ΠΑΝΑΓΙΑ ΒΛΑΧΕΡΝΩΝ.

Slides:



Advertisements
Παρόμοιες παρουσιάσεις
Eκκλησιαστική τέχνη. Ονομάζεται η τέχνη (ναοδομία,
Advertisements

Παναγία η Κανακαριά Στη Λυθράγκωμη, ένα χωριό της επαρχίας Αμμοχώστου στη περιφέρεια της τουρκοκρατούμενης Καρπασίας βρίσκεται ένα σπάνιο δείγμα της.
Βυζαντινή Δράμα Τρία βυζαντινά μνημεία της πόλης
Η ΑΓΙΑ ΣΟΦΙΑ.
ΑΓΙΑ ΣΟΦΙΑ.
Η Αγία Σοφία Κωνσταντινούπολης
Η Αγία Σοφία και η Οδηγήτρια του Μυστρά
Ο Ακάθιστος Ύμνος.
ΑΓΙΑ ΣΟΦΙΑ Ο Βυζαντινός Ναός της Ύπατης Σοφίας του Ένσαρκου Λόγου του Θεού, περισσότερο γνωστή ως Αγία Σοφία ή Αγιά-Σοφιά, (τουρκικά Ayasofya, λατινικά Sancta.
H εκκλησία της Παναγίας Κανακαριάς
Αρχιτεκτονική Μέσης Βυζαντινής περιόδου
Copyright by Tsoulis Miltiadis 1999
Η ανάπτυξη των γραμμάτων και η μελέτη των αρχαίων Ελλήνων κεφ. 26
Η κρίση της εικονομαχίας διχάζει τους Βυζαντινούς
ΙΕΡΑ ΛΕΙΨΑΝΑ ΚΑΙ ΔΕΙΣΙΔΑΙΜΟΝΙΕΣ ΣΤΟ ΒΥΖΑΝΤΙΟ
Αγία Σοφιά.
ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥΠΟΛΗ.
ΒΕΝΕΤΙΑ.
ΙΕΡΟΣ ΝΑΟΣ ΠΑΝΑΓΙΑΣ ΧΡΥΣΕΛΕΟΥΣΗΣ ΕΜΠΑΣ
Μονή Κύκκου.
Βαγγέλης αθανασιου κατερινα βουτσα
Ειρήνη Αλεξίου Σοφία Μάντρα
ΒΥΖΑΝΤΙΝΟΣ ΡΥΘΜΟΣ ΤΑΞΗ: Β ΛΥΚΕΙΟΥ ΤΜΗΜΑ: 3
Οι δημόσιες αναπαραστάσεις της Θεοτόκου εξέφραζαν τόσο την εκκλησιαστική, όσο και την κοσμική εξουσία. Το κύρος Της καθρεφτιζόταν στη δημόσια ζωή. Το 570μ.Χ.
.. H πλατεία του Αγίου Μάρκου είναι η μοναδική πραγματική πλατεία στη Βενετία (οι υπόλοιπες ανοιχτές περιοχές θεωρούνται campi). Η πλατεία του Αγίου.
Γιάννης Χατζημιχαήλ Ε΄ Τάξη
ΤΟ ΟΙΚΟΔΟΜΙΚΟ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΤΟΥ ΙΟΥΣΤΙΝΙΑΝΟΥ
ΜΟΝΑΣΤΗΡΙ ΜΥΡΤΙΑΣ ΑΙΤΩΛΑΚΑΡΝΑΝΙΑΣ
Μαρία Αμπατζή Ε2 Π.Τ.Δ.Ε.-Α.Π.Θ
Αγία Σοφία Λεωνίδας Κραλίδης 1 ο Πειραματικό Θεσσαλονίκης Τμήμα Ε2 Σχ. Έτος:
Ο ναός του Αγίου Αντωνίου βρίσκεται στο βορειοανατολικό τμήμα του παλαιού πυρήνα της Επισκοπής. Ανήκει στον τύπο του μονόχωρου καμαροσκέπαστου, ο οποίος.
ΑΓΙΑ ΣΟΦΙΑ.
ΒΥΖΑΝΤΙΝΑ ΜΟΝΟΠΑΤΙΑ.
Μονή Στουδίου.
ΜονH της ΧΩραΣ Βυζαντινά Μονοπάτια.
Μέση βυζαντινή περίοδος ( )
ΙΕΡΟΣ ΝΑΟΣ ΠΑΜΜΕΓΙΣΤΩΝ ΤΑΞΙΑΡΧΩΝ
35. Ο Ακάθιστος Ύμνος Ο Ακάθιστος Ύμνος είναι σταθμός στην υμνογραφία της Εκκλησίας μας Το περιεχόμενο του κατέχει ξεχωριστή θέση στις καρδιές μας Ο Ακάθιστος.
Παναγία Κυριώτισσα Τρελές Πατρικίες.
παναγια παμμακαριστοσ
Γελ Ρεντίνας Α3 Κωνσταντίνος Λουκάς Αλεξία Πλουμή
Κωνσταντινούπολη. Στο βάθος ο Βόσπορος. Μπροστά η Αγία Σοφία. H Κωνσταντινούπολη περιλαμβάνει επτά λόφους, οι οποίοι κρίθηκαν απαραίτητοι από τον Μέγα.
Πολιτιστικό πρόγραμμα 4 ου Γυμνασίου Ευόσμου Σχολικό Έτος Παλαιοχριστιανικοί Ναοί και Βυζαντινά Μοναστήρια,ένας θησαυρός στην πόλη μας Υπεύθυνες.
Η Α' Αγία Σοφία θεμελιώθηκε από τον Μεγάλο Κωνσταντίνο αλλά οικοδομήθηκε από το γιο του Κωνστάντιο ( ). Τα εγκαίνιά της έγιναν το 346.
ΑΓΙΟΝ ΟΡΟΣ Το Άγιο Όρος αποτελεί αυτοδιοίκητο τμήμα του Ελληνικού Κράτους, που βρίσκεται στη χερσόνησο του Άθω της Χαλκιδικής στη Μακεδονία. Ελληνικού.
Συγκέντρωση υλικού- επιμέλεια: Καλλιόπη Κανάκη Χαραλαμποπούλου
2.Αρχιτεκτονική του χριστιανικού ναού
Μονεμβασιά Ναύπλιο Καρώνης Παναγιώτης Μαυρογιαννάκης Μένιος Σμυρνιωτάκης Γιάννης.
ΘΕΜΑΤΑ ΟΙΚΟΔΟΜΙΚΗΣ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑΣ ΣΤΟ ΒΥΖΑΝΤΙΟ Αρχιτεκτονικά προπλάσματα και οι απεικονίσεις τους.
Η ΑΓΙΑ ΣΟΦΙΑ Ο ΝΑΟΣ ΤΗΣ ΥΠΑΤΗΣ ΣΟΦΙΑΣ ΤΟΥ ΘΕΟΥ. Η Αγία Σοφία είναι το πρώτο κτίσμα που χτυπάει στα μάτια του επισκέπτη, καθώς εισέρχεται από την Προποντίδα.
Αγία Σοφία Κωνσταντινούπολη. Ο Ναός της Αγίας Σοφίας (Ναός της Ύπατης Σοφίας του Ένσαρκου Λόγου του Θεού) χτίστηκε το 532 από τον Ιουστινιανό στη θέση.
ΕΙΚΟΝΟΜΑΧΙΑ ( ) Μεταξύ του 726 και 843 η βυζαντινή αυτοκρατορία ταράχτηκε από μια θεολογική σύγκρουση, που έμεινε γνωστή στην ιστορία με το όνομα.
ΕΙΚΟΝΕΣ ΤΗΣ ΠΑΝΑΓΙΑΣ.
ΑΓΙΟΣ ΔΗΜΗΤΡΙΟΣ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ
. Βυζαντινά Μονοπάτια.
Η Αγία Σοφία Αντρέας Χατζησταύρου.
Κεφ. 2. Το νόημα και η εξέλιξη της χριστιανικής λατρείας
1ο ΓΕΛ ΝΕΑΠΟΛΗΣ ΣΧ. ΕΤΟΣ 2014/15 ΕκπαιδευτιΚO ΠρOγραμμα
ΚΟΡΩΝΗ.
ΘΡΗΣΚΕΥΤΙΚΑ ΜΝΗΜΕΙΑ ΤΟΥ ΤΟΠΟΥ ΜΑΣ
Αγία Σοφία Η Αγία Σοφία ,ικ΄π στη Θεσσαλονίκη, είναι μία από τις παλαιότερες εκκλησίες της πόλης, η οποία έχει παραμείνει ακέραια μέσα στο βάθος του χρόνου.
“ΑΓΙΑ ΣΟΦΙΑ” ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ
Ι.Μ. ΜΕΓΙΣΤΗΣ ΛΑΥΡΑΣ ΑΓΙΟΥ ΟΡΟΥΣ
Ναός του Αγίου Παντελεήμονος Θεσσαλονίκης!
Εικονογραφικοί κύκλοι
Αγία Σοφία Συγγραφέας Ελένη Π..
Αγία Σοφία Γιώργος Καρανάσιος Ε ο Πρότυπο Πειραματικό Δημοτικό Σχολείο Θεσ/νίκης.
Ο Άγιος Εύπλους:.
Το μεγαλοπρεπές μνημείο
15. Η Αγία Σοφία, ένα αριστούργημα της αρχιτεκτονικής
Μεταγράφημα παρουσίασης:

ΠΑΝΑΓΙΑ ΒΛΑΧΕΡΝΩΝ

Ο Ναός της Παναγίας των Βλαχερνών Ο Ιερός Ναός της Παναγίας των Βλαχερνών ή Βλαχερνίτισσας είναι από τα γνωστότερα ιερά της Παναγίας και ένα από τα σημαντικότερα Ορθόδοξα προσκυνήματα της Πόλης. Βρίσκεται στις Βλαχέρνες, στην περίφημη αυτή συνοικία της Κωνσταντινούπολης, όπου εκτός του ναού υπήρχε και βασιλικό παλάτι. Το ιερό των Βλαχερνών το αποτελούσαν τρία κτίρια: Η κεντρική εκκλησία, το παρεκκλήσιο των λειψάνων και το «λούσμα». Η εκκλησία είχε το σχήμα της ξυλόστεγης τρίκλιτης βασιλικής. Το παρεκκλήσιο των λειψάνων ή παρεκκλήσιο της Αγίας σορού ήταν κυκλικό κτίσμα με νάρθηκα, που βρισκόταν στα νότια του ιερού του ναού. Φιλοξενούσε, εκτός από τα λείψανα, το ωμοφόριο της Θεοτόκου, το πέπλο της και την Τιμία Ζώνη. Το «λούσμα» επικοινωνούσε με το παρεκκλήσιο. Το λούσμα στεγαζόταν με θόλο και οι τοίχοι ήταν διακοσμημένοι με εικόνες. Σε ειδική κόγχη βρισκόταν η εικόνα της Παναγίας. Στη δεξαμενή κατέβαινε κάθε Παρασκευή ο αυτοκράτωρ και λουζόταν.

Παναγία η Βλαχέρνα Με την εικόνα της ΒλαχερΠαναγία η Βλαχερνίτισσα είναι ο χαρακτηρισμός της παλαιοτάτης και θαυματουργής εικόνας της Θεοτόκου στον ναό της Παναγίας των Βλαχερνών στην Κωνσταντινούπολη. Η εικόνα παριστάνει την Θεοτόκο όρθια, μετωπική, σε στάση δεομένης, με τα χέρια υψωμένα στον ουρανό, φέροντας στο στήθος της εγκόλπιο με τον Ιησού. Είναι η υπέρμαχος Στρατηγός, που κατά την πολιορκία της Κωνσταντινουπόλεως από τους Αβάρους το 626 η εικόνα της Θεοτόκου της Βλαχερνίτισσας, έσωσε την πόλη από τον κίνδυνο και κατόπιν εψάλη στο ναό ο Ακάθιστος Ύμνος. Σύμφωνα με την παράδοση, κατά την περίοδο της Εικονομαχίας καλύφτηκε η εικόνα μέσα στον νότιο τοίχο του ναού της Παναγίας των Βλαχερνών από τον αυτοκράτορα Κωνσταντίνο Ε' (741-775) για να εξουδετερωθεί η προς εκείνη αποδιδόμενη τιμή από τους Βυζαντινούς, όμως αποκαλύφθηκε με θαυμαστό τρόπο κατά την περίοδο της βασιλείας του Ρωμανού Γ' Αργυρού (11ος αιώνας). νίτισσας συνδέεται και το θαύμα του πέπλου που ανασηκωνόταν από το πρόσωπο της Θεοτόκου ανάλογα με την περίπτωση, όπως μαρτυρεί η Άννα η Κομνηνή.

Ιστορία της Εκκλησίας Ο Ναός της Παναγίας των Βλαχερνών ιδρύθηκε από την αυτοκράτειρα Πουλχερία και το σύζυγό της Μαρκιανό μεταξύ 450-453. Επί Λέοντος Α’ του Θρακός (457-474) ο ναός ολοκληρώθηκε και απέκτησε λάμψη, ιδιαίτερα με τη δημιουργία του «αγίου λούσματος» και του αγιάσματος. Τότε χτίστηκε κα το παρεκκλήσιο της Αγίας σορού για να δεχτεί το ωμοφόριο και την Τίμια Ζώνη της Θεοτόκου, που μεταφέρθηκαν από την Παλαιστίνη το 473, με αποτέλεσμα ο ναός να γίνει το κυριότερο προσκυνηματικό κέντρο της Θεοτόκου στην Πόλη. Το ίδιο συνέβη και με την Αχειροποίητο εικόνα του Σωτήρος (το γνωστό Άγιο Μανδήλιο), το οποίο μετεφέρθη στην Κωνσταντινούπολη από τον Ρωμανό τον Πρεσβύτερο από την Έδεσσα της Συρίας. Την ίδια περίοδο αφιερώθηκαν στο ναό σημαντικά περιουσιακά στοιχεία, κυρίως κτήματα. Ο Ιουστινιανός επί της βασιλείας του θείου του Ιουστίνου Α’ (518-527) τροποποίησε και τελειοποίησε το αρχικό οικοδόμημα. Στον τύπο της βασιλικής υψώθηκε τρούλος, στηριγμένος σε ημικύκλιο που σχημάτιζαν οι κίονες. Στα υπόγεια του Ναού υπήρχε το Άγιο Λούμα, σημερινό Αγίασμα. Κατά μία παλιά συνήθεια πήγαιναν οι Αυτοκράτορες την Παρασκευή της Γ’ των Νηστειών και λούζονταν στο Άγιο Λούμα. Ο Ιουστίνος ο Β’ (565-578) είχε προσθέσει δύο αψίδας, ενισχύοντας το σχήμα του σταυρού.

Συνέχεια... Πολλοί αυτοκράτορες, κατά καιρούς, από προσωπικό ενδιαφέρον βοήθησαν στην αναδιοργάνωση των Βλαχερνών με διάφορες δωρεές. Το μέγεθος των λειτουργικών αναγκών του ναού αποκαλύπτεται από Νεαρά του Ηρακλείου, η οποία ορίζει το ιερατείο και το προσωπικό. Το γνωστότερο και σπουδαιότερο γεγονός είναι η σωτηρία της Πόλης κατά το 626 όταν πολιορκήθηκε από τα στρατεύματα των Αβάρων. Η εικόνα της Βλαχερνίτισσας λιτανεύτηκε στις επάλξεις από το γιο του απουσιάζοντος Ηρακλείου, τον πατριάρχη Σέργιο (610-638) και το λαό. Η πολιορκία λύθηκε, η Πόλη σώθηκε και η σωτηρία αποδόθηκε στην Παναγία. Σύσσωμος ο λαός οδηγήθηκε με την εικόνα στον ιστορικό ναό όπου αγρύπνησε ψάλλοντας τον Ακάθιστο Ύμνο. Στη διάρκεια της Εικονομαχίας επί Κωνσταντίνου Ε’ επειδή ήταν το λατρευτικό κέντρο των Ορθοδόξων, παράλληλο με την Αγία Σοφία (π.χ. κάθε Παρασκευή γινόταν ολονύχτιες αγρυπνίες των πιστών αφιερωμένες στη θαυματουργή εικόνα της Παναγίας) το εικονογραφικό πρόγραμμα καταστράφηκε. Όπως μας πληροφορεί «ο Βίος του Αγίου Στεφάνου του Νέου», που γράφτηκε το 808, οι εικονομάχοι αντικατέστησαν τις εικόνες του Χριστού, της Παναγίας και των αγίων με παραστάσεις δέντρων, πτηνών και θηρίων. Τότε εξαφανίστηκε και η ξύλινη, αργυρόχρυση και ιστορική εικόνα της Παναγίας, η οποία ξαναβρέθηκε, σύμφωνα με την παράδοση, το 1030 κρυμμένη στον τοίχο κατά τις εργασίες ανακαίνισης που έγιναν επί Ρωμανού Γ’ Αργυρού.

Το 843, με τη λήξη της Εικονομαχίας, από το ναό των Βλαχερνών ξεκίνησε η γιορτή της Ορθοδοξίας, που καθιερώθηκε για το θρίαμβο των εικόνων. Κατά την παράδοση εξάλλου το 944 τοποθετήθηκαν στο παρεκκλήσιο του ναού η εικόνα του Χριστού και η επιστολή του βασιλέα Αβγάρου, που έφεραν από την Έδεσσα. Σε κάποια νεώτερη φάση ο Ρωμανός Γ’ Αργυρός (1028-1034) διακόσμησε με χρυσό και ασήμι τα εσωράχια των τοξοστοιχιών. Το 1070 η εκκλησία καταστράφηκε από πυρκαγιά και ανακαινίστηκε από τους αυτοκράτορες Ρωμανό Δ’Διογένη (1067-1071) και Μιχαήλ Ζ’ Δούκα (1071-1078). Ξανακαταστάφηκε και ανοικοδομήθηκε από τον Ανδρόνικο Κομνηνό το 1184. Μετά το 1204 καταλαμβάνουν το ναό των Βλαχερνών οι Λατίνοι μέχρις ότου ο Ιωάννης Γ’ Δούκας Βατάτζης (1222-1254) τον εξαγόρασε από τους Καθολικούς, όπως και πολλά μοναστήρια της Πόλης. Το 1348 Γενουάτες πειρατές με τις πολιορκητικές τους μηχανές προκάλεσαν ζημιές στο ιερό. Από τις μαρτυρίες που σώθηκαν ο ναός των Βλαχερνών ήταν δίπλα στον Κεράτιο, έξω από τα τείχη. Για να προστατευτεί ο Ηράκλειος περιτείχισε το χώρο. Όταν αργότερα ιδρύθηκε το Παλάτι των Βλαχερνών, πιο πάνω από το ναό στη πλαγιά του λόφου, Παλάτι και ναός επικοινωνούσαν με σκάλα και εδική θύρα. Οι αυτοκράτορες συχνά παρακολουθούσαν τις λειτουργίες και ανάλογο ήταν και το ενδιαφέρον τους για το ναό της Παναγίας για τον οποίο εξεδήλωναν με κάθε τρόπο το σεβασμό και την πίστη τους. Είναι γνωστό πως στις εκστρατείες έφεραν μαζί τους μία εικόνα της Βλαχερνίτισσας.

Κατά τον Φραντζή ο Ιερός Ναός κάηκε από κάποια αρχοντόπουλα που προσπαθούσαν να πιάσουν περιστέρια το 1434, λίγο πριν την άλωση, ενώ σώθηκε μόνο ο χώρος του αγιάσματος. Ύστερα από την πυρκαγιά του 1434 και την Άλωση, τα πάντα ερειπώθηκαν και ερημώθηκαν. Η φήμη και ο πλούτος του ιερού εξαφανίστηκαν. Η περιοχή περιήλθε με την Άλωση στους Οθωμανούς μέχρι το 1858. Τη χρονιά αυτή η περιοχή του αγιάσματος αγοράστηκε από την Ορθόδοξη συντεχνία των γουναράδων. Ακόμη η συντεχνία αγόρασε διάφορα οικόπεδα γύρω από το αγίασμα, προκειμένου να είναι εύκολη η επέκταση του ναϊδρίου που υπήρχε πάνω από το αγίασμα. Παράλληλα από το 1856 μέχρι το 1866 το ναΐδριο σταδιακά επεκτάθηκε, με ευθύνη της συντεχνίας. Το έτος αυτό (1866) ο Πατριάρχης Σωφρόνιος αποφάσισε να κατασχέσει το αγίασμα με το ναό και να τα θέσει υπό την ευθύνη του Πατριαρχείου. Κατά τη διάρκεια των Σεπτεμβριανών ο τουρκικός όχλος κατέστρεψε το νάρθηκα και όλα τα ξύλινα μέρη του ναού. Υπό την ευθύνη του τότε πατριάρχη Αθηναγόρα ο ναός ανοικοδομήθηκε στη σημερινή του μορφή και εγκαινιάστηκε στις 26 Ιουνίου 1960. Η εκκλησία αγιογραφήθηκε το 1964, με θέματα από την ιστορία του ναού. Μελλοντικές ανασκαφές στον ευρύτερο χώρο της Παναγίας των Βλαχερνών πιθανόν να αποκαλύψουν τα ερείπια του μεγάλου βυζαντινού ναού.