Η ΙΣΤΟΡΙΑ ΚΑΙ Η ΕΞΕΛΙΞΗ ΤΗΣ

Slides:



Advertisements
Παρόμοιες παρουσιάσεις
Ιστοριογραφία Η επιστήμη που καταγράφει σε χρονολογική σειρά την πορεία των γεγονότων σε ένα ανθρώπινο σύνολο μιας ορισμένης χρονικής περιόδου.
Advertisements

Αρχαίες Νέες Τεχνολογίες
Ιστοριογραφικά προοίμια
Ο πατέρας των Ελλήνων μυθοποιών, στον οποίο αποδίδονται οι περισσότεροι από τους διδακτικούς μύθους. Κατά τον Ηρακλείδη "Θράξ ην το γένος". Κατά τον.
Θουκυδίδης Ἀθηναῖος (c. 455 – 399 π.Χ.).
ΣΥΓΧΡΟΝΕΣ ΔΙΔΑΚΤΙΚΕΣ ΠΡΟΣΕΓΓΙΣΕΙΣ Σταδιοποίηση της διδασκαλίας Δέγγλερη Σοφία.
ΑΝΘΡΩΠΙΣΜΟΣ-ΑΝΑΓΕΝΝΗΣΗ
Δόμηση και αποδόμηση κειμένων εκπαιδευτικής πολιτικής
ΚΕΦΑΛΑΙΟ 1 ΠΕΡΙ ΓΕΩΓΡΑΦΙΑΣ
ΠΝΕΥΜΑΤΙΚΗ ΖΩΗ.
ΚΛΑΔΟΙ ΤΗΣ ΦΙΛΟΣΟΦΙΑΣ ΚΑΙ ΕΠΙΣΤΗΜΕΣ
Αρχαία Ελληνικά ΙΙ Επιλογικές παρατηρήσεις. Κομβικό σημείο: σύγκριση αρχαίων ελληνικών απόψεων και χριστιανικών για τα ίδια θέματα.
ΜΗΧΑΝΙΣΜΟΣ ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΑΣ
Η Ελληνική Μαθηματική Παιδεία του 4 ου αιώνα π. Χ. Ν. Καστάνη.
Δεύτερη συνάντηση Μάχιμων Εκπαιδευτικών ΚΥΠΡΙΑΚΗ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑ ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΠΑΙΔΕΙΑΣ ΚΑΙ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΥ.
Ιστοριογραφία Η επιστήμη που καταγράφει σε χρονολογική σειρά την πορεία των γεγονότων σε ένα ανθρώπινο σύνολο μιας ορισμένης χρονικής περιόδου.
Ιστορία Με τον όρο Ιστορία εννοείται η συστηματική μελέτη του παρελθόντος εστιασμένη κυρίως στην ανθρώπινη, δραστηριότητα έως την ανθρώπινη παρούσα εποχή.
Κοινωνικός και οικονομικός ρόλος της εκπαίδευσης ενηλίκων στην Ελλάδα
ΜΙΑ ΕΙΣΑΓΩΓΗ ΣΤΗ ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΤΩΝ ΜΑΘΗΜΑΤΙΚΩΝ Ν. Καστάνη.
Ο ΧΡΟΝΟΣ ΣΤΗΝ ΠΑΤΕΡΙΚΗ ΣΚΕΨΗ Ο χρόνος στην Πατερική σκέψη έχει έναν παιδαγωγικό χαρακτήρα, αφού χρησιμοποιείται για την προετοιμασία του ανθρώπου στην.
Αναγέννηση Τον 15ο και 16ο αιώνα στον ευρωπαϊκό χώρο εκδηλώνεται ένα καλλιτεχνικό και πνευματικό συγχρόνως κίνημα : η Αναγέννηση. Κατά την προετοιμασία.
ΕΙΣΑΓΩΓΗ. Ο όρος ιστορία Η πολυσημία του όρου «ιστορία», οι διαφορετικές σημασιοδοτήσεις που πήρε μέσα στο χρόνο. Οι εννοιολογήσεις του παρελθόντος συνδέονται.
ΕΙΣΑΓΩΓΗ ΑΡΧΑΙΩΝ ΕΛΛΗΝΙΚΩΝ Α ΛΥΚΕΙΟΥ
Αύγουστος Κόντ Η ζωή και το έργο του.
Υπερφυσικό και κοινωνικές πρακτικές Μύθος και θρησκεία στην αρχαία Ελλάδα. Jean-Pierre Vernant.
Η εργογραφία του Ναπολέοντα Μήτση
ΘΡΗΣΚΕΙΑ & ΜΟΝΤΕΡΝΑ ΦΥΣΙΚΗ
ΛΙΘΟΞΟΪΔΗΣ ΣΤΥΛΙΑΝΟΣ Α.Ε.Μ  Ένα βασικό κι αναγνωρισμένο πεδίο εισαγωγής της στα προγράμματα σπουδών και της γενικής εκπαίδευσης.  Ένα συχνό θέμα.
Οι πρώτοι ιστορικοί Ηρόδοτος ( π. Χ.): Η ιστορία του διαιρέθηκε από τους Αλεξανδρινούς σε 9 βιβλία, στα οποία έδωσαν τα ονόματα των 9 μουσών Επικέντρωση.
ΠΑΙΔΑΓΩΓΙΚΗ Μάριος Κουκουνάρας - Λιάγκης Λέκτορας Διδακτικής των Θρησκευτικών Μάθημα 6 Το εκπαιδευτικό έργο και οι γενικές όψεις και συνθήκες της εκπαίδευσης.
Χορός: Μια πρώτη εννοιολογική προσέγγιση Φιλίππου Φίλιππος Επίκουρος καθηγητής ΤΕΦΑΑ, ΔΠΘ
 Την ίδια εποχή με τις Ανακαλύψεις αλλά σε μεγαλύτερη χρονική έκταση, το 15 ο και 16 ο αι., εκδηλώνεται στον ευρωπαϊκό χώρο ένα καλλιτεχνικό και πνευματικό.
‘’ΤΑ ΓΡΑΜΜΑΤΑ ΤΟΝ 5οπ.χ. αιώνα’’  ΙΣΤΟΡΙΑ  Είναι η εποχή που έζησαν οι τρεις μεγάλοι αρχαίοι Έλληνες ιστορικοί:  1. Ηρόδοτος  2. Θουκυδίδης  3. Ξενοφών.
«Η εικόνα της ‘Ευρώπης’ και του ‘Άλλου’ στο σχολείο και στα σχολικά εγχειρίδια» « Ευρωπαϊκή Διάσταση στην εκπαίδευση. Όψεις, θεωρήσεις, προβληματισμοί,
ΓΕΝΙΚΑ ΣΤΟΙΧΕΙΑ ΤΟΥ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ ΤΗΣ ΕΙΣΑΓΩΓΗΣ ΣΤΗΝ ΚΑΙΝΗ ΔΙΑΘΗΚΗ Οι Εβδομήντα μεταφράζουν την εβραϊκή λέξη berith στα ελληνικά διαθήκη Απαντάται στις εκφράσεις.
Εισαγωγή στην αρχαία ελληνική ιστοριογραφία 1 ο Πειραματικό Γενικό Λύκειο Αθηνών – Γεννάδειο Στάθης Λεουτσάκος.
Η αναγέννηση 10 ος -12 ος αιώνας: Εμφάνιση των πόλεων στην ιταλική χερσόνησο στο πλαίσιο μιας νέας κοινωνικής οργάνωσης Από τον 12 ο αιώνα πλήθος εφευρέσεων.
Διδάσκοντας κι εξερευνώντας την Τοπική Ιστορία Ελένη Μπαμπίλα Σχολική Σύμβουλος.
Μυθος και Τελετουργία στην Αρχαία Ελλάδα Ενότητα 1: Τι είναι μύθος; Ευφημία Δ. Καρακάντζα Τμήμα Φιλολογίας.
Η κριτική του Ορθού Λόγου
Εισαγωγή στις Επιστήμες της Αγωγής
Αφήγηση αφήγηση.
Ερμηνευτική προσέγγιση
Μαρξισμός και ιστοριογραφία
Σ.Ηλιάδου-Τάχου, Επίκουρη Καθηγήτρια ΠΤΔΕ Φλώρινας
Μάριος Κουκουνάρας-Λιάγκης Μάθημα 6
ΚΟΙΝΩΝΙΟΛΟΓΙΑ ΤΗΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ
Ο ΚΟΣΜΟΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ ΣΤΗ ΔΕΥΤΕΡΗ ΝΕΩΤΕΡΙΚΟΤΗΤΑ ΠΟΛΙΤΙΚΗ ΚΑΙ ΝΕΩΤΕΡΙΚΟΤΗΤΑ
Συμμετοχική παρατήρηση Συστηματική παρατήρηση
Ο όρος Αρχαία Ελλάδα χρησιμοποιείται για να περιγράψει τον ελληνικό κόσμο κατά την περίοδο της αρχαιότητας. Αναφέρεται όχι μόνο στις περιοχές του σύγχρονου.
Οι πρώτοι ιστορικοί Ηρόδοτος ( π.Χ.):
Α) Κριτική Θεωρία.
Νεοελληνική Ιστορία. Εισαγωγικά 1η Συνάντηση 5/10/20126
Μαθημα 2ο Τα επαναστατικα κινηματα στην ευρωπη 19ος αιωνασ
2ο Γυμνάσιο Ξυλοκάστρου
ΕΛΛΗΝΙΣΜΟΣ ΚΑΙ ΧΡΙΣΤΙΑΝΙΣΜΟΣ
Υποδοχή των φοιτητών/τριών
Σ.Ηλιάδου-Τάχου, Καθηγήτρια ΠΤΔΕ Φλώρινας
ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΙΩΑΝΝΙΝΩΝ ΑΝΟΙΚΤΑ ΑΚΑΔΗΜΑΪΚΑ ΜΑΘΗΜΑΤΑ
Γιατί και πως μελετούμε την Ιστορία;
ΑΦΗΓΗΣΗ Αρχιτεκτονικός Σχεδιασμός και Νέες Τεχνολογίες Ι Ομάδα Story 3 Υπ. Καθ.
ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΤΗΣ ΙΣΤΟΡΙΑΣ Χειμερινό εξάμηνο
ΑΝΕΞΙΘΡΗΣΚΙΑ.
Η ιστορία του γλωσσικού γραμματισμού.
Πιέρ Μπουρντιέ Ο Πιέρ Μπουρντιέ ( 1 Αυγούστου  Ιανουαρίου 2002) ήταν Γάλλος φιλόσοφος, κοινωνιολόγος και κοινωνικός επιστήμονας.
ΚΟΙΝΩΝΙΟΛΟΓΙΑ ΤΗΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ
Η ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑ ΤΗΣ ΙΣΤΟΡΙΑΣ ΣΗΜΕΡΑ
ΟΙ ΔΙΟΜΑΔΙΚΕΣ ΣΧΕΣΕΙΣ ΣΤΗΝ ΚΟΙΝΩΝΙΚΗ ΨΥΧΟΛΟΓΙΑ
Διαπολιτισμική Προσέγγιση και Παγκοσμιοποίηση
ΚΟΙΝΩΝΙΚΕΣ ΔΙΑΣΤΑΣΕΙΣ ΤΟΥ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟΥ ΕΠΑΓΓΕΛΜΑΤΟΣ
Μεταγράφημα παρουσίασης:

Η ΙΣΤΟΡΙΑ ΚΑΙ Η ΕΞΕΛΙΞΗ ΤΗΣ Από τα πρώτα ιστορικά είδη στις ιστοριογραφίες του τέλους του 20ου αιώνα

Η ιστορική γραφή Τα πρώτα ιστορικά είδη και οι βασικές τους ιδιότητες Κοινωνικές αλλαγές και οι επιδράσεις τους στην ιστορική γραφή Η ιστορική γραφή στους μέσους χρόνους Νεωτερικότητα και ιστοριογραφία Σύγχρονες επιστημολογικές εξελίξεις

Βασικά ιστοριογραφικά παραδείγματα βασικές ιδιότητες; Πρώτα ιστορικά είδη (α) Η ιερά ιστορία (β) Η ουμανιστική εκδοχή (γ) Η ιστορία των διαφωτιστών (δ) Η ερμηνευτική σχολή (ε) Η νέα ιστορία (στ)

Οι πρώτες ιστορικές εγγραφές δεν υπάρχει κοινωνία χωρίς ιστορία και χωρίς τη θέληση να διατηρήσει τη μνήμη του παρελθόντός της   αποτυπώνεται στους μύθους, στις γενεαλογίες των κυρίαρχων οικογενειών και στις σχέσεις των ανθρώπων με τους θεούς τους

  5ος αθηναϊκός αιώνας «μία από τις συνιστώσες του ελληνικού θαύματος. Ενώ ο Σωκράτης διδάσκει, ο Ευριπίδης και ο Σοφοκλής δημιουργούν την τραγωδία και ο Φειδίας διακοσμεί τον Παρθενώνα, δυο έργα συγκροτούν την ιστορία ως αντικείμενο: η Έρευνα του Ηροδότου και ο Πελοποννησιακός πόλεμος του Θουκυδίδη» (Carbonell & Walch, 1994, σ. 19).

οι απαρχές η ιστορική εγγραφή της οποίας κληρονόμος θεωρείται η ευρωπαϊκή ιστοριογραφία Αθήνα, 5ος αι. π.Χ. Ηρόδοτος (485 – 420 π.Χ), Ιστορία Θουκυδίδης (460 – 399 π.Χ), Ιστορία του Πελοποννησιακού πολέμου Ελλάνικος (480 – 405 π.Χ.), Ατθίς Ξενοφών (430 –355 π.Χ.), Κύρου Ανάβασις, Ελληνικά

Βασικές ιδιότητες της ιστορίας κατά Colligwood ο ερευνητικός χαρακτήρας το ανθρώπινο και όχι θεοκρατικό περιεχόμενο η τοποθέτηση των γεγονότων στο χρόνο

Παράδοξα [Ι]: Αντίληψη του «γίγνεσθαι»  Αντίληψη του «γίγνεσθαι»   το «γίγνεσθαι» ανήκει στον «κόσμο» το «γίγνεσθαι» είναι «φύσης γίγνεσθαι» ο άνθρωπος είναι στοιχείο του όλου, της φύσης απουσία εξέλιξης της ανθρωπότητας ως αποτέλεσμα της ανθρώπινης δράσης απουσία ανθρώπου ως υποκειμένου

Παράδοξα [ΙΙ]: ό,τι συνέβη ήταν τυχαίο ή αναγκαίο απουσία θεώρησης  ό,τι συνέβη ήταν τυχαίο ή αναγκαίο απουσία θεώρησης ανθρώπου ως ιστορικού όντος   αποκλείεται το ενδεχόμενο της επιστημονικής ιστορικής έρευνας   απουσιάζει η αιτιότητα

Παράδοξα [ΙΙΙ]: χρονικότητα & χρονολόγηση προβληματική  χρονικότητα & χρονολόγηση προβληματική   Αντίληψη έννοιας χρόνου ως κυκλικής επαναλαμβανόμενης Κίνησης απουσία ενδιάμεσου χρόνου «μετα ταυτα»

Αθήνα, 5ος αι. π.Χ θετικισμός 5ου αιώνα   θετικισμός 5ου αιώνα  δημιουργείται το θεωρητικό πλαίσιο μέσα στο οποίο διαμορφώνεται η πρόσληψη του ανθρώπου ως ικανού να προκαλέσει καταστάσεις όπου εκδηλώνεται η ανωτερότητά του και η δύναμη του «λόγου» διαμορφώνεται η επιθυμία μιας διήγησης με σειρά για όσα δεν υπάρχουν πλέον

θετικισμός 5ου αιώνα νέο θεωρητικό πλαίσιο επιτρέπει τη διαμόρφωση ενός «γίγνεσθαι» πραγματικού και άξιου ν’ αποτελέσει αντικείμενο διήγησης

Προοίμιο Ιστορίας Ηροδότου «Ηροδότου Αλικαρνησσέος ιστορίης απόδειξις ήδε, ως μήτε τα γενόμενα εξ ανθρώπων τω χρόνω εξίτηλα γένηται, μήτε έργα μεγάλα τε και θωμαστά, τα μεν Ελλησι, τα δε βαρβάροισι αποδεχθέντα, ακλεά γένηται, τα τε άλλα και δι’ ην αιτίην επολέμησαν αλλήλοισι» Αυτή εδώ είναι η έκθεση της έρευνας του Ηροδότου από την Αλικαρνασσό, που γράφτηκε για να μη σβηστούν με το πέρασμα του χρόνου όσα έπραξαν οι άνθρωποι και να μη λησμονηθούν έργα μεγάλα κι άξια θαυμασμού πραγματοποιημένα είτε από τους Ελληνες είτε από τους βαρβάρους κι ακόμα για ποια αιτία πολέμησαν μεταξύ τους.

Ιστορικά νεωτεριστικά στοιχεία στο έργο του Ηροδότου   Ιστορικά νεωτεριστικά στοιχεία στο έργο του Ηροδότου διάγνωση παρελθόντος ως σημαντικού διάγνωση παρελθόντος ως επίκαιρου διαφοροποίηση από το μύθο το παρελθόν έχει χρονικότητα δυναμική και ομογενή σχέση με τη χρονικότητα του παρόντος

Ιστορικά νεωτεριστικά στοιχεία στο έργο του Ηροδότου επιλεξιμότητα διαφύλαξης τα μεγάλα και θαυμαστά έργα των ανθρώπων εξαιρετικές περιπτώσεις ανθρώπων εντός των ανθρώπινων μέτρων

άνθρωποι των οποίων η δράση είναι καθοριστική για το «γίγνεσθαι» άνθρωποι ιστορικά και όχι μυθικά πρόσωπα ήρωες απομυθοποιημένοι και εν δυνάμει προσεγγίσιμοι πρότυπα προς μίμηση λόγω ιδεωδών πρόσωπα μάρτυρες της ανθρώπινης μεγαλειότητας

Ηρόδοτος διάγνωση αιτιότητας εγκλωβισμένης στην παρέμβαση του θείου διάγνωση αλληλουχίας

Θουκυδίδης [460-399 π.Χ.] αντικειμενικότητα υποκειμενικότητα μαρτυριών γνώση παρελθόντος ως απαραίτητη για την κατανόηση του παρόντος σαφήνεια και περιεκτικότητα αφήγησης κριτική άποψη συγγραφέα

Προοίμιο Θουκυδίδη: Α' (Α, 1) & Β' (Α, 22) Ο Αθηναίος Θουκυδίδης έγραψε την ιστορία του πολέμου μεταξύ Πελοποννησίων και Αθηναίων, πως πολέμησαν μεταξύ τους. Άρχισε να γράφει μόλις ξέσπασε ο πόλεμος, επειδή προέβλεψε ότι θα είναι ο μεγαλύτερος και ο σπουδαιότερος από όλους τους παλαιότερους πολέμους. Έφθασε στο συμπέρασμά αυτό επειδή, όταν άρχισε ο πόλεμος, οι δύο αντίπαλοι ήσαν στην ακμή της δύναμής τους, ήσαν καλά ετοιμασμένοι, και όλοι οι άλλοι Έλληνες έπαιρναν ή ήσαν έτοιμοι να πάρουν το μέρος του ενός ή του άλλου.

Η αναταραχή αυτή συγκλόνισε τους Έλληνες και μερικούς από τους βαρβάρους και, μπορεί κανείς να πει, ολόκληρο τον κόσμο. Για τα αμέσως προηγούμενα γεγονότα και τις αρχαιότερες εποχές δεν ήταν δυνατόν να καταλήξω σε ασφαλή συμπεράσματα, επειδή πέρασαν πολλά χρόνια. Αλλά από στοιχεία που, μετά από μακρότατες έρευνες, μπορώ να θεωρήσω αξιόπιστα, νομίζω ότι ούτε πόλεμοι ούτε άλλα γεγονότα είχαν πάρει τόσο μεγάλη έκταση. (Α,1)

Η έλλειψη του μυθώδους από τη διήγησή μου, ίσως την κάνη λιγότερο ευχάριστη. Αλλά θα είμαι ικανοποιημένος αν το έργο μου κριθή ωφέλιμο από όσους θελήσουν να έχουν ακριβή γνώση των γεγονότων που συνέβησαν και εκείνων που θα συμβούν στο μέλλον, τα οποία, από την πλευρά της ανθρώπινης φύσης, θα είναι όμοια ή παραπλήσια. Έγραψα την Ιστορία μου για να μείνει αιώνιο κτήμα των ανθρώπων και όχι σαν έργο επίκαιρου διαγωνισμού για ένα πρόσκαιρο ακροατήριο. (Α, 22) Πηγή: Θουκυδίδου Ιστορία, μτφρ. Αγ. Βλάχος, σ. 15 & 29

Ιστορία Πελοποννησιακού Πολέμου σύγκρουση αντιλήψεων για την εξέλιξη του ελληνικού γίγνεσθαι αναδεικνύει τις πολιτικές πραγματικότητες της εποχής του

Ρωμαϊκή αρχαιότητα Πολύβιος [208 – 120 π.Χ] Ρητορική μέθοδος υποχώρηση του ιστορικού παραδείγματος της ελληνικής αρχαιότητας διαμόρφωση ενός λογοτεχνικού είδους

Ιστοριογραφικά παραδείγματα α1 Πολιτισμική ιστορία Μύθους & προφορικές [αυτοψίες] 5ος π. Χ α2 Πολιτική και ιστορία Γραπτές & Προφορικές [αυτοψίες] 5ος π.Χ α3 Παγκόσμια πολιτική και στρατιωτική ιστορία Γραπτές και προφορικές 2ος π. Χ β Παγκόσμια θρησκευτική ιστορία Χρησμοί, προφητείες 4ος – 15ος γ Ιστορία των πόλεων Γραπτές 14ος-18ος

γ. ουμανιστικό παράδειγμα Εκκοσμίκευση διεύρυνση κοινού ιστορίας συνδυασμός λόγιας παράδοσης και σκέψης αλλαγή στις μεθόδους εργασίας οργάνωση εργαστηρίων ιστορίας γέννηση και ανάπτυξη υποστηρικτικών για την ιστορία αντικειμένων Machiavelli Ιστορία της Φλωρεντίας (1525)

Ιστοριογραφικά παραδείγματα δ. Η ιστορία των διαφωτιστών παγκόσμια ιστορία πολιτισμός γραπτές ε. η ερμηνευτική σχολή 19ος αιώνας στ η νέα ιστορία 20ος αιώνας

Ιστοριογραφικά παραδείγματα ε. η ερμηνευτική σχολή Πανεπιστήμιο Βερολίνου Ράνκε Γεγονότα Άτομα με εξουσία και επιρροή Ιστορία του έθνους-κράτους

ε. η ερμηνευτική σχολή Η ιστορία είναι επιστήμη Είναι επιστήμη γιατί είναι αντικειμενική Είναι αντικειμενική γιατί στηρίζεται σε γεγονότα Τα γεγονότα είναι οριστικά και αδιαφιλονίκητα Η ιστορία δεν έχει παρά να τα καταγράψει Αναζητά πρωτογενείς πηγές Ερμηνεύει σωστά τις πηγές γεγονοτολογική ηρωική εθνική των προσωπικοτήτων

κριτική στην ερμηνευτική –γεγονοτολογική- σχολή καμπή 19ου προς 20ο αιώνα Αλλαγές στο κοινωνικό, πολιτισμικό και πολιτικό περιβάλλον των ιστορικών σπουδών Εντατική εκβιομηχάνιση Πολιτικές και κοινωνικές επαναστάσεις Παρακμή των παλαιών ελίτ Αλλαγή επιστημονικού οικοδομήματος Εμφάνιση εργατικού κινήματος

Νέο επιστημονικό οικοδόμημα 1895: ο γερμανός Roentgen ανακαλύπτει τις ακτίνες Χ ο φυσικός Max Planck διαμορφώνει τη θεωρία των quanta 1896: Henri Becquerel [ραδιενέργεια] 1898: Pierre & Marie Curie απομονώνουν το πλουτώνιο & το ράδιο 1905 και μετά: Einstein [θεωρία σχετικότητας]

Νέο επιστημονικό οικοδόμημα: ιατρική 1878: μικρόβια [Pasteur] 1882: μικρόβιο φυματίωσης[Koch] 1883: μικρόβιο χολέρας 1885: εμβόλιο λύσσας 1886: χειρουργική αντισυπτική [Bergmann]

Νέο επιστημονικό οικοδόμημα ηλεκτρισμός και εφαρμογές 1882 & μετά: εφαρμογή κεντρικής ηλεκτρικής μονάδας [Edison] 1914 & μετά: αυτοκίνητο 1879: τηλέφωνο [Graham Bell] 1890: σε κυκλοφορία το δίκυκλο [Lawson]

Κριτική στην ερμηνευτική γεγονοτολογική σχολή Ελιτισμός Ιδεολογική καταγωγή Ερμηνευτική προσέγγιση Διατυπώνεται η άποψη για μια κοινωνική και πολιτισμική ιστορία

στ. η νέα ιστορία Ιστορικές σπουδές και θεωρία της ιστορίας Κεντρική η θέση της κοινωνικής και πολιτισμικής ιστορίας, υλικός & πνευματικός πολιτισμός Θεματική προσέγγιση του ιστορικού αντικειμένου Έμφαση στην ευρωπαϊκή ιστορία Ενδιαφέρον για τη συνολική ζωή των λαών Ανθρωπο-γεωγραφία

στ. η νέα ιστορία Σχολή των Annales 1929: Lucien Febvre Marc Bloch Annales d’ histoire économique et sociale Διεθνής τόπος συνάντησης ιδεών Δυο περίοδοι

Η σχολή των Annales 1η φάση 1929-1945 Φεμπρ & Μπλοκ Ποιοτικές προσεγγίσεις Πολιτισμική ιστορία & ιστορία των ιδεών 2η φάση 1945-1970 Μπρωντέλ Ποσοτικές προσεγγίσεις Οικονομική ιστορία & ιστορία δομών και μακράς διάρκειας

Κριτική στη σχολή των Annales Δομές και άνθρωποι Πολιτισμός και καθημερινή ζωή Μακράς και σύντομη διάρκεια

1970 & εξής Νέα ιστοριογραφικά αντικείμενα Ιστοριογραφική έκρηξη: μέθοδοι & πηγές Κατακερματισμός αναστοχασμοί

παραδείγματα Ιστορία των γυναικών Προφορική ιστορία Μικρο-ιστορία Γλωσσολογική στροφή

Από την ιστορία στην ιστορική εκπαίδευση Καμπή 18ου προς 19ο αιώνα Γιατί τότε; Γιατί όχι πριν;

Από την ιστορία στην ιστορική εκπαίδευση Ολοκληρώνονται καθοριστικές για την ιστορική εκπαίδευση διεργασίες

παραπέμπει στο ολικό φαινόμενο της εκκοσμίκευσης Γιατί; 1η αποδέσμευση της ιστορικής νοοτροπίας από τη χριστιανική λογική εννόησης του παρελθόντος παραπέμπει στο ολικό φαινόμενο της εκκοσμίκευσης  

στον ελληνόφωνο χώρο και πριν τη δημιουργία κράτους το δεύτερο μισό του 18ου αιώνα η ιστορία κάνει την πρώτη της διδακτική εμφάνιση

Από την ιστορία στην ιστορική εκπαίδευση διαμορφώνεται ο χώρος για να εννοηθεί και να περιοδολογηθεί μια απελευθερωμένη από τη θεολογική δογματική σκέψη ιστορική ύλη ικανή να διδαχθεί στα σχολεία  

Από την ιστορία στην ιστορική εκπαίδευση 2η απεξάρτηση της ιστορίας από την ενιαία ουμανιστική λογική του αρχαίου κειμένου και  

Από την ιστορία στην ιστορική εκπαίδευση παραπέμπει στο ριζικό μετασχηματισμό που υφίσταται το πεδίο της γνώσης με τη δημιουργία γνωστικών αντικειμένων

Από την ιστορία στην ιστορική εκπαίδευση διαμορφώνεται η περιοχή για να μεταποιηθεί το πρωτογενές υλικό και να σχηματιστεί μια ιστορική ύλη προορισμένη για τη διδακτική πράξη

Από την ιστορία στην ιστορική εκπαίδευση 3η απόδοση μιας κοινωνικής λειτουργίας συμβατής με τα ζητούμενα της εποχής και το ρόλο του σύγχρονου λαϊκού σχολείου

Από την ιστορία στην ιστορική εκπαίδευση η ιστορία αναλαμβάνει το βαρύ φορτίο της διαμόρφωσης των πολιτών ως εθνικών κατά βάση υποκειμένων και της εναρμόνισης των ιστορικών τους αντιλήψεων με την εθνική επίσημη ιστορική λογική

Από την ιστορία στην ιστορική εκπαίδευση παραπέμπει στην ολοκλήρωση του έθνους-κράτους

Από την ιστορία στην ιστορική εκπαίδευση Πώς;

Από την ιστορία στην ιστορική εκπαίδευση στον ελληνόφωνο χώρο και πριν τη δημιουργία κράτους το δεύτερο μισό του 18ου αιώνα η ιστορία κάνει την πρώτη της διδακτική εμφάνιση στις ανώτερες, δευτεροβάθμιες, σχολές

Από την ιστορία στην ιστορική εκπαίδευση αποτελεί έκφραση της αλλαγής που συντελείται σταδιακά στην ιστορική νοοτροπία των νεότερων Ελλήνων κατά το δεύτερο μισό του 18ου αιώνα

Από την ιστορία στην ιστορική εκπαίδευση αλλαγή   αφετηρία: εκδήλωση ενδιαφέροντος για την κοσμική πλευρά του ιστορικού παρελθόντος και η ανάγκη για τη συστηματική γνώση του

Από την ιστορία στην ιστορική εκπαίδευση γνωριμία με τον αρχαίο ελληνικό πολιτισμό και αναβίωση του ορθού λόγου κατάληξη διαμόρφωση νέων συλλογικών αναπαραστάσεων για το γένος των Ελλήνων και τη σχέση του με τους Αρχαίους Έλληνες

Από την ιστορία στην ιστορική εκπαίδευση η αποκοπή του γένους από το κοινό βιβλικό παρελθόν και η σύνδεση της καταγωγής του από τους Αρχαίους Έλληνες διαμορφώνει μια νέα νεωτεριστική εκκοσμικευμένη έννοια του ιστορικού χρόνου

Από την ιστορία στην ιστορική εκπαίδευση στο πλαίσιο της διαφωτιστικής ιστορικής σκέψης   ο πολιτισμός ανάγεται σε βασική κατηγορία ιστορικής ανάλυσης

Από την ιστορία στην ιστορική εκπαίδευση Ο χρόνος της ιστορικής εκπαίδευσης στις διάφορες εκδοχές του αναζητά την αφετηρία του όχι στη δημιουργία του κόσμου αλλά στον εγγράμματο πολιτισμό της αρχαιότητας

Από την ιστορία στην ιστορική εκπαίδευση η περιοδολόγηση είναι αντίστοιχη αρχαίοι, μέσοι και νεότεροι χρόνοι

Από την ιστορία στην ιστορική εκπαίδευση Ο 5ος αιώνας μ. Χ., η κατάρρευση της δυτικής Ρωμαϊκής αυτοκρατορίας και το τέλος του πολιτισμού της ελληνορωμαϊκής αρχαιότητας κλείνει την Αρχαία Ιστορία

Από την ιστορία στην ιστορική εκπαίδευση Ο 15ος αιώνας η διάδοση της παιδείας η εφεύρεση της τυπογραφίας οι ανακαλύψεις η επιστροφή του πολιτισμού ανοίγει τη νεότερη