Υστεροβυζαντινή περίοδος ( )

Slides:



Advertisements
Παρόμοιες παρουσιάσεις
Η Αγία Σοφία και η Οδηγήτρια του Μυστρά
Advertisements

Η ανάκτηση της Πόλης από το Μιχαήλ Η', τον Παλαιολόγο
ΒΥΖΑΝΤΙΝΗ ΖΩΓΡΑΦΙΚΗ.
BYZANTINA MNHMEIA ΣΤΗ ΦΥΣΗ 3ο Γυμνάσιο Τρικάλων.
Τραπεζούς, Ήπειρος, Νίκαια
Ένταση στα Βαλκάνια..
Αρχιτεκτονική Μέσης Βυζαντινής περιόδου
Βυζαντινό μουσείο, Αθήνα
Έλενα Σταυρακοπουλου Μαρία Σταυροπούλου. Μια καινούργια πολιτεία, όπως ο Μυστράς, δεν θα μπορούσε να αναπτύξει δική της καλλιτεχνική παράδοση. Η εξάρτησή.
TEXNH EKKΛΗΣΙΑΣΤΙΚΗ Α) ΔΙΑΚΟΣΜΗΤΙΚΗ Η’ ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΚΗ;
ΑΓΙΑ ΣΟΦΙΑ.
Η Ρωμαϊκή και Βυζαντινή Φυσιογνωμία της Θεσσαλονίκης
2. Οι Κομνηνοί και η μερική αναδιοργάνωση του κράτους
Η ΔΙΑΔΟΣΗ ΤΟΥ ΧΡΙΣΤΙΑΝΙΣΜΟΥ
Ευρύτερη θεματική προγράμματος:
ΒΥΖΑΝΤΙΝΟΣ ΡΥΘΜΟΣ ΤΑΞΗ: Β ΛΥΚΕΙΟΥ ΤΜΗΜΑ: 3
Ευρύτερη θεματική προγράμματος:
9ο. Ναοδομία Θεσσαλονίκης και Μακεδονίας
Σταυροφοριεσ και βυζαντιο
12o. Η ναοδομία της Κεντρικής και της Νότιας Ελλάδας
8ο. Η ναοδομία στα κράτη της Νίκαιας και της Τραπεζούντας
Ιστορία της Βυζαντινής Αρχιτεκτονικής (4ος – 15ος αι.)
6ο. Αυτοκρατορία και Χριστιανισμός τον 4ο και τον 5ο αιώνα
3ο Εικόνες από λίθο Ι Κ. Λοβέρδου-Τσιγαρίδα, Η Θεοτόκος στη γλυπτική, στο: Μ. Βασιλάκη, επιμ. Μήτηρ Θεού. Απεικονίσεις της Παναγίας στη βυζαντινή τέχνη,
Βασιλάκη Α., Εικονομαχικές εκκλησίες στη Νάξο, ΔΧΑΕ 3 ( ) 49-74
Α. Η ναοδομία της Θεσσαλίας (10ος – 12ος αι.)
Ιταλία: Καλαβρία, Στύλος, Cattolica. Βενετία, Άγιος Μάρκος.
7o The Hand of the Master II : μεσοβυζαντινά ελεφάντινα έργα
5ο. Η ναοδομία από τον Ηράκλειο έως και τον Λέοντα Ϛ’ το Σοφό ( ):
8ο. Η ναοδομία της εποχής των Μακεδόνων, των Κομνηνών και των Αγγέλων (10ος – 12ος αιώνας): ΙΙ. Η οικοδομική παράδοση στην Παλαιά Ελλάδα και την Ήπειρο.
ΙΕΡΟΣΟΛΥΜΑ ΚΑΙ ΑΓΙΟΙ ΤΟΠΟΙ: ΤΟ ΛΙΚΝΟ ΤΟΥ ΧΡΙΣΤΙΑΝΙΣΜΟΥ
9ο. Η ναοδομία της εποχής των Μακεδόνων, των Κομνηνών και των Αγγέλων (10ος – 12ος αιώνας): ΙΙ. Η Ελλαδική «σχολή» (Β’ Μέρος) Αθήνα: Μονή Πετράκη, Άγιοι.
4ο. Ο χριστιανικός ναός στην Ύστερη Αρχαιότητα και το Βυζάντιο:
ΑΓΙΑ ΣΟΦΙΑ.
Η περίοδος της Λατινοκρατίας
Οι σταυροφορίες και η πρώτη άλωση της Πόλης.
Μέση βυζαντινή περίοδος ( )
ΙΕΡΟΣ ΝΑΟΣ ΠΑΜΜΕΓΙΣΤΩΝ ΤΑΞΙΑΡΧΩΝ
ΙΕΡΟΣ ΝΑΟΣ ΑΓΙΩΝ ΑΠΟΣΤΟΛΩΝ
Χριστιανική και Βυζαντινή Αρχαιολογία
 Αρχιτεκτονική Προέλευση παλαιοχριστιανικών βασιλικών Ξυλόστεγη βασιλική Περίκεντρα κτήρια Τρουλαίες βασιλικές Αγία Σοφία Κωνσταντινούπολης Σταυροειδής.
ΤΕΧΝΕΣ & ΨΗΦΙΔΩΤΑ.
και η μερική αναδιοργάνωση
Συγκέντρωση υλικού- επιμέλεια: Καλλιόπη Κανάκη Χαραλαμποπούλου
Γ. Βελένης, Το πολύκογχο ιερό βήμα των τρισυπόστατων εκκλησιών της Τουρκοκρατίας, στο: Εκκλησίες IΙ (1982) Γ. Σκιαδαρέσης, Προσκτίσματα μεταβυζαντινών.
1 Α’ Παλαιοχριστιανική Τέχνη (2 ος αι. – αρχές 7 ου αι.) Χριστιανική και Βυζαντινή Αρχαιολογία Ενότητα Ε: Μεταβυζαντινή Τέχνη (1453 – αρχές 19ου αι.) –
Παλαιολόγεια Αναγέννηση 14 ος αιώνας. ΟΙ ΑΠΑΡΧΕΣ ΤΗΣ ΠΑΛΑΙΟΛΟΓΕΙΑΣ ΑΝΑΓΕΝΝΗΣΗΣ Η παλαιολόγεια δυναστεία υπήρξε η μακροβιότερη που πέρασε από την Αυτοκρατορία,
ΘΕΜΑΤΑ ΟΙΚΟΔΟΜΙΚΗΣ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑΣ ΣΤΟ ΒΥΖΑΝΤΙΟ Αρχιτεκτονικά προπλάσματα και οι απεικονίσεις τους.
ΕΙΚΟΝΟΜΑΧΙΑ ( ) Μεταξύ του 726 και 843 η βυζαντινή αυτοκρατορία ταράχτηκε από μια θεολογική σύγκρουση, που έμεινε γνωστή στην ιστορία με το όνομα.
Ιφιγένεια Ποντίκη Φιλόλογος ΑΝΑΓΕΝΝΗΣΙΑΚΗ ΤΕΧΝΗ 15 ος- αρχές 17 ου αι. Ζωγραφική, Γλυπτική, Αρχιτεκτονική.
Χριστιανική και Βυζαντινή Αρχαιολογία
Υπεύθ. Καθηγήτρια: Γαβαλά Ει. Επιμέλεια: Ιρένα Κιοσάνη
ΕΚΚΛΗΣΙΕΣ ΜΥΣΤΡΑ Αγιος Δημήτριος (Μητρόπολη) κτίσθηκε το Βασιλική ξυλόστεγη, με ωραία γλυπτά στο τέμπλο και τοιχογραφίες. Στο προαύλιο της βρίσκεται.
ΕΝΟΤΗΤΑ Α Μεσαιωνικός κόσμος Ι θεοκρατικός χώρος
5η Συνάντηση 1/11/2016 Παρακμή και πτώση του Βυζαντίου 1204 –1453
ΡΟΜΑΝΙΚΗ ΤΕΧΝΗ ΠΓΕΣΣ ΘΡΗΣΚΕΥΤΙΚΑ: Κ.ΚΑΠΕΤΑΝΑΚΗΣ ΟΜΑΔΑ: ΚΟΚΟΜΠΑΪΑ
Ναοί στην περιοχή που ζω
Βυζάντιο Νέα Ρώμη-Κωνσταντινούπολη Άλωση 1204 Άλωση 1453
Το κίνημα των Ναζαρηνών
“ΑΓΙΑ ΣΟΦΙΑ” ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ
Εκκλησιαστική τέχνη – Οι Ρυθμοί των Ναών
Ρομανική τέχνη και βυζαντινή τέχνη
Μονή Αγίου Νικολάου ΦιλανθρωπΗνών
ΤΑ ΒΑΛΚΑΝΙΑ ΤΩΝ ΑΛΛΗΛΟΣΥΓΚΡΟΥΟΜΕΝΩΝ ΕΘΝΙΚΩΝ ΕΠΙΔΙΩΞΕΩΝ
Αγία Σοφία Συγγραφέας Ελένη Π..
Χρονολογικός πίνακας των Βυζαντινών χρόνων
Ο Ευαγγελισμός στην ορθόδοξη και δυτική ζωγραφική
Αρχιτεκτονικη Οι αρχιτεκτονικοί ρυθμοί των εκκλησιών είναι η βασιλική με τρούλο (ναός της Αγίας Σοφίας), ο σταυροειδής ναός με τρούλο και ο οκταγωνικός.
και η μερική αναδιοργάνωση
30β. Τα ελληνικά κράτη μετά την άλωση της Πόλης
Μεταγράφημα παρουσίασης:

Υστεροβυζαντινή περίοδος (1204-1453)

Μετά την κατάληψη της Κωνσταντινούπολης από τους σταυροφόρους το 1204, το Βυζάντιο βρίσκεται υπό λατινική κυριαρχία εκτός από ορισμένα εδάφη (Νίκαια, Ήπειρος Τραπεζούντα). Η Αυτοκρατορία και το Πατριαρχείο είναι στην εξορία (Νίκαια), αλλά οι νέες μικρές και αυτόνομες ηγεμονίες, προβάλλουν δυνάμει διεκδικητές. Η αγωνία από την προϊούσα σήψη του Κράτους της εποχής των Αγγέλων, που αισθητοποιήθηκε στη φορτισμένη τέχνη της τελευταίας περιόδου, παραχωρεί τη θέση της στην προσδοκία για την ανάκτηση των χαμένων εδαφών. Η προσδοκία γίνεται έκφραση βεβαιότητας μέσα από την τέχνη του Δεσποτάτου της Ηπείρου (αρχιτεκτονική, μνημειακή ζωγραφική, γλυπτική). Παράλληλα και τα υπόλοιπα βαλκανικά κράτη μεγαλύνονται, όπως το Σερβικό και το Βουλγαρικό, και διαμορφώνουν μία εξίσου ηγεμονική τέχνη που βασίζεται στις διδαχές της βυζαντινής και ενίοτε αποτελεί έργο βυζαντινών καλλιτεχνών. Ενδεικτικά παραδείγματα είναι η Studenica, η Mileseva, η Zica, αργότερα η περίφημη Sopocani στη μεσαιωνική Σερβία και ο ναός των Αποστόλων Πέτρου και Παύλου στο Τύρνοβο της Βουλγαρίας. Το ανερχόμενο σερβικό βασίλειο έχει να επιδείξει μία σειρά από τοιχογραφημένα σύνολα σε βυζαντινή τεχνοτροπία που διεισδύει στο βασίλειο των Νεμάνια από ένα βυζαντινό αγιογράφο το Νικόλαο Την ίδια εποχή στον ελλαδικό χώρο τοιχογραφούνται σποραδικά κάποια μνημεία, κυρίως στις περιοχές όπου κυριαρχούσαν οι Κομνηνοδουκάδες της Ηπείρου.

Studenica. Μονή Παναγίας Ευεργέτιδας Studenica. Μονή Παναγίας Ευεργέτιδας. 1208/9 Η βασιλική μονή της Παναγίας Ευεργέτιδας στη Studenica, κτίσμα του Στέφανου Νεμάνια τοιχογραφήθηκε με δαπάνες του γιου του ιδρυτή και ηγούμενου της μονής Σάββα Νεμάνια, το μετέπειτα άγιο Σάββα των Σέρβων. Η πρώτη φάση του 1208/9 υπογράφεται από τον Έλληνα ζωγράφο Νικόλαο

Mileseva. Μονή Κοιμήσεως της Θεοτόκου. 1222-1228

Άρτα. Μονή Βλαχέρνας. περ.1250-1260

Κωνσταντινούπολη. Αγία Σοφία. Ψηφιδωτό Δέησης. Β’ μισό 13ου αι.

Άρτα. Παρηγορίτισσα. 1290

Πύλη Τρικάλων. Πόρτα Παναγιά. 1285

Πύλη Τρικάλων. Πόρτα Παναγιά. 1285