Ρωμαϊκός Γάμος.

Slides:



Advertisements
Παρόμοιες παρουσιάσεις
ΓΑΜΟΣ ΑΛΑ ΕΛΛΗΝΙΚΑ Δημητρακόπουλος Ηλίας Ζοπανιώτης Μάριος
Advertisements

ΙΔΙΩΤΙΚΟ ΡΩΜΑΙΚΟ ΔΙΚΑΙΟ
Νομή Νομή ονομάζεται στο Ρωμαϊκό Δίκαιο η άσκηση φυσικής εξουσιάσεως επί κινητού ή ακινήτου πράγματος, με τη θέληση να εξουσιάζει κανείς το πράγμα σαν.
Η οικογένεια Η ελληνική οικογένεια
© 2007 Εκδόσεις Κριτική Διαφάνεια 1 Κοινωνιολογία Οι Βασικές Έννοιες Michael Hughes Carolyn J. Kroehler.
 Οικογενειακό Δίκαιο Οικογενειακό Δίκαιο είναι το σύνολο των κανόνων που ρυθμίζει τις οικογενειακές σχέσεις κυρίως μεταξύ συζύγων καθώς και γονέων και.
Γυναίκα στην Αρχαία Ελλάδα
Ρωμαίοι πολίτες Στην κορυφή της κοινωνικής ιεραρχίας
Προξενιό και Γάμος κατά τη βυζαντινή εποχή
Ο ΓΑΜΟΣ ΣΤΟ ΒΥΖΑΝΤΙΟ.
Iδιωτικο δικαιο.
Ρόλοι κατοίκων: ● Άντρες :γεωργοί, πολιτικοί αρχηγοί, θρησκευτικοί ηγέτες, στρατιώτες, σύζυγοι έπαιρναν μέρος σε όλες τις δημόσιες τελετές ● Γυναίκες:
1.1 Η οικογένεια- Η ελληνική οικογένεια
ΕΡΓΑΣΙΑ ΙΣΤΟΡΙΑΣ ΑΠΟ ΤΟΝ ΚΟΡΟΜΗΛΑ ΜΕΝΙΟ Α4/Γ
H λατρεια των θεων στην Αρχ.Ελλαδα Ναοι-Βωμοι Ο θεσμοΣ τηΣ ικεσιαΣ
Το ρωμαϊκό κράτος Βασικά σημεία του μαθήματος. ΡΩΜΗ Η Ρώμη που βρίσκεται στην κεντρική Ιταλία στις όχθες του ποταμού Τίβερη αναπτύχθηκε γρήγορα λόγω του.
ΤΕΧΝΙΚΑ ΕΠΑΓΓΕΛΜΑΤΙΚΑ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΗΡΙΑ ΤΟΜΕΑΣ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑΣ ΚΑΙ ΔΙΟΙΚΗΣΗΣ ΤΕΧΝΙΚΑ ΕΠΑΓΓΕΛΜΑΤΙΚΑ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΗΡΙΑ ΤΟΜΕΑΣ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑΣ ΚΑΙ ΔΙΟΙΚΗΣΗΣ ΕΙΔΙΚΟΤΗΤΕΣ: ΥΠΑΛΛΗΛΩΝ.
ΚΟΙΝΩΝΙΚΟΣ ΑΠΟΚΛΕΙΣΜΟΣ ΓΡΗΓΟΡΙΟΥ ΡΑΦΑΕΛΛΑ Β’
Αρχή ρωμαϊκής κατάκτησης: 2 ος αι. π.Χ. Ολοκλήρωση: 31 π.Χ., υποταγή πτολεμαϊκής Αιγύπτου. Εκρωμαϊσμός ιδιωτικού δικαίου: τέλη 2 ου –αρχές 3 ου μ.Χ. αι.
1.Ιστορική αναδρομή της Οικιακής Οικονομίας
1ο ΓΕΛ Μεγάρων Ερευνητική Εργασία στο «Χάσμα Γενεών» με θέμα «Χάσμα Γενεών και ο Θεσμός της Οικογένειας» Ομάδα «Green Day» Βαρθολομαίος Γιάννης Ζαχαρόπουλος.
Η θέση και ο ρόλος της γυναίκας στην Ιλιάδα
ΙΣΟΤΗΤΑ ΤΩΝ ΔΥΟ ΦΥΛΩΝ.
Αρχαία Ελληνικά ΙΙ Επιλογικές παρατηρήσεις. Κομβικό σημείο: σύγκριση αρχαίων ελληνικών απόψεων και χριστιανικών για τα ίδια θέματα.
ΟΙΚΟΓΕΝΕΙΑΚΕΣ ΣΧΕΣΕΙΣ
ΕΝΟΤΗΤΑ 2.2 Κανόνες Δικαίου και Ηθικής: Η διαφορά
Η ΓΥΝΑΙΚΑ ΣΤΗΝ ΑΡΧΑΙΑ ΕΛΛΑΔΑ
Η ΟΙΚΟΓΕΝΕΙΑΚΗ ΖΩΗ ΣΤΟ ΒΥΖΑΝΤΙΟ
4.1 Κοινωνικοί θεσμοί 4.2 Αναγκαιότητα κοινωνικών θεσμών
Η ΙΔΡΥΣΗ ΤΗΣ ΡΩΜΗΣ ΚΑΙ Η ΟΡΓΑΝΩΣΗ ΤΗΣ
ΕΡΓΑΣΙΑ ΤΩΝ ΜΑΘΗΤΡΙΩΝ: Τάξη : B4 Καθηγήτρια : Παπαδημητρίου Ζωή
ΟΙ ΓΥΝΑΙΚΕΣ ΤΟΥ ΒΥΖΑΝΤΙΟΥ & ΟΙ ΓΥΝΑΙΚΕΣ ΤΟΥ ΧΘΕΣ & ΤΟΥ ΣΗΜΕΡΑ
«εάν όλοι βοηθούσαμε ο ένας τον άλλον, κανένας άνθρωπος δεν θα ήταν εξαρτημένος από την τύχη» ~ Μένανδρος ~
ΕΙΣΑΓΩΓΙΚΕΣ ΕΝΝΟΙΕΣ ΡΩΜΑΪΚΟΥ ΔΙΚΑΙΟΥ. Ρωμαϊκό Δίκαιο  Το δίκαιο είναι « η τέχνη του ορθού και του ίσου » : ius est ars boni et aequi (Celsus, 2 ος αι.
ΤΜΗΜΑ ΝΟΜΙΚΗΣ ΤΟΜΕΑΣ ΔΙΕΘΝΩΝ ΣΠΟΥΔΩΝ ΔΙΚΑΙΟ ΕΥΡΩΠΑΙΚΗΣ ΕΝΩΣΗ ΙΙ Μ. Δ. Χρυσομάλλης Αναπληρωτής Καθηγητής.
2 ο ΜΑΘΗΜΑ Ο γάμος και το σύμφωνο συμβιώσεως στο πεδίο του ιδιωτικού διεθνούς δικαίου.
Ο οικοσ Πυρήνας της πόλεως (Αριστοτέλης, Πολιτικά)
ΙΚΑΝΟΤΗΤΑ ΓΙΑ ΔΙΚΑΙΟΠΡΑΞΙΑ ΝΟΜΙΚΑ ΠΡΟΣΩΠΑ.  Πολίτες : Διάκριση ηλικίας :  Νήπια (infantes): δεν μπορούν λόγω ηλικίας να μιλήσουν ( έως 7 ετών )  Άνηβοι.
Η θέση της γυναίκας στη θρησκεία (Χριστιανισμός, Ισλάμ, Ινδουϊσμός, Βουδισμός) Ερευνητική εργασία του τμήματος Β3 του 2ου ΓΕΛ Μεγάρων Σχολικό Έτος
Η θέση της γυναίκας ανά τους αιώνες
Εθνικό και Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών Τμήμα Νομικής Ιδιωτικό Διεθνές Δίκαιο Καθηγητής Χαράλαμπος Π. Παμπούκης.
 ΑΓΟΡΕΥΣΕΙΣ ΥΠΕΡ ΤΟΥ ΠΑΙΔΙΟΥ  Οικονομικός Λόγος  Φιλοσοφικός Λόγος  Λόγος των ενδιάμεσων.
Θέμα: «Η κοινωνική θέση της γυναίκας και η θέση της στη θρησκεία»
Τα δικαιώματα της γυναίκας στο Ισλάμ και το Χριστιανισμό
Η κορη στο Βυζαντιο «Γυναικός κολακεία ψιθύρισμα όφεως»
Η θέση της γυναίκας στην κοινωνία της Αθήνας την κλασσική εποχή
Κωνσταντίνος Δραβίλας Β’1
Οι νέες πολιτικές έννοιες
ΙΣΤΟΡΙΑ ΤΡΟΠΟΙ ΜΕΛΕΤΗΣ
Σχολείο, αγωγή και κοινωνία Παλιά: με βάση τις κοινωνικές συνθήκες παραδοσιακές μορφές αγωγής: κάλυψη αναγκών Οικογένεια: σταθεροί ρόλοι. Διαιώνιση.
Οικογενειακό Ρωμαϊκό Δίκαιο Νομική Σχολή, ΕΚΠΑ
ΚΟΙΝΩΝΙΟΛΟΓΙΑ ΤΗΣ ΟΙΚΟΓΕΝΕΙΑΣ
ΠΡΟΣΩΠΑ, ΟΙΚΟΓΕΝΕΙΑ, ΠΕΡΙΟΥΣΙΑ ΣΤΗ ΡΩΜΗ
5.Πρόσωπα, οικογένεια, περιουσία στην ελληνική αρχαιότητα
Στ. σήμερα την. του μήνα. του έτους. , ημέρα της εβδομάδας. και ώρα
Ρωμαϊκός Γάμος.
Ερευνητική εργασία Ερευνητική ομάδα: Υπεύθυνη καθηγήτρια:
Θέμα: Πνευματικά Δικαιώματα στο Διαδίκτυο
ΤΟ ΔΙΑΤΑΓΜΑ ΤΩΝ ΜΕΔΙΟΛΑΝΩΝ
Ο κοινωνικός περίγυρος - Μορφές διαπροσωπικών σχέσεων.
Η οικογένεια - Η ελληνική οικογένεια
ΠΕΡΙΚΛΗΣ Χαλβατζή Μαρία Α’3.
ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟ ΔΙΚΑΙΟ ΚΑΙ ΘΕΣΜΙΚΟ ΠΛΑΙΣΙΟ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ
Η ΙΔΡΥΣΗ ΤΗΣ ΡΩΜΗΣ ΚΑΙ Η ΟΡΓΑΝΩΣΗ ΤΗΣ
Η προστασία των θεμελιωδών δικαιωμάτων στην ΕΕ
ΑΝΘΡΩΠΙΝΑ ΔΙΚΑΙΩΜΑΤΑ ΚΑΙ ΥΠΟΧΡΕΩΣΕΙΣ
Η ισότητα των δυο φύλων Η θέση της γυναίκας ιστορικά
ΣΟΥΜΕΡΙΟΙ.
ΒΑΘΜΟΙ ΣΥΓΓΕΝΕΙΑΣ – ΤΑΞΕΙΣ ΣΤΗΝ ΚΛΗΡΟΝΟΜΙΚΗ ΔΙΑΔΟΧΗ
Μεταγράφημα παρουσίασης:

Ρωμαϊκός Γάμος

Ρωμαϊκός Γάμος i)Αποτελούσε περισσότερο ένα πραγματικό γεγονός παρά μια έννομη σχέση ii)Οι συνέπειες του ρωμαϊκού γάμου ανάγονται περισσότερο στη σφαίρα της κοινωνικής ζωής iii)Ορισμός του ρωμαϊκού γάμου: Ένωση ενός άντρα και μιας γυναίκας με την πρόθεσή τους να είναι σύζυγοι για όλη τους τη ζωή

Στοιχεία Ρωμαϊκού Γάμου Μονιμότητα. Ο γάμος συναπτόταν με την προοπτική της συμβίωσης για ολόκληρη τη ζωή. Πραγματική συμβίωση. Είναι το υλικό στοιχείο της συμβίωσης-Ο άνδρας οδηγούσε τη γυναίκα στο σπίτι του. Πρόθεση να είναι σύζυγοι. Είναι το πνευματικό στοιχείο της συμβίωσης Προσοχή!! Ούτε η σαρκική ένωση ούτε η τεκνοποίηση αποτελούν αναγκαία στοιχεία του γάμου μολονότι η τελευταία αποτελεί τον σκοπό του ρωμαϊκού γάμου.

Ρωμαϊκός Γάμος –Ηθική σχέση; α)Μολονότι οι Ρωμαίοι έβλεπαν τον γάμο ως κοινωνικό γεγονός, αυτό δεν σημαίνει ότι ο γάμος δεν θεωρούνταν από τους Ρωμαίους ως ηθική σχέση. β) Εντός του γάμου εφαρμοζόταν η αρχή της φιλανθρωπίας γ)Την περίοδο της Δημοκρατίας έχουμε εικόνα διάλυσης των γάμων ανώτερων στρωμάτων ρωμαϊκής κοινωνίας. δ)Οι περισσότεροι Ρωμαίοι όμως ζούσαν σε αδιατάρακτη έγγαμη συμβίωση. ε) Ο χριστιανισμός τόνισε ακόμη περισσότερο τον ηθικό χαρακτήρα του γάμου.

Θετικές Προϋποθέσεις του γάμου α) Επιγαμία β) Ηλικία γ)Συγκατάθεση του εξουσιαστή για τους υπεξουσίους δ)Συναίνεση των συνερχομένων σε γάμο

Επιγαμία Τα δύο πρόσωπα να είναι Ρωμαίοι πολίτες ή η γυναίκα να είχε το δικ/μα της επιγαμίας με Ρωμαίους. Επιγαμία δεν υπήρχε μεταξύ πατρίκιων και πληβείων. Επιγαμία δεν ίσχυε μεταξύ Ρωμαίων πολιτών και πολιτών ιταλικών πόλεων στους οποίους απονεμήθηκε η ρωμαϊκή πολιτεία με μειωμένα πολιτικά δικαιώματα. Απαγορευόταν ο γάμος απελεύθερων πολιτών και πολιτών της τάξεως των Συγκλητικών. Επιγαμία δεν ίσχυε μεταξύ Ρωμαίων και δούλων.( στις επιγραφές καταγράφονται περιπτώσεις πολλαπλών ερωτικών επαφών ελεύθερων Ρωμαίων πολιτών με δούλους)

Ηλικία Η ηλικία ήταν θετική προϋπόθεση τέλεσης έγκυρου γάμου Τα νήπια και οι άνηβοι δεν ήταν δυνατόν να συνάψουν έγκυρο γάμο (εάν όμως ο γάμος συνεχιζόταν και μετά την εφηβεία τότε λογιζόταν έγκυρος) Η εφηβεία ήταν το χρονικό όριο για την έγκυρη τέλεση γάμου Οι Εισηγήσεις του Ιουστινιανού αναφέρουν πως για την τέλεση έγκυρου γάμου α) ο άνδρας τουλάχιστον έφηβος και β) η γυναίκα ικανή να δεχτεί άντρα.

Συγκατάθεση του εξουσιαστή Ο pater familias έδινε σε γάμο την υπεξούσια θυγατέρα ή εγγονή του ανεξάρτητα εάν εκείνες συναινούσαν. Ο υπεξούσιος γιός τελούσε γάμο με τη δική του θέληση αλλά πάντοτε με τη συγκατάθεση του εξουσιαστή. Νόμος που εκδόθηκε το 18 π.Χ επέτρεπε στην υπεξούσια να προσφύγει στον αρμόδιο άρχοντα εάν ο pater familias αρνιόταν αδικαιολόγητα να δώσει τη συγκατάθεσή του. Εάν ο pater familias ήταν παράφρων τότε οι υπεξούσιοι δεν χρειαζόταν να λάβουν τη συγκατάθεσή του.

Συναίνεση των ερχομένων σε γάμο Η συναίνεση των ερχομένων σε γάμο δεν αποτελούσε δικαιοπρακτική δήλωση της βούλησης αλλά εξωτερίκευση της πρόθεσής τους να είναι σύζυγοι. Η συναίνεση εκδηλωνόταν με κοινωνικές εκδηλώσεις και τελετές. Ο παράφρων δεν μπορούσε να τελέσει γάμο επειδή δεν ήταν δυνατόν να συναινέσει.

Κωλύματα του γάμου Α) Ο προηγούμενος γάμος Β) Συγγένεια Γ)Μνηστεία Δ)Πνευματική συγγένεια Ε)Επιτροπεία ΣΤ)Μοιχεία Ζ)Στρατιωτική θητεία Η)Υπηρεσία σε επαρχία Θ)Πένθιμος χρόνος

Προηγούμενος Γάμος Απαγορευόταν ο έγγαμος να τελέσει νέο γάμο. Ήταν βαθιά ριζωμένη η πίστη στη μονογαμία. Από τη μετακλασική περίοδο θεσπίστηκε και νομοθετικά η απαγόρευση της πολυγαμίας.

Συγγένεια Η συγγένεια εξ αίματος κατ’ ευθείαν γραμμή αποτελούσε πάντοτε κώλυμα γάμου. Στη συγγένεια εξ αίματος εκ πλαγίου απαγορευόταν ο γάμος μεταξύ συγγενών δευτέρου βαθμού (δηλαδή μεταξύ αδελφών) Ο γάμος μεταξύ πρώτων εξαδέλφων γνώρισε ποικίλες διακυμάνσεις.

Πνευματική Συγγένεια -Επιτροπεία Το κώλυμα της πνευματικής συγγένειας πήγαζε από τη βάπτιση. Εισήχθη ως κώλυμα στο τέλος της μετακλασικής περιόδου. Αναφορικά με την επιτροπεία, απαγορευόταν ο γάμος μεταξύ επιτρόπου και επιτροπευομένης ή του γιού του επιτρόπου και της τελευταίας.

Μοιχεία-Στρατιωτική Θητεία Γυναίκα που είχε καταδικαστεί για μοιχεία απαγορευόταν να τελέσει γάμο. Επί Ιουστινιανού ο άντρας που είχε τελέσει μοιχεία δεν ήταν δυνατόν να συνάψει γάμο με τη συγκεκριμένη γυναίκα. Για λόγους πειθαρχίας οι στρατιωτικοί απαγορευόταν να τελέσουν γάμο κατά τη διάρκεια της θητείας τους.

Υπηρεσία σε επαρχία Οι υπάλληλοι του Ηγεμόνα που υπηρετούσαν σε κάποια επαρχία απαγορευόταν να τελέσουν γάμο με γυναίκα από την επαρχία, όσο χρονικό διάστημα διαρκούσε η υπηρεσία τους στην εν λόγω επαρχία.

Πένθιμος Χρόνος Υπήρχε από την αρχαϊκή περίοδο. Το κώλυμα αφορούσε μόνο γυναίκες. Απαγορευόταν η χήρα να τελέσει νέο γάμο πριν περάσουν δέκα μήνες από τον θάνατο του συζύγου της. Κατά την κλασική περίοδο εάν η γυναίκα παραβίαζε τον ανωτέρω κανόνα, καθίστατο άτιμη. Από τη μετακλασική περίοδο ο πένθιμος χρόνος επεκτάθηκε σε δώδεκα μήνες.

Νόμιμος Γάμος Δύο ήταν οι τύποι του νόμιμου γάμου: Α) Cum manu (εν προκειμένω η γυναίκα υπαγόταν στην εξουσία του συζύγου της) B) Sine manu (εν προκειμένω η γυναίκα διατηρούσε τις ουσιαστικές νομικές σχέσεις με την οικογένειά της)

Τύποι cum manu ρωμαϊκού γάμου Α) η confarreatio B) η coemptio Γ) ο usus

Confarreatio Αυστηρή μορφή γάμου Στην τελετή έπαιρναν μέρος: α) οι συνερχόμενοι σε γάμο β) δέκα μάρτυρες και γ) δύο ιερείς δ) ένας ιερέας του Δία Ήταν τύπος γάμου που συνδέονταν με τις οικογένειες των πατρικίων Ήταν προϋπόθεση ένας τέτοιος γάμος για να καταλάβει κάποιος μια θέση στο ιερατείο

Coemptio Ήταν δικαιοπραξία με χαλκό και ζυγό. Δικαιοπάροχος ήταν ο εξουσιαστής της γυναίκας ή η ίδια εάν ήταν αυτεξούσια. Κατά την τελετή αυτή παρόντες ήταν α)οι δικαιοπρακτούντες β)πέντε μάρτυρες έφηβοι και Ρωμαίοι πολίτες γ) ο ζυγοστάτης κρατώντας τον χάλκινο ζυγό. Παράλληλα καθιερώθηκε και η ειδική δήλωση, συνοδευτική της coemptio, πως η εν λόγω δικαιοπραξία τελούνταν για χάρη του γάμου.

Usus Με την πάροδο ενός έτους συνεχούς γάμου, ο σύζυγος αποκτούσε την εξουσία επάνω στη γυναίκα χωρίς να μεσολαβήσει κάτι άλλο. Επρόκειτο για άτυπη πράξη. Υπήρχε αμοιβαία βούληση για άτυπη γαμική σχέση και μετά από ένα έτος μετατρεπόταν σε αυστηρό γάμο. Εάν η γυναίκα παρέμενε επί τρεις συνεχείς νύκτες εκτός της συζυγικής οικίας, τότε ματαιωνόταν η ολοκλήρωση αυτής της μορφής του γάμου.

Αποτελέσματα αυστηρού γάμου Η σύζυγος περιερχόταν στην εξουσία του συζύγου της. Αν ο σύζυγός της ήταν υπό την εξουσία του πατέρα familia τότε και η γυναίκα του περιερχόταν στην εξουσία αυτού. Αυτή καταλάμβανε θέση θυγατέρας. Έπαιρνε κληρονομικό μερίδιο από την κληρονομία του συζύγου της μετά τον θάνατο του τελευταίου. Ονομαζόταν mater familias και όχι απλώς uxor.