ΕΥΡΙΠΙΔΗ ΕΛΕΝΗ ΑΝΙΧΝΕΥΟΝΤΑΣ ΤΗ ΔΙΑΝΟΙΑ

Slides:



Advertisements
Παρόμοιες παρουσιάσεις
Μια μεγάλη διαμάχη του Τρωικού πολέμου
Advertisements

Toυ Νεκρού αδερφού Εισαγωγικά Παραλογές
ΤΡΩΙΚΟΣ ΠΟΛΕΜΟΣ: ΜΥΘΟΣ ΚΑΙ ΙΣΤΟΡΙΑ
1.
Σεμινάριο : Η έννοια του τραγικού στο αρχαίο θέατρο και τον κινηματογράφο Ομάδα Α΄ Ηλιάδη Αμαλία Γουρζιώτη Κυριακή Ρίζος Σωτήριος Παπάντου Λουΐζα Βαϊοπούλου.
Ο πατέρας των Ελλήνων μυθοποιών, στον οποίο αποδίδονται οι περισσότεροι από τους διδακτικούς μύθους. Κατά τον Ηρακλείδη "Θράξ ην το γένος". Κατά τον.
Στο πλαισιο του μαθηματοσ τησ αρχαιασ ελληνικησ γραμματειασ
ΣΩΚΡΑΤΗΣ.
ΕΥΡΙΠΙΔΗ ΕΛΕΝΗ ΟΝΟΜΑ ΚΑΘΗΓΗΤΡΙΑΣ: ΔΗΜΗΤΡΟΠΟΥΛΟΥ ΟΝΟΜΑ ΜΑΘΗΤΗ: ΑΝΔΡΕΑΣ ΠΑΠΑΓΕΩΡΓΙΟΥ ΤΑΞΗ: Γ΄ ΓΥΜΝΑΣΙΟΥ ΤΜΗΜΑ Γ3 ΗΜΕΡΟΜΗΝΙΑ 12/ 04 /2013 6) ΘΕΜΑ: Ο αντιπολεμικός.
«Γυναίκες εσμεν αθλιώτατον φυτόν»
ΕΛΕΝΗ!!! Κατά ποσόν και κατά ποιόν μέρη της τραγωδίας.
ΕΥΡΙΠΙΔΗ ΕΛΕΝΗ.
πρόλογος β σκηνή στιχ καθηγήτρια : Τσούτσα Σταυρούλα
Ο Ρόλος Της Γυναίκας Στις Τραγωδίες Του Ευριπίδη
Η θέση και ο ρόλος της γυναίκας στην Ιλιάδα
Εξάντας Ελλήνων Δικαιοσύνη Επιβράβευση του Καλού Πολίτη η Δικαιοσύνη. Επιβράβευση του Καλού Πολίτη η Δικαιοσύνη. Αντώνιος Περιπατητής.
Ας θυμηθώ τις βασικές έννοιες που έμαθα!
ΘΕΜΑΤΙΚΗ ΕΝΟΤΗΤΑ: ΣΤΟΧΟΙ ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗΣ ΣΧΟΛΕΙΩΝ
ΒΙΟΓΡΑΦΙΚΟ ΣΗΜΕΩΜΑ Κ.Π.ΚΑΒΑΦΗ
Αρχαία Ελληνικά ΙΙ Επιλογικές παρατηρήσεις. Κομβικό σημείο: σύγκριση αρχαίων ελληνικών απόψεων και χριστιανικών για τα ίδια θέματα.
11. Γιατί υπάρχει το κακό στον κόσμο;
ΑΡΧΑΙΑ ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΓΡΑΜΜΑΤΕΙΑ Δραματική Ποίηση Σοφοκλέους Αντιγόνη
Ο ΜΕΓΑΛΥΤΕΡΟΣ ΦΙΛΟΣΟΦΟΣ ΠΟΥ ΥΠΗΡΞΕ ΠΟΤΕ
Φρίντριχ Χέγκελ (Georg Wilhelm Friedrich Hegel)
ΠΡΟΕΤΟΙΜΑΣΙΑ ΘΕΑΤΡΙΚΗΣ ΠΑΡΑΣΤΑΣΗΣ
Το εἶναι και το φαίνεσθαι στην Ελένη του Ευριπίδη
13. Χριστιανισμός – Ελληνισμός : μια ιδιότυπη συνάντηση
1.4 Ο πολιτικός - Οι ιδιότητες του πολιτικού
Η ΜΕΤΕΝΣΑΡΚΩΣΗ ΚΑΙ Η ΛΥΤΡΩΣΗ Η ιδέα της μετενσάρκωσης, η οποία ως έννοια εισάγεται πρώτη φορά στις Ουπανισάδες (800 πΧ), είναι θεμελιώδης στον Ινδουισμό.
ΈΚΤΟΡΑΣ.
Η ΟΜΗΡΙΚΗ ΕΛΕΝΗ. Η ΟΜΟΡΦΙΑ ΤΗΣ ΕΥΛΟΓΙΑ Η ΚΑΤΑΡΑ;
ΡΑΤΣΙΣΜΟΣ. ΡΑΤΣΙΣΜΟΣ Πρόλογος Παρά την ανάπτυξη της επιστήμης, παρά τη διάδοση της γνώσης και τη ορθολογική οργάνωση των λαών. Παρά τις διακηρύξεις.
Εργασία Λογοτεχνίας “Η γυναίκα στην σύγχρονη εποχή” Από τους μαθητές:
Εισαγωγή στη δραματική ποίηση
Η Βούληση του Ανθρώπου για Διάκριση και Δύναμη
Η παράγραφος Είναι το βασικό δομικό στοιχείο ενός κειμένου.
ΤΡΑΓΟΎΔΙΑ ΓΙΑ ΤΗΝ ΩΡΑΙΑ ΕΛΕΝΗ
Η ΕΛΕΝΗ ΤΟΥ ΕΥΡΙΠΙΔΗ Η ΚΑΙΝΗ ΕΛΕΝΗ.
Υπερφυσικό και κοινωνικές πρακτικές Ιγνατιάδου Αναστασία-Μιχαέλα Παρουσίαση : από το βιβλίο «Μύθος, Λατρεία, Ταυτότητες» της Μαριλένας Παπαχρηστοφόρου.
Ευριπίδη Ελένη Εισαγωγή.
Οι σκοποί της Αγωγής. Αγωγή α) Σύνολο από σκόπιμες, προγραμματισμένες και μεθοδευμένες ενέργειες και επιδράσεις (β) Διαδικασίες και επιδράσεις του ευρύτερου.
‘’ΤΑ ΓΡΑΜΜΑΤΑ ΤΟΝ 5οπ.χ. αιώνα’’  ΙΣΤΟΡΙΑ  Είναι η εποχή που έζησαν οι τρεις μεγάλοι αρχαίοι Έλληνες ιστορικοί:  1. Ηρόδοτος  2. Θουκυδίδης  3. Ξενοφών.
Η ΕΛΕΝΗ ΚΑΙ Η ΚΑΤΑΣΤΡΟΦΗ ΤΗΣ ΤΡΟΙΑΣ Ἡ ρόδοτος Ἡ ρόδοτος, Ἱ στορίη (διασκευή) Δημιουργία παρουσίασης: Αλεξάνδρα Γερακίνη.
ΤΟ ΑΡΧΑΙΟ ΔΡΑΜΑ και η Ελένη του Ευριπίδη. Διόνυσος Χαρακτηριστικά λατρείας του Έκσταση, θεοληψία, ενθουσιασμός, μίμηση, μεταμφίεση Διθύραμβος Πρόδρομοι.
Η γυναίκα ως πολεμικό λάφυρο και ερωμένη στην ομηρική κοινωνία
«DIFRIENDS» Κατερίνα Μαρία-Αγγελική Βασιλική Ανδριάνα Σενάριο για το μάθημα της Γλώσσας Υπεύθυνη Καθηγήτρια: Κ. Κατερίνα Νικολοπούλου.
Ο Όμηρος δεν κρίνει την Ελένη για την πράξη της σε κανένα σημείο της Ιλιάδας. Η Ελένη παρουσιάζεται ως μια συμπαθητική, αξιοπρεπής και ενδιαφέρουσα.
Δ Ο Μ Η Τ Η Σ Τ Ρ Α Γ Ω Δ Ι Α Σ ΣΩΤΗΡΟΠΟΥΛΟΥ ΕΥΑΓΓΕΛΙΑ.
ΣΩΚΡΑΤΗΣ-COMENIUS Ο ΤΟΠΟΣ ΜΟΥ ΟΠΩΣ ΘΕΛΩ ΝΑ ΓΙΝΕΙ Γ΄ ΤΑΞΗ Αθανάσιος Παπίας Στόχος είναι να εμπεδώσουν οι μαθητές την αρχή, ότι με την παρέμβαση.
Δημήτριος Βλάχος Σχολικός Σύμβουλος Φιλολόγων Ροδόπης
ΘΕΜΑ: Ο αντιπολεμικός χαρακτήρας του έργου
Μαρξισμός και ιστοριογραφία
Αρχαια ελληνικα απο πρωτοτυπο στο γυμνασιο
Η ΘΕΣΗ ΤΗΣ ΓΥΝΑΙΚΑΣ ΣΤΗΝ ΟΜΗΡΙΚΗ ΕΠΟΧΗ
ΚΟΙΝΩΝΙΚΟΣ ΠΡΟΒΛΗΜΑΤΙΣΜΟΣ ΚΑΙ ΕΠΑΓΓΕΛΜΑΤΙΚΗ ΑΝΑΖΗΤΗΣΗ
ΡΑΤΣΙΣΜΟΣ Ο όρος ρατσισμός στην κυριολεκτικά σημαίνει το μίσος ή τον φόβο για άτομα που ανήκουν σε φυλές διαφορετικές από τη δική μας, καθώς και την εχθρική.
1. «Αμφιβολίας Εγκώμιον», του Νίκου Δήμου
Ολυμπιακή παιδεία και Αθλητική Ηθική
Φιλοσοφία Αθλητισμού Ευάγγελος Αλμπανίδης.
ΤΑ ΑΝΤΙΠΟΛΕΜΙΚΑ ΜΗΝΥΜΑΤΑ ΜΕΣΑ ΑΠΟ ΤΗΝ ΤΕΧΝΗ.
Η ΕΥΓΕΝΗΣ ΑΜΙΛΛΑ ΣΤΟΝ ΑΘΛΗΤΙΣΜΟ
ΘΕ 2: Η συνάντηση του Χριστιανισμού με τον Ελληνισμό
ΤΡΑΓΟΥΔΙΑ ΓΙΑ ΤΗΝ ΕΛΕΝΗ
ΕΥΡΙΠΙΔΗΣ.
Πώς να κάνουμε σωστές επιλογές, σύμφωνα με τη χριστιανική πίστη
ΡΑΨΩΔΙΑ α: ΠΡΟΟΙΜΙΟ (στ. 1-25)
Η δημιουργία του αρχαίου δράματος
ΟΜΗΡΟΥ «ΟΔΥΣΣΕΙΑ» ΕΙΣΑΓΩΓΗ Α’ ΓΥΜΝΑΣΙΟΥ.
ΕΙΣΑΓΩΓΗ ΣΤΗΝ ΗΘΙΚΗ Ζ΄ ΕΞΑΜΗΝΟΥ
Παραπρόγραμμα / Λανθάνον ή κρυφό ΑΠ
Μεταγράφημα παρουσίασης:

ΕΥΡΙΠΙΔΗ ΕΛΕΝΗ ΑΝΙΧΝΕΥΟΝΤΑΣ ΤΗ ΔΙΑΝΟΙΑ ΕΥΡΙΠΙΔΗ ΕΛΕΝΗ ΑΝΑΚΕΦΑΛΑΙΩΣΗ , ΑΠΟΤΙΜΗΣΗ ΑΝΙΧΝΕΥΟΝΤΑΣ ΤΗ ΔΙΑΝΟΙΑ Διαχρονικές αξίες, ιδέες, μηνύματα, προβληματισμοί

1. Είναι ≠ φαίνεσθαι Θεμελιώδης αντίθεση που διατρέχει ολόκληρο το έργο και αποτελεί έναν από τους βασικούς άξονές του. Απαντάται με ποικίλες μορφές και συνδέεται με προβληματισμούς για την αλήθεια και τη γνώση. Απηχεί τις αντιλήψεις των σοφιστών από τις οποίες είχε επηρεαστεί ο Ευριπίδης.

1α. ΠΑΡΑΔΕΙΓΜΑΤΑ ΠΡΟΛΟΓΟΣ, Α΄ΕΠΕΙΣΟΔΙΟ ΕΛΕΝΗ ΜΕΝΕΛΑΟΣ ΠΡΟΛΟΓΟΣ, Α΄ΕΠΕΙΣΟΔΙΟ ΕΛΕΝΗ Φαίνεσθαι: Η Ελένη ως είδωλο, όνομα, ίσκιος, βρίσκεται με θεϊκή παρέμβαση στην Τροία. Θεωρείται άπιστη σύζυγος. (Πρόλογος, στιχ.39- 43) Είναι: η πραγματική Ελένη βρίσκεται στην Αίγυπτο. Δυσφημίζεται χωρίς να είναι υπεύθυνη. (Πρόλογος στιχ. 59-60) ΜΕΝΕΛΑΟΣ Φαίνεσθαι: (τώρα) ρακένδυτος ναυαγός, ζητιάνος. ( Α΄ Επεισόδιο, στιχ.465-473) Είναι: (κάποτε) ένδοξος πολεμιστής, μεγάλος ήρωας της Τροίας, βασιλιάς. (Α΄ Επεισόδιο,στιχ.445-446)

1β. ΠΑΡΑΔΕΙΓΜΑΤΑ Γ΄ και Δ΄ ΕΠΕΙΣΟΔΙΟ (Η αξιοποίηση του “φαίνεσθαι”) 1β. ΠΑΡΑΔΕΙΓΜΑΤΑ Γ΄ και Δ΄ ΕΠΕΙΣΟΔΙΟ (Η αξιοποίηση του “φαίνεσθαι”) ΕΛΕΝΗ Φαίνεσθαι: πένθιμη εμφάνιση με μαύρα ρούχα και κομμένα μαλλιά, προσποιητή θλίψη για τον υποτιθέμενο θάνατο του Μενελάου, προσποιητή αγάπη και υποταγή στο Θεοκλύμενο. Στιχ.1307-1309,1312,1316,1535-1536... Είναι: Η Ελένη θέτει σε εφαρμογή το σχέδιο της εξαπάτησης του Θεοκλύμενου, σκηνοθετώντας το φαίνεσθαι. ΜΕΝΕΛΑΟΣ Φαίνεσθαι: ναύτης ρακένδυτος ναυαγός, μάρτυρας του θανάτου του Μενελάου. Στιχ.1329-1324... Είναι: Ο Μενέλαος αξιοποιεί το φαίνεσθαι με σκοπό την εξαπάτηση του Θεοκλύμενου.

1γ. Η λειτουργία του “είναι ≠ φαίνεσθαι” 1. Στην εξέλιξη της δράσης: - προωθεί το μύθο - υπηρετεί τη δραματική οικονομία - δυσχεραίνει την αναγνώριση - δημιουργεί τραγική ειρωνεία 2. Στους ήρωες: τονίζει την τραγικότητά τους 3. Στους θεατές/ αναγνώστες: δημιουργεί προβληματισμούς για την κατάκτηση της γνώσης και της αλήθειας. Διαχρονικό μήνυμα: Δεν είναι εύκολη η κατάκτηση της γνώσης και της αλήθειας.Τα φαινόμενα μας παραπλανούν και μας απομακρύνουν από αυτήν. Η αλήθεια είναι υποκειμενική και σχετική.

2. Πόλεμος Το θέμα του πολέμου θίγεται με διάφορους τρόπους και μορφές σε ολόκληρο το έργο και παραπέμπει στο ιστορικό πλαίσιο του έργου (Σικελική εκστρατεία και καταστροφή) Ο Ευριπίδης δίνει αντιηρωική διάσταση στον πόλεμο και τον καταδικάζει με πολλούς τρόπους: Το θέμα του έργου: Αποτελεί από μόνο του καταδίκη του πολέμου αφού ο τρωικός πόλεμος έγινε εξαιτίας ενός ανύπαρκτου ειδώλου. Οι ήρωες: Ο Τεύκρος και ο Μενέλαος, πορθητές της Τροίας, υφίστανται τις συνέπειες του πολέμου. Ο χορός: Εκφράζει δημόσια τα επιχειρήματά του κατά του πολέμου. (Α΄Στάσιμο) Διαχρονικό και επίκαιρο μήνυμα: Η ματαιότητα του πολέμου. Ο πόλεμος έχει εξίσου ολέθριες συνέπειες για τους νικητές και τους ηττημένους.

3. Το ηρωικό ιδανικό Ο ηρωικός ηθικός κώδικας ρυθμίζει τη σκέψη και τη δράση των ηρώων. Οι ήρωες επιδιώκουν τιμή,αξιοπρέπεια,υστεροφημία και η απώλειά τους ισοδυναμεί με θάνατο. « ἤ καλῶς ζῆν ἤ καλῶς τεθνηκέναι τον εὐγενῆ χρή» (Σοφοκλής,Αι.4789) Ελένη: Γύρω από το όνομά της δημιουργήθηκε η χειρότερη φήμη χωρίς να είναι υπεύθυνη. Γι’ αυτό προτιμά το θάνατο. «Τι να την κάνω πια τη ζωή;» (Πρόλογος στιχ.68-9) Μενέλαος: Στο Α΄ Επεισόδιο η συμπεριφορά του είναι αντιηρωική στιχ.565-569, αντίθετα απ’ ό,τι συμβαίνει στο Β΄Επεισόδιο,3η σκηνή Στιχ.928-929( ο ποιητής παρουσιάζει τους ήρωές του ρεαλιστικά, ως απλούς ανθρώπους με αδυναμίες και φόβους) Διαχρονικό μήνυμα: Η τιμή και η αξιοπρέπεια, παρά τις αλλαγές που υφίστανται ως ιδέες στο πέρασμα του χρόνου, εξακολουθούν και στην εποχή μας να αποτελούν σημαντικές πανανθρώπινες αξίες.

4. Οι δούλοι Ο Ευριπίδης καταδικάζει το θεσμό της δουλείας. Εξυψώνει τους δούλους, τους παρουσιάζει πιστούς και αφοσιωμένους, ευγενείς, ηθικούς. Αποδοκιμάζει τις στερεότυπες αντιλήψεις της εποχής του περί δουλείας, αφού βάζει τους δούλους να συμπεριφέρονται ως ελεύθεροι και μάλιστα να διατυπώνουν κάποιες από τις πιο σημαντικές ιδέες του έργου. Η ανθρωπιστική του στάση απηχεί τις απόψεις των σοφιστών. Ο Α΄αγγελιαφόρος (Β΄Επεισόδιο): πιστός υπηρέτης του Μενελάου εκφράζει προβληματισμούς για τους θεούς, την τύχη,τη μαντική,τον πόλεμο κτλ. «Λεύτερος αν δεν είμαι ,λεύτερη έχω ψυχή» Ο Υπηρέτης του Θεοκλύμενου (Έξοδος):αντιστέκεται στον κύριό του και υπερασπίζεται το δίκαιο. Διαχρονικό ανθρωπιστικό μήνυμα: Αξιολογούμε τους ανθρώπους με κριτήριο το ήθος και τη λογική και όχι την κοινωνική τους τάξη.

5. Ο άνθρωπος απέναντι στη μοίρα Απέναντι στο απρόβλεπτο της θεϊκής δράσης, στο αναπόδραστο της μοίρας και στο ευμετάβλητο της τύχης στέκεται ο άνθρωπος (Μενέλαος, Ελένη) Ωστόσο με τις μικρές ανθρώπινες δυνάμεις του επινοεί την απόδραση και πετυχαίνει τη σωτηρία του καθορίζοντας ο ίδιος εν μέρει τη μοίρα του. Απαραίτητη προϋπόθεση σ’ αυτόν τον αγώνα είναι κατά τον ποιητή η ευβουλία (η σωστή σκέψη,ο λογικός υπολογισμός) «σωστό μυαλό και νους να ο σοφός μάντης» αλλά και η εξυπνάδα, η επινοητικότητα, η υπομονή, η προσήλωση στο στόχο. Διαχρονικό μήνυμα:Ο άνθρωπος μπορεί να κατευθύνει τη ζωή του. Με τη δύναμη του νου του( λογική, ορθή κρίση) κατακτά τη γνώση, την ελευθερία, την ευτυχία.( Διαφωτισμός)

6. Το δίκαιο Η έννοια του δικαίου αποτελεί βασικό στοιχείο του δράματος και διατυπώνεται με ποικίλες μορφές από τους ήρωες: Το δίκαιο της Ελένης: επιδιώκει ηθική δικαίωση και αποκατάσταση της τιμής της. Το δίκαιο του Μενελάου: το δικαίωμα του νόμιμου συζύγου να πάρει πίσω την Ελένη. Το δίκαιο του Θεοκλύμενου: Το δίκαιο του ισχυρότερου που έρχεται σε σύγκρουση με το ηθικό δίκαιο. Το δίκαιο της Θεονόης: διατυπώνει το δικαίωμα του Μενελάου να ξανακερδίσει τη γυναίκα του. Τελικά το ίδιο το έργο προβάλλει το ηθικό δίκαιο, αφού με την παρέμβαση των Διόσκουρων η Θεονόη δικαιώνεται, η Ελένη και ο Μενέλαος αποκαθίστανται και σώζονται, ενώ ο Θεοκλύμενος υποτάσσεται στη βούληση των θεών.

Βιβλιογραφία/Δικτυογραφία Σ.Ζορμπαλάς,Ο ουμανισμός στο έργο του Ευριπίδη,Αθήνα 1987 A.Lesky, Η τραγική ποίηση των αρχαίων Ελλήνων,Αθήνα,1989 H.D.F. Kitto, Η Αρχαία Ελληνική Τραγωδία, Αθήνα, 1993 W.K.C. Gurthie,Οι Σοφιστές, Αθήνα, 1991 Δραματική ποίηση, Ευριπίδη Ελένη, Γ΄ Γυμνασίου, βιβλίο εκπαιδευτικού http://www.perseus.tufts.edu/hopper/ http://www.archive.org/stream/euripidisfabulae03euriuoft#page/12/mode/2up http://catalog.perseus.org/catalog/urn:cts:greekLit:tlg0006.tlg014.perseus-grc1 http://www.taexeiola.gr/files-2013/sxolia-stin-eleni-eyripidi-g-gymnasioy.pdf http://e-didaskalia.blogspot.gr/2012/08/blog-post_7279.html