Κέντρο Συμβουλευτικής & Προσανατολισμού Μαγνησίας Κτίριο Μουρτζούκου, Βόλος Αγγελική Καραμπατζάκη Σύμβουλος ΣΕΠ-Υπεύθυνη ΚΕ.ΣΥ.Π
Από το Δημοτικό στο Γυμνάσιο: οι συνιστώσες της Μετάβασης Από το Δημοτικό στο Γυμνάσιο: οι συνιστώσες της Μετάβασης. Προγράμματα Μετάβασης. Μετάβαση & Σχολικός Προσανατολισμός: ο ρόλος του ΚΕ.ΣΥ.Π.
Η Μετάβαση περιλαμβάνει ….. Αλλαγή Πένθος - απώλεια Προσαρμογή (σχολική : σε νέο ρόλο, στο περιβάλλον-άνθρωποι, φυσικός χώρος, απαιτήσεις- προσωπική: φυσική κατάσταση κοινωνικές σχέσεις) Αυτό-εικόνα Διαθέσιμη κοινωνική υποστήριξη
ΑΛΛΑΓΕΣ ΣΤΗΝ ΑΥΤΟΕΚΤΙΜΗΣΗ ΚΑΤΑ ΤΗ ΔΙΑΡΚΕΙΑ ΜΕΤΑΒΑΣΕΩΝ όταν διαπιστώνουμε ότι τα καταφέραμε, η αυτοεκτίμησή μας ανεβαίνει αναπτύσσουμε μια αρνητική στάση προς την νέα αυτή κατάσταση και οι προσπάθειές μας επικεντρώνονται σε ενέργειες που αποσκοπούν στην αποφυγή της αλλαγής. αναλύουμε το νόημά της μετάβασης στη ζωή μας, εσωτερικεύουμε τη σημασία της 7) ΕΣΩΤΕΡΙΚΕΥΣΗ ΤΗΣ ΕΜΠΕΙΡΙΑΣ 2) ΑΡΝΗΣΗ 6) ΑΝΑΖΗΤΗΣΗ ΝΟΗΜΑΤΟΣ ΤΗΣ ΜΕΤΑΒΑΣΗΣ 3) ΚΑΤΑΘΛΙΨΗ ΑΥΤΟΕΚΤΙΜΗΣΗ 1) ΜΟΥΔΙΑΣΜΑ βιώνουμε την καινούργια κατάσταση Αισθανόμαστε καταρχήν ένα μούδιασμα που μας φέρνει το ξαφνικό της κατάστασης. 5) ΔΟΚΙΜΗ ΤΟΥ ΚΑΙΝΟΥΡΙΟΥ 4) ΑΠΟΔΟΧΗ ΤΗΣ ΠΡΑΓΜΑΤΙΚΟΤΗΤΑΣ - ΠΑΡΑΙΤΗΣΗ οι άμυνές μας πέφτουν και αφηνόμαστε –αναγκαστικά συνήθως και όχι συνειδητά- στην πορεία των γεγονότων με μια διάθεση παραίτησης. συνειδητοποιούμε ότι η μετάβαση είναι αναπόφευκτη ΧΡΟΝΟΣ
Συγκρουόμενα συναισθήματα των παιδιών αυτής της περιόδου Φόβοι για τις προκλήσεις Ικανοποίηση, υπερηφάνεια, ανακούφιση που κατάφεραν να ολοκληρώσουν μια βασική βαθμίδα εκπαίδευσης Ενθουσιασμός για το «καινούργιο ξεκίνημα» Ευχαρίστηση που μεγαλώνουν Αγωνία για τις διαπροσωπικές σχέσεις αλλά και την ανταπόκριση στις καινούργιες απαιτήσεις Λύπη/θλίψη/πένθος Σύγχυση και σύγκρουση με τον εαυτό τους Άγχος και Ανασφάλεια γιατί αφήνουν ένα γνώριμο και οικείο περιβάλλον για ένα άγνωστο αλλά και για πιθανή ανημποριά Ανυπομονησία
Διαφορές από το δημοτικό στο γυμνάσιο ΔΗΜΟΤΙΚΟ ΓΥΜΝΑΣΙΟ Διαρκής καθημερινή ρουτίνα Γνώριμες εκπαιδευτικές απαιτήσεις/ προσδοκίες /ευθύνες/πρακτικές Διαρκής αλλαγή στην καθημερινή ρουτίνα – νέες και άγνωστες ευθύνες, απαιτήσεις, πρακτικές Αναγνωρίζονται και αντιμετωπίζονται ως οι μεγαλύτεροι μαθητές του συστήματος Αναγνωρίζονται και αντιμετωπίζονται ως τα μικρότερα μέλη του συστήματος Ένας εκπαιδευτικός είναι καθημερινά στην τάξη Ο δάσκαλος μπορεί να παραμείνει παραπάνω σε κάποιο μάθημα εάν υπάρχουν δυσκολίες Καθημερινά μπορεί να έχει τουλάχιστον 10 ή περισσότερους εκπαιδευτικούς ανά 45΄ με διαφορετικούς διδακτικούς τρόπους και προσωπικότητες. Ταχύτεροι ρυθμοί διδασκαλίας, πιο σύντομος χρόνος με κάθε καθηγητή/μάθημα Δεν τους ανταγωνίζονται εύκολα και είναι δημοφιλείς/πρότυπα στα μάτια των μικρότερων μαθητών Σταθερές φιλίες Συνήθως μικρός αριθμός τμημάτων της ΣΤ΄ τάξης Περισσότερο ανταγωνισμό σε ακαδημαϊκό επίπεδο αλλά και σε αθλητικό και δραστηριοτήτων Νέοι φίλοι - Περισσότερα τμήματα άρα μεγαλύτερες αριθμητικά τάξεις, αλληλεπιδράσεις, διαφορετικότητα και πολυπλοκότητα
Διαστάσεις Αλλαγών Δομικές αλλαγές: αφορούν στο πλαίσιο του σχολείου και συμβαίνουν σε τομείς όπως οργανωτικές διαδικασίες και κοινωνικό δίκτυο, αναλυτικό πρόγραμμα, μεθοδολογία μάθησης και σχολική κουλτούρα, σχέσεις με καθηγητές. Ατομικές αλλαγές : περιλαμβάνουν σωματικές, διανοητικές, συναισθηματικές και κοινωνικές διαστάσεις.
Αναπτυξιακές ανάγκες Διανοητικές: οι νέοι έφηβοι μαθητές είναι περίεργοι, κινητοποιημένοι να πετύχουν στις προκλήσεις και ικανοί στην επίλυση προβλημάτων και σύνθετης σκέψης Κοινωνικές: υπάρχει μια έντονη ανάγκη να ανήκουν και να είναι αποδεκτοί από τους ομότιμους ενώ βρίσκουν τη δική τους θέση στον κόσμο δεσμευμένοι σε μια αναζήτηση της ταυτότητάς τους σε πολλά επίπεδα ενώ μετατοπίζουν την προσοχή τους από την οικογένεια στους συνομήλικους Σωματικές : ωριμάζουν με διαφορετικούς ρυθμούς και βιώνουν γρήγορη και ακανόνιστη ανάπτυξη ενώ οι σωματικές αλλαγές προκαλούν κινήσεις αμήχανες και ασυντόνιστες Συναισθηματικές και ψυχολογικές: είναι ευάλωτοι και ενσυνείδητοι και συχνά βιώνουν απρόβλεπτες μεταβολές στη διάθεσή τους Ηθικές: είναι ιδεαλιστές και θέλουν να επηρεάσουν στο να γίνει ένας καλύτερος κόσμος.
ΓΙΑ ΟΜΑΛΗ ΑΛΛΑ ΚΑΙ ΔΥΝΑΜΙΚΗ - ΕΝΤΑΞΗ ΣΤΗΝ ΚΟΙΝΩΝΙΑ Ανάπτυξη του ατόμου, έτσι ώστε αυτό να μάθει να περνά συνειδητά και με ωριμότητα τα μεταβατικά στάδια στην εργασία και στη ζωή. Δυναμική προσαρμογή σε νέα δεδομένα με ευελιξία και εμπιστοσύνη στον εαυτό ΜΕΤΑΒΑΣΗ ΛΗΨΗ ΑΠΟΦΑΣΗΣ ΚΡΙΤΙΚΗ ΑΥΤΟΓΝΩΣΙΑ ΚΟΙΝΩΝΙΟΓΝΩΣΙΑ
ΑΥΤΟΓΝΩΣΙΑ ΠΛΗΡΟΦΟΡΗΣΗ ΑΠΟΦΑΣΗ ΜΕΤΑΒΑΣΗ ΣΤΟΧΟΙ ΤΟΥ Σ.Ε.Π. ΑΥΤΟΓΝΩΣΙΑ ΠΛΗΡΟΦΟΡΗΣΗ ΑΠΟΦΑΣΗ ΜΕΤΑΒΑΣΗ Προσδοκίες Αξιολόγηση Επιλογή ΚΕΣΥΠ ΒΟΛΟΥ 2017
ΑΥΤΟΓΝΩΣΙΑ ΠΛΗΡΟΦΟΡΗΣΗ ΑΠΟΦΑΣΗ ΜΕΤΑΒΑΣΗ ΣΤΟΧΟΙ ΤΟΥ Σ.Ε.Π. ΑΥΤΟΓΝΩΣΙΑ ΠΛΗΡΟΦΟΡΗΣΗ ΑΠΟΦΑΣΗ ΜΕΤΑΒΑΣΗ Προσδοκίες Συναίσθημα Αξιολόγηση Προετοιμασία Επιλογή Βιογραφικό ΚΕΣΥΠ ΒΟΛΟΥ 2017
ΑΥΤΟΓΝΩΣΙΑ ΠΛΗΡΟΦΟΡΗΣΗ ΑΠΟΦΑΣΗ ΜΕΤΑΒΑΣΗ ΣΤΟΧΟΙ ΤΟΥ Σ.Ε.Π. ΑΥΤΟΓΝΩΣΙΑ ΠΛΗΡΟΦΟΡΗΣΗ ΑΠΟΦΑΣΗ ΜΕΤΑΒΑΣΗ Ενδιαφέροντα Αξίες Ικανότητες Δεξιότητες Προσδοκίες Συναίσθημα Αξιολόγηση Προετοιμασία Επιλογή Βιογραφικό ΚΕΣΥΠ ΒΟΛΟΥ 2017
ΑΥΤΟΓΝΩΣΙΑ ΠΛΗΡΟΦΟΡΗΣΗ ΑΠΟΦΑΣΗ ΜΕΤΑΒΑΣΗ ΣΤΟΧΟΙ ΤΟΥ Σ.Ε.Π. ΑΥΤΟΓΝΩΣΙΑ ΠΛΗΡΟΦΟΡΗΣΗ ΑΠΟΦΑΣΗ ΜΕΤΑΒΑΣΗ Ενδιαφέροντα Αξίες Πηγές Διασταύρωση Ικανότητες Δεξιότητες Διέξοδοι Συνθήκες Προσδοκίες Συναίσθημα Αξιολόγηση Προετοιμασία Επιλογή Βιογραφικό ΚΕΣΥΠ ΒΟΛΟΥ 2017
ΑΥΤΟΓΝΩΣΙΑ ΠΛΗΡΟΦΟΡΗΣΗ ΑΠΟΦΑΣΗ ΜΕΤΑΒΑΣΗ ΣΤΟΧΟΙ ΤΟΥ Σ.Ε.Π. ΑΥΤΟΓΝΩΣΙΑ ΠΛΗΡΟΦΟΡΗΣΗ ΑΠΟΦΑΣΗ ΜΕΤΑΒΑΣΗ Ενδιαφέροντα Αξίες Πηγές Διασταύρωση Ικανότητες Δεξιότητες Διέξοδοι Συνθήκες Προσδοκίες Συναίσθημα Αξιολόγηση Προετοιμασία Επιλογή Βιογραφικό ΚΕΣΥΠ ΒΟΛΟΥ 2017
ΑΥΤΟΓΝΩΣΙΑ ΠΛΗΡΟΦΟΡΗΣΗ ΑΠΟΦΑΣΗ ΜΕΤΑΒΑΣΗ ΣΤΟΧΟΙ ΤΟΥ Σ.Ε.Π. ΑΥΤΟΓΝΩΣΙΑ ΠΛΗΡΟΦΟΡΗΣΗ ΑΠΟΦΑΣΗ ΜΕΤΑΒΑΣΗ Ενδιαφέροντα Αξίες Πηγές Διασταύρωση Ικανότητες Δεξιότητες Διέξοδοι Συνθήκες Προσδοκίες Συναίσθημα Αξιολόγηση Προετοιμασία Επιλογή Βιογραφικό ΚΕΣΥΠ ΒΟΛΟΥ 2017
ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΑ ΜΕΤΑΒΑΣΗΣ…..
Προσδοκίες Μαθητών κατά τη διερεύνηση αναγκών Προσδοκίες Μαθητών κατά τη διερεύνηση αναγκών «Κίνδυνοι που θα αντιμετωπίσουμε στο Γυμνάσιο» «Τι θα κάνω στο Γυμνάσιο; Τι Δυσκολίες που θα συναντήσουμε» «Να αντιμετωπίσω τις δύσκολες καταστάσεις του γυμνασίου που με κάνουν να νιώθω άσχημα» «Πώς να πλησιάσουμε παιδιά στο Γυμνάσιο» - «Γνωριμία με καινούργιους φίλους» «Να μιλήσουμε για τα προβλήματα που θα αντιμετωπίσουμε στο Γυμνάσιο» «Πώς να μη μπλέξουμε στο Γυμνάσιο» «Η αλλαγή του περιβάλλοντος από το δημοτικό σε γυμνάσιο» «Η αντιμετώπιση καινούργιων πραγμάτων (περιβάλλον, δάσκαλοι και παιδιά) στο Γυμνάσιο» «Ένας άγνωστος κόσμος το Γυμνάσιο» «Προετοιμασία μιας καινούργιας ζωής στο Γυμνάσιο» «Συζήτηση για το μέλλον»
Συνιστώσες Μετάβασης Ακαδημαϊκή μετάβαση Διαδικαστική Μετάβαση Κοινωνική Μετάβαση
Στόχοι των Προγραμμάτων Μετάβασης Να διερευνήσουν συναισθήματα και αντιλήψεις για τη νέα κατάσταση, αλλαγή που βιώνουν στο στάδιο ζωής που βρίσκονται Να δουν το γεγονός ότι μεγαλώνουν και αλλάζουν ως μια φυσική διαδικασία Να αναγνωρίσουν τα δύσκολα και τα ευχάριστα συναισθήματα που συνδέονται με το μεγάλωμα/αλλαγή και το γυμνάσιο Να εκφράσουν δυσκολίες και αγωνίες που πιστεύουν ότι θα συναντήσουν Να αναγνωρίσουν ικανότητες που θα τους βοηθήσουν να αντιμετωπίσουν αυτές τις δυσκολίες Να σκεφτούν το μέλλον, τι θέλουν να κάνουν, να γίνουν Να μάθουν να θέτουν ρεαλιστικούς προσωπικούς στόχους για τον εαυτό τους και τη ζωή τους Να σκεφτούν ότι τα πράγματα μπορεί να είναι διαφορετικά στο μέλλον
Θεματικοί άξονες των Προγραμμάτων ΑΥΤΌ-ΕΙΚΟΝΑ, ΑΥΤΟΠΕΠΟΙΘΗΣΗ, ΑΥΤΟΕΚΤΙΜΗΣΗ ΜΕΓΑΛΩΜΑ ΚΑΙ ΑΛΛΑΓΗ ΩΣ ΦΥΣΙΚΗ ΔΙΑΔΙΚΑΣΙΑ ΔΙΑΠΡΟΣΩΠΙΚΕΣ ΣΧΕΣΕΙΣ – ΦΙΛΙΑ: ΔΙΑΤΗΡΗΣΗ/ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΑ ΑΝΤΙΜΕΤΩΠΙΣΗ ΠΡΟΒΛΗΜΑΤΩΝ & ΔΥΣΚΟΛΙΩΝ ΘΕΣΠΙΣΗ ΠΡΟΣΩΠΙΚΩΝ ΣΤΟΧΩΝ & ΕΠΙΤΕΥΞΗ ΤΟΥΣ ΠΡΟΕΤΟΙΜΑΣΙΑ ΑΠΟΧΩΡΙΣΜΟΥ ΤΟΥ ΔΗΜΟΤΙΚΟΥ – ΕΞΟΙΚΕΙΩΣΗ ΜΕ ΤΟ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝ ΤΟΥ ΓΥΜΝΑΣΙΟΥ
Αποτελεσματική Στρατηγική Προετοιμασία με συζήτηση, ενημέρωση, επισκέψεις Επικοινωνία με το γυμνάσιο για να υπάρξει μια πρώτη γνωριμία και επαφή με το νέο περιβάλλον Ενθάρρυνση για μοίρασμα συναισθημάτων, εμπειριών και πως τις αντιμετωπίζουν τη νέα κατάσταση. Για συμμετοχή σε όσο το δυνατό περισσότερες δραστηριότητες που θα τους βοηθήσουν να διερευνήσουν, να μάθουν και να ενταχθούν καλύτερα στη σχολική ζωή ενώ ταυτόχρονα, θα τους βοηθήσουν να δημιουργήσουν σχέσεις με ομότιμους και να διατηρήσουν επαφή με τους παλιούς φίλους Ανάπτυξη ρεαλιστικών στόχων και προσδοκιών βασισμένους στις προσωπικές τους ικανότητες, ενδιαφέροντα και αξίες
ΤΑ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΑ ΜΕΤΑΒΑΣΗΣ ΠΕΡΙΛΑΜΒΑΝΟΥΝ Εκπαίδευση του διδακτικού προσωπικού στο θέμα Συνεργασία με τον καθορισμένο συντονιστή-δάσκαλο μετάβασης προκειμένου να προγραμματιστούν συναντήσεις με την ομάδα των παιδιών που βρίσκονται σε αυτό το στάδιο μετάβασης Εκπαιδευτικά εργαστήρια με τους μαθητές της ΣΤ΄ τάξης Ενημερωτικές-επιμορφωτικές συναντήσεις με τους γονείς των μαθητών της ΣΤ΄ τάξης Επισκέψεις στο γυμνάσιο που θα πάνε οι μαθητές την επόμενη χρονιά αλλά και του Δ/ντή του γυμνασίου στο δημοτικό Συμπλήρωση ερωτηματολογίων και αξιολόγηση
Ο ρόλος του ΚΕΝΤΡΟΥ ΣΥΜΒΟΥΛΕΥΤΙΚΗΣ ΚΑΙ ΠΡΟΣΑΝΑΤΟΛΙΣΜΟΥ ΜΑΓΝΗΣΙΑΣ
Ο ρόλος του ΚΕ.ΣΥ.Π. Λειτουργούν σε περιφερειακό επίπεδο ανά Διεύθυνση Εκπαίδευσης συνολικά 79 Κέντρα σε όλη τη χώρα. Υ.Α. 92989/Γ7 /10-08-2012 Στο ΚΕ.ΣΥ.Π., παρέχονται σε καθημερινή βάση, υπηρεσίες εκπαιδευτικής και επαγγελματικής συμβουλευτικής και πληροφόρησης σε όλους τους νέους από 12 μέχρι 25 ετών και στους γονείς τους και μετά από προσυνεννόηση. (Διευρυμένο ωράριο λειτουργίας). Παρέχεται από εξειδικευμένους εκπαιδευτικούς – Συμβούλους ΣΕΠ, ατομική και οικογενειακή συμβουλευτική και πληροφόρηση, σε θέματα επιλογής σπουδών και σχεδιασμού σταδιοδρομίας, με την παράλληλη χορήγηση ψυχομετρικών εργαλείων (τεστ επαγγελματικού προσανατολισμού).
Ο ρόλος του ΚΕ.ΣΥ.Π. Επιπλέον, το ΚΕΣΥΠ, έχει ως κύριο έργο τον σχεδιασμό και συντονισμό της εφαρμογής του ΣΕΠ στα σχολεία της περιοχής του, παρέχοντας οδηγίες για την εφαρμογή του και υποστηρίζοντας τους εκπαιδευτικούς που εφαρμόζουν τον ΣΕΠ εντός και εκτός αναλυτικού προγράμματος, σε ατομική ή ομαδική βάση. Για τον σκοπό αυτό οργανώνει : επιμορφωτικά σεμινάρια, σε θέματα εκπαιδευτικής και επαγγελματικής σταδιοδρομίας. Ημερίδες Πληροφόρησης σε Mαθητές/τριες και Γονείς σε θέματα σπουδών και επαγγελματικού προσανατολισμού (ειδικότητες ΕΠΑΛ, ΕΠΑΣ, ΙΕΚ, τμήματα ΑΕΙ, ΤΕΙ, γενικές πληροφορίες για την αγορά εργασίας καθώς και για τη συμπλήρωση του Μηχανογραφικού Δελτίου.
Ο ρόλος του ΚΕ.ΣΥ.Π. Αναπτύσσει δράσεις και προγράμματα της Ε.Ε. που προάγουν τον θεσμό του ΣΕΠ. Διαθέτει βιβλιοθήκη με βιβλία και πληροφοριακό υλικό σχετικά με τον ΣΕΠ. Συνεργάζεται με τους φορείς της τοπικής κοινωνίας (δήμους, νομαρχίες, επιμελητήρια, μέσα μαζικής ενημέρωσης, σχετικούς με τον επαγγελματικό προσανατολισμό φορείς κ.ά.) καθώς και με τα γραφεία διασύνδεσης ή τα σχετικά τμήματα στα ανώτερα και ανώτατα εκπαιδευτικά ιδρύματα της περιοχής Ν. 1566/1985 ΦΕΚ 167 τ. Α΄Άρθρο 38 , Υ.Α. 7113/Γ2/2-12-97, Υ.Α. 92989/Γ7 /10-08-2012
E-mail: kesyp@dide.mag.sch.gr Στοιχεία επικοινωνίας: ΚΕ.ΣΥ.Π. ΜΑΓΝΗΣΙΑΣ Κτίριο Μουρτζούκου 2ος όροφος Βόλος τηλ. : 2421-39086 E-mail: kesyp@dide.mag.sch.gr