνησης, π.χ. ανεβαίνω, προχωρώ, βγαίνω. Γενικότερα επεκτείνονται στο στατικό υπόβαθρο της κίνησης.

Σκέφτονται διαφορετικά οι άνθρωποι που συνηθίζουν να χρησιμοποιούν τη γλώσσα τους με διαφορετικό τρόπο; Π.χ. Στις εγγράμματες κοινωνίες με διαδεδομένο επιστημονικό λόγο από τις μη εγγράμματες όπου απουσιάζουν τα επιστημονικά κείμενα; Ανάλογα με τις συνήθειες επικοινωνίας κάθε κοινωνικής τάξης; (βλ. έρευνες με βάση το σκεπτικό του κοινωνιολόγου Bernstein για την επικοινωνία σε κάθε κοινωνικό στρώμα και τη σχέση της με την επικοινωνία στην εκπαίδευση, π.χ. συνομιλίες παιδιών προσχολικής ηλικίας διαφέρουν ανάλογα με την κοινωνική τάξη;