Situated Cognition and the Culture of Learning J.S. Brown, A. Collins & P. Duguid December, 1988
Ενστάσεις Έννοιες είναι αφηρημένες και ανεξάρτητες της δραστηριότητας/πλαισίου στο οποίο αποκτώνται και χρησιμοποιούνται Διάκριση μεταξύ γνωρίζω και κάνω Αφηρημένη γνώση χάριν μεταφερσιμότητας Προτείνουν…. Γνωστική Μαθητεία
Miller & Gildea’s (1987) Λεξιλογικές ασκήσεις 1. Ρυθμός εκμάθησης Καθημερινή επικοινωνία (ακοή, ομιλία, διάβασμα) 17χρονών 5000 λέξεις ή 13 λέξεις/ημέρα Με λεξικό (απομονωμένες προτάσεις και ερμηνείες από λεξικό) 100 ή 200 λέξεις/χρόνο 2. Αποτελεσματικότητα εκμάθησης πχ: Mrs Morrow stimulated the soup I was meticulous about falling off the cliff Περιγράφουν πως μαθαίνουν τα παιδιά λέξεις από το λεξικό και συγκρίνουν τη μέθοδο του σχολείου με τη συνήθη. Άχρηστη γνώση Δεικτικές λέξεις οι οποίες είναι άμεσα εξαρτώμενες από το πλαίσιο στο οποίο χρησιμοποιούνται Η κατανόηση μιας λέξης δεν βρίσκεται στην ερμηνεία που έχει το λεξικό αλλά είναι είναι δυναμική διαδικασία! ΣΥΝΕΧΗΣ + ΕΓΚΑΤΕΣΤΗΜΕΝΗ ΠΡΟΒΛΗΜΑΤΑ… οι ορισμοί δεν είναι αυτοτελής γνώση οι δεικτικές λέξεις (εγώ, τώρα) είναι άμεσα εξαρτώμενες από το πλαίσιο χρήσης η κατανόηση είναι μια συνεχής και εγκατεστημένη διαδικασία οι έννοιες και η σημασία των λέξεων συνεχώς μεταβάλλονται
Η εννοιολογική γνώση ως εργαλείο Τι κοινό έχουν; Καταλαβαίνουμε τη λειτουργία τους μόνο με τη χρήση Αλλάζουν την αντίληψή μας για τον κόσμο Αδρανής γνώση: Είναι πιθανό να έχω ένα εργαλείο και να μην ξέρω πώς να το χρησιμοποιήσω Απόκτηση αδρανούς γνώσης vs ενεργούς Κουλτούρα εργαλείου: Χρήση εργαλείου διαφορετική για κάθε κοινότητα Αποτελεσματική χρήση απαιτεί ένταξη στην κοινότητα, παρατήρηση και ενεργή συμμετοχή σε αυθεντικές καταστάσεις Αφού η γνώση είναι εγκατεστημένη και αναπτύσσεται συνεχώς προτείνει να ξεφύγουμε από την ιδέα ότι η έννοια είναι αυτοτελής και αφηρημένη οντότητα και να τη θεωρήσουμε σαν σετ εργαλείων. Τι γίνεται στο σχολείο; Παραλείπουμε τις αυθεντικές καταστάσεις – αυθεντικές δραστηριότητες Ζητάμε από τους μαθητές να χρησιμοποιήσουν εννοιολογικά εργαλεία χωρίς να έχουν εμπειρία από την αντίστοιχη κοινότητα.
Σχολική vs Αυθεντική Δραστηριότητα Ανήκει σε μία κουλτούρα ενώ ρητώς αποδίδεται σε μία άλλη (κοινότητα λογοτεχνών, ιστορικών μαθηματικών κτλ) Δεν ξεφεύγει από το σχολικό πλαίσιο Είναι υποκατάστατο δραστηριότητας Τα επιπλέον στοιχεία που καθιστούν μια δραστηριότητα αυθεντική έχουν αφαιρεθεί γιατί αποτελούν θόρυβο Μεταλλαγμένο πλαίσιο & μεταλλαγμένη δραστηριότητα γνώση χρήσιμη μόνο στο σχολικό πλαίσιο
Lave (1988) Σύγκριση μαθητών, επαγγελματιών και απλών ανθρώπων JPFs Students Practioners reasoning with: casual stories laws casual models acting on: situations symbols conceptual situations resolving: emergent problems and dilemmas well-defined problems ill-defined problems producing: negotiable meaning & socially constructed understanding fixed meaning & immutable concepts Παρατηρεί ότι συχνά στο σχολείο αφαιρούμε το ΝΟΗΜΑ και Το ΣΚΟΠΟ, πράγμα που δεν συμβαίνει εκτός. Δηλαδή, ας πάρουμε για παράδειγμα πως μαθαίνει ένας απλός άνθρωπος, θα δούμε ότι η τακτική του δεν διαφέρει από αυτή του επαγγελματία…. ΚΟΥΚΙΔΕΣ… Στο σχολείο όμως η κατάσταση είναι εντελώς διαφορετική, όλες οι πραγματικές συνθήκες του έξω κόσμου δίνουν τη θέση τους σε από αυστηρώς καθορισμένα προβλήματα, σύμβολα, νόμους κτλ… Απλοί άνθρωποι & επαγγελματίες επεξεργάζονται εγκατεστημένες δραστηριότητες Εξοικειώνονται με τα νοήματα της κοινότητας όπως και την κουλτούρα της Τα προβλήματα που ανακύπτουν ορίζονται και λύνονται εντός των ορίων της δραστηριότητας που εκτελούν
Παραδείγματα "take three-quarters of two-thirds of a cup of cottage cheese” Φορτωτές γαλακτοκομικών έκαναν υπολογισμούς χρησιμοποιώντας τα τελάρα σαν άβακα (Scribner). Η θέση ενός προβλήματος στο βιβλίο είναι ενδεικτική του βαθμού δυσκολίας (Schoenfeld) Επίλυση σε συνδυασμό με το περιβάλλον διαφορετικό από την εσωτερική νοητική διεργασία. Το πρόβλημα παραμένει στο αρχικό του πλαίσιο και η λύση
Μηχανισμοί διαμόρφωσης γνώσης μέσω καταστάσεων Φυσικό & Κοινωνικό Περιβάλλον Δεικτικές Αναπαραστάσεις Πιο αποτελεσματική εκτέλεση δραστηριοτήτων Θεωρούμε ότι η γνώση είναι εγκατεστημένη καταμερισμένη στο κοινωνικό και φυσικό περιβάλλον. Άρα οι αναπαραστάσεις που σχηματίζουμε είναι μέσα από αυτό το περιβάλλον και ως εκ τούτου εγκατεστημένες γι΄αυτό τις ονομάζουμε δεικτικές, εξαρτώνται άμεσα από το περιβάλλον όπως η πινακίδα από τη θέση στην οποία βρίσκεται. Και αυτές είναι οι πληροφορίες είναι που μας βοηθούν να εκτελούμε όλο και καλύτερα μια δραστηριότητα. Και τελικά έτσι φτάνουμε στην κατάκτηση της γνώσης. Όπως για παράδειγμα το διάβασμα, όσο διαβάζουμε αλλαζει ο τρόπος με τον οποίο διαβάζουμε αλλά το τι διαβάζουμε. ΓΝΩΣΗ
«Το μαγικό τετράγωνο» Schoenfeld (1985) Σκοπός: εισαγωγή στην κουλτούρα της μαθηματικής πρακτικής Μέθοδος: Οι μαθητές προτείνουν προβλήματα Συνεργάζονται για την επίλυση Αναλύουν τη λύση Ο σκοπός του Σενφιλντ ξεφεύγει από την τυποποιημένη διδασκαλία των Μαθηματικών. Ο σκοπός του είναι , να εισάγει τους μαθητές στον τρόπο σκέψης των μαθηματικών Ενισχύει την αυτενέργεια των μαθητών και τους καλεί να φέρνουν προβλήματα στην τάξη. Ανακαλύπτουν τη μαθηματική φύση του μαγικού τετραγώνου όπως γενικές αρχές που το περιγράφουν και αναπτύσσουν γενικές στρατηγικές
Πολλαπλασιασμός Lampert (1986) 1η ΦΑΣΗ: Απλά προβλήματα με νομίσματα, «Χρησιμοποιώντας μόνο 20λεπτα κάνε 1,20 ευρώ» Υπονοούμενη γνώση λειτουργεί για scaffolding 2η ΦΑΣΗ: Οι μαθητές πλάθουν ιστορίες «Ποιος θα μου πει μια ιστορία για τον πολλαπλασιασμό … 12x4;» Ανακαλύπτουν ότι δεν υπάρχει μία σωστή ανάλυση 3η ΦΑΣΗ: Σταδιακή εισαγωγή στον αλγόριθμο ο οποίος πλέον έχει ΝΟΗΜΑ και ΣΚΟΠΟ στην σχολική κοινότητα. Ανακαλύπτουν τα μονοπάτια της λύσης, ως δημιουργικά ενσυνείδητα μέλη της κουλτούρας των μαθηματικών Ξεκινάει από καταστάσεις εκτός σχολείου που μπορούν να καταλάβουν τα παιδιά όπως είναι το μέτρημα νομισμάτων. Σταδιακή δυσκολία αυξάνεται και η αυτοπεποίθηση των παιδιών μπαίνουν σε μία φάση μεγαλύτερης αυτονομίας και συνεργατικής μάθησης. Η κοινότητα που δημιουργείται τους επιτρέπει να αναπτύξουν τα πιστεύω και τη γλώσσα τους. Cognitive Apprenitceship ο πρώτος όρος γιατί έχουμε εγκατεστημένη…. Και το απρε γιατί τελικά οι ικανότητες που μαθαίνει ξεπερνάνε τις αποκωμένες και αυτοτελείς γνώσεις που μαθαίνουμε στο σχολείο. Αφορούν πραγματικές καταστάσεις του πραγματικού κόσμου/κοινότητας του αντικειμένου. Εγκατεστημένη, συνεργατική και άμεσα εξαρτώμενη από το πλαίσιο μάθηση Αδιαχώριστο “knowing and doing”
Γνωστική μαθητεία & συνεργατική μάθηση Συλλογική επίλυση προβλήματος Πολλαπλοί ρόλοι Αντιμετώπιση εσφαλμένων στρατηγικών και παρανοήσεων Ανάπτυξη δεξιοτήτων συλλογικής εργασίας Σε ένα περιβάλλον μαθητείας η γνώση οικοδομείται μέσω παρατήρησης, εξάσκησης και κοινωνικής ανταλλαγής. Μερικά χαρακτηριστικά του περιβάλλοντος μαθητείας.