Ευρωπαϊκή Ιστορία 5 συνάντηση (21/3/2017) Ευρωπαϊκή Ιστορία 5 συνάντηση (21/3/2017) Αναγέννηση-Ουμανισμός Μεταρρύθμιση-Αντιμεταρρύθμιση
Αναγέννηση Βασικά χαρακτηριστικά Συνέχεια και ασυνέχεια Η Ευρώπη κυρίαρχη παγκόσμια δύναμη Κλίμα και πληθυσμός. 380 με 450 παγκόσμια 100 Ευρώπη Μετανάστευση (το πολύ 0,5 εκ. κυρίως Πορτογαλία) Πίεση από Οθωμανική Αυτοκρατορία (1520-50) κορύφωση (Ουγγαρία, νησιά)
Κράτος και κοινωνίας Οργάνωση Κρατών (Ιταλικές πόλεις, Ίβηρες, μοναρχίες) Πόλεις (100.000 Παρίσι, Βενετία, Λισαβώνα, Σεβίλλη, Λονδίνο) Φόροι. Πώληση δημόσιων αξιωμάτων Τεχνικές νέες (το κανόνι) Αδυναμία και διάλυση φεουδαλικών δομών Αριστοκράτες και αστοί
Τέχνες Η γέννηση του καλλιτέχνη (εργαστήρια, παραγγελίες δημόσιες, εκκλησιαστικές και ιδιωτικές) Η προοπτική Ζωγραφική, γλυπτική, αρχιτεκτονική Σχολές Πνεύμα Universalis
Αναγέννηση. Περίοδος τριών αιώνων 14ος-16ος αιώνας. Αναγέννηση. Περίοδος τριών αιώνων 14ος-16ος αιώνας. Μία από τις σπάνιες ιστορικές περιόδους που οι πρωταγωνιστές της αυτοπροσδιορίστηκαν. Οι Ιταλοί ουμανιστές του Quattrocento κάνουν λόγο για Rinascita. Οι ίδιοι προσέλαβαν με όρους ασυνέχειας την περίοδο και διέκριναν από τον Μεσαίωνα. Είναι έτσι; Σε κάθε περίπτωση η Αναγέννηση αγκαλιάζει σειρά από φαινόμενα: γράμματα, τέχνες, επιστήμες αλλά και μεγάλες αλλαγές: Κράτος (Μακιαβέλι), Ανακάλυψη Αμερικής (άρα μαζική εισαγωγή πολύτιμων μετάλλων και ανάπτυξη καπιταλιστικής, Διαδικασία πολιτισμού (Νόρμπερτ Ελίας, Άλμπερτ Χίρσμαν)
Ουμανισμός. Δεν συμπίπτει με Αναγέννηση Ουμανισμός. Δεν συμπίπτει με Αναγέννηση. Έκφανσή της σε εκπαίδευση και παιδαγωγική. (ανακαλεί αρχαιοελληνική παιδεία. Χρήση του όρου. Ο 19ος αιώνας στην Ευρώπη και μεγάλο μέρος του 20ου σφραγίστηκαν από την αναφορά στον Ουμανισμό. Στη Γερμανία μέχρι την επικράτηση του Ναζισμού πολλοί παιδαγωγοί αναφέρονται διαρκώς στον όρο. Το ίδιο Γαλλία. Ελλάδα. Ευρεία χρήση του όρου μέχρι και τη μεταρρύθμιση του 1964. Ακόμη και σήμερα. Χρησιμοποιείται ο όρος ανθρωπισμός. Είναι ένα από τα παράδοξα της ελληνικής ιστορίας. Οι Ουμανιστές αναφέρονται στου Αρχαίους (Έλληνες και Ρωμαίους) και εμείς στους ουμανιστές της Αναγέννησης. (σκέψεις για τις επιρροές της Ελληνικής εκπαίδευσης).
Περίοδος ουμανισμού. Ο Άγγλος M. P Περίοδος ουμανισμού. Ο Άγγλος M. P. Gilmore (The World of Humanism, 1952). 1453-1517 (Κωνσταντινούπολη-Λούθηρος). Άλλοι στον Δάντη (Dante Alighieri 1365-1321) εθνικό ποιητή της Ιταλίας και θεμελιωτή της σύγχρονης ιταλικής γλώσσας. Θεία κωμωδία Εκπρόσωποι Ουμανισμού. Γνωστότερος ο Ολλανδός Έρασμος (Desiderius Erasmus, 1469-1536), Άλλοι Ισπανός Βίβες, Άγγλος Colet, Γάλλος Rabelais, Γερμανός Μέλαχθων, Ιταλοί: Πετράρχης, Γκουαρίνο, Φερράρε, Βερόνε, Βερτζέριο Βυζαντινοί: Βησσαρίων, Χαλκοκονδύλης, Εμμανουήλ Χρυσολωράς, Πλήθων Γεμιστός (1355-1450) Πλατωνική Ακαδημία
Desiderius Erasmus Roterodamus (October 28,[1] 1466/1469 – July 12, 1536), sometimes known as Desiderius Erasmus of Rotterdam, was a Dutch Renaissance humanist
Ο Ουμανισμός ρεύμα συμπαγές και ομοιόμορφο; Διαφορές αλλά και κοινά Πχ. Έρασμος και Rabelais (διαφορές). Rabelais κανένας κανόνας. Πλήρης ελευθερία. Γαργαντούας: μιλεί όλες τις γλώσσες, γνωρίζει όλα τα επαγγέλματα, παίζει όλα τα μουσικά όργανα. Γνώση της επιστήμης. Έρασμος. Κανόνες σε συνδυασμό με ελεύθερη βούληση. Λιγότερο επιστημονικό και περισσότερο λογοτεχνικό και γενικότερα πολιτισμικό. Κεντρικός στόχος, σύμφωνα με τη διατύπωση του Έρασμου: Το πέρασμα από τη φυσική κατάσταση στην κατάσταση του πολιτισμού. Επιστροφή στους κλασικούς Έλληνες και Λατίνους. Μεγάλα κείμενα. Μελέτη τους.
Συνέπειες Έρασμου. Πλάτωνας αντί Αριστοτέλη Συνέπειες Έρασμου. Πλάτωνας αντί Αριστοτέλη . Βασικά παιδαγωγικά χαρακτηριστικά Ουμανισμού. Αριστοκρατισμός. Κατ’ οίκον διδασκαλία. Ωστόσο νεωτερισμός του Έρασμου: μικρές ομάδες. Κοσμοπολιτισμός. Όχι σύνορα Θρησκεία. Παραμένουν πιστοί χριστιανοί. Εμπλουτισμός με τα κλασικά κείμενα. Παιδαγωγικά. Έρασμος. Μέθοδος μελέτης. Ανάγνωση κειμένου. Πώρο διάβασμα ιδέες και έμπνευση. Δεύτερο διάβασμα εντατικό και αναλυτικό. Μετά σημειωματάριο (έγραψε βιβλίο για το πώς κρατάνε σημειώσεις οι μαθητές).