ΥΠΕΥΘΥΝΗ ΚΑΘΗΓΗΤΡΙΑ: ΡΟΒΥΘΑΚΗ ΕΛΕΥΘΕΡΙΑ ΠΕ 02 ΣΧΟΛΙΚΟ ΕΤΟΣ 2015-2016 ΓΥΜΝΑΣΙΟ ΤΖΕΡΜΙΑΔΩΝ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΠΟΛΙΤΙΣΤΙΚΩΝ ΘΕΜΑΤΩΝ ΠΑΡΑΔΟΣΙΑΚΑ ΤΡΑΓΟΥΔΙΑ ΚΑΙ ΧΟΡΟΙ ΤΟΥ ΤΟΠΟΥ ΜΟΥ ΥΠΕΥΘΥΝΗ ΚΑΘΗΓΗΤΡΙΑ: ΡΟΒΥΘΑΚΗ ΕΛΕΥΘΕΡΙΑ ΠΕ 02 ΣΧΟΛΙΚΟ ΕΤΟΣ 2015-2016
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ ΕΡΓΑΣΙΑΣ ΟΜΑΔΑ <<ΑΕΡΑΤΑ!>> - ΚΡΗΤΙΚΟΙ ΧΟΡΟΙ : ΚΟΚΚΙΝΗ ΜΑΡΙΑ, ΚΡΑΣΑΝΑΚΗ ΕΙΡΗΝΗ, ΠΛΑΤΗ ΚΑΤΕΡΙΝΑ ΟΜΑΔΑ <<ΤΟ ΜΠΟΛΙΔΙ>> - ΠΑΡΑΔΟΣΙΑΚΕΣ ΚΡΗΤΙΚΕΣ ΦΟΡΕΣΙΕΣ : ΑΘΑΝΑΣΑΚΗ ΚΑΤΕΡΙΝΑ , ΚΑΣΤΡΙΝΑΚΗ ΜΑΡΙΑ ΟΜΑΔΑ <<ΟΡΕΞΗ>> - ΠΑΡΑΔΟΣΙΑΚΑ ΜΟΥΣΙΚΑ ΟΡΓΑΝΑ: ΑΘΑΝΑΣΑΚΗΣ ΝΙΚΟΣ, ΓΑΛΑΝΑΚΗΣ ΜΑΝΟΛΗΣ, ΠΕΤΡΑΚΗΣ ΜΑΝΟΛΗΣ , ΤΣΑΜΑΝΔΟΥΡΑΣ ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ ΟΜΑΔΑ <<ΟΙ ΜΕΡΑΚΛΗΔΕΣ ΤΟΥ ΝΤΟΥΝΙΑ>> - Ο ΡΟΛΟΣ ΤΗΣ ΠΑΡΑΔΟΣΙΑΚΗΣ ΚΡΗΤΙΚΗΣ ΜΟΥΣΙΚΗΣ ΣΤΙΣ ΠΟΙΚΙΛΕΣ ΕΚΦΑΝΣΕΙΣ ΤΟΥ ΑΝΘΡΩΠΙΝΟΥ ΒΙΟΥ: ΑΘΑΝΑΣΑΚΗ ΔΕΣΠΟΙΝΑ, ΓΚΙΑΟΥΡΑΚΗΣ ΜΑΡΙΝΟΣ, ΣΚΥΒΑΛΑΚΗ ΙΩΑΝΝΑ, ΤΣΑΜΑΝΔΟΥΡΑ ΓΕΩΡΙΑ
ΚΡΗΤΙΚΟΙ ΧΟΡΟΙ
Ο χορός από τα πανάρχαια χρόνια έχει μπει βαθιά στη ζωή του Κρητικού Ο χορός από τα πανάρχαια χρόνια έχει μπει βαθιά στη ζωή του Κρητικού. Η παράδοση φέρει τη Ρέα ως τη μεγάλη μητέρα- Θεά που πρωτοδίδαξε την ορχηστική τέχνη στους Κουρήτες για να καλύψουν τα κλάματα του νεογέννητου Δία. Οι Κρητικοί χορεύοντας δείχνουν την αντρειοσύνη και την παλικαριά τους και δεν χάνουν ποτέ την ευκαιρία να «στελιώσουν» ένα χορό, σε όλες τις εορταστικές περιστάσεις.
Ο ΜΑΛΕΒΙΖΙΩΤΗΣ Ή ΚΑΣΤΡΙΝΟΣ ΠΗΔΗΧΤΟΣ Στη χορευτική κληρονομιά της Κρήτης περιλαμβάνονται είκοσι πέντε παραδοσιακοί χοροί. Γνωστοί σε όλη την Κρήτη είναι : Ο ΣΥΡΤΟΣ Ή ΧΑΝΙΩΤΙΚΟΣ ΤΟ ΠΕΝΤΟΖΑΛΙ Η ΣΟΥΣΤΑ Ο ΣΙΓΑΝΟΣ Ο ΜΑΛΕΒΙΖΙΩΤΗΣ Ή ΚΑΣΤΡΙΝΟΣ ΠΗΔΗΧΤΟΣ
ΣΥΡΤΟΣ Ή ΧΑΝΙΩΤΙΚΟΣ Λέγεται χανιώτικος, επειδή η επινόησή του έγινε στα Χανιά και συρτός, επειδή οι χορευτές χορεύουν όλοι μαζί και συρτά. Οι χορευτές, άντρες και γυναίκες, πιασμένοι χέρι-χέρι στο ύψος του ώμου, σέρνουν αργά τα βήματα τους σε ανοιχτό κύκλο. Τα βήματά του κανονικά είναι 10, όσοι και οι Ιδαίοι δάκτυλοι (5 γυναίκες και 5 άνδρες) που ξεκινούν με κίνηση εμπρός, μετά οπίσω και αριστερά και μετά δεξιά και πίσω στην αρχική θέση.
ΠΕΝΤΟΖΑΛΙ Ανήκει στην κατηγορία των πηδηχτών χορών. Ανήκει στην κατηγορία των πηδηχτών χορών. Ονομάστηκε πεντοζάλι γιατί συμβολίζει το πέμπτο ζάλο (δηλαδή βήμα), την πέμπτη κατά σειρά ελπίδα των Κρητικών για απελευθέρωση της Κρήτης από τους Τούρκους. Γρήγορος, αντρικός χορός που χορεύεται κυκλικά, πιασμένοι από τους ώμους με έντονα πατήματα στο έδαφος. << Tο πεντοζάλι σα χορός έχει ομορφιά και χάρη με δύναμη με λεβεντιά της Κρήτης το καμάρι>>.
ΣΟΥΣΤΑ Ερωτικός χορός της Κρήτης. Άνδρες και γυναίκες βρίσκονται αντικριστά και αποτελούν ζευγάρι. Κάθε άνδρας πλησιάζει το ταίρι του και αναπτύσσεται μεταξύ των χορευτών του κάθε ζευγαριού ένας χορευτικός διάλογος, γεμάτος συμβολισμούς Αποτελείται από τρία βήματα δεξιά και τρία βήματα αριστερά ή από έξι ελαφρώς πηδηχτά βήματα . <<Το σείσμα και το λύγισμα που κάνεις του κορμιού σου σκλαβώνουνε τον άνθρωπο μα δεν το βάνει ο νους σου>>
ΣΙΓΑΝΟΣ Είναι αργός, περπατητός χορός. Χορεύεται από άντρες και γυναίκες με τα χέρια πλεγμένα στους ώμους και αποτελεί την εισαγωγή στον πεντοζάλη. Τα βήματά του είναι βασικά ένα αριστερά και δυο δεξιά . Ο πρωτοχορευτής φαίνεται σαν να σέρνει τη σφιχτοδεμένη ανθρώπινη αλυσίδα, προσπαθώντας να την οδηγήσει κάπου, έξω από τον Λαβύρινθο, στη σωτηρία, όπως ο Θησέας.
ΜΑΛΕΒΙΖΙΩΤΗΣ Ή ΚΑΣΤΡΙΝΟΣ ΠΗΔΗΧΤΟΣ ΜΑΛΕΒΙΖΙΩΤΗΣ Ή ΚΑΣΤΡΙΝΟΣ ΠΗΔΗΧΤΟΣ Λέγεται «Πηδηχτός χορός» από τα νευρικά άλματα και τις αεράτες φιγούρες του. Αποτελείται από οκτώ βήματα με κατεύθυνση προς το κέντρο του κύκλου και άλλα οκτώ προς τα πίσω. Χορεύεται από άντρες και γυναίκες πιασμένους χέρι-χέρι (μπαίνει ένας άνδρας συν μια γυναίκα) σε γωνία και σε ανοιχτό κύκλο.
ΠΑΛΙΟΙ ΚΑΙ ΞΕΧΑΣΜΕΝΟΙ ΧΟΡΟΙ ΤΟΥ ΛΑΣΙΘΙΟΥ Ο ΞΕΝΟΜΠΑΣΑΡΗΣ Είδος σιγανού χορού της επαρχίας Ιεράπετρας. Το μουσικό μέτρο του είναι 2/4 , τα βήματά του 6 και η λαβή χιαστί ή θηλυκωτή <<Ξενομπασαρικάκι μου ξενομπασάρικό μου, σγουρό βασιλικάκι μου και να ‘σουνε δικό μου>>. Ο ΜΠΡΑΪΜΙΑΝΟΣ Ή ΠΡΙΝΙΩΤΗΣ Είναι χορός της επαρχίας Ιεράπετρας. Χορεύεται από άνδρες και γυναίκες σε κύκλο. Το μουσικό μέτρο του είναι 2/4. Στο οροπέδιο Λασιθίου, όπου και ονομάζεται πρινιώτης, έχει 14 βήματα (7 μπροστά, 7 πίσω) και λαβή διπλή σταυρωτή. ΠΗΔΗΧΤΟΣ Είναι χορός του νομού Λασιθίου. Χορεύεται από άνδρες και γυναίκες σε κύκλο. Έχει μουσικό μέτρο 2/4 και λαβή από τις παλάμες στο ύψος των ώμων (με τους αγκώνες λυγισμένους).
ΠΑΡΑΔΟΣΙΑΚΕΣ ΚΡΗΤΙΚΕΣ ΦΟΡΕΣΙΕΣ
Η ανδρική φορεσιά Η ανδρική κρητική παραδοσιακή φορεσιά αποτελείται απο διάφορα μέρη, τα οποία ράβονται από ειδικούς ράφτες, τους τερζήδες. Χωρίζεται σε δύο διαφορετικες ενδυμασίες, αυτήν που φορούσαν καθημερινά και εκείνη που ήταν για πιο επίσημες περιστάσεις. 13
Η καθημερινή ανδρική φορεσιά αποτελούνταν από 11 μέρη: Τη βράκα Τις κάλτες Το γελεκάκι Το μεϊτάνι Το καπότο Το πουκάμισο Τη ζώνη Το σαρίκι Το ασημομάχαιρο Την καδένα Τα στιβάνια 14
Η επίσημη ανδρική φορεσιά Η επίσημη ανδρική φορεσιά αποτελούνταν από τα ίδια μέρη με την καθημερινή, με τη διαφορά ότι η βράκα ήταν διαφορετική και ήταν χρώματος μπλε αντί για μαύρο. Το σαρίκι ήταν λευκό, όταν είχαν χαρές, και μαύρο, όταν είχαν πένθος. 15
16
Η γυναικεία φορεσιά Η παραδοσιακή κρητική φορεσιά για τη γυναίκα αποτελείται από αρκετά μέρη. Περιλαμβάνει δύο ξεχωριστές ενδυμασίες, την καθημερινή και την επίσημη. Ραβόταν, επίσης, από ειδικούς ράφτες. 17
Η γυναικεία πραδοσιακή φορεσιά αποτελούνταν από: Το λευκό πουκάμισο Το ιμάτιο Την κόκκινη ζώνη Το μεσοφόρι(λευκό παντελόνι και λευκό φόρεμα) Την ποδιά Τη φούστα (βυσσινί, κόκκινη ή καφέ) Τον μανδύα Το μαντίλι Το κολιέ με τις λύρες 18
Η επίσημη γυναικεία φορεσιά Η επίσημη γυναικεία φορεσιά ήταν παρόμοια με την καθημερινή, με τη μόνη διαφορά ότι αφαιρούσαν την ποδιά, ενώ η φούστα ήταν σε πιο αρμόζον για την περίσταση ύφασμα, συνήθως σατέν. 19
20
Οι παραδοσιαKEΣ ΦΟΡΕΣΙΕΣ για το γαμπρΟ και τη νΥφη Νύφη: Η νύφη της Κρήτης στην παλιά εποχή φορούσε κυρίως λευκά ρούχα. Έμοιαζαν με αυτά της επίσημης φορεσιάς, με τη διαφορά ότι η φούστα ήταν συνήθως λευκή και η νύφη δεν φορούσε παντελόνι απο μέσα. Φορούσε άσπρο μαντίλι σαν πέπλο. Γαμπρός: Ο γαμπρός φορούσε σχεδόν τα ίδια με την επίσημη ανδρική φορεσιά.Φορούσε μαύρο γιλέκακι, στιβάνια, βράκα(μαύρη ή καφέ) και είχε μαχαίρι στη μέση. 21
22
ΠΑΡΑΔΟΣΙΑΚΑ ΚΡΗΤΙΚΑ ΜΟΥΣΙΚΑ ΟΡΓΑΝΑ
Διάκριση κρητικών μουσικών οργάνων Τα παραδοσιακά μουσικά όργανα της Κρήτης διακρίνονται σε: χορδόφωνα αερόφωνα μεμβρανόφωνα Στα χορδόφωνα ανήκουν η λύρα, το βιολί, το λαγούτο, το μαντολίνο, το μπουλγαρί. Στα αερόφωνα συμπεριλαμβάνονται το θιαμπόλι, η μαντούρα και η ασκομ(π)αντούρα. Στα μεμβρανόφωνα, τέλος, ανήκει το νταουλάκι.
ΧΟΡΔοΦΩΝα Λυρα Η αχλαδόσχημη αιγαιοπελαγίτικη λύρα θεωρείται το κατεξοχήν λαϊκό όργανο της Κρήτης . Έχει τρεις χορδές, σήμερα μεταλλικές, παλιότερα εντέρινες. Στο δοξάρι της συνήθιζαν να κρεμούν μικρά σφαιρικά κουδουνάκια, τα γερακοκούδουνα, που βοηθούσαν τους λυράρηδες να κρατούν το ρυθμό.
Βιολι Είναι αγαπητό όργανο και είχε μεγάλη απήχηση στους κατοίκους της Kρήτης, κυρίως όμως στην Ανατολική και Δυτική Κρήτη. Πρωτομάστορες της μουσικής παράδοσης θεωρούνται οι βιολάτορες Χάρχαλης, Μαύρος, Κωστής Παπαδάκης ή Ναύτης, η Ασπασία Παπαδάκη, ο Φώτης Κατράκης, ο Μιχάλης Κουνέλης κ.ά. Μετά την την εμφάνιση των μεγάλων πρωτομαστόρων λυράρηδων, άρχισε σιγά σιγά να κυριαρχεί η λύρα, με αποκορύφωμά της τις δεκαετίες του 60-70.
Λαγουτο ή Λαουτο Διαδεδομένο σε πολλές περιοχές της Ελλάδας, με τη διαφορά ότι το κρητικό λαγούτο είναι μεγαλύτερο σε μέγεθος, με τέσσερα ζεύγη χορδές. Συνοδεύει ρυθμικά και αρμονικά τη λύρα ή το βιολί. Πολλές φορές, ωστόσο, το λαούτο χρησιμοποιείται και ως σολιστικό όργανο. Πρωτομάστορες θεωρούνται ο Γιώργης Κουτσουρέλης (Ν.Χανίων), ο Γιάννης Μπερνιδάκης (Μπαξεβάνης) και ο Γιάννης Μαρκογιαννάκης (Ν.Ρεθύμνης)
Μαντολινο Όργανο ευρωπαϊκής καταγωγής. Όργανο ευρωπαϊκής καταγωγής. Η εμφάνισή του στην Κρήτη χρονολογείται από την εποχή της Ενετοκρατίας. Χρησιμοποιούνταν ως συνοδευτικό όργανο της λύρας ή του βιολιού. Σήμερα παίζεται κυρίως ως σόλο όργανο, σε προσωπικές και οικογενειακές εκδηλώσεις των κατοίκων της Kρήτης Ο Λουδοβίκος των Ανωγείων παίζοντας το Κρητικό πλακέ μαντολίνο έχει κατακτήσει ένα πανελλήνιο κοινό.
Μπουλγαρι Διαθέτει μικρό αχλαδόσχημο κυρτό ηχείο και μακρύ λεπτό χέρι. Ήταν πολύ διαδεμένο ως όργανο μελωδίας ή ακόμη και συνοδείας τηςΔιαθέτει μικρό αχλαδόσχημο κυρτό ηχείο και μακρύ λεπτό χέρι. Ήταν πολύ διαδεμένο ως όργανο μελωδίας ή ακόμη και συνοδείας της λύρας. Η χρήση του σήμερα είναι πολύ περιορισμένη στην Κρήτη.
ΑΕΡΟΦΩΝΑ Θιαμπόλι Είδος καλαμένιου ή ξύλινου φλάουτου με λοξοκομμένο το μέρος όπου φυσάει ο παίκτης και κλεισμένο με τον "πείρο ή σούρο", ένα είδος τάπας με λεπτή σχισμή για να περνά ο αέρας. Ακολουθούν μια τετράγωνη συνήθως τρύπα και στη συνέχεια πιο κάτω έξι τρύπες μπροστά και μία πίσω. Μαντούρα Είδος κλαρινέτου με μονό επικρουστικό γλωσσίδι στο πάνω άκρο της που είναι κλειστό από τον κόμπο του καλαμιού. Έχει 4 - 6 τρύπες.
Ασκομαντουρα Αποτελείται από δερμάτινο ασκί, ξύλινο ή καλαμένιο ή κοκαλένιο επιστόμιο με βαλβίδα, μέσα από το οποίο φυσά ο οργανοπαίκτης τον αέρα και τη συσκευή παραγωγής του ήχου, η οποία περιλαμβάνει μια αυλακωτή σκάφη που καταλήγει σε χοάνη και δύο αυλούς με μονό γλωσσίδι και 5 συνήθως τρύπες.
ΜΕΜΒΡΑΝΟΦΩΝΑ Νταουλάκι Μικρό νταούλι που παίζεται με δύο ραβδάκια, τα νταουλόξυλα, και συνοδεύει ρυθμικά τη λύρα ή το βιολί . Παλιότερα ήταν ευρύτατα γνωστό, ιδίως στην ανατολική Κρήτη.
Ο ΡΟΛΟΣ ΤΗΣ ΠΑΡΑΔΟΣΙΑΚΗΣ ΚΡΗΤΙΚΗΣ ΜΟΥΣΙΚΗΣ ΣΤΙΣ ΠΟΙΚΙΛΕΣ ΕΚΦΑΝΣΕΙΣ ΤΟΥ ΑΝΘΡΩΠΙΝΟΥ ΒΙΟΥ
Οι Κρητικοί, νιοι και γέροι, επικοινωνούν, ερωτεύονται, φιλοσοφούν και γλεντούν με μαντινάδες. Σε κάθε γωνιά της Κρήτης, σε κάθε περίσταση ακούγεται πάντα μια μαντινάδα που προσπαθεί να περικλείσει στους δυο της στίχους το απαύγασμα της ζωής. Οι μαντινάδες λέγονται σε γλέντια με τη συνοδεία της λύρας ή χωρίς όργανα σε παρέες, στο καφενείο, σε καθημερινές συζητήσεις. Πολλές λέγονται και ξεχνιούνται, αλλά οι καλύτερες αποστηθίζονται και περνούν από στόμα σε στόμα. Αντλούν τη θεματολογία τους από ποικίλους τομείς και μπορούν να ταξινομηθούν σε διάφορες κατηγορίες. << Χαίρομαι που με Κρητικός κι όπου βρεθώ το λέω με μαντινάδες χαίρομαι, με μαντινάδες κλαίω>>.
ΜΑΝΤΙΝΑΔΕΣ ΕΡΩΤΙΚΕΣ Να 'ταν η αγάπη σου βροχή στα νέφαλα κρυμμένη, ν' απλώσω χάμε την καρδιά, στο χώμα, να τη γραίνει. Ήρθες κι γέμισε η αυλή κρίνους ανθούς και ρόδα και της ζωής το νόημα στο πρόσωπο σου το 'δα..!! Θα ‘θελα να μαι ό,τι θωρείς, το καθετί π’αγγίζεις, να’μαι ο λόγος που γελάς κι αιτία που δακρύζεις. Μακριά εσύ μακριά εγώ, με όνειρα θα ζούμε σε κείνα θα ελπίζουμε, μέχρι ν’ ανταμωθούμε. Στην κάψα του καλοκαιριού μη βαριαναστενάξεις Κάτω απ΄τα φύλλα της καρδιάς έχει ασκιανό να κάτσεις.
ΜΑΝΤΙΝΑΔΕΣ ΓΙΑ ΤΟ ΘΑΝΑΤΟ Έχασα την ελπίδα μου έφυγε τ' όνειρο μου έμαθα όμως μοναχή και ζω χωρίς το γιο μου. Δεν θέλω εγώ συγχωρεμούς γιατί είμαι αγγελούδι, γι ' αυτό με διάλεξε ο θεός στο βάζο του λουλούδι. Μόνο σαν έχετε χαρές θέλω να με θυμάστε και σαν βρεθείτε σε εκκλησιά ένα κερί μ'ανάψτε. Σηκώσου παλικάρι μου τσι φίλους να τρατάρεις κι απ 'όλους τσι καλεστικούς παραγελλιές να πάρεις. Παιδί μου, δε σου πρέπουνε εσένα μοιρολόγια, λυράρηδες εκάλεσα μα που να βρούνε λόγια.
ΜΑΝΤΙΝΑΔΕΣ ΓΙΑ ΤΗ ΦΙΛΙΑ δεν έχω την καρδιά Εγώ δεν έχω την καρδιά για να μου δίνει αίμα την εχω για να αγαπώ τους φίλους σαν εσένα. Μου είπανε πως η καρδιά είναι να στέλνει αίμα μα εγώ την έχω μοναχά για φίλους σαν και σένα. Με φίλους εμεγάλωσα με φίλους θα πεθάνω και αν είναι για τους φίλους μου και τη ζωή μου χάνω!χω Χίλια καλωσορίσετε οι φίλοι κι οι δικοί μας κι α δε χωρείτε επαέ πάνω στην κεφαλή μας. Μέσα στο βούρκο της ζωής την τόση αδικία υπάρχει κάτι όμορφο που λέγεται φιλία.
Φίλους θα κάνω τον καημό ΜΑΝΤΙΝΑΔΕΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΞΕΝΙΤΙΑ Φίλους θα κάνω τον καημό τον πόνο και το δάκρυ. Και σπίτι μου τη ξενιτιά τσι Γης την άλλη άκρη.ο κ δάκρυ. Στην ξενιτιά αρρώστησα και δε μπορώ να γιάνω και τελευταία μου ευχή στην Κρήτη να πεθάνω.. Όταν πεθάνω θάψτε με πάνω στον Ψηλορείτη για να θωρώ αιώνια τριγύρω μου την Κρήτη. \ Νύχτα ή χαράματα λιάζει κοντό ή βρέχει; Α την παντέρμη ξενιτιά καημό απού τον έχει. Φεγγάρι και άστρα τ' ουρανού που πάτε και στα ξένα, σα δείτε το αδελφάκι μου φιλήστε το για μένα.το αδελφάκι μου φιλήστε το για μένα! τη ξενιτιά τσι Γης την άλλη άκρη!
ΜΑΝΤΙΝΑΔΕΣ ΓΙΑ ΤΟ ΓΑΜΟ Ο κάθε κόκκος του ρυζιού που σήμερα σας ραίνει να γίνει κρίκος δυνατός για πάντα να σας δένει. Γαμπρέ τη νύφη ν' αγαπάς, κορώνα να την έχεις, και σαν τα μάτια σου τα δυο, πάντα να την προσέχεις. Όσα εδιάβασε ο παπάς λόγια στα στέφανά σας ευχές να γίνουν να κλουθούν σ‘όλα τα βήματά σας. Νύφη όσες είναι οι ραφές πάνω στο νυφικό σου τόσες να είναι και οι χαρές μέσα στο σπιτικό σου. Οπως η φύση χαίρεται την άνοιξη που μπαίνει έτσι κι εσείς να ζήσετε για πάντα ευτυχισμένοι.
ΜΑΝΤΙΝΑΔΕΣ ΓΙΑ ΤΗ ΒΑΠΤΙΣΗ Να γίνει ο νεοφώτιστος άνθρωπος με αξία και να 'ναι πάντα διαλεκτός μέσα στην κοινωνία. Αρχοντοπούλα στη γενιά μη βρέξεις και μη στάξεις και της γιαγιάς σου τ' όνομα ψηλά να το βαστάξεις Όλα τ'αστέρια τ'ουρανού θα στείλω να σας πούνε, είναι μεγάλη μας τιμή συντέκνοι να γενούμε. Σύντεκνε πάντα άξιος κι όλο χαρές κοντά σου τύχη κι υγεία να κλουθούν στην οικογένειά σου.
ΜΑΝΤΙΝΑΔΕΣ ΓΙΑ ΤΙΣ ΓΙΟΡΤΕΣ Την πόρτα να ‘χετε ανοιχτή για τον καινούργιο χρόνο να μπαινοβγαίνει η χαρά που ‘ναι γιατρός στον πόνο. Μια φάτνη, τέσσερεις βοσκοί, τρεις μάγοι κι ένα αστέρι Του Θεανθρώπου η γέννηση ό,τι ποθείς να φέρει. Για του Χριστού τη Γέννηση και Έλευση του Χρόνου, χίλιες ευχές στη ζήση σου και τέλος κάθε πόνου. Το Θείο φως της Ανάστασης να’ χεις για συντροφιά σου Κι άγγελοι να ‘ναι δίπλα σου σ΄όλα τα βήματά σου. Δίκορκο κόκκινο αυγό, θα βάψω να σου στείλω, Να το θωρείς να μη ξεχνάς ένα καλό σου φίλο.
Φωτογραφικό υλικό από την επίσκεψή μας στο Πελοποννησιακό Λαογραφικό Ίδρυμα <<Βασίλειος Παπαντωνίου>>
ΠΗΓΕΣ http://www.winefest-dafnes.gr http://www.tsouchlarakis.com http://www.kritikamonopatia.gr http://crete.mmx.gr http://www.krassanakis.gr http://www.kritesad.gr http://www.patris.gr/