Δημογραφικά χαρακτηριστικά & Κοινωνική τάξη (Demographics and Social Stratification) (Hawkins & Mothersbaugh, 2013, Σιωμκος, 2011)
Δημογραφικά χαρακτηριστικά Δημογραφικά χαρακτηριστικά – περιγράφουν ένα πληθυσμό όσον αφορά το μέγεθος, τη δομή του, και πως κατανέμεται σε μια γεωγραφική περιοχή (αστική, προαστιακή, επαρχιακή – αγροτική) Η δομή ενός πληθυσμού εξετάζεται από τις κατηγορίες: - Γένος (gender) - Ηλικία (age) - Επάγγελμα (occupation) - Μόρφωση (education - Εισόδημα (income) 4-2
Age structure: 0-14 years: 15 Age structure: 0-14 years: 15.41% (male 40,260,485/female 38,227,892) ΗΛΙΚΙΑ 15-24 years: 11.39% (male 29,658,221/female 28,372,384) Europe 25-54 years: 42.31% (male 108,552,954/female 106,950,141) 55-64 years: 12.68% (male 31,342,550/female 33,262,502) 65 years and over: 18.21% (male 39,348,896/female 53,389,602) (2013 est.)
Δημογραφικά χαρακτηριστικά Ηλικία (π.χ. US – κατηγορίες) 1“Resident Population Projections by Sex and Age: 2010 to 2050,” Statistical Abstract of the United States 2008 (Washington, DC: U.S. Bureau of the Census, 2008), Table 10. 4-4
Δημογραφικά χαρακτηριστικά Κύριες τάσεις και οι επιπτώσεις αυτών: - Η αύξηση της «τρίτης» ηλικίας – συνταξιούχοι - Μεγαλύτερος μέσος όρος ζωής - Γεωγραφικές αλλαγές του πληθυσμού - Νέοι ρόλοι των γυναικών - Αυξανόμενη οικονομική και μορφωτική βελτίωση - Αλλαγές στη δομή και τη σύνθεση των νοικοκυριών ΜΚΤ εφαρμογές: σημαντικά κριτήρια περιγραφής καταναλωτών και συμπεριφοράς τους, κυρίως σε συνδυασμό με άλλα χαρακτηριστικά (π.χ. ψυχογραφικά). Στόχος είναι η πρόβλεψη της αγοραστικής συμπεριφοράς, όπως επίσης και η χρήση στην διαδικασία τμηματοποιησης μιας αγοράς.
Ηλικία – οι Γενιές Καταναλωτών Η Γενιά (Generation) είναι μια ομάδα ατόμων οι οποίοι έχουν κοινή εμπειρία όσον αφορά το κοινωνικό, πολιτικό, ιστορικό, και οικονομικό περιβάλλον. Cohort analysis είναι μια τεχνική που χρησιμοποιείται για τη μελέτη των μεταβολών της συμπεριφοράς μιας ηλικιακής ομάδας ατόμων, όπου καθώς τα άτομα που ανήκουν σ’ αυτήν μεγαλώνουν ηλικιακά αντικαθίστανται από νεότερες ομάδες 4-6
Κατανόηση των Generations (π.χ., USA) Pre-Depression Depression (1929 - ) Baby Boom (world war II - 1964) Generation X (1965-1976) Generation Y (1977-1994) Generation Z (1995-2009) Mature Market 4-7
Baby Boom Generation: A Closer Look Κατανόηση των Generations (π.χ., USA) Baby Boom Generation: A Closer Look Compared to prior generations, Boomers are: Higher income, higher education More tech savvy Defining retirement differently Boomers also are: Strong market for “anti-aging” products, travel, and financial services Often alienated by overly “youth oriented” appeals in ads 4-8
Generation Xers: A Closer Look Κατανόηση των Generations (π.χ., USA) Generation Xers: A Closer Look Beyond the stereotype: Early stereotype – Xers as disenfranchised youth Reality 1– Xers are more highly educated than previous generations Reality 2– Xer women are more highly educated than Xer men Reality 3– Xers are getting married, having families and facing the time pressures associated with these events Reality 4– Reaching Xers requires special attention to media, particularly online 4-9
Generation Yers: A Closer Look Κατανόηση των Generations (π.χ., USA) Generation Yers: A Closer Look Really Two Sub-Markets: Young Gen Y and Older Gen Y Expected to have at least as high of education level as previous generation Very tech savvy including Internet, text messaging, and social media A strong market for apparel brands Tapping into consumer-generated buzz works with the high level of social media of this segment 4-10
Targeting Generation Z Online Media Helps Firms Reach Gen Y and Z Κατανόηση των Generations (π.χ., USA) Targeting Generation Z Known as Digital Natives, Generation @, Net Generation $200 billion purchase power! Buying patterns formed as young teen will follow through life Gen Z easily bored; use of music, language and images key to remain relevant and fresh Online Media Helps Firms Reach Gen Y and Z YouTube Spotlight 4-11
Εφαρμογές στη Συμπεριφορά Καταναλωτή EVO 3D Superphone ad targets the active and diverse Gen Z “youth market.” Notice the use of texting and emphasis on device power. Courtesy HTC Corporation. 4-12
Κοινωνικές Τάξεις & οι Επιδράσεις τους Οι κοινωνικές τάξεις αποτελούν μια δέσμη από κοινωνικές θέσεις η σχετικά μόνιμα και διακριτά κοινωνικά στρώματα που διαφέρουν μεταξύ τους ως προς το κύρος και την κοινωνική θέση, τον πλούτο και την ισχύ, τη μόρφωση και το επάγγελμα, τα προνόμια και την κτήση υλικών αγαθών, τις αξίες και τον τρόπο ζωής, τις φιλίες και τον τρόπο συμπεριφοράς. Διακρίνονται για τις διαφορετικές ιεραρχικές δομές, οι οποίες στρωματοποιούν τους πληθυσμούς σε «τάξεις» ανθρώπων. Οι κοινωνικές τάξεις ορίζονται ως ξεχωριστές ομάδες ατόμων, συνήθως με βάση το εισόδημα, επάγγελμα, μόρφωση, τύπος και τοποθεσία οικίας. 4-13
Κοινωνικές Τάξεις & οι Επιδράσεις τους 4-14
Κοινωνικές Τάξεις & Μάρκετινγκ – π.χ. 4-15