«Η λογοτεχνία στο Γυμνάσιο: Μια πρώτη συγκριτική μελέτη των ελληνικών και των αγγλικών προγραμμάτων σπουδών» Τάσος Μιχαηλίδης, Δρ. Φιλολογίας ΕΚΠΑ, Τζήνα.

Slides:



Advertisements
Παρόμοιες παρουσιάσεις
Ρεβύθη Αναστασία, 5304 Ζαχαροπούλου Μαρία-Αθανασία, 5205.
Advertisements

Από το facebook στη σχολική επιθετικότητα: απόπειρες παραγωγής αυθεντικού μαθητικού λόγου σε περιβάλλον wiki Μαρία Νέζη PhD στη Διδακτική Επιμορφώτρια.
ΕΥΡΩΠΑΪΚΑ ΣΧΟΛΕΙΑ. SCHOOLS OF EUROPEAN EDUCATION.
Χ. Πουλόπουλος, Αναπληρωτής Καθηγητής Κοινωνικής Εργασίας Δημοκρίτειο Πανεπιστήμιο Θράκης.
Χ. Πουλόπουλος, Αναπληρωτής Καθηγητής Κοινωνικής Εργασίας, Δημοκρίτειο Πανεπιστήμιο Θράκης.
Xαρτογράφηση Εννοιών. Εννοιολογικοί χάρτες Εννοιολογικοί Χάρτες και οι εφαρμογές τους στη διδασκαλία.
ΕΠΙΜΟΡΦΩΤΙΚΟ ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΟ Ψηφιακά μαθησιακά αντικείμενα: Η Φυσική στο φωτόδεντρο Αθήνα, 25 & | Θεσσαλονίκη Η Φυσική στο φωτόδεντρο: θεωρητική.
1 ΕΚΠΟΝΗΣΗ - ΥΛΟΠΟΙΗΣΗ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΙΚΩΝ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΩΝ.
Χρήση Κειμενογράφου & Μέγεθος Εργασίας Το μέγεθος της εργασίας θα πρέπει να προσεγγίζει τον προκαθορισμένο αριθμό λέξεων, με μια απόκλιση ± 15%. Δηλαδή,
1 Φωνολογική Ανάπτυξη και Διαταραχές Ενότητα 1 : Εισαγωγικές Επισημάνσεις Ζακοπούλου Βικτωρία Ελληνική Δημοκρατία Τεχνολογικό Εκπαιδευτικό Ίδρυμα Ηπείρου.
Φορέας Λειτουργίας: Διεύθυνση Συμβουλευτικού Επαγγελματικού Προσανατολισμού & Εκπαιδευτικών Δραστηριοτήτων (ΣΕΠΕΔ) Θεσμός Αριστείας και ανάδειξη καλών.
1 Φωνολογική Ανάπτυξη και Διαταραχές Ενότητα 3 : Φωνολογικό σύστημα Ζακοπούλου Βικτωρία Ελληνική Δημοκρατία Τεχνολογικό Εκπαιδευτικό Ίδρυμα Ηπείρου.
Οι κοινωνικές παράμετροι της εκπαιδευτικής διαδικασίας Ενότητα 8: Η μελέτη των αόρατων παιδαγωγικών πρακτικών Αλεξάνδρα Βασιλοπούλου Σχολή Επιστημών της.
ΣΧΟΛ. ΕΤΟΣ Τάξη:Τμήμα: KΑΘΗΓΗΤΗΣ………………………………………………… ΕΤΗΣΙΟΣ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΙΣΜΟΣ Της διδακτέας ύλης στο μάθημα…………………………………………… Η ύλη αυτή κατανέμεται.
Medicalization of special education as a factor of educational and social exclusion Passas Dimitrios, Panteion University Petropoulos-Petalas Diamandis,
Η ΠΕΡΙΠΤΩΣΗ ΤΗΣ ΚΙΝΕΖΙΚΗΣ Νοήματα που «χάνονται» στη μετάφραση Αλίκη Αναγνώστη, Μεταφράστρια 22 Μαΐου, 5 η Συνάντηση Ελληνόφωνων Μεταφρασεολόγων, ΑΠΘ.
«Ηλεκτρονικό Αρχείο Παρουσίασης (power point)_Επιμορφωτικό Υλικό»
ΔΙΔΑΣΚΟΝΤΕΣ: Π. ΚΑΡΙΩΤΟΓΛΟΥ - Π. ΠΑΠΑΔΟΠΟΥΛΟΥ
Μεθοδολογία Εκπαιδευτικής Έρευνας
Θεωρίες μάθησης. Οργάνωση μαθήματος. Ελένη Μπαμπαλώνα.
SPACE “Exploring the City surrounding our Prison: a glimpse from Inside to the Outside.” SDE DIAVATON.
Στρατηγικές Αποτελεσματικής Διδασκαλίας
Αφήγηση και Ιστορίες στη Διδακτική της Γλώσσας Σούδη Αντωνία, 428
Οι κοινωνικές παράμετροι της εκπαιδευτικής διαδικασίας
Διδακτική της Πληροφορικής και των ΤΠΕ Μάθημα επιλογής ΣΤ’ εξάμηνο, Τμήμα Επιστημών της Εκπαίδευσης και της Αγωγής στην Προσχολική Ηλικία, Πανεπιστήμιο.
Σύμβαση του ΟΗΕ για τα δικαιώματα των ατόμων με αναπηρία
Κοινωνιολογικές Προσεγγίσεις
Ηθική της ιατρικής έρευνας σε παιδιά
ΕΡΓΑΣΙΑ- ΕΥΡΩΠΑΙΚΗ ΟΛΟΚΛΗΡΩΣΗ
Φωνολογική Ανάπτυξη και Διαταραχές
Εκπαιδευτική Διαδικασία και Μάθηση στο Νηπιαγωγείο
4Ο ΠΑΝΕΛΛΗΝΙΟ ΣΥΝΕΔΡΙΟ «ΝΕΟΣ ΠΑΙΔΑΓΩΓΟΣ»
Θεσμοί προσχολικής αγωγής
ΤΟ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟ ΣΥΣΤΗΜΑ ΤΗΣ ΑΓΓΛΙΑΣ, ΤΗΣ ΓΑΛΛΙΑΣ ΚΑΙ ΤΗΣ ΑΛΒΑΝΙΑΣ
ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΜΕΘΟΔΟΛΟΓΙΑ – ΑΝΑΛΥΤΙΚΑ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΑ ΦΥΣΙΚΩΝ ΕΠΙΣΤΗΜΩΝ
Νεοελληνικό εκπαιδευτικό σύστημα
Γραμματισμός και σχεδιασμός γλωσσικού μαθήματος: 1. Βασικές έννοιες
ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΕΣ ΑΠΌ ΤΟΝ ΚΟΣΜΟ ΤΗΣ ΦΥΣΙΚΗΣ ΘΕΜΑΤΙΚΗ - ΣΚΙΑ
ΘΕΜΑ ΕΡΓΑΣΙΑΣ: ΜΑΧΑΤΜΑ ΓΚΑΝΤΙ ΟΝΟΜΑ: ΜΑΡΚΕΛΛΑ ΣΟΥΤΗ ΤΑΞΗ:Γ’3
Αξιοποίηση της επικαιρότητας στη Διδακτική Μαθημάτων Ειδικότητας
Τα Προγράμματα Σπουδών στα ελληνικά και βρετανικά Πανεπιστημιακά Ιδρύματα: μια πρώτη συγκριτική αποτίμηση ενός ανερχόμενου γνωστικού αντικειμένου στην.
Κατερίνα Μαυραντωνάκη
Εφευρέσεις που θα κάνουν την ζωή μας πιο όμορφη…
Ενότητα 2η: Επίλυση προβλήματος & Αναλυτικά προγράμματα Σπουδών
1η ενότητα: Πεποιθήσεις
ΕΡΕΥΝΗΤΙΚΕΣ ΜΕΘΟΔΟΛΟΓΙΕΣ
Ένταξη (Integration) ή Συνεκπαίδευση (Inclusion);
Το Εικονογραφημένο Βιβλίο στην Προσχολική Εκπαίδευση
Ιστορικές Πηγές & Ιστορικές Μαρτυρίες
Μοροπούλου Αντωνία, Κωνσταντή Αγορίτσα
ΟΙ ΤΠΕ ΣΤΟ ΝΗΠΙΑΓΩΓΕΙΟ Έφη Γουργιώτου Επίκουρη Καθηγήτρια ΠΤΠΕ Παν
ΑΝΑΛΥΤΙΚΟ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΚΑΙ ΣΧΟΛΙΚΟ ΕΓΧΕΙΡΙΔΙΟ
Η διαθεματικότητα στο νηπιαγωγείο Έφη Γουργιώτου Επίκουρη Καθηγήτρια
ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟ ΣΕΝΑΡΙΟ «ΦΙΛΟ-ΣΟΦΕΙΝ ΔΙΑΔΡΑΣΤΙΚΩΣ ΠΕΡΙ ΗΘΙΚΗΣ»
ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΤΗΣ ΙΣΤΟΡΙΑΣ ΜΕ ΝΕΕΣ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΕΣ
ΜΑΘΗΜΑ: ΠΑΙΔΑΓΩΓΙΚΕΣ ΙΔΕΕΣ ΚΑΙ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ ΚΥΚΛΟΣ:Α' ΥΠΟΧΡΕΩΤΙΚΟ ΕΞΑΜΗΝΟ:ΧΕΙΜΕΡΙΝΟ ( ) ΔΙΔΑΣΚΩΝ:ΠΑΝΑΓΙΩΤΗΣ ΠΑΠΑΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥ.
μυθοσ ο ψηφιακοσ Γυμνάσιο Αμφίκλειας Ομάδα ανάπτυξης
Μαθησιακή Ικανότητα και Εξέλιξη
«Διεθνείς Διαπραγματεύσεις & Οικοδόμηση Διεθνούς Κοινού Συμφέροντος»
«Διεθνείς Διαπραγματεύσεις & Οικοδόμηση Διεθνούς Κοινού Συμφέροντος»
Δρ Μαρία Καμηλάκη, Πανεπιστημιακή υπότροφος Φιλοσοφική Σχολή
«Θεωρία και Δίκαιο Διεθνών Οργανισμών»
Υποχρεωτική Θρησκευτική Εκπαίδευση στο σχολείο:
«Διεθνείς Διαπραγματεύσεις & Οικοδόμηση Διεθνούς Κοινού Συμφέροντος»
«Διεθνείς Διαπραγματεύσεις & Οικοδόμηση Διεθνούς Κοινού Συμφέροντος»
«Διεθνείς Διαπραγματεύσεις & Οικοδόμηση Διεθνούς Κοινού Συμφέροντος»
Κοινωνικοπολιτισμικές όψεις της σύγχρονης εκπαίδευσης
J. Bruner: η διερευνητική – ανακαλυπτική μάθηση
Η Ελλάδα κατά την πρώιμη ψυχροπολεμική περίοδο,
Ελεάνα Αρμάο Αναπτυξιακή Ψυχολόγος Υποψήφια Διδάκτορας
Μεταγράφημα παρουσίασης:

«Η λογοτεχνία στο Γυμνάσιο: Μια πρώτη συγκριτική μελέτη των ελληνικών και των αγγλικών προγραμμάτων σπουδών» Τάσος Μιχαηλίδης, Δρ. Φιλολογίας ΕΚΠΑ, Τζήνα Πασχαλίδου, εκπαιδευτικός αγγλικής γλώσσας, MEd TESOL Συνέδριο «Έρευνα προγραμμάτων σπουδών και σχολικών βιβλίων» Κέντρο Έρευνας και Αξιολόγησης Σχολικών Βιβλίων και Εκπαιδευτικών Προγραμμάτων, Τμήμα Φιλοσοφίας και Παιδαγωγικής ΑΠΘ Θεσσαλονίκη, 17-19/3/2017

Ερευνητικό πλαίσιο Στάδια στην σύγκριση παιδαγωγικών μοντέλων: α) περιγραφή β) ερμηνεία γ) αντιπαράθεση δ) σύγκριση (Bereday, 1964) β) ανάλυση γ) σύγκριση

Σημαντικές διαφορές εκπαιδευτικών συστημάτων Αγγλία Ελλάδα Κρατική χρηματοδότηση μέσω των Τοπικών Εκπαιδευτικών Αρχών -αρκετή αυτονομία στην διαχείριση των πόρων και συμβολή τους στην χρηματοδότηση των σχολείων Κρατική χρηματοδότηση μέσω των Σχολικών Επιτροπών των δήμων –ελάχιστη αυτονομία/κατανομή πόρων στα σχολεία του δήμου Μεγάλα σχολεία στη Β/βάθμια εκπαίδευση (μέσος όρος μαθητών: 939) Μικρά και μεσαία σχολεία στη Β/βάθμια εκπαίδευση Δεν υπάρχουν επίσημα βιβλία του Υπ. Παιδείας, κοινά για όλα τα σχολεία. Επιλογή από τα ίδια τα σχολεία, τα οποία επαναχρησιμοποιούνται κάθε χρόνο Επίσημα βιβλία του Υπ. Παιδείας, κοινά για όλα τα σχολεία

Σημαντικές διαφορές εκπαιδευτικών συστημάτων Αγγλία Ελλάδα Δεν διενεργούνται τελικές εξετάσεις στο Γυμνάσιο, ούτε ανά τάξη, ούτε στο τέλος της βαθμίδας Προαγωγικές εξετάσεις σε κάθε τάξη του γυμνασίου. Φέτος για πρώτη φορά μόνο σε 4, όπου ενσωματώνονται η Γλώσσα με τη Λογοτεχνία 4 ιδιωτικοί φορείς (AQA, Eduqas, OCR, Pearson) διενεργούν εξετάσεις για απόκτηση απολυτηρίου Ενδοσχολικές Απολυτήριες εξετάσεις Γυμνάσιου Εθνικές Πανελλαδικές εξετάσεις

Διάρθρωση εκπαιδευτικού συστήματος Αγγλία Ελλάδα Προσχολική βαθμίδα 3-5 ετών Προσχολική Προνήπια και νήπια (4-6 ετών) Βαθμίδα 1: Τάξεις 1 και 2 (5-7 ετών) Δημοτικό Τάξεις Α ως ΣΤ 6-12 ετών) Βαθμίδα 2: Τάξεις 3, 4, 5 και 6 (7-11 ετών) Βαθμίδα 3: Τάξεις 7, 8 και 9 (11-14 ετών) Γυμνάσιο Τάξεις Α, Β και Γ (12-15 ετών) Βαθμίδα 4: Τάξεις 10 και 11 (14-16 ετών) Απολυτήριες ενδοσχολικές εξετάσεις Γυμνασίου Απολυτήριο με εξετάσεις GCSE Βαθμίδα Sixth Form (5) (προαιρετική) Τάξεις 12 και 13 16-18 ετών) Λύκειο (προαιρετικό) (15-18 ετών) Απολυτήριες ενδοσχολικές εξετάσεις Λυκείου

Βασικές διαφορές στο μάθημα της λογοτεχνίας Αγγλία Ελλάδα Λογοτεχνία μαζί με την Γλώσσα Λογοτεχνία ως διακριτό μάθημα Αποφασίζει το κάθε σχολείο, συνήθως 4 ώρες (λογοτεχνία και γλώσσα) Συγκεκριμένο ωρολόγιο πρόγραμμα 2 ώρες λογοτεχνίας ΠΣ: σελίδες 21-34=13 + 97-77=20  33/ ΠΣ –οδηγός: σελίδες 127-73=54 με σενάρια Υπαινικτικά, σχηματικά, μέσα από συμφραζόμενα, μέσα από παλιότερα ΠΣ

Προγράμματα σπουδών National Curriculum in England. Key stages 3 and 4 framework document (2014)  NC-E The National Curriculum Framework Secondary (2009) The National Curriculum: KS3 & 4, Handbook for Secondary teachers (1999, revised 2004) Διαθεματικό Ενιαίο Πλαίσιο Προγράμματος Σπουδών Νεοελληνικής Λογοτεχνίας για το γυμνάσιο (2003) –ισχύον  ΔΕΠΠΣ-ΝΛ Πρόγραμμα Σπουδών για τη Διδασκαλία της Νεοελληνικής Γλώσσας & της Λογοτεχνίας στο γυμνάσιο (2011) –συμπληρωματικό  ΠΣ-ΝΛ Πρόγραμμα Σπουδών για τη Διδασκαλία της Λογοτεχνίας στην Υποχρεωτική Εκπαίδευση-Οδηγός για τον εκπαιδευτικό (2011)  ΠΣ- ΝΛ -Ο

Αγγλικό και ελληνικά ΠΣ Λογοτεχνίας Αγγλικό και ελληνικά ΠΣ Λογοτεχνίας Αγγλία Ελλάδα 1 σελίδα για λογοτεχνία 14 σελίδες για τη λογοτεχνία (ΔΕΠΠΣ-ΝΛ) 5 σελίδες για λογοτεχνία και γλώσσα (κατανόηση γραπτού λόγου, παραγωγή γραπτού λόγου, γραμματική & λεξιλόγιο, προφορικός λόγος) 33 σελίδες για λογοτεχνία -122 σελίδες για φιλολογικά στο Γυμνάσιο (ΠΣ-ΝΛ) 54 σελίδες για λογοτεχνία στο Γυμνάσιο -127 σελίδες για λογοτεχνία στην Υποχρεωτική Εκπαίδευση (ΠΣ-ΝΛ-Ο) ΠΣ: σελίδες 21-34=13 + 97-77=20  33/ ΠΣ –οδηγός: σελίδες 127-73=54 με σενάρια Υπαινικτικά, σχηματικά, μέσα από συμφραζόμενα, μέσα από παλιότερα ΠΣ

Στοχοθεσία ελληνικών και αγγλικών ΠΣ στόχοι που σχετίζονται με την προσέγγιση της λογοτεχνίας ως πολιτισμικό φαινόμενο στόχοι που αφορούν την πρόσληψή της λογοτεχνίας ως αυτόνομο γνωστικό πεδίο του ανθρώπινου πνεύματος δεξιότητες που αναμένεται/χρειάζεται να επιτύχουν οι μαθητές από την επαφή τους με τη λογοτεχνία στόχους που σχετίζονται με την γλωσσική ανάπτυξη (στο αγγλικό ΠΣ)

Ύλη στα ΠΣ Λογοτεχνίας Αγγλία Ελλάδα ελευθερία στην επιλογή έργων παράλληλα κείμενα Υποχρεωτικά: 2 έργα Shakespeare ποίηση/ πεζογραφία/ θεατρικά, πριν και μετά το 1914 ανθολόγιο-αποσπάσματα παγκόσμια λογοτεχνία ολόκληρα έργα πρόταση για ολόκληρα έργα 2 συγγραφείς σε βάθος ΠΣ: σελίδες 21-34=13 + 97-77=20  33/ ΠΣ –οδηγός: σελίδες 127-73=54 με σενάρια Υπαινικτικά, σχηματικά, μέσα από συμφραζόμενα, μέσα από παλιότερα ΠΣ

Μεθοδολογία διαθεματικότητα/ διεπιστημονικότητα μέθοδος project ομαδοσυνεργατική περιβάλλον ΤΠΕ ψηφιακό/εμπλουτισμένο/ διαδραστικό σχολικό βιβλίο ηλεκτρονικά βιβλία κυβερνολογοτεχνία εφαρμογές ΤΠΕ

Οργάνωση της ύλης (ΔΕΠΠΣ-ΝΛ, 2003) Τάξη Άξονες Γνωστικού Περιεχομένου Α Ο άνθρωπος και η φύση Πόλη– Ύπαιθρος Α-Β Δημοτικό τραγούδι Λαογραφικά θέματα Λαϊκή τέχνη Από την εθνική παλιγγενεσία Παλαιότερες μορφές ζωής Γνωριμία με τον τόπο μας και άλλους τόπους Μετανάστευση Αθλητισμός

Οργάνωση της ύλης (ΔΕΠΠΣ-ΝΛ, 2003) Τάξη Άξονες γνωστικού περιεχομένου Γ’ Από τα δημοτικά μας τραγούδια Η λόγια παραγωγή (1000-1600) Κρητική λογοτεχνία Νεοελληνικός Διαφωτισμός Η νέα Αθηναϊκή Σχολή (1880-1922) Η νεότερη λογοτεχνία α. Η περίοδος από το 1922 –1945 β. Πρώτη μεταπολεμική περίοδος γ. Δεύτερη μεταπολεμική γενιά και γενιές του ’70 και του ’80 Θεωρίες της λογοτεχνίας Ξένη λογοτεχνία

Οργάνωση της ύλης (ΠΣ-ΝΛ, 2011) Α΄ Γυμνασίου Β ΄ Γυμνασίου Γ΄ Γυμνασίου Σχολική ζωή Πορτρέτα εφήβων Στάσεις ζωής στην ποίηση Εικόνες της Ελλάδας στην ποίηση Ετερότητα στη Λογοτεχνία Χιούμορ/σάτιρα Φυσικό και κοινωνικό περιβάλλον Θέατρο Άτομο και κοινωνία

Κοινά χαρακτηριστικά στη διδασκαλία της λογοτεχνία στόχοι περιεχόμενο μεθοδολογία αισθητική καλλιέργεια ποικιλία κειμενικών ειδών διαθεματικότητα/ διεπιστημονικότητα φιλαναγνωσία πολυτροπικά / πολυμεσικά κείμενα μέθοδος project κριτική ικανότητα εθνική λογοτεχνία ομαδοσυνεργατική δημιουργικότητα παγκόσμια λογοτεχνία ΤΠΕ υποκειμενικότητα – πολλαπλές ερμηνείες πολιτισμικός διάλογος Κριτικός γραμματισμός

Χαρακτηριστικά αγγλικού και ελληνικών ΠΣ Αγγλία Ελλάδα απλό πλαίσιο αναφοράς αναλυτική προσέγγιση, αιτιολόγηση της νέας φιλοσοφίας λίστα από στόχους στόχοι, μεθοδολογία, οργάνωση, περιεχόμενο, διδακτικά σενάρια, ενδεικτικές δραστηριότητες υπαινικτικό, σχηματικό ογκώδες υλικό, επεξηγηματικό, λεπτομερές ελλιπές πλήρης οδηγός εδραιωμένη φιλοσοφία ανασφάλεια, μεταβατικό στάδιο προσαρμογής

Σας ευχαριστούμε

Βιβλιογραφία Bakhtin, M. (1984). Problems of Dostoevsky’s Poetic. (C. Emerson, μεταφρ.). Minneapolis: University of Minnesota Press. Barthes, R. (1989). Η δομική δραστηριότητα, (Α. Σπυροπούλου, μεταφρ.). Διαβάζω, 227, 53-56. Baynham, M. (2002). Πρακτικές Γραμματισμού, (Μ. Αραποπούλου, μταφρ.). Αθήνα: Μεταίχμιο. Bloom, H. (1994). The Western Canon: The Books and School of the Ages. New York: Harcourt Brace. Bruner, J. S. (1990). Acts of Meaning. Cambridge, Mass: Harvard University Press. Crossley, M. (2012). Comparative education and research capacity building: reflections on international transfer and the significance of context. Journal of International and Comparative Education, 1(1): 4-12. Dewey, J. (1934). Art as experience. New York: Penguin. Gagne, R. & Briggs, L. (1979). Principles of instructional design. New York: Rihehart & Winston. Gee, J. P. (1990/2008). Social Linguistics and Literacies: ideology in discourses. London & New York: Routledge. Kazamias, A. (2001). Re-inventing the historical in comparative education: Reflections on a protean episteme by a contemporary player, Comparative Education, 37 (4), pp. 439-449.

Βιβλιογραφία Kristeva, J. (1969). Semeiotike, recherches pour une sémanalyse. Paris: Seuil. Parsons, G. (1979). Set books and static curricula. Journal of Curriculum studies. 11 (4), 338-340. Pike, M. A. (2002). The canon in the classroom: students’ experiences of texts from other times. Journal of Curriculum Studies, 35 (3), 355–370. Αθανασοπούλου, Αφροδίτη (2008). Ιχνηλατώντας το πεδίο της Λογοτεχνίας. Παρατηρήσεις για τη θεωρία και τη διδακτική της Νεοελληνικής Λογοτεχνίας, Ήριννα, 2, 32-41. Ανακτήθηκε από http://users.sch.gr/afroath/downloads/Didaktiki_LOGOTEXNIAS.pdf (2-3-2017). Αποστολίδου, Β. (1999). Λογοτεχνία και ιδεολογία: Το ζήτημα των αξιών κατά τη διδασκαλία της λογοτεχνίας», στο Β. Αποστολίδου Β. & Ε. Χοντολίδου (επιμ.), Λογοτεχνία και Εκπαίδευση. Αθήνα: τυπωθήτω, 335-347. Αποστολίδου, Β. (2012). Η λογοτεχνία στα νέα περιβάλλοντα των ΤΠΕ: κυβερνολογοτεχνία και e- books, ψηφιακές κοινότητες αναγνωστών, δημιουργική γραφή και αφήγηση στον ψηφιακό κόσμο. ΥΠΕΠΘ, ΚΕΓ, Θεσσαλονίκη. Γρόλλιος, Γ. (2005). Ο Paulo Freire και το Αναλυτικό Πρόγραμμα, Θεσσαλονίκη: Βάνιας. Διαθεματικό Ενιαίο Πλαίσιο Προγράμματος Σπουδών νεοελληνικής λογοτεχνίας για το γυμνάσιο (2003) Αθήνα: ΥΠΕΠΘ, Παιδαγωγικό Ινστιτούτο.

Βιβλιογραφία Κατσίμπουρα, Ε. (2009). Διδασκαλία της λογοτεχνίας στο Γυμνάσιο και διαθεματικότητα. Αδημοσίευτη μεταπτυχιακή εργασία, Α.Π.Θ.: Θεσσαλονίκη.. Κελεπούρη, Μ. & Χοντολίδου, Ε. (2012). Μελέτη για τα εκπαιδευτικά σενάρια στη διδασκαλία της λογοτεχνίας στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση, ΥΠΕΠΘ, ΚΕΓ, Θεσσαλονίκη. Πρόγραμμα Σπουδών για τη διδασκαλία της Νεοελληνικής Γλώσσας και της Λογοτεχνίας και της Αρχαίας Γλώσσας και Γραμματείας στο Γυμνάσιο (2011). Πρόγραμμα Σπουδών για τη διδασκαλία της Λογοτεχνίας στην Υποχρεωτική Εκπαίδευση. Οδηγός για τον εκπαιδευτικό (2011). Παπαγεωργάκης, Δ. (1999/2004). Παρουσίαση μυθιστορήματος στο Λύκειο. Στο Β. Αποστολίδου & Ε. Χοντολίδου (επιμ.) Λογοτεχνία και εκπαίδευση. Αθήνα: τυπωθήτω. Πεσκετζή, Μ. (2012). Μια απόπειρα συγκριτικής θεώρησης στη διδακτική πράξη: Αλέξανρου Παπαδιαμάντη Η Φόνισσα και Καρόλου Ντίκενς Μεγάλες Προσδοκίες. Στο Α. Κατσίκη-Γκίβαλη (επιμ.) Λογοτεχνική ανάγνωση και διδακτικές εφαρμογές. Αθήνα: Ελληνικά Γράμματα. Χοντολίδου, Ε. (1989). Το μάθημα της Λογοτεχνίας στην Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση στην Αγγλία και την Ελλάδα. Διδακτορική διατριβή, ΑΠΘ, Θεσσαλονίκη.