Λογιστική για Μικρομεσαίες Επιχειρήσεις Διάλεξη 1 Θεωρία Κόστους
Ορολογία Αντικείμενο κόστους Οτιδήποτε για το οποίο μπορεί να υπολογιστεί κόστος: Προϊόν Υπηρεσία Επιχειρηματική μονάδα Γραμμή παραγωγής
Άμεσο κόστος Κόστος που μπορεί να αποδωθεί σε ένα συγκεκριμένο αντικείμενο κόστους κόστος πρώτων υλών κόστος εργασίας
Έμμεσο κόστος Κόστος που δεν μπορεί να αποδωθεί σε ένα συγκεκριμένο αντικείμενο κόστους Ενοικίαση χώρου για παραγωγή προϊόντων: άμεσο κόστος επιχείρησης έμμεσο κόστος για κάθε προϊόν Κόστος πληροφορικού συστήματος που θα χρησιμοποιηθεί σε διάφορες δραστηριότητες: άμεσο κόστος για την επιχείρηση έμμεσο κόστος για κάθε δραστηριότητα
Κόστη Παραγωγής Άμεσο κόστος πρώτων υλών Πρώτες ύλες, αγορασμένες από προμηθευτή, οι οποίες μπορούν να αποδωθούν σε συγκεκριμένο προϊόν Άμεσο κόστος εργασίας Μισθοδοσία (και συναφή κόστη) στους εργαζομένους απαραίτητους για την παραγωγή τελικών προϊόντων
Κόστη παραγωγής Κύριο κόστος Το σύνολο των άμεσων κοστών Έμμεση κόστη πρώτων υλών Πρώτες ύλες, αγορασμένες από προμηθευτή, οι οποίες δεν μπορούν να αποδωθούν σε συγκεκριμένο προϊόν, π.χ. λάδι μηχανής παραγωγής προϊόντων, καθαρηστικά
Κόστη παραγωγής Έμμεσο κόστος εργασίας Μισθοί (και συναφή κόστη) πληρωτέα στους εργαζομένους μη σχετιζόμενα με την παραγωγή προϊόντων, π.χ. Εργάτες συντήρησης μηχανών Έμμεσο έξοδο Έμμεσο έξοδο που δεν σχετίζεται ούτε με πρώτες ύλες ούτε με εργασία, π.χ. ενοίκιο χώρου παραγωγής
Κόστη παραγωγής Πλήρες κόστος παραγωγής Το σύνολο των άμεσων και έμμεσων κόστων παραγωγής
Μη παραγωγικό κόστος Πωλήσεις και Διαφήμιση Κόστη για προμοτάρισμα, πώληση και διανομή προϊόντων (ή υπηρεσιών) Διαχείριση Το κόστος των εγκαταστάσεων της επιχείρησης, π.χ. τηλεφωνικές επικοινωνίες, υπολογιστές, δίκτυα υπολογιστών
Επιμερισμός έμμεσων κόστων σε αντικείμενα κόστους Γιατί; Να υπολογιστεί το πλήρες κόστος του αντικειμένου κόστους Υπολογισμός κόστους πωλήσεων και αξίας αποθεμάτων Πώς; Ο επιμερσισμός ενός μεγάλου ποσού σε επιμέρους αντικείμενα κόστους απαιτεί πληροφορίες που να συνδέουν το έμμεσο κόστος με τα αντικείμενα κόστους
Κόστη Προϊόντων και Κόστη Λογιστικής Περιόδου Κόστος Προϊόντος Κόστος σχετιζόμενο με προϊόντα έως την πώλησή τους. Εμφανίζεται ως κόστος αποθεμάτων και κόστος πωλήσεων. Κόστος Λογιστικής Περιόδου Σχετίζεται με τις λογιστικές περιόδους / χρήσεις και όχι με την παραγωγή ή πώληση προϊόντων.
Συμπεριφορά κόστους Κάποια κόστη αλλάζουν ως αποτέλεσμα των πωλήσεων, και άλλα όχι Μεταβλητό κόστος Συνολικό μεταβλητό κόστος είναι άμεσα σχετιζόμενο με την παραγωγή/πώληση (μοναδιαίο μεταβλητό κόστος είναι σταθερό) π.χ. Κόστος πρώτων υλών
Συμπεριφορά κόστους Σταθερό κόστος Συνολικό σταθερό κόστος είναι σταθερό σε όλα τα επίπεδα παραγωγής π.χ. ενοίκιο
Συμπεριφορά κόστους Ημι-σταθερό κόστος Το συνολικό σταθερό κόστος είναι σταθερό εντός ενός διαστήματος παραγωγής, αλλά αλλάζει σε ένα καινούριο σταθερό κόστος εντός ενός επόμενου διαστήματος παραγωγής, π.χ. Ενοίκιο εγκαταστάσεων: Κόστος Παραγωγή
Συμπεριφορά κόστους Ημι-μεταβλητό κόστος αποτελείται από ένα σταθερό και ένα μεταβλητό μέρος π.χ. σταθερός μισθός και πριμ λόγω παραγωγικότητας Κόστος Παραγωγή
Κόστη στη λήψη αποφάσεων Σχετικό κόστος Ένα μελλοντικό χρηματικό κόστος που θα αλλάξει ως αποτέλεσμα της λήψης αποφάσεων Πρέπει να λαμβάνεται υπόψην στη λήψη αποφάσεων Μη-σχεικό κόστος Δεν πρέπει να λαμβάνεται υπόψην στη λήψη αποφάσεων
Κόστη στη λήψη αποφάσεων Εφάπαξ κόστος Ένα κόστος που έχει ήδη ξοδευτεί και δεν μπορεί να επιστραφεί, π.χ. κόστος εγκατάστασης (ίδρυσης) της επιχείρησης Είναι ένα μη-σχετικό κόστος
Κόστη στη λήψη αποφάσεων (οικονομικοί όροι) Οριακό incremental κόστος Το επιπλέον κόστος ως αποτέλεσμα της επιλογής αλλαγής της παραγωγής. Μπορεί να συμπεριλαμβάνει μαζί μεταβλητό και ημι-σταθερό κόστος Οριακό marginal κόστος Το επιπλέον κόστος της αύξησης της παραγωγής κατά μία μονάδα Συνώνυμο του μεταβλητού κόστους για τους λογιστές
Κόστη στη λήψη αποφάσεων (οικονομικοί όροι) Κόστος ευκαιρίας Το κόστος της χαμένης ευκαιρίας από την επιλογή μιάς ενέργειας αντί κάποιας άλλης Παράδειγμα Αν πρώτες ύλες χρησιμοποιηθούν για ένα καινούριο προϊόν,δεν μπορούν να χρησιμοποιηθούν αλλού Κέρδος από τη δημιουργία και πώληση καινούριου προϊόντος πρέπει να συγκριθεί με το κόστος ευκαιρίας της μη παραγωγής και πώλησης