Μεθοδολογία της Έρευνας στις Κοινωνικές Επιστήμες Ι & ΙΙ Εαρινό εξάμηνο 2017 Μάθημα 22: Γράφοντας την ερευνητική πρόταση Α. Βασιλοπούλου
• Σύλληψη της ερευνητικής ιδέας Αφόρμηση από προσωπικές εμπειρίες, μελέτη της βιβλιογραφίας, επικαιρότητα...
• Η ερευνητική πρόταση -Περιλαμβάνει τη δομή των πρώτων κεφαλαίων της όποιας εργασίας: Εισαγωγή, Θεωρητικό πλαίσιο, Βιβλιογραφική επισκόπηση, Μεθοδολογία -Γράφεται σε χρόνο μέλλοντα -Το κάθε επιστημονικό παράδειγμα οδηγεί σε διαφορετικές προσεγγίσεις στην έρευνα Θετικιστικό παράδειγμα/ποσοτικός σχεδιασμός έναντι Ερμηνευτικού παραδείγματος/έρευνα ποιοτικού τύπου.
Η κοσμοθεωρία του ερευνητή Τα ερευνητικά ερωτήματα Η προτεινόμενη μεθοδολογία τοποθετούν την έρευνα σε συγκεκριμένο παράδειγμα.
1. Η διατύπωση του προβλήματος (α) Περιγράφεται με συντομία • το προβλημα που θα ερευνηθεί • ο σκοπός της έρευνας • η σημασία του προβλήματος • οι λόγοι για τους οποίους αποφασίζετε να ασχοληθείτε με αυτό Αν προτείνετε τη χρήση ποιοτικών μεθόδων η αρχική περιγραφή είναι σημείο εκκίνησης της έρευνας.
(β) Ορισμός των όρων: οι όροι και οι έννοιες που παίζουν σημαντικό ρόλο στην έρευνα πρέπει να οριστούν επαρκώς. (γ) Αναφορά στην επιλογή του επιστημονικού παραδείγματος, θεωρητικό πλαίσιο
2. Επισκόπηση βιβλιογραφίας - Επισκόπηση της βιβλιογραφίας στο θέμα που έχει επιλεγεί: θεωρητικό πλαίσιο και έρευνες που έχουν πραγματοποιηθεί - Πρέπει να δημιουργηθεί το κατάλληλο υπόβαθρο για την περιγραφή του ερευνητικού προβλήματος και των ερευνητικών ερωτημάτων.
3. Μεθοδολογία (α) Ερευνητικα ερωτήματα. Αν η έρευνα είναι ποσοτική παρουσιάζονται τα ερωτήματα όπως έχουν προκύψει από την επισκόπηση της βιβλιογραφίας Αν η έρευνα είναι ποιοτική παρουσιάζονται οι στόχοι στους οποίους θα επικεντρωθεί η έρευνα και οι οποίοι δεν καλύπτονται επαρκώς από τη σύγχρονη θεωρία και έρευνα. Τα ερωτήματα μπορεί να είναι λιγότερο σαφή.
(β) Περιγράφεται ο σχεδιασμός της έρευνας (περιγραφική έρευνα, πειραματική, παρατήρηση, ιστορική κ.λπ.). Παρουσιάζεται το σκεπτικό σχετικά με τον συγκεκριμένο ερευνητικό σχεδιασμό.
(γ) Δείγμα: Περιγράφονται τα γενικά χαρακτηριστικά του πληθυσμού από τον οποίον θα συλλεγούν τα δεδομένα. Αναπτύσσεται η λογική με βάση την οποία θα επιλεγεί το δείγμα. ΄Εγκριση από Επιτροπή Δεοντολογίας
(δ) Μετρήσεις: Αν η έρευνα είναι ποσοτική περιγράφονται οι μεταβλητές και η λειτουργοποίηση της διαδικασίας. Αν η έρευνα είναι ποιοτική τη συλλογή δεδομένων την κάνει ο ίδιος ο ερευνητής που είναι το βασικό εργαλείο συλλογής δεδομένων.
(ε) Διαδικασία συλλογής δεδομένων Στην ποσοτική έρευνα περιγράφονται οι διαδικασίες συλλογής δεδομένων (αν τη διαδικασία θα τη χειριστεί ο ερευνητής, συνεργάτες, αν τα ερωτηματολόγια θα αποσταλούν μέσω ταχυδρομείο κλπ). Στην ποιοτική έρευνα περιγράφονται οι διαδικασίες που θα ακολουθηθούν, ο ρόλος του ερευνητή, ο βαθμός συμμετοχής του, η εγκυρότητα και αξιοπιστία του εγχειρήματος.
(στ) Πιλοτική δοκιμή (ζ) Διαδικασίες ανάλυσης δεδομένων Αν η έρευνα είναι ποσοτική περιγράφονται οι στατιστικές διαδικασίες για κάθε ένα από τα ερωτήματα. Αν η έρευνα είναι ποιοτική περιγράφονται οι τεχνικές ανάλυσης δεδομένων.
(η) Περιορισμοί της ερευνητικής μελέτης (π. χ (η) Περιορισμοί της ερευνητικής μελέτης (π.χ. περιορισμοί λόγω της φύσης του δείγματος που είναι διαθέσιμο, της συγκεκριμένης στρατηγικής κλπ)
(θ) Χρονοδιάγραμμα που αναφέρεται στο χρονικό διάστημα που προβλέπεται να διαρκέσει το κάθε βήμα (π.χ. η επιλογή ή η ανάπτυξη του εργαλείου, η αναζήτηση του δείγματος, η πιλοτική έρευνα κλπ)
Βιβλιογραφία Βασική βιβλιογραφία Συμπληρωματική βιβλιογραφία Babbie, E. (2011) Εισαγωγή στην Κοινωνική Έρευνα, Κεφ. 3 ενότητες «Πώς να σχεδιάσετε ένα ερευνητικό πρόγραμμα» και «Η ερευνητική πρόταση» Ιωσηφίδης, Θ. (2008) Ποιοτικές μέθοδοι έρευνας στις κοινωνικές επιστήμες Κεφ. 2 «Ο σχεδιασμός της ποιοτικής κοινωνικής έρευνας» Mason, J. (2011) Η Διεξαγωγή της Ποιοτικής Έρευνας κεφ.2 Προγραμματισμός και σχεδιασμός της ποιοτικής έρευνας Συμπληρωματική βιβλιογραφία Έγγραφο στην η-τάξη «Οδηγίες για την εκπόνηση επιστημονικών εργασιών» Kelly, M. (1998) Writing a research proposal, in C. Seale (ed.) Researching Society and Culture, London: Sage. Mertens, D. (2009) Γράφοντας την ερευνητική μας πρόταση, Έρευνα και Αξιολόγηση στην Εκπαίδευση και την Ψυχολογία, Αθήνα: Μεταίχμιο. Silverman, D. (2000) Writing a research proposal, Doing Qualitative Research: a practical handbook, London: Sage.